Protokół z posiedzenia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa - 19.05.2025
Protokół
z posiedzenia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa.
Posiedzenie rozpoczęto 19-05-2025 o godz. 15:00, a zakończono o godz. 19:00 tego samego dnia.
W posiedzeniu wzięli udział:
- Chawełka Zbigniew
- Chwalczyk Rafał
- Pruski Olivia
- Karpinski Damian
- Pawełczyk- Zając Klaudia
- Sacha Renata
- Tarara Mateusz
- Zając Radosław
- Gaś Bożena
Porządek obrad:
- Przyjęcie porządku posiedzenia.
- Rozpatrzenie wniosku o najem lokalu z zasobu mieszkaniowego Gminy Dobrodzień
- Rozpatrzenie wniosku o nieodpłatne przejęcie drogi wewnętrznej w miejscowości Błachów
- Podjęcie uchwał w sprawie:
- zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Dobrodzień.
- ustanowienia pomników przyrody na terenie Gminy Dobrodzień
- ustanowienia nagrody Srebrnej Róży Dobrodzieńskiej w dziedzinie sportu
- ustanowienia nagrody Srebrnej Róży Dobrodzieńskiej w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury
- ustalenia zwrotu kosztów podróży służbowych radnych
- przyjęcia realizacji części zadania pn. ,, Dożynki Wojewódzkie 2025"
- zmiany wieloletniej prognozy finansowej
- zmiany do budżetu Gminy Dobrodzień na 2025 rok
- zwolnień od podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców realizujących nowe inwestycje na terenie Gminy Dobrodzień
- Omówienie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2024 rok oraz sprawozdania finansowego.
- Sprawy różne.
- Zakończenie posiedzenia.
Przewodniczący Komisji poprosił wszystkich zebranych na posiedzeniu komisji o uczczenie minutą ciszy śmierci ks. Seniora Alfreda Waidoka, który 44 lata był proboszczem parafii
w Dobrodzieniu.
Punkt 1. Przyjęcie porządku posiedzenia
Przewodniczący Komisji przywitał zebranych radnych, Burmistrza Dobrodzienia, Zastępcę Burmistrza, Skarbnik Gminy, Beatę Bajorską- protokolant, Radcę Prawnego oraz zaproszonych gości. Następnie odczytał porządek posiedzenia, po czym poddał go pod głosowanie.
Wyniki imienne
lp | nazwisko | imię | głos |
1 | Bednarek | Henryk | nieobecny |
2 | Chawełka | Zbigniew | ZA |
3 | Chwalczyk | Rafał | ZA |
4 | Gaś | Bożena | ZA |
5 | Karpinski | Damian | ZA |
6 | Miazga | Tomasz | nieobecny |
7 | Pawełczyk-Zając | Klaudia | ZA |
8 | Pruski | Olivia | nieobecna |
9 | Sacha | Renata | nieobecna |
10 | Tarara | Mateusz | ZA |
11 | Zając | Radosław | nieobecny |
Punkt 2. Rozpatrzenie wniosku o najem lokalu z zasobu mieszkaniowego Gminy Dobrodzień
Zastępca Burmistrza przedstawił radnym wniosek o wpisanie na listę osób oczekujących.
1.wniosek Pani ………………o wpisanie na listę osób oczekujących o najem lokalu komunalnego.
Pani ……………..- 1 osoba dorosła + 1 dziecko,
Przewodniczący Komisji oddał pod głosowanie przedstawiony wniosek.
Wyniki imienne
lp | nazwisko | imię | głos |
1 | Bednarek | Henryk | nieobecny |
2 | Chawełka | Zbigniew | ZA |
3 | Chwalczyk | Rafał | ZA |
4 | Gaś | Bożena | ZA |
5 | Karpinski | Damian | ZA |
6 | Miazga | Tomasz | nieobecny |
7 | Pawełczyk-Zając | Klaudia | ZA |
8 | Pruski | Olivia | nieobecna |
9 | Sacha | Renata | nieobecna |
10 | Tarara | Mateusz | ZA |
11 | Zając | Radosław | nieobecny |
Na posiedzenie komisji przybyła radna Olivia Pruski.
Punkt 3. Rozpatrzenie wniosku o nieodpłatne przejęcie drogi wewnętrznej w miejscowości Błachów
Zastępca Burmistrza przedstawił wniosek mieszkańca w sprawie rozpatrzenie o nieodpłatne przejęcie drogi wewnętrznej w miejscowości Błachów oraz przedstawił w którym miejscu znajduje się w/w droga.
Po dyskusji radni przystąpili do głosowania.
Wyniki imienne
lp | nazwisko | imię | głos |
1 | Bednarek | Henryk | nieobecny |
2 | Chawełka | Zbigniew | PRZECIW |
3 | Chwalczyk | Rafał | PRZECIW |
4 | Gaś | Bożena | PRZECIW |
5 | Karpinski | Damian | PRZECIW |
6 | Miazga | Tomasz | nieobecny |
7 | Pawełczyk-Zając | Klaudia | PRZECIW |
8 | Pruski | Olivia | WSTRZYMAŁA SIĘ |
9 | Sacha | Renata | ZA |
10 | Tarara | Mateusz | PRZECIW |
11 | Zając | Radosław | nieobecny |
Punkt 4. Podjęcie uchwał w sprawie:
- zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Dobrodzień
Przewodniczący Komisji odczytał projekt uchwały, po czym poddał go pod głosowanie.
Wyniki imienne
lp | nazwisko | imię | głos |
1 | Bednarek | Henryk | nieobecny |
2 | Chawełka | Zbigniew | ZA |
3 | Chwalczyk | Rafał | ZA |
4 | Gaś | Bożena | ZA |
5 | Karpinski | Damian | ZA |
6 | Miazga | Tomasz | nieobecny |
7 | Pawełczyk-Zając | Klaudia | ZA |
8 | Pruski | Olivia | ZA |
9 | Sacha | Renata | ZA |
10 | Tarara | Mateusz | ZA |
11 | Zając | Radosław | nieobecny |
- ustanowienia pomników przyrody na terenie Gminy Dobrodzień
Wiceprzewodnicząca Komisji odczytała projekt uchwały, po czym poddała go pod głosowanie.
Wyniki imienne
lp | nazwisko | imię | głos |
1 | Bednarek | Henryk | nieobecny |
2 | Chawełka | Zbigniew | WSTRZYMAŁ SIĘ |
3 | Chwalczyk | Rafał | ZA |
4 | Gaś | Bożena | ZA |
5 | Karpinski | Damian | ZA |
6 | Miazga | Tomasz | nieobecny |
7 | Pawełczyk-Zając | Klaudia | ZA |
8 | Pruski | Olivia | ZA |
9 | Sacha | Renata | ZA |
10 | Tarara | Mateusz | ZA |
11 | Zając | Radosław | nieobecny |
- ustanowienia nagrody Srebrnej Róży Dobrodzieńskiej w dziedzinie sportu
Wiceprzewodnicząca Komisji odczytała projekt uchwały, po czym poddała go pod głosowanie.
Wyniki imienne
lp | nazwisko | imię | głos |
1 | Bednarek | Henryk | nieobecny |
2 | Chawełka | Zbigniew | ZA |
3 | Chwalczyk | Rafał | WSTRZYMAŁ SIĘ |
4 | Gaś | Bożena | ZA |
5 | Karpinski | Damian | ZA |
6 | Miazga | Tomasz | nieobecny |
7 | Pawełczyk-Zając | Klaudia | ZA |
8 | Pruski | Olivia | ZA |
9 | Sacha | Renata | ZA |
10 | Tarara | Mateusz | ZA |
11 | Zając | Radosław | nieobecny |
Na posiedzenie komisji przybył radny Radosław Zając.
- ustanowienia nagrody Srebrnej Róży Dobrodzieńskiej w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury
Wiceprzewodnicząca Komisji odczytała projekt uchwały, po czym poddała go pod głosowanie.
Wyniki imienne
lp | nazwisko | imię | głos |
1 | Bednarek | Henryk | nieobecny |
2 | Chawełka | Zbigniew | ZA |
3 | Chwalczyk | Rafał | WSTRZYMAŁ SIĘ |
4 | Gaś | Bożena | ZA |
5 | Karpinski | Damian | ZA |
6 | Miazga | Tomasz | nieobecny |
7 | Pawełczyk-Zając | Klaudia | ZA |
8 | Pruski | Olivia | ZA |
9 | Sacha | Renata | ZA |
10 | Tarara | Mateusz | ZA |
11 | Zając | Radosław | ZA |
- ustalenia zwrotu kosztów podróży służbowych radnych
Wiceprzewodnicząca Komisji odczytała projekt uchwały, po czym poddała go pod głosowanie.
Wyniki imienne
lp | nazwisko | imię | głos |
1 | Bednarek | Henryk | nieobecny |
2 | Chawełka | Zbigniew | ZA |
3 | Chwalczyk | Rafał | ZA |
4 | Gaś | Bożena | ZA |
5 | Karpinski | Damian | ZA |
6 | Miazga | Tomasz | nieobecny |
7 | Pawełczyk-Zając | Klaudia | ZA |
8 | Pruski | Olivia | ZA |
9 | Sacha | Renata | ZA |
10 | Tarara | Mateusz | ZA |
11 | Zając | Radosław | ZA |
- przyjęcia realizacji części zadania pn. ,, Dożynki Wojewódzkie 2025"
Wiceprzewodnicząca Komisji odczytała projekt uchwały, po czym poddała go pod głosowanie.
Wyniki imienne
lp | nazwisko | imię | głos |
1 | Bednarek | Henryk | nieobecny |
2 | Chawełka | Zbigniew | ZA |
3 | Chwalczyk | Rafał | ZA |
4 | Gaś | Bożena | ZA |
5 | Karpinski | Damian | ZA |
6 | Miazga | Tomasz | nieobecny |
7 | Pawełczyk-Zając | Klaudia | ZA |
8 | Pruski | Olivia | ZA |
9 | Sacha | Renata | ZA |
10 | Tarara | Mateusz | ZA |
11 | Zając | Radosław | ZA |
- zmiany wieloletniej prognozy finansowej
Głos zabrała Skarbnik Gminy omawiając zmiany wieloletniej prognozy finansowej oraz zmiany do budżetu gminy Dobrodzień na 2025 rok.
- Zgodnie ze złożonym wnioskiem z zebrania sołeckiego w Pludrach zmniejszono
o 700,00 zł plan wydatków na zakup klimatyzacji do tzw. „starej szkoły’ jednocześnie zwiększając o tę kwotę plan wydatków na prace gospodarcze na terenie sołectwa. Poza w/w zmianą w załączniku dotyczącym funduszu sołeckiego skorygowano błąd
w wierszach dot. sołectwa Rzędowice dostosowując zapisy do planu wydatków budżetu – projekty oświetlenia to w budżecie wydatki majątkowe (w zał FS błędnie wykazano w kol. wydatków bieżących). - W związku ze wspólną organizacją wraz z Województwem Opolskim i Powiatem Oleskim dożynek Wojewódzkich w Dobrodzieniu wprowadza się środki na wydatki związane z tym wydarzeniem w kwocie 230.000,00 zł (92195) oraz dotacje na ten cel
z Województwa w kwocie 150.000,00 zł i z Powiatu w kwocie 30.000,00 zł. - Najniższe oferty na zakupy w projekcie Cyberbezpieczny Samorząd przewyższają zaplanowane środki, dlatego konieczne jest zwiększenie planu wydatków majątkowych w rozdz. 75023 o 26.105,00 zł.
- Po rozstrzygnięciu przetargu zmniejsza się środki na remont Orlika o 579.000,00 zł jednocześnie zmniejszając plan dochodów na ten cel o 289.000,00 zł. (92601).
- W związku z planem budowy przez ZGKIM wodociągu na ul. Szkolnej w Błachowie wprowadza się dotacje celową na ten cel w wysokości 76.000,00 zł (01043)
i jednocześnie rezygnuje się z dotacji na wykonanie przyłączy kanalizacyjnych do budynków gminnych – usuwając środki dotacji w kwocie 53.000,00 zł (70007). - W związku z realizacją wyższego niż pierwotnie planowano zakresu zadań konieczne jest zwiększenie środków na:
- sporządzenie projektów decyzji o warunkach zabudowy o 50.000,00 zł (71004);
- podziały i operaty szacunkowe – grunty o 5.000,00 (70005);
- operaty szacunkowe mieszkań i inwentaryzacje budynków o 5.000,00 (70007);
- koszty funkcjonowania UM o 33.185,49, w tym odpisy na ZFSS o 16.885,49, PPK o 5.000,00; delegacje o 5.000,00, dostęp do programu LEX o 6.300,00 (75023);
- wydatki na promocję o 25.000,00 (75075);
- opłaty za usługi wodne o 4.000,00 zł (nowe decyzje) – 90001.
- Zmniejsza się plan wolnych środków o 68.709,51.
Następnie Przewodniczący Komisji odczytał projekt uchwały, po czym poddał go pod głosowanie.
Wyniki imienne
lp | nazwisko | imię | głos |
1 | Bednarek | Henryk | nieobecny |
2 | Chawełka | Zbigniew | ZA |
3 | Chwalczyk | Rafał | ZA |
4 | Gaś | Bożena | ZA |
5 | Karpinski | Damian | ZA |
6 | Miazga | Tomasz | nieobecny |
7 | Pawełczyk-Zając | Klaudia | ZA |
8 | Pruski | Olivia | ZA |
9 | Sacha | Renata | ZA |
10 | Tarara | Mateusz | ZA |
11 | Zając | Radosław | ZA |
- zmiany do budżetu Gminy Dobrodzień na 2025 rok
Przewodniczący Komisji odczytał projekt uchwały, po czym poddał go pod głosowanie.
Wyniki imienne
lp | nazwisko | imię | głos |
1 | Bednarek | Henryk | nieobecny |
2 | Chawełka | Zbigniew | ZA |
3 | Chwalczyk | Rafał | ZA |
4 | Gaś | Bożena | ZA |
5 | Karpinski | Damian | ZA |
6 | Miazga | Tomasz | nieobecny |
7 | Pawełczyk-Zając | Klaudia | ZA |
8 | Pruski | Olivia | ZA |
9 | Sacha | Renata | ZA |
10 | Tarara | Mateusz | ZA |
11 | Zając | Radosław | ZA |
- zwolnień od podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców realizujących nowe inwestycje na terenie Gminy Dobrodzień
Wiceprzewodnicząca Komisji odczytała projekt uchwały, po czym poddała go pod głosowanie.
Wyniki imienne
lp | nazwisko | imię | głos |
1 | Bednarek | Henryk | nieobecny |
2 | Chawełka | Zbigniew | ZA |
3 | Chwalczyk | Rafał | ZA |
4 | Gaś | Bożena | ZA |
5 | Karpinski | Damian | ZA |
6 | Miazga | Tomasz | nieobecny |
7 | Pawełczyk-Zając | Klaudia | ZA |
8 | Pruski | Olivia | ZA |
9 | Sacha | Renata | ZA |
10 | Tarara | Mateusz | ZA |
11 | Zając | Radosław | ZA |
Przewodniczący Komisji ogłosił 10 minut przerwy.
Punkt 5. Omówienie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2024 rok oraz sprawozdania finansowego.
Głos zabrała Skarbnik Gminy omawiając sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Dobrodzień za 2024 rok oraz sprawozdanie finansowe.
Skarbnik Gminy przedstawiła wykonanie dochodów Gminy Dobrodzień w 2024r., wyjaśniła przyczyny niższych wpływów niż planowano w działach, których wykonanie nie przekroczyło 90% oraz przyczyny ponadplanowego wykonania dochodów.
Przedstawiła stan zaległości na koniec 2024r. i ich dynamikę na przestrzeni ostatnich lat oraz poinformowała o ilości wysłanych upomnień i tytułów wykonawczych.
Radni zapoznali się z wydatkami budżetu w 2024r. w poszczególnych działach klasyfikacji.
Skarbnik Gminy wyjaśniła przyczyny rozbieżności pomiędzy uchwalonym planem,
a wykonaniem oraz przedstawiła strukturę wydatków bieżących i majątkowych.
Przedstawiła wykonanie zadań majątkowych w 2024r.
Następnie omówiła osiągnięte przychody oraz wykonane rozchody budżetu w 2024r.
Radni zapoznali się ze sprawozdaniami finansowymi, sprawozdaniami budżetowymi sporządzonymi na dzień 31 grudnia 2024 oraz z informacją o stanie mienia. Porównano dane w nich zawarte z danymi wynikającymi z ksiąg rachunkowych.
Komisja po dokonaniu analizy i skontrolowaniu sprawozdania z wykonania budżetu oraz sprawozdań finansowych nie stwierdziła nieprawidłowości.
Punkt 6. Sprawy różne.
Burmistrz Dobrodzienia serdecznie zaprosiła radnych na uroczystość z okazji 35-lecia Samorządu Terytorialnego w dniu 9 czerwca 2025 roku o godz. 17.00 w Gminnym Ośrodku Kultury, Sportu i Biblioteki Publicznej.
Radny Radosław Zając- remont poddasza w świetlicy wiejskiej w Myślinie
Radna Sabina Dylong- Bartodziej- prośba o uprzątnięcie pozostałości po bocianim gnieździe w Ligocie Dobrodzieńskiej.
Radna Renata Sacha- podziękowania do firmy TAURON za uprzątnięcie gniazd na słupach.
Punkt 7. Zakończenie posiedzenia.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Komisji zakończył posiedzenie.
Protokołowała:
Beata Bajorska
PRZEWODNICZĄCY
Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego,
Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa
mgr Zbigniew Chawełka