Protokół z 27.03.2023
Protokół
z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Promocji.
Posiedzenie rozpoczęto 27-03-2023 o godz. 15:01, a zakończono o godz. 15:57 tego samego dnia.
W posiedzeniu wzięło udział 8 członków:
1. Tomasz Miazga
2. Dorota Wołowczyk
3. Jacek Skibe
4. Piotr Kapela
5. Gabriel Kukowka
6. Robert Kobus
7. Radosław Zając
8. Rafał Chwalczyk
Porządek posiedzenia:
- Przyjęcie porządku posiedzenia.
- Sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny za 2022 rok i potrzeby na 2023 rok.
- Sprawozdanie z działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu za 2022 rok.
- Sprawy różne.
Punkt 1. Przyjęcie porządku posiedzenia.
Przewodniczący Komisji Oświaty przedstawił porządek posiedzenia komisji i poddał go głosowaniu.
Głosowanie w sprawie przyjęcia porządku posiedzenia.
Wyniki imienne:
ZA(7):
Robert Kobus, Piotr Kapela, Gabriel Kukowka, Dorota Wołowczyk, Radosław Zając, Jacek Skibe, Tomasz Miazga
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(4):
Sara Pruska, Joachim Wloczyk, Dorota Maleska, Rafał Chwalczyk
Nastąpiła zmiana kworum
Ilość radnych obecnych na sali obrad: 9
Na posiedzenie Komisji przybyła radna Sara Pruska
Punkt 2. Sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny za 2022 rok i potrzeby na 2023 rok.
Dyrektor Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu Klaudia Tkaczyk zaznaczyła, że sprawozdanie jest o tym wszystkim co w gminie robi się dla wszystkich rodzin zarówno jednoosobowych, jak i wieloosobowych. Zadania jakie gmina wykonuje na rzecz rodzin, wynikają nie tylko z ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej, ale także z uchwały Rady Miejskiej, która przyjmuje 3-letni gminny program wspierania rodziny oraz działań różnych instytucji działających na terenie gminy.
- Wspieranie rodziny w wypełnianiu funkcji opiekuńczo - wychowawczej to zadanie, które w głównej mierze wykonuje asystent rodziny.
W 2022 roku asystent miał pod opieką 17 rodzin (47 dzieci) z czego 14 wyraziło dobrowolną zgodę na tę formę pomocy, a 4 rodziny sądownie zostały zobowiązane do podjęcia współpracy z asystentem rodziny. W części rodzin prowadzone było monitorowanie funkcji rodziny po zakończeniu pracy z rodziną.
- Piecza zastępcza to działania, które są podejmowane w przypadku niemożności sprawowania opieki przez rodziców.
Gmina ponosi odpowiednio wydatki w wysokości:
1/ 10% wydatków w pierwszym roku pobytu dziecka w pieczy zastępczej,
2/ 30% wydatków w drugim roku pobytu dziecka w pieczy zastępczej,
3/ 50% wydatków w trzecim roku i następnych latach pobytu dziecka w pieczy zastępczej.
W minionym roku Gmina Dobrodzień poniosła koszty pobytu 3 dzieci w pieczy zastępczej (w tym jedno z nich od października 2022r. zostało umieszczone w domu dziecka).
Łączna wysokość wydatków poniesionych przez tut. Gminę na ten cel wyniosła 18.323,87 zł z tego na dom dziecka – 9.004,50 zł.
- W celu zapewnienia bezpieczeństwa socjalnego każdej rodzinie tego wymagającej w tut. Gminie udzielano pomocy i to zarówno w formie finansowej, jak i niefinansowej oraz w ramach szeroko rozumianej pracy socjalnej. Oprócz zasiłków celowych, przyznawane były zasiłki celowe specjalne, zasiłki okresowe, zasiłki stałe. Gmina kontynuowała realizację programu pn. „Posiłek w szkole i w domu”. Poza tym zauważono ogromny wzrost zapotrzebowania na pracę socjalną - około 700 osób korzystało z tej formy pomocy.
Ze świadczeń rodzinnych skorzystało 1100 osób w rodzinach, zaś z funduszu 53 dzieci.
Wzrosła także liczba dodatków mieszkaniowych i został on przyznany 54 rodzinom.
Ponadto rok 2022 obfitował w nowe zadania realizowane przez Ośrodek Pomocy Społecznej jak i Urząd Miejski w Dobrodzieniu. Statystycznie biorąc pod uwagę liczbę wniosków Ośrodek przyjął, przeanalizował 95% (tj. 4019 szt. z tego: 2834 dodatek węglowy + 1185 dodatek osłonowy) a Urząd 5% (tj. 208 szt. z tego: 113 pellet, 56 olej opałowy, 11 gaz, 28 dod. elektryczny), ze 100% wniosków, które wpłynęły w ciągu całego roku.
Poza tym rodziny w gminie korzystały z:
- Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa 2014-2020 Podprogram 2021 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej;
- usług marszałkowskiego kuriera społecznego, który pomagał w załatwianiu spraw podopiecznych;
- programu „Korpus Wsparcia Seniorów”, którego ideą jest poprawa bezpieczeństwa w miejscu zamieszkania osób starszych;
- stypendiów szkolnych o charakterze socjalnym dla uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji ekonomicznej;
- wsparcia w zakresie zakupu podręczników w ramach rządowego programu “Wyprawka szkolna” - Rządowy Program pomocy uczniom niepełnosprawnym;
- prawa bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych;
- kolonii organizowanych przez Kuratorium Oświaty oraz ZEASiP oraz dzieci z Ukrainy organizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej i tut. MGOPS.
- Realizacja innych zadań dla dobra rodziny przez różne instytucje i organizacje gminy Dobrodzień przedstawiona została na stronach od 5 do 10 sprawozdania.
Z danych za zeszły rok wynika, że ilość miejsc w placówkach edukacyjnych jest wystarczająca. Jedynie przedszkole w Dobrodzieniu ma więcej chętnych dzieci niż miejsc.
Bardzo dużym zainteresowaniem cieszyła się KDR (karta dużej rodziny). Związane to było z możliwością zwiększenia limitu liczby kilowatogodzin w związku z cenami za energię elektryczną.
Poza tym pani Klaudia Tkaczyk omówiła działania:
Gminnej bazy sportowej, Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Biblioteki Publicznej w Dobrodzieniu, Stowarzyszenia „Dobrodzień Potrzebującym” oraz placówek powiatowych powołanych na rzecz wspierania osób niepełnosprawnych.
Opieka wytchnieniowa - to działania, które realizuje MGOPS na rzecz opiekunów osób niepełnosprawnych.
Następnie dyrektor omówiła pracę Zespołu Interdyscyplinarnego, w którym realizowanych było łącznie 14 Niebieskich Kart i odbyło się 50 grup roboczych. Pani dyrektor zwróciła uwagę na brak punktu konsultacji psychologicznych w naszej gminie i zaproponowała, aby wykorzystać możliwości „Komisji Alkoholowej” i taki punkt otworzyć.
Ponadto pani Klaudia Tkaczyk zwróciła uwagę na fakt, że Gmina realizuje bezpłatne kursy autobusowe do wszystkich miejscowości w gminie oraz do Olesna i do Grodźca, problem jej zdaniem jest w tym, że mieszkańcy o tym nie są skutecznie poinformowani, dlatego zaproponowała, aby poprzez ogłoszenia w kościołach na terenie gminy poinformować o tym szczególnie seniorów.
Odrębnymi działaniami w gminie w 2022 r. były zadania realizowane z uwagi na wybuch wojny na terytorium Ukrainy. Uchodźcy wymagali wsparcia w wielu dziedzinach życiowych. Ośrodek oprócz pomocy obywatelom Ukrainy, np. wypłata 276 świadczenia jednorazowego, czy też 372 świadczeń rodzinnych, wypłacał świadczenia pieniężne dla 623 obywateli UKR za zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia.
- Potrzeby na rok 2023 związane z realizacją zadań z zakresu wspierania rodziny przedstawiają się poprzez realizację celów szczegółowych tj:
- zapewnienie bezpieczeństwa socjalnego rodzinie,
- wspieranie rodziny w wypełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczych,
- zapobieganie występowaniu sytuacji kryzysowych w rodzinach,
- koordynacja działań instytucji samorządowych oraz organizacji pozarządowych, działających na rzecz dobra dziecka.
Prawidłowa realizacja ww. celów przyczynia się do osiągnięcia celu głównego, jakim jest stworzenie spójnego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną w Gminie Dobrodzień.
Punkt 3. Sprawozdanie z działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu za 2022 rok.
Dyrektor MGOPS poinformowała, że od 1 stycznia 2022r. kryteria dochodowe w pomocy społecznej wzrosły i przedstawiają się następująco:
a) dla osoby samotnie gospodarującej – 776 zł (netto)
b) dla osoby w rodzinie – 600 zł (netto)
c) kwota dochodu z 1 ha przeliczeniowego - 345 zł
Przyczyny ubiegania się o pomoc, o których mowa w art. 7 ustawy o pomocy społecznej, to oprócz niepełnosprawności - 68 rodzin (104 osoby w tych rodzinach) najliczniejszą pozycję stanowi ubóstwo – 65 rodzin (106 osób w tych rodz.) i długotrwała choroba – 53 rodziny (82 osoby w tych rodz.)
Pracownicy socjalni przeprowadzili ok. 433 wywiady środowiskowe (w tym 45 dla instytucji zewnętrznych), rozeznając środowiska pod względem ich sytuacji rodzinnej, zawodowej, zdrowotnej, mieszkaniowej i materialnej. Ponadto, wykonano ok.150 wizyt w środowisku w związku z dodatkiem węglowym.
Z zakresu pomocy społecznej wydano 561 decyzji.
Nieznaczny spadek nastąpił w zakresie zasiłków stałych co spowodowane było otrzymaniem przez klientów pomocy społecznej uprawnień do emerytury, czy też ich przebywaniem w zakładach karnych lub zgonami osób uprawnionych.
Następnie Dyrektor omówiła świadczenie usług opiekuńczych, które realizowane były dla 30 osób przez 2 opiekunki, a dochód z tyt. odpłatności za usługi opiekuńcze wyniósł 25.217 zł.
Największy wydatek ok. 570 tys. zł dla gminy, jeżeli chodzi o zadania własne obowiązkowe to odpłatność za DPS, w których przebywało 17 osób. Jest to problem większości gmin w kraju.
Kolejne zadanie to realizacja programu „Posiłek w szkole i w domu”. Z programu skorzystało 98 osób, a jego koszt łącznie wynosił 81.987zł, z tego środki własne gminy to kwota: 33.987 zł, a dotacja to kwota 48.000 zł. W ramach tego programu, dochód na osobę w rodzinie nie mógł przekraczać 150% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie tj. 900 zł (600 zł x 150 %), a dla osoby samotnie gospodarującej 1.164 zł (776 zł x 150 %).
Inne zadania realizowane w Dziale Pomocy Społecznej, które omówiła pani Klaudia Tkaczyk to:
- Program „Opieka wytchnieniowa” – edycja 2022
- Marszałkowski Kurier Społeczny
- Korpus Wsparcia Seniora
- Aktywizacja Kulturalna Seniorów (warsztaty)
- praca z osobami bezrobotnymi
- specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi
- wypłata wynagrodzenia dla opiekunów z tytułu sprawowania opieki nad całkowicie ubezwłasnowolnionymi osobami
- potwierdzanie prawa do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej
- współpraca z różnymi instytucjami i organizacjami
- KDR OKRi S
- Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa
Pani Tkaczyk zwróciła uwagę, że liczba wszystkich mieszkańców naszej gminy na koniec 2022 roku wynosiła 9.457, a osób korzystających z różnych form pomocy jest 849. Zatem 4 pracowników socjalnych zatrudnionych w OPS Dobrodzień jest nadal niewystarczająca i należy ją zwiększyć. Pracownicy socjalni wykorzystując swoją wiedzę i wieloletnie zawodowe doświadczenie, pracowali z pełnym poświęceniem i oddaniem, realizując jednocześnie wszystkie zadania z pomocy społecznej, walczyli z przemocą w rodzinie, pracowali w terenie i w biurach, gdzie ilość dokumentów jest „kosmiczna” i ciągle rośnie. Oprócz nadal panującej pandemii, nowym wezwaniem była pomoc uchodźcom z Ukrainy, a także pomoc ogromnej ilości osób w wypełnianiu wniosków na dodatki osłonowe i węglowe.
Bardzo trudnym zadaniem realizowanym przez pracowników socjalnych jest realizacja Niebieskich Kart. Pracownicy socjalni są liderami grup roboczych, w trakcie których omawiany jestproblem przemocy w rodzinie i w związku z tym gromadzona jest bardzo obszerna dokumentacja, którą w większości tworzą właśnie pracownicy socjalni. W walce z przemocą bardzo przydatny byłby punkt konsultacyjny w gminie np. prowadzony w ramach „Komisji alkoholowej” dlatego zwrócono się do Burmistrza o podjęcie działań w tej sprawie.
Kolejne zadania omawiane przez dyrektora Ośrodka realizowane w Dziale Świadczeń Rodzinnych to:
- świadczenia rodzinne
- opłacanie składek emerytalno-rentowych i zdrowotnych
- świadczenia nienależnie pobrane
- świadczenia wychowawczej
- fundusz alimentacyjny i postępowanie wobec dłużników
- dodatki mieszkaniowe
- wydawanie zaświadczeń do programu „Czyste powietrze”
Poza tym nowe zadania realizowane przez OPS to:
- dodatki osłonowe
- świadczenia dla osób, które przyjęły uchodźców
- świadczenia dla obywateli Ukrainy
- dodatki węglowe poza ogromną ilością wniosków, brak orzecznictwa w zakresie dodatków węglowych, jak i różnorodność interpretacji przepisów dodatkowo utrudniało realizację tego zadania.
Podsumowując dyrektor MGOPS zaapelowała o:
- utworzenie odpowiedniej składnicy akt dla Ośrodka, ponieważ dokumenty przechowywane są w sposób zagrażający ich bezpieczeństwu, jak i pracowników. Uwzględniając ogromną ilość spraw (ponad 4.000 samych tylko wniosków na dodatki osłonowe i węglowe) ilość dokumentów rośnie w lawinowym tempie;
- zabezpieczenie zaplecza kadrowego, z uwagi na ilość mieszkańców i spraw załatwianych w OPS koniecznie staje sięzatrudnienie pracownika socjalnego;
- utworzenie w Gminie punktu konsultacji psychologicznych,
- skuteczniejsze informowanie mieszkańców gminy o możliwości bezpłatnego korzystania z kursów autobusowych na terenie gminy i do Olesna, aby ułatwić dojazd do lekarzy i różnych instytucji szczególnie osobom starszym.
Na tym posiedzenie Komisji.
PRZEWODNICZĄCY
Komisji Oświaty, Kultury,
Sportu, Zdrowia i Promocji
Gabriel Kukowka