Protokół z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Promocji - 20.05.2025
Protokół
z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Promocji, które odbyło się w dniu 20 maja 2025 roku.
Obecność na posiedzeniu według załączonej listy obecności.
Obrady rozpoczęto 20-05-2025 o godz. 16:00, a zakończono o godz. 19:40 tego samego dnia.
W posiedzeniu wzięło udział 9 członków:
1. Bożena Gaś
2. Mattheus Czellnik
3. Rafał Chwalczyk
4. Radosław Zając
5. Damian Karpinski
6. Renata Sacha
7. Sabina Dylong- Bartodziej
8. Zbigniew Chawełka
9. Mateusz Tarara
Porządek posiedzenia:
- Przyjęcie porządku posiedzenia.
- Spotkanie z Dyrektorem w budynku Publicznego Przedszkola w Myślinie, następnie przejazd do Publicznej Szkoły Podstawowej w Turzy - omówienie spraw bieżących
i problemów. - Sprawozdanie z realizacji Rocznego Programu Współpracy Gminy Dobrodzień z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za rok 2024.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XII/86/2025 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 25 lutego 2025 roku w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Dobrodzień
- Sprawy różne.
- Zakończenie posiedzenia.
Punkt 1. Przyjęcie porządku posiedzenia.
Przewodnicząca Komisji Bożena Gaś serdecznie przywitała Pana Dyrektora Zbigniewa Cyterę, radnych, Burmistrza Dobrodzienia, Zastępcę Burmistrza oraz Beatę Bajorską – protokolant.
Następnie odczytała porządek posiedzenia komisji i poddała go pod głosowanie.
Głosowanie w sprawie przyjęcia porządku posiedzenia.
Wyniki imienne
lp | nazwisko | imię | głos |
1 | Chawełka | Zbigniew | ZA |
2 | Chwalczyk | Rafał | ZA |
3 | Czellnik | Mattheus | ZA |
4 | Dylong-Bartodziej | Sabina | ZA |
5 | Gaś | Bożena | ZA |
6 | Karpinski | Damian | ZA |
7 | Miazga | Tomasz | nieobecny |
8 | Miozga | Marek | nieobecny |
9 | Sacha | Renata | ZA |
10 | Tarara | Mateusz | ZA |
11 | Zając | Radosław | ZA |
Punkt 2. Spotkanie z Dyrektorem w budynku Publicznego Przedszkola w Myślinie, następnie przejazd do Publicznej Szkoły Podstawowej w Turzy – omówienie spraw bieżących i problemów.
Dyrektor Zbigniew Cytera serdecznie przywitał radnych. Poinformował, że przedszkole jest przystawką do szkoły, w którym znajdują się dwa oddziały przedszkolne. Następnie zaprosił radnych do przejścia przez sale. Na samym początku radni zobaczyli salę, w której odbywają się zajęcia grupy młodszych dzieci. Tuż obok znajduje się łazienka z toaletami i umywalniami dla dzieci.
Następnie radni przeszli do jadalni, która została wyremontowana przez rodziców.
Kolejnym pomieszczeniem, które zwiedzili radni była kuchnia. Dyrektor przekazał, że pomieszczenie to zostało doposażone dzięki projektowi dofinansowania stołówek, dlatego udało się położyć płytki pomieszczeniu oraz kupić zlewozmywak, regały i stół. W kuchni znajduje się jeszcze stara, tradycyjna kuchnia węglowa, a obok usytuowana jest obieralnia oraz część magazynowa.
Następnie radni udali się na piętro, na którym znajduje się toaleta dla dzieci, jadalnia, sala pracy przy stolikach oraz pomieszczenie, które w zeszłym roku zostało przebudowane. Połączony został pokój z mieszkaniem nauczycielki i dzięki temu powstała ładna, duża sala wyposażona w monitor interaktywny, w której odbywają się zajęcia grupy starszych dzieci. Na piętrze znajduje się również pokój do indywidualnych zajęć z dziećmi oraz pokój nauczycielski.
Dyrektor poinformował radnych, że budynek przedszkola ogrzewany jest poprzez pompę ciepła, która doskonale zdaje egzamin.
Poinformował również, że uciążliwy jest chodnik prowadzący do przedszkola. Propozycją radnych oraz p. Burmistrz jest wyremontowanie chodnika z pozostałości kostki, która obecnie mieści się na stadionie miejskim.
Dyrektor pokazał radnym oraz włodarzom gminy plac zabaw z którego korzystają dzieci podczas zajęć przedszkolnych.
Po przemieszczeniu się do Publicznej Szkoły Podstawowej w Turzy dyrektor zaprosił radnych do przejścia przez klasy lekcyjne, aby pokazać jak sale są wyposażone. Na początku udali się do pomieszczenia, w którym odbywają się zajęcia z biologii, fizyki i chemii. Sala wyposażona jest w pomoce dydaktyczne do doświadczeń chemicznych, które urozmaicają lekcje chemii, znajduje się tam również monitor interaktywny.
Następnie radni udali się do jadalni, obok której znajduje się biblioteka i składnica akt. Radni zobaczyli również toalety męskie oraz szatnie dla dzieci. Dalej przemieścili się do kuchni, która została wyposażona z projektu „laboratorium przyszłości”. Znajduje się w niej ciąg mebli oraz chłodziarka, w której przechowywane są produkty mleczne (jogurty, mleko), warzywa i owoce rozdawane dzieciom w ramach „programu dla szkół”.
Następnie radni przemieścili się na pierwsze piętro, na którym znajduje się sala matematyczna, pracownia językowa, gabinet pielęgniarki szkolnej oraz sala informatyczna, która została wyposażona w komputery z gminy. Klasa wyposażona jest w drukarkę 3D i nowe komputery pozyskane dzięki wspólnemu projektowi. Dyrektor poinformował radnych, że sala ta jest wyposażona w system alarmowy oraz przekazał, że szkoła podłączona jest do światłowodów, dzięki któremu internet działa bez zarzutów.
Burmistrz Dobrodzienia poinformowała Dyrektora aby przy przyszłorocznym planowaniu budżetu zapisał wymianę oświetlenia sal w których znajduje się oświetlenie jarzeniowe.
Kolejnym pomieszczeniem, które zwiedzili radni, był pokój nauczycielski, sekretariat oraz biuro dyrektora.
Na parterze szkoły znajduje się toaleta dziewcząt, następnie klasa, w której uczą się dzieci młodsze – edukacja wczesnoszkolna, która została połączona z dwóch salek. Następnie jest pomieszczenie, w którym uczą się dzieci z klasy trzeciej.
Dyrektor poinformował radnych, że jest to jedyna sala, która nie jest wyposażona w monitor interaktywny, natomiast wszystkie pozostałe klasy taki monitor posiadają.
Dalej znajduje się pomieszczenie, w którym uczą się dzieci z klasy pierwszej oraz pracownia języka polskiego. Na samym końcu radni przemieścili się do zastępczej sali gimnastycznej,
w która jest również wykorzystywana na różnego rodzaju występy i przedstawienia uczniów. Dyrektor przekazał radnym, że parkiet w tej sali pochodzi z 1933 roku. Obok znajduje się kantorek na sprzęt sportowy, wykorzystywany podczas zajęć wychowania fizycznego.
Punkt 3. Sprawozdanie z realizacji Rocznego Programu Współpracy Gminy Dobrodzień z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za rok 2024.
Burmistrz Dobrodzienia przedstawiła sprawozdanie z realizacji Rocznego Programu Współpracy Gminy Dobrodzień z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za rok 2024.
Na podstawie art. 5a ust. 3 ustawy z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2024 r. poz. 1491 z późn. zm.) organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uchwala roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami. Dodatkowo powyższa ustawa nakłada na organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, nie później niż do 31 maja każdego roku, obowiązek przedłożenia organowi stanowiącemu sprawozdania z realizacji programu współpracy za rok poprzedni.
Program współpracy gminy Dobrodzień z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami w rozumieniu przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
w 2024 roku został przyjęty uchwałą Nr LXII/524/2023 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu
z dnia 30 listopada 2023 r.
Głównym celem programu było budowanie partnerstwa pomiędzy Gminą Dobrodzień, a organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, efektywne wykorzystanie społecznej aktywności w zaspakajaniu zbiorowych potrzeb i podnoszeniu poziomu życia mieszkańców Gminy oraz wspieranie organizacji pozarządowych w realizacji ważnych celów społecznych.
Zadaniami priorytetowymi w zakresie współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi były zadania z zakresu:
- oświaty, wychowania oraz wspierania i upowszechniania kultury fizycznej i sportu wśród dzieci i młodzieży
- pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej
- ochrony i promocji zdrowia
- kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i tradycji
- turystyka i wypoczynek
- rozwój i odnowa wsi
- integracja europejska oraz rozwijanie kontaktów i współpracy między społeczeństwami
- działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym.
Środki finansowe na zadania realizowane w ramach „Program współpracy gminy Dobrodzień z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2024” przekazane zostały zgodnie z postanowieniami zawartymi w Programie Współpracy poprzez ogłoszenie przez Burmistrza Dobrodzienia otwartych konkursów ofert.
W roku 2024 konkursy dla organizacji pozarządowych zostały ogłoszone zarządzeniami Burmistrza nr S.0050.28.2024 z dnia 21.02.2024 r. i S.0050.67.2024 z dnia 28.03.2024 r. Ogłoszenia zostały zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Dobrodzieniu.
Środki finansowe na realizację zadań wymienionych w Rocznym Programie Współpracy zabezpieczone zostały w budżecie w kwocie 400.000,00 zł. z czego na otwarte konkurs przeznaczono środki finansowe w wysokości 370.500,00 zł, a kwotę 29.500,00 zł przeznaczono na zadania z pominięciem otwartego konkursu ofert.
Wszystkie zadania wymienione w otwartych konkursach ofert podzielone zostały na następujące obszary działania:
- upowszechnianie kultury fizycznej i sportu – 155.000,00 zł.,
- pomoc społeczna, promocja i ochrona zdrowia – 215.500,00 zł.
W odpowiedzi na ogłoszone konkursy wpłynęły 4 oferty na łączną kwotę 370.500,00 zł. zgodnie z poniższym zestawieniem:
Lp. | Nazwa zadania | Organizacja realizująca | Kwota wnioskowana [zł] | Kwota przyznana [zł] |
1.
| Organizacja sportu piłki nożnej na terenie miejskim. | K.S. START Dobrodzień | 75.000,00
| 75.000,00 |
2. | Organizacja sportu w zakresie koszykówki na terenie miejskim.
| K.S. START Dobrodzień
| 45.000,00 | 45.000,00 |
3. | Organizacja sportu piłki nożnej na terenie wiejskim. | K.S. POGOŃ PLUDRY 23
| 35.000,00 | 35.000,00 |
4. | Promocja i ochrona zdrowia – kompleksowy zakres usług; Promocja i profilaktyka zdrowia, świadczenia diagnostyczne, świadczenia pielęgnacyjne, świadczenia lecznicze, świadczenia usprawniające, rehabilitacja lecznicza.
| Caritas Diecezji Opolskiej | 215.500,00 | 215.500,00
|
Oferty złożone w ramach otwartych konkursów ofert w roku 2024 podlegały formalnej i merytorycznej ocenie przez członków Komisji Konkursowej, powołanej na podstawie zarządzenia nr S.0050.49.2024 Burmistrza Dobrodzienia z dnia 7 marca 2024 r. w sprawie powołania komisji konkursowej do przeprowadzenia otwartego konkursu ofert na wykonanie zadania publicznego w 2024 r. na terenie Gminy Dobrodzień. Wszystkie oferty zostały złożone w terminie i spełniały wymogi formalne oraz były poprawne merytorycznie. Na podstawie zarządzeń nr S.0050.60.2024 i S.0050.87.2024 zostały ogłoszone rozstrzygnięcia otwartych konkursów ofert.
Rozstrzygnięcia otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych w 2024 roku podano do publicznej wiadomości, na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Dobrodzieniu, na stronie internetowej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
Następnie, w zależności od terminu realizacji zadania, systematycznie zostały sporządzane umowy z podmiotami, które uzyskały dofinansowanie. Umowy między innymi określają wysokość otrzymanych środków finansowych, termin wykonania zadania, termin złożenia sprawozdania końcowego oraz termin wykorzystania przyznanych środków.
Sprawozdania końcowe z realizacji zadań publicznych zostały złożone w terminie i przyjęte.
W roku 2024 dodatkowo udzielono dotacji na podstawie art. 19a z dnia 24 kwietnia 2013 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2024 r. poz. 1491 z późn. zm.).
Wpłynęło 6 ofert z pominięciem otwartego konkursu ofert na realizację następujących zadań:
- Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Bzinica Stara, Bzinica Nowa, Bąki, Kolejka. Pomoc Społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób. Realizacja działań na rzecz dożywiania. Wysokość dofinansowania wyniosła 1.500,00 zł.
- Ochotnicza Straż Pożarna w Główczycach. Rozwój kultury i ochrona dziedzictwa narodowego – kultury pożarnictwa na Górnym Śląsku. XIV Międzynarodowy Zlot Pojazdów Pożarniczych Fire Truck Show. Wysokość dofinansowania wyniosła 10.000,00 zł.
- Polski Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów, Koło Dobrodzień. Działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym. Organizowanie życia kulturalnego emerytów, rencistów i inwalidów; zorganizowanie obchodów „Jubileuszu 65-lecia Koła PZERiI
w Dobrodzieniu”. Wysokość dofinansowania wyniosła 8.000,00 zł. - Ochotnicza Straż Pożarna w Dobrodzieniu. Profilaktyka rozwiązywania problemów alkoholowych, narkomanii i przemocy w rodzinie w szczególności: wspieranie wypoczynku dla dzieci i młodzieży. Realizacja zadań z zakresu organizacji aktywnych form spędzania wolnego czasu dla dzieci i młodzieży. Wysokość dofinansowania wyniosła 3.000,00 zł.
- Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Niemców na Śląsku Opolskim. Działalność na rzecz lokalnych mniejszości narodowych i ochrony dziedzictwa kulturowego. Podtrzymanie tradycji i tożsamości mniejszości narodowych i etnicznych. Wysokość dofinansowania wyniosła 3.000,00 zł.
- Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Bzinica Stara, Bzinica Nowa, Bąki, Kolejka. Realizacja zadań z zakresu działań profilaktycznych. Wysokość dofinansowania wyniosła 4.000,00 zł.
Uproszczone oferty realizacji zadań publicznych zostały umieszczone na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Dobrodzieniu, na stronie internetowej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej. Zadania publiczne zostały zrealizowane w okresie nie dłuższym niż 90 dni. Uproszczone sprawozdania z realizacji zadań zostały złożone w terminie. Beneficjenci dotacji zostali poinformowani o przyjęciu i sprawdzeniu sprawozdań końcowych z wykonania zadania pod względem merytorycznym, finansowym i wydatkowania środków pochodzących z dotacji.
Z analizy współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi w 2024 roku wynika, że wiele spośród istniejących organizacji posiada wystarczający potencjał, aby realizować zadania publiczne
Punkt 4. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XII/86/2025 Rady Miejskiej
w Dobrodzieniu z dnia 25 lutego 2025 roku w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Dobrodzień
Przewodnicząca Komisji odczytała projekt uchwały, po czym poddała go pod głosowanie.
Wyniki imienne
lp | nazwisko | imię | głos |
1 | Chawełka | Zbigniew | ZA |
2 | Chwalczyk | Rafał | ZA |
3 | Czellnik | Mattheus | ZA |
4 | Dylong-Bartodziej | Sabina | ZA |
5 | Gaś | Bożena | ZA |
6 | Karpinski | Damian | ZA |
7 | Miazga | Tomasz | nieobecny |
8 | Miozga | Marek | nieobecny |
9 | Sacha | Renata | ZA |
10 | Tarara | Mateusz | ZA |
11 | Zając | Radosław | ZA |
Punkt 5. Sprawy różne.
Radni nie zgłosili żadnych spraw różnych.
Punkt 5. Zakończenie posiedzenia.
Przewodnicząca Komisji podziękowała wszystkim obecnym oraz zakończyła posiedzenie Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Promocji.
Protokołowała:
Beata Bajorska
PRZEWODNICZĄCA
Komisji Oświaty, Kultury, Sportu,
Zdrowia i Promocji
mgr Bożena Gaś