Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Protokół ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa oraz Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Promocji - 20.03.2025

Protokół

ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa oraz Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Promocji. Posiedzenie Komisji rozpoczęto 20-03-2025 o godz. 15:00, a zakończono o godz. 20:00 tego samego dnia.

Obecność na posiedzeniu według załączonej listy obecności.

Porządek obrad:

  1. Przyjęcie porządku posiedzenia
  2. Omówienie sprzedaży budynku przy ul. Głównej w Makowczycach;
  3. Omówienie sprzedaży budynku przy ul. Plac Wolności 2;
  4. Rozpatrzenie wniosku o najem lokalu z zasobu mieszkaniowego Gminy Dobrodzień;
  5. Propozycje zasiedleń wolnych lokali z zasobu mieszkaniowego Gminy Dobrodzień;
  6. Podjęcie uchwał w sprawie:
    1. przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Dobrodzień w 2025 roku
    2. przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2025 – 2027
    3. zmiany Uchwały Nr XII/87/2025 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 25 lutego 2025 r. w sprawie udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych podmiotów oświatowych prowadzonych przez osoby fizyczne i prawne inne niż jednostka samorządu terytorialnego działających na terenie Gminy Dobrodzień oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania udzielonej dotacji
    4. zmiany wieloletniej prognozy finansowej
    5. zmiany do budżetu gminy Dobrodzień na 2025 rok
    6. w sprawie ustalenia stawki dotacji przedmiotowej do kosztów utrzymania pustostanów dla samorządowego zakładu budżetowego
    7. zaciągnięcia pożyczki długoterminowej na zieloną transformację miast w Banku Gospodarstwa Krajowego
  7. Roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny
  8. Roczne sprawozdanie z działalności MGOPS za 2024 rok.
  9. Sprawy różne
  10. Przyjęcie protokołu z wspólnego posiedzenia komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Promocji z dnia  20 lutego 2025r.
  11. Zakończenie posiedzenia.

 

Punkt 1. Przyjęcie porządku posiedzenia

Przewodniczący Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa dokonał otwarcia wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Promocji. Serdecznie przywitał zebranych radnych, Burmistrza Dobrodzienia, Zastępcę Burmistrza, Skarbnika Gminy, p. Beatę Bajorską oraz zaproszonych gości. Następnie został odczytany porządek obrad, po czym poddano go pod głosowanie.

Wyniki imienne

lp

nazwisko

imię

głos

1

Bednarek

Henryk

ZA

2

Chawełka

Zbigniew

ZA

3

Chwalczyk

Rafał

ZA

4

Czellnik

Mattheus

ZA

5

Dylong-Bartodziej

Sabina

ZA

6

Gaś

Bożena

ZA

7

Karpinski

Damian

ZA

8

Miazga

Tomasz

ZA

9

Miozga

Marek

ZA

10

Pawełczyk-Zając

Klaudia

ZA

11

Pruski

Olivia

nieobecna

12

Sacha

Renata

ZA

13

Tarara

Mateusz

ZA

14

Zając

Radosław

ZA

 

Punkt 2. Omówienie sprzedaży budynku przy ul. Głównej w Makowczycach;

Burmistrz Dobrodzienia Agnieszka Hurnik przedstawiła radnym wniosek mieszkańca o wykup budynku wraz z działką przy ulicy Głównej w Makowczycach.

Radni rozpoczęli dyskusję……

 Po dyskusji radni zadecydowali aby zlecić wycenę nieruchomości przez rzeczoznawcę. Po otrzymaniu wyceny i rozmowie z wnioskodawcą wniosek ponownie będzie rozpatrywany przez członków Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa.

 

Punkt 3. Omówienie sprzedaży budynku przy ul. Plac Wolności 2;

Zastępca Burmistrza zabrał głos, informując iż do Urzędu wpłynął wniosek jednego mieszkańca zamieszkującego w w/w budynku.

Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Dobrodzieniu wyjaśnił radnym oraz przybyłym na posiedzenie komisji  mieszkańcom na czym polega powstanie wspólnoty mieszkaniowej.

Radny Radosław Zając- czy koszty eksploatacyjne są dzielone na równo?

Radny Damian Karpinski- wyjaśnił na czym polega fundusz remontowy??

Mieszkanka poinformowała radnych, iż remont dachu wykonywany był 12 lat temu.

Radny Radosław Zając złożył wniosek o dostarczenie dokumentacji termomodernizacji ,,L” .

Głosowanie nie odbyło się.

 

Punkt 4. Rozpatrzenie wniosku o najem lokalu z zasobu mieszkaniowego Gminy Dobrodzień;

Pracownik merytoryczny przedstawił radnym wniosek o wpisanie na listę osób oczekujących.

1.wniosek Pani  ………………o wpisanie na listę osób oczekujących o najem lokalu mieszkalnego.

Pani ……………..- 2 osoby dorosłe,

Przewodniczący Komisji oddał pod głosowanie przedstawiony wniosek.

Wyniki imienne

lp

nazwisko

imię

głos

1

Bednarek

Henryk

ZA

2

Chawełka

Zbigniew

ZA

3

Chwalczyk

Rafał

ZA

4

Gaś

Bożena

ZA

5

Karpinski

Damian

ZA

6

Miazga

Tomasz

ZA

7

Pawełczyk-Zając

Klaudia

ZA

8

Pruski

Olivia

ZA

9

Sacha

Renata

ZA

10

Tarara

Mateusz

ZA

11

Zając

Radosław

ZA

 

2.wniosek Pani  ………………o wpisanie na listę osób oczekujących o najem lokalu mieszkalnego.

Pani ……………..- 2 osoby dorosłe + 2 dzieci

Przewodniczący Komisji oddał pod głosowanie przedstawiony wniosek.

Wyniki imienne

lp

nazwisko

imię

głos

1

Bednarek

Henryk

ZA

2

Chawełka

Zbigniew

ZA

3

Chwalczyk

Rafał

ZA

4

Gaś

Bożena

ZA

5

Karpinski

Damian

ZA

6

Miazga

Tomasz

ZA

7

Pawełczyk-Zając

Klaudia

ZA

8

Pruski

Olivia

ZA

9

Sacha

Renata

ZA

10

Tarara

Mateusz

ZA

11

Zając

Radosław

ZA

 

3.wniosek Pani  ………………o wpisanie na listę osób oczekujących o najem lokalu mieszkalnego.

Pani ……………..- 1 osoba dorosła,

Przewodniczący Komisji oddał pod głosowanie przedstawiony wniosek.

Wyniki imienne

lp

nazwisko

imię

głos

1

Bednarek

Henryk

ZA

2

Chawełka

Zbigniew

ZA

3

Chwalczyk

Rafał

ZA

4

Gaś

Bożena

ZA

5

Karpinski

Damian

ZA

6

Miazga

Tomasz

ZA

7

Pawełczyk-Zając

Klaudia

ZA

8

Pruski

Olivia

ZA

9

Sacha

Renata

ZA

10

Tarara

Mateusz

ZA

11

Zając

Radosław

ZA

 

Punkt 5. Propozycje zasiedleń wolnych lokali z zasobu mieszkaniowego Gminy Dobrodzień;

Pracownik merytoryczny przedstawił wniosek w sprawie propozycji zasiedlenia z zasobu mieszkaniowego Gminy Dobrodzień.

Propozycja zasiedlenia mieszkania jest propozycja dla Pani ……………. (2 osoby dorosłe + 2 dzieci)

Radni przystąpili do głosowania.

Wyniki imienne

lp

nazwisko

imię

głos

1

Bednarek

Henryk

ZA

2

Chawełka

Zbigniew

ZA

3

Chwalczyk

Rafał

ZA

4

Gaś

Bożena

ZA

5

Karpinski

Damian

ZA

6

Miazga

Tomasz

ZA

7

Pawełczyk-Zając

Klaudia

ZA

8

Pruski

Olivia

ZA

9

Sacha

Renata

ZA

10

Tarara

Mateusz

ZA

11

Zając

Radosław

ZA

 

Punkt 6. Podjęcie uchwał w sprawie:

  1. przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Dobrodzień w 2025 roku

Pracownik merytoryczny przedstawił radnym potrzebę podjęcia uchwały.

Zgodnie    z art. 11 ustawy    z dnia    21 sierpnia    1997 r.    o ochronie   zwierząt    (  Dz. U.    z 2023 r. poz. 1580 z późn. zm.)  Gmina ma obowiązek zapewnienia opieki bezdomnym zwierzętom. Na  podstawie art. 11a ust. 1 Rada Gminy wypełniając obowiązek, o którym mowa określa  corocznie do 31 marca  program  opieki  nad zwierzętami  bezdomnymi  oraz  zapobiegania   bezdomności zwierząt.  „Program opieki  nad zwierzętami  bezdomnymi  oraz  zapobiegania bezdomności zwierząt  na  terenie  Gminy Dobrodzień w 2025 r.”  został   stworzony   z myślą   o ograniczeniu  ilości zwierząt   bezdomnych   oraz   polepszeniu   ich bytowania na terenie gminy Dobrodzień. Koszt  realizacji  programu  opieki  nad zwierzętami  bezdomnymi  na  terenie  gminy Dobrodzień  w 2025  roku szacowany  jest  na  podstawie  dotychczasowych  doświadczeń,  potrzeb  i skali  problemu  na  terenie  gminy. Wydatki związane z realizacją programu głównie obejmują: koszt  związany  z utrzymaniem  schroniska,  transportem  zwierząt,  ich  karmieniem  oraz  zapewnieniem podstawowych usług weterynaryjnych. Kastracja, sterylizacja oraz identyfikacja zwierząt: Koszty zabiegów mających na celu kontrolowanie liczby zwierząt oraz zapobieganie dalszemu rozwojowi populacji wolnożyjących kotów. Koszty te mogą obejmować współpracę z weterynarzami. Koszty związane z leczeniem kotów wolnożyjących oraz zwierząt, które uległy wypadkom. Koszty związane z utylizacją oraz ewentualną eutanazją zwierząt. Koszty związane z zakupem, karmy dla kotów wolnożyjących. Zrealizowanie programu przyniesie gminie długofalowe korzyści finansowe oraz społeczne. Zmniejszenie kosztów interwencji: Ograniczenie liczby bezdomnych zwierząt w gminie zmniejszy liczbę interwencji,   które  wiążą się   z dodatkowymi   wydatkami  związanymi   z ich  wyłapywaniem,   transportem i utrzymaniem w schroniskach. Poprawa jakości życia mieszkańców. Zmniejszenie  liczby  bezdomnych  zwierząt wpłynie  na  poprawę estetyki i porządku w gminie, co pozytywnie wpłynie na poczucie bezpieczeństwa i komfortu jej mieszkańców.

Radny Radosław Zając- czy jeśli zgłosi się osoba do Urzędu ma możliwość wybrania sterylizacji bądź założenia czip-u?

Radna Sabina Dylong- Bartodziej- ile jest wniosków nierozpatrzonych z lat ubiegłych? – odp. udzielił pracownik merytoryczny ( ok. 20 wniosków).

Następnie Przewodniczący Komisji odczytał projekt uchwały, po czym poddał go pod głosowanie.

Wyniki imienne

lp

nazwisko

imię

głos

1

Bednarek

Henryk

ZA

2

Chawełka

Zbigniew

ZA

3

Chwalczyk

Rafał

ZA

4

Czellnik

Mattheus

ZA

5

Dylong-Bartodziej

Sabina

ZA

6

Gaś

Bożena

ZA

7

Karpinski

Damian

ZA

8

Miazga

Tomasz

ZA

9

Miozga

Marek

ZA

10

Pawełczyk-Zając

Klaudia

ZA

11

Pruski

Olivia

ZA

12

Sacha

Renata

ZA

13

Tarara

Mateusz

ZA

14

Zając

Radosław

ZA

 

  1. przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2025 – 2027

Głos zabrała Dyrektor Miejsko- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Klaudia Tkaczyk.

Zgodnie  z art. 176 ustawy  o wspieraniu  rodziny  i systemie  pieczy  zastępczej  do  zadań własnych  gminy należy  opracowanie  i realizacja  3-letnich  gminnych  programów  wspierania  rodziny.  Dlatego  też podjęcie uchwały jest konieczne.

Następnie Przewodniczący Komisji odczytał projekt uchwały, po czym poddał go pod głosowanie.

Wyniki imienne

lp

nazwisko

imię

głos

1

Bednarek

Henryk

ZA

2

Chawełka

Zbigniew

ZA

3

Chwalczyk

Rafał

ZA

4

Czellnik

Mattheus

ZA

5

Dylong-Bartodziej

Sabina

ZA

6

Gaś

Bożena

ZA

7

Karpinski

Damian

ZA

8

Miazga

Tomasz

ZA

9

Miozga

Marek

ZA

10

Pawełczyk-Zając

Klaudia

ZA

11

Pruski

Olivia

ZA

12

Sacha

Renata

ZA

13

Tarara

Mateusz

ZA

14

Zając

Radosław

ZA

 

  1. zmiany Uchwały Nr XII/87/2025 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 25 lutego 2025 r. w sprawie udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych podmiotów oświatowych prowadzonych przez osoby fizyczne i prawne inne niż jednostka samorządu terytorialnego działających na terenie Gminy Dobrodzień oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania udzielonej dotacji

 

Następnie Przewodniczący Komisji odczytał projekt uchwały, po czym poddał go pod głosowanie.

Wyniki imienne

lp

nazwisko

imię

głos

1

Bednarek

Henryk

ZA

2

Chawełka

Zbigniew

ZA

3

Chwalczyk

Rafał

ZA

4

Czellnik

Mattheus

ZA

5

Dylong-Bartodziej

Sabina

ZA

6

Gaś

Bożena

ZA

7

Karpinski

Damian

ZA

8

Miazga

Tomasz

ZA

9

Miozga

Marek

ZA

10

Pawełczyk-Zając

Klaudia

ZA

11

Pruski

Olivia

ZA

12

Sacha

Renata

ZA

13

Tarara

Mateusz

ZA

14

Zając

Radosław

ZA

 

Przewodniczący Komisji ogłosił 10 minut przerwy.

  1. zmiany wieloletniej prognozy finansowej

Głos zabrała Skarbnik Gminy.

  1. Zgodnie z otrzymanym zawiadomieniem MF o przyznaniu środków z rezerwy subwencji zwiększono plan w dz. 758 o 230.737,00 zł.
  2. Zwiększono plan wpływów z podatku od nieruchomości od osób prawnych o 200.000,00 zł – kwota wynika z wymiaru tego podatku na 2025r. z uwzględniając powstanie zaległości (dz. 756)
  3. Wprowadzono 3.000,00n zł jako wkład gminy do programu DZIAŁAJ LOKALNIE realizowanego przy współpracy z LGD (rozdz. 75095)
  4. Wprowadzono 1.010.000,00 zł w planie wydatków bieżących w rozdz. 60016 na remont drogi Dobrodzień – Bąki. To zadanie będzie współfinansowane ze środków Lasów Państwowych. Wkład LP to 410.000,00 zł – środki te wprowadzono do planu dochodów w dz. 600.
  5. Zwiększono o 18.000,00 zł plan wydatków na zadaniu Modernizacja chodnika przy ul. Leśnej w Pludrach (rozdz. 60016)
  6. Wprowadzono środki na wykonanie projektu przebudowy ul. Lublinieckiej w Dobrodzieniu wraz z niezbędną infrastrukturą – kwota 150.000,00 zł w rozdz. 60016.
  7. W związku z możliwością uzyskania prze OSP w Dobrodzieniu dofinansowania w kwocie 500.000,00 zł do zakupu samochodu ratowniczo – gaśniczego zabezpieczamy (w formie dotacji) konieczne środki  w wysokości 1.000.000,00 na wkład własny jednostki do tego projektu (rozdz. 75412)
  8. Przeniesiono 4428,00 zł z wydatków bieżących na inwestycyjne celem zapłaty za wykonanie koncepcji zagospodarowania skweru przy ul. Reymonta w Dobrodzieniu (rozdz. 90095)
  9. Wprowadzono nowe zadania inwestycyjne dot. boiska w Pludrach:
  1. Zakup samojezdnego wózka nawadniającego wraz z wyposażeniem (wąż i wózek) na kwotę 12.000,00 zł (rozdz. 92601)  - 9.000,00 zł przeniesiono z wydatków bieżących
    w tym rozdziale
  2. Wykonanie piłkochwytów na boisku w Pludrach na kwotę 20.000,00 zł.
  1.   W 2026 wprowadzono środki na przedsięwzięcia (związane z „zieloną transformacją miast”), a mianowicie 855.911,49 na „Utworzenie Królewskiego Traktu „Leszcz”
    w Dobrodzieniu” oraz 172.019,19 zł na „Zagospodarowanie terenu skweru przy ul Reymonta w Dobrodzieni”.
  2.  Dokonano zmian w zakresie planowanych do zaciągnięcia kredytów i pożyczek
    w latach 2025-2026. Pierwotnie w 2025r.  planowano zaciągnąć preferencyjną pożyczkę
    w wys. 2.000.000 zł z oprocentowaniem 1%. Po analizie pożyczka ta wyniesie 2.350.320 zł, nie będzie oprocentowana i zostanie „podzielona” na dwa lata (w 2025r. 1.514.604,00
    i w 2026r. – 835.716 zł).  Zwiększono o 985.000,00 zł planowane do zaciągnięcia w 2025r. kredyty, jednak nie zwiększając, mino wprowadzenia nowych zadań, planowanych do zaciągnięcia zobowiązań w 2026r.  W konsekwencji zaktualizowano kwoty odsetek od kredytów i pożyczek w całym okresie prognozy.
  3.  Zwiększono plan wolnych środków w 2025r. o 278.263,00 zł, a zmniejszono w 2026r. o 353.986,48zł.
  4. W związku z zamiarem zaciągnięcia nieoprocentowanej pożyczki, której spłata może być dokonywane maksymalnie przez 20 lat, wydłużono horyzont czasowy WPF do 2039r.

Radny Damian Karpinski- utworzenie traktu winno być ,,LYSZCZ”.

Radny Tomasz Miazga- jak finansowo wygląda sytuacja w Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej?

Radny Radosław Zając- czy przy termomodernizacji szkoły w Turzy zostanie wymieniony piec na ekologiczne ogrzewanie?

Radny Tomasz Miazga- projekt ul. Polnej i ul. Reymonta?- odp. udzieliła Skarbnik Gminy

 

Następnie Przewodniczący Komisji odczytał projekt uchwały, po czym poddał go pod głosowanie.

Wyniki imienne

lp

nazwisko

imię

głos

1

Bednarek

Henryk

ZA

2

Chawełka

Zbigniew

ZA

3

Chwalczyk

Rafał

ZA

4

Czellnik

Mattheus

ZA

5

Dylong-Bartodziej

Sabina

ZA

6

Gaś

Bożena

ZA

7

Karpinski

Damian

ZA

8

Miazga

Tomasz

ZA

9

Miozga

Marek

ZA

10

Pawełczyk-Zając

Klaudia

ZA

11

Pruski

Olivia

ZA

12

Sacha

Renata

ZA

13

Tarara

Mateusz

ZA

14

Zając

Radosław

ZA

 

  1. zmiany do budżetu gminy Dobrodzień na 2025 rok

Przewodniczący Komisji odczytał projekt uchwały, po czym poddał go pod głosowanie.

Wyniki imienne

lp

nazwisko

imię

głos

1

Bednarek

Henryk

ZA

2

Chawełka

Zbigniew

ZA

3

Chwalczyk

Rafał

ZA

4

Czellnik

Mattheus

ZA

5

Dylong-Bartodziej

Sabina

ZA

6

Gaś

Bożena

ZA

7

Karpinski

Damian

ZA

8

Miazga

Tomasz

ZA

9

Miozga

Marek

ZA

10

Pawełczyk-Zając

Klaudia

ZA

11

Pruski

Olivia

ZA

12

Sacha

Renata

ZA

13

Tarara

Mateusz

ZA

14

Zając

Radosław

ZA

 

  1. ustalenia stawki dotacji przedmiotowej do kosztów utrzymania pustostanów dla samorządowego zakładu budżetowego

Przewodniczący Komisji odczytał projekt uchwały, po czym poddał go pod głosowanie.

Wyniki imienne

lp

nazwisko

imię

głos

1

Bednarek

Henryk

ZA

2

Chawełka

Zbigniew

ZA

3

Chwalczyk

Rafał

ZA

4

Czellnik

Mattheus

ZA

5

Dylong-Bartodziej

Sabina

ZA

6

Gaś

Bożena

ZA

7

Karpinski

Damian

ZA

8

Miazga

Tomasz

ZA

9

Miozga

Marek

ZA

10

Pawełczyk-Zając

Klaudia

ZA

11

Pruski

Olivia

ZA

12

Sacha

Renata

ZA

13

Tarara

Mateusz

ZA

14

Zając

Radosław

ZA

 

  1. zaciągnięcia pożyczki długoterminowej na zieloną transformację miast w Banku Gospodarstwa Krajowego

Przewodniczący Komisji odczytał projekt uchwały, po czym poddał go pod głosowanie.

Wyniki imienne

lp

nazwisko

imię

głos

1

Bednarek

Henryk

ZA

2

Chawełka

Zbigniew

ZA

3

Chwalczyk

Rafał

ZA

4

Czellnik

Mattheus

ZA

5

Dylong-Bartodziej

Sabina

ZA

6

Gaś

Bożena

ZA

7

Karpinski

Damian

ZA

8

Miazga

Tomasz

ZA

9

Miozga

Marek

ZA

10

Pawełczyk-Zając

Klaudia

ZA

11

Pruski

Olivia

ZA

12

Sacha

Renata

ZA

13

Tarara

Mateusz

ZA

14

Zając

Radosław

ZA

 

Punkt 7. Roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny

Głos zabrała Klaudia Tkaczyk- Dyrektor Miejsko- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu.

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j. Dz. U. z 2024, poz. 177 z późn. zm.) nakłada obowiązek wspierania rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo - wychowawczych oraz organizacji pieczy zastępczej na jednostki samorządu terytorialnego. Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych to zespół planowanych działań mających na celu przywróceniu rodzinie zdolności do wypełniania tych funkcji. Rodzina, jako naturalne środowisko rozwoju dziecka, przeżywając trudności w opiekowaniu się i wychowaniu dzieci, wymaga wsparcia dla dobra nie tylko dzieci, ale też wszystkich jej członków. Przywrócenie prawidłowego funkcjonowania rodzin jest też największym zyskiem dla społeczności lokalnej i to w każdej sferze życia. Odpowiednio zaprojektowane instytucjonalne formy wsparcia powinny mieć charakter pomocniczy, tj. uwzględniać zasoby własne rodziny, odbywać się przy jej aktywnym udziale oraz za jej zgodą. Zamiast zastępować rodzinę w jej funkcji opiekuńczo – wychowawczej, należy ją wspierać i wspomagać. Powyższe oddziaływania pozwolą rodzinom odzyskać poczucie własnej sprawczości i powrócić do prawidłowego wykonywania swoich zadań i funkcji. Opieka nad dzieckiem i rodziną jest jednym z kierunków działań lokalnego systemu pomocy społecznej. Skuteczna pomoc dzieciom pozbawionym opieki oraz rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej wymaga skoordynowanych działań różnych instytucji zajmujących się rodziną i dzieckiem.

W odniesieniu do art. 179 cytowanej wyżej ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, w terminie do dnia 31 marca każdego roku wójt składa radzie gminy roczne sprawozdanie z zakresu wspierania rodziny oraz przedstawia potrzeby związane z realizacją zadań.

Realizując ustawowe obowiązki tut. OPS zatrudnia asystenta rodziny, do zadań którego w szczególności należy opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną, udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, rozwiązywaniu problemów socjalnych, psychologicznych, wychowawczych z dziećmi, wspieranie aktywności społecznej rodzin, motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych, udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej. Ponadto zadaniem asystenta rodziny jest udzielanie wsparcia dzieciom, podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin, prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci, dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny,  monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną, sporządzanie na wniosek sądu opinii o rodzinie i jej członkach, współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny, a także współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą diagnostyczno-pomocową.

W minionym 2024r. asystenturą objętych było 13 rodzin z tut. gminy, z czego 11 rodzin wyraziło dobrowolną zgodę na tę formę pomocy, natomiast 2 rodziny sądownie zostały zobowiązane do podjęcia współpracy z asystentem rodziny. Opiekunowie z 4 rodzin mają ograniczoną władzę rodzicielską nad swoimi małoletnimi dziećmi. W tych 13 rodzinach wychowuje się łącznie 40 dzieci w wieku od 1 do 18 roku życia. Z każdą z rodzin opracowywany jest plan pracy z rodziną, który podlega okresowej ocenie. W poprzednim roku asystent rodziny zakończył pracę z 1 rodziną z uwagi na zmianę miejsca zamieszkania.

W celu zapewnienia bezpieczeństwa socjalnego każdej rodzinie tego wymagającej w tut. Gminie udzielano pomocy i to zarówno w formie finansowej, jak i niefinansowej oraz w ramach szeroko zakrojonej pracy socjalnej. W minionym roku różnymi świadczeniami z pomocy społecznej objęte zostały ogółem 302 rodziny z tut. Gminy, w tym 632 osób. Pięćdziesiąt dwie rodziny (255 osób) stanowiły rodziny z dziećmi. Oprócz świadczeń gwarantowanych przez ustawę o pomocy społecznej (m. in. zasiłki celowe, zasiłki celowe specjalne, zasiłki okresowe, zasiłki stałe), Gmina kontynuowała realizację programu pn. „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2024-2028. W ramach tego programu pomocą objęto łącznie 99 osób. Z pomocy w formie zakupu posiłków w stołówkach szkolnych i przedszkolnych skorzystało 16 dzieci na kwotę 21.630,00 zł. Łączny koszt programu w 2024r. (OPS i ZEASiP) stanowiła kwota 127.252,00 zł, z tego 70.000,00 zł to dotacja, natomiast środki własne gminy to 57.252,00 zł. Sukcesywnie zauważa się wzrost liczby osób objętych pomocą w formie pracy socjalnej, z której korzystają nie tylko statystyczni klienci Ośrodka Pomocy Społecznej, a także osoby spoza systemu pomocy społecznej. W 2024r. pomocy udzielonej wyłącznie w formie pracy socjalnej (poradnictwo, kierowanie, informowanie, motywowanie, modelowanie zachowań, pośredniczenie, pomoc w załatwianiu różnych spraw w innych instytucjach, redagowanie dokumentów, itd.) przyznano 296 rodzinom tworzonym przez 626 osób.

W związku z trwającą wojną w Ukrainie, w ubiegłym roku uchodźcy wojenni nadal byli klientami Ośrodka Pomocy Społecznej. Osoby te wnioskowały o przyznanie jednorazowych świadczeń pieniężnych w wysokości 300 zł oraz świadczeń rodzinnych, świadczeń z pomocy społecznej, jak również korzystały z szeroko pojętej pracy socjalnej. Ponadto pracownicy socjalni nadal prowadzili nadzór nad realizacją praw i obowiązków opiekuna tymczasowego nad małoletnimi obywatelami Ukrainy. W 2024r. wpłynęło również 26 wniosków o wypłatę świadczenia pieniężnego na zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy, którego kwota wyniosła 54.160,00 zł. Znacząco mniejsza liczba wniosków oraz koszt wypłaconych świadczeń wynika z tego, iż świadczenia te (jednorazowe świadczenie 300 zł oraz świadczenie pieniężne na zakwaterowanie) obowiązywały do 30.06.2024r. Po tym dniu zostały wygaszone.

Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej zajmuje się również pomocą dla osób i rodzin w formie świadczeń rodzinnych. Ogółem w ramach ustawy o świadczeniach rodzinnych wypłacono 7.308 świadczeń dla 528 osób (820 osób w rodzinach) na kwotę 3.190.287,24 zł. W minionym roku wypłacono 73 świadczenia wychowawcze na kwotę 36.500,00 zł. Ponadto w 2024r. przyznano 468 świadczeń z funduszu alimentacyjnego na łączną kwotę 221.927,44 zł dla 25 wierzycieli. Z pomocy w formie dodatków mieszkaniowych skorzystały 52 rodziny (433 świadczeń) na kwotę 162.781,18 zł. W ubiegłym roku do tut. OPS wpłynęło również 85 żądań wydania zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego w ramach Programu „Czyste Powietrze”. Ponadto w minionym roku MGOPS realizował ustawę o dodatku osłonowym i bonie energetycznym. Wpłynęło 650 wniosków o wypłatę dodatku osłonowego i 646 wniosków o wypłatę bomu energetycznego. Zrealizowano dodatek osłonowy na łączną kwotę 188.965,10 zł oraz bon energetyczny na kwotę 213.871,25 zł.

Kolejną formą wsparcia była pomoc żywnościowa w ramach Programu Fundusze Europejskie na pomoc żywnościową 2021-2027 „Podprogram 2023” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym, którego celem jest udzielenie wsparcia w postaci produktów żywnościowych osobom najbardziej potrzebującym, a jednocześnie spełniającym kryteria zawarte w ustawie o pomocy społecznej (kryterium przyczynowe oraz dochodowe nie przekraczające 265% kryterium dochodowego osoby {2.676,50 zł} lub osoby w rodzinie {2.180,95 zł}). Obowiązująca kwota podwyższonego kryterium dochodowego pozwala korzystać z tej formy pomocy osobom i rodzinom, które często nie kwalifikują się do pomocy społecznej, gdzie obowiązuje podstawowe kryterium dochodowe. Pomoc w formie gotowych produktów żywnościowych cieszy się dużym zainteresowaniem wśród mieszkańców gminy. Dystrybucją artykułów spożywczych wśród osób najbardziej potrzebujących z terenu Gminy Dobrodzień zajmuje się Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Bzinica Stara, Bzinica Nowa, Bąki i Kolejka, natomiast weryfikowaniem sytuacji osób i wydawaniem skierowań zajmuje się tut. OPS. Do końca ubiegłego roku wydano 75 skierowań dla 159 osób. Dodatkowo osoby korzystające z niniejszego wsparcia mają możliwość wzięcia udziału w ciekawych warsztatach edukacyjnych dotyczących wzmacniania samodzielności i kompetencji w zakresie prowadzonego gospodarstwa domowego. Gmina Dobrodzień poniosła koszty transportu produktów żywnościowych w kwocie 1.500,00 zł.

Od 2022r. do nadal tut. OPS realizuje program „Korpus Wsparcia Seniorów”, którego ideą jest poprawa bezpieczeństwa oraz możliwości samodzielnego funkcjonowania w miejscu zamieszkania osób starszych, schorowanych, niepełnosprawnych i samotnych poprzez dostęp do tzw. „opieki na odległość”. Tut. OPS udostępnia 30 osobom potrzebującym opaski telemedyczne Firmy Sidly na zasadzie bezpłatnego użyczenia. Zakup opasek oraz opłata abonamentu pochodzi ze środków Korpusu Wsparcia Seniorów. Łączny koszt tego zadania w 2024r. wyniósł 18.000,00, w tym pozyskano kwotę 14.400,00 zł.

W 2024r. tut. OPS przystąpił do realizacji projektu pn. „Nie – Sami - Dzielni” – rozwój usług społecznych oraz wspierających osoby niesamodzielne – III edycja”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus. W ramach tego projektu oferowano wsparcie marszałkowskiego kuriera społecznego osobom niesamodzielnym. Pomoc kuriera polega m.in. na dowożeniu leków, posiłków, udzielaniu doraźnej pomocy według potrzeb, wsparciu emocjonalnym, pomocy w załatwianiu spraw urzędowych czy pomocy w czynnościach domowych. Zrealizowano łącznie 280 godzin dla 10 osób w okresie od początku września 2024r. do końca grudnia 2024r. na kwotę 12.599,69 zł, z czego całość została sfinansowana ze środków zewnętrznych.

Tutejsza Gmina za pośrednictwem ZEASiP wspiera także uczniów przyznając im pomoc materialną. W 2024r. przyznano stypendia szkolne o charakterze socjalnym dla uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji ekonomicznej, wynikającej z niskich dochodów na osobę w rodzinie. Pozytywnie rozpatrzono 38 takich wniosków. Na wypłatę stypendiów wydatkowano łącznie 28.842,40 zł, z czego z dotacji 23.073,92 zł, zaś ze środków własnych 5.768,48 zł. Innym zadaniem o charakterze pomocy materialnej było wsparcie w zakresie zakupu podręczników w ramach rządowego programu “Wyprawka szkolna” - Rządowy Program pomocy uczniom niepełnosprawnym w formie dofinansowania zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych. Na realizację zadania otrzymano dotację w wysokości 4.565,00 zł, natomiast z pomocy skorzystało 11 uczniów branżowej szkoły I stopnia. Uczniowie szkół podstawowych mają zagwarantowane prawo bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych. W Gminie Dobrodzień na ten cel wykorzystano w 2024r. kwotę 100.633,05 zł. Z podręczników skorzystało 722 uczniów z 6 szkół.

W minionym roku siedmioro dzieci z naszej Gminy skorzystało ze zorganizowanego przez Kuratorium Oświaty wypoczynku letniego w formie bezpłatnych kolonii w Głuchołazach. Były to dzieci pochodzące z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej. Ponadto dla 24 dzieci z rodzin dysfunkcyjnych i z problemem alkoholowym kolonie letnie zostały zorganizowane przez Urząd Miejski - Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. GKRPA partycypowała również w kosztach zakupu posiłków w szkole dla uczniów na kwotę 3.762,00 zł oraz w zakupie nagród dla uczestników imprez sportowych oraz dofinansowaniu różnych imprez okolicznościowych.

Punkt 8. Roczne sprawozdanie z działalności MGOPS za 2024 rok.

Głos zabrały Klaudia Tkaczyk- Dyrektor Miejsko- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu oraz Anna Barczyk- Zastępca Dyrektora Miejsko- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu.

Do głównych zadań pracowników socjalnych należy wsparcie mieszkańców gminy w ich trudnej sytuacji życiowej poprzez świadczenie pracy socjalnej, kwalifikowanie do uzyskania świadczeń, udzielanie informacji, i pomocy w zakresie rozwiązywania trudności życiowych oraz dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenie pomocy.

W 2024 roku do tut. OPS – Działu Pomocy Społecznej - wpłynęło 698 spraw (w tym 433 wniosków o udzielenie pomocy finansowej i niefinansowej), które wymagały podjęcia działań administracyjnych, w tym przeprowadzania wywiadów środowiskowych.

Przyznanie pomocy następuje w drodze decyzji administracyjnej, po spełnieniu przesłanek określonych w ustawie o pomocy społecznej. Odmowa udzielenia pomocy również wymaga prowadzenia postępowania administracyjnego i wydania decyzji.

Na terenie naszej gminy funkcjonuje Zakład Opiekuńczo – Leczniczy. Przebywają, w nim osoby niezdolne do samodzielnej egzystencji z terenu całego kraju. Z tego powodu wiele spraw tych osób, musi być prowadzonych przez tut. OPS, są to dodatkowe osoby, z którymi przeprowadza się wywiady środowiskowe.

W ramach zadań własnych ustawa o pomocy społecznej nakłada na gminę, również obowiązek organizowania i świadczenia usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania.

W 2024 r. na terenie gminy pomocą w formie usług opiekuńczych objęto 26 osób, które z powodu wieku lub choroby takiej pomocy potrzebowały. Pomoc świadczona była przez 2 zatrudnione w Ośrodku opiekunki na podstawie umowy o pracę oraz 3 opiekunki zatrudnione czasowo na podstawie umowy– zlecenie.

W ramach usług wykonywane były czynności pielęgnacyjne, gospodarcze, porządkowe i zaspakajanie bieżących potrzeb poszczególnych osób.

Usługi opiekuńcze świadczone przez Ośrodek są odpłatne, a ich koszt naliczany jest w zależności od kwoty posiadanego dochodu (osoby korzystającej z usług) w odniesieniu do kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej lub rodziny i naliczany jest zgodnie z tabelą odpłatności będącą załącznikiem do Uchwały Rady Miejskiej w Dobrodzieniu Nr XXIV/206/2020. Zgodnie z tą uchwałą wskaźnik odpłatności za 1 godzinę usługi wynosi 28 zł. Koszt usług opiekuńczych to kwota 198 589 zł. Natomiast dochód z tyt. odpłatności osób korzystających z usług opiekuńczych wyniósł 34 157,20 zł. 3934.696 z

Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu realizował w 2024 roku program „Posiłek w szkole i w domu”. Z programu skorzystało 99 osób.

Pomoc udzielana była w oparciu o ustawę o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 roku

w związku z uchwałą Uchwałę Nr 149 Rady Ministrów z dnia 23 sierpnia 2023r. w sprawie ustanowienia wieloletniego rządowego programu "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2024-2028 i uchwały Rady Miejskiej.

W miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku o udzielenie pomocy w ramach tego programu, dochód na osobę w rodzinie nie mógł przekraczać 200% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie tj. 1.200 zł (600 zł x 200 %), a dla osoby samotnie gospodarującej 1.552 zł (776 zł x 200 %).

W 2024 roku koszt tego programu w gminie ( OPS i ZEASiP) łącznie wyniósł 127 252 zł

z tego środki własne gminy to kwota: 57 252 zł, a dotacja to kwota 70 000 zł.

Celem określenia rozmiaru niedożywienia wśród dzieci z terenu gminy oraz podjęciem szybkich działań, oprócz pracy socjalnej prowadzonej przez pracowników socjalnych ośrodka pozostajemy w ścisłym kontakcie z placówkami oświatowymi, medycznymi i środowiskiem lokalnym.

OPS realizował Program „Opieka wytchnieniowa” – edycja 2024, który skierowany jest głównie jako wsparcie członków rodzin lub opiekunów sprawujących bezpośrednią opiekę nad dziećmi z orzeczeniami o niepełnosprawności i osobami z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności oraz orzeczeniami równoważnymi. Opieka wytchnieniowa ma za zadanie odciążenie członków rodzin lub opiekunów osób niepełnosprawnych poprzez wsparcie ich w codziennych obowiązkach lub zapewnienie czasowego zastępstwa. Dzięki temu wsparciu osoby zaangażowane na co dzień w sprawowanie opieki dysponować mogą czasem, który mogą przeznaczyć na odpoczynek i regenerację, jak również na załatwienie niezbędnych spraw. Usługa opieki wytchnieniowej może służyć okresowemu zabezpieczeniu potrzeb osoby niepełnosprawnej w sytuacji, gdy opiekunowie z różnych powodów np. pogorszenia własnej kondycji zdrowotnej nie mogą wykonywać swoich obowiązków. Z pomocy tej skorzystało 12 opiekunów - osób, które każdego dnia zajmują się opieką nad niepełnosprawnymi członkami rodzin tj. 3 dzieci i 11 osobami dorosłymi. Zrealizowano 1 575 godzin usług opieki wytchnieniowej. Koszt programu wyniósł

86 144,39 zł, były to środki w całości pochodzące z Funduszu Solidarnościowego. W ramach tego programu zawarto 11 umów z osobami wykonującymi usługę opieki wytchnieniowej.

Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu.

 

Punkt 9. Sprawy różne

Przewodniczący Komisji ponownie poddał pod obrady wniosek mieszkańca- po dyskusji radni ustalili, że wniosek jest bezzasadny.

Przewodniczący Komisji odczytał list otwarty z Poczty Polskiej.

Radny Damian Karpinski- na wykazie listy z koszeniem traw ni ma miejscowości Bąki.

Radna Renata Sacha- ,,Dom Nauczyciela” prośba o uprzątnięcie terenu wokół.

Radna Olivia Pruski- prośba o odmalowanie ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Opolskiej.

Radna Bożena Gaś- po rozmowach z mieszkańcami Strzelnicy, mieszkańcy chcą montażu progów zwalniających.

Radny Marek Miozga- prośba o udostępnienie wykazu gdzie powstały nowe asfalty w ostatnich dwóch latach.

Radny Tomasz Miazga- czy jest już wykaz, które ulice w pierwszej kolejności będą remontowane. 

Punkt 10. Przyjęcie protokołu z wspólnego posiedzenia komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Promocji z dnia  20 lutego 2025r.

 

Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie projekt protokołu z wspólnego posiedzenia komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Promocji z dnia  20 lutego 2025r.

 

Wyniki imienne

lp

nazwisko

imię

głos

1

Bednarek

Henryk

ZA

2

Chawełka

Zbigniew

ZA

3

Chwalczyk

Rafał

ZA

4

Czellnik

Mattheus

ZA

5

Dylong-Bartodziej

Sabina

ZA

6

Gaś

Bożena

ZA

7

Karpinski

Damian

ZA

8

Miazga

Tomasz

ZA

9

Miozga

Marek

ZA

10

Pawełczyk-Zając

Klaudia

ZA

11

Pruski

Olivia

ZA

12

Sacha

Renata

ZA

13

Tarara

Mateusz

ZA

14

Zając

Radosław

ZA

 

Punkt 11. Zakończenie posiedzenia.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Komisji zakończył wspólne  posiedzenie.

Protokołowała:
Beata Bajorska

PRZEWODNICZĄCY
Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego,
Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa
mgr Zbigniew Chawełka

PDFProtokół z 20.03.2025.pdf (2,53MB)