Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Protokół z 27.03.2023

Protokół

z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Promocji.

Posiedzenie rozpoczęto 27-03-2023 o godz. 15:01, a zakończono o godz. 15:57 tego samego dnia.

W posiedzeniu wzięło udział 8 członków:

1. Tomasz Miazga

2. Dorota Wołowczyk

3. Jacek Skibe

4. Piotr Kapela

5. Gabriel Kukowka

6. Robert Kobus

7. Radosław Zając

8. Rafał Chwalczyk

Porządek posiedzenia:

  1. Przyjęcie porządku posiedzenia.
  2. Sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny za 2022 rok i potrzeby na 2023 rok.
  3. Sprawozdanie z działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu za 2022 rok.
  4. Sprawy różne.

Punkt 1. Przyjęcie porządku posiedzenia.

Przewodniczący Komisji Oświaty przedstawił porządek posiedzenia komisji i poddał go głosowaniu.

Głosowanie w sprawie przyjęcia porządku posiedzenia.

Wyniki imienne:

ZA(7):

Robert Kobus, Piotr Kapela, Gabriel Kukowka, Dorota Wołowczyk, Radosław Zając, Jacek Skibe, Tomasz Miazga

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(4):

Sara Pruska, Joachim Wloczyk, Dorota Maleska, Rafał Chwalczyk

Nastąpiła zmiana kworum

Ilość radnych obecnych na sali obrad: 9

Na posiedzenie Komisji przybyła radna Sara Pruska

Punkt 2. Sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny za 2022 rok i potrzeby na 2023 rok.

Dyrektor Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu Klaudia Tkaczyk zaznaczyła, że sprawozdanie jest o tym wszystkim co w gminie robi się dla wszystkich rodzin zarówno jednoosobowych, jak i wieloosobowych. Zadania jakie gmina wykonuje na rzecz rodzin, wynikają nie tylko z ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej, ale także z uchwały Rady Miejskiej, która przyjmuje  3-letni  gminny program wspierania rodziny oraz działań różnych instytucji działających na terenie gminy.

  • Wspieranie rodziny w wypełnianiu funkcji opiekuńczo - wychowawczej to zadanie, które w głównej mierze wykonuje asystent rodziny.

W 2022 roku asystent miał pod opieką 17 rodzin (47 dzieci) z czego 14 wyraziło dobrowolną zgodę na tę formę pomocy, a 4 rodziny sądownie zostały zobowiązane do podjęcia współpracy z asystentem rodziny. W części rodzin prowadzone było monitorowanie funkcji rodziny po zakończeniu pracy z rodziną.

  • Piecza zastępcza to działania, które są podejmowane w przypadku niemożności sprawowania opieki przez rodziców.

Gmina ponosi odpowiednio wydatki w wysokości:

1/ 10%  wydatków w pierwszym roku pobytu dziecka w pieczy zastępczej,

2/ 30% wydatków w drugim roku pobytu dziecka w pieczy zastępczej,

3/ 50% wydatków w trzecim roku i następnych latach pobytu dziecka w   pieczy zastępczej.

W minionym roku Gmina Dobrodzień poniosła koszty pobytu 3 dzieci w pieczy zastępczej (w tym jedno z nich od października 2022r. zostało umieszczone w domu dziecka).

Łączna wysokość wydatków poniesionych przez tut. Gminę na ten cel wyniosła 18.323,87 zł z tego na dom dziecka – 9.004,50 zł. 

  • W celu zapewnienia bezpieczeństwa socjalnego każdej rodzinie tego wymagającej w tut. Gminie udzielano pomocy i to zarówno w formie finansowej, jak i niefinansowej oraz w ramach szeroko rozumianej pracy socjalnej. Oprócz zasiłków celowych, przyznawane były zasiłki celowe specjalne, zasiłki okresowe, zasiłki stałe. Gmina kontynuowała realizację programu pn. „Posiłek w szkole i w domu”. Poza tym zauważono ogromny wzrost zapotrzebowania na pracę socjalną - około 700 osób korzystało z tej formy pomocy.

Ze świadczeń rodzinnych skorzystało 1100 osób w rodzinach, zaś z funduszu 53 dzieci.

Wzrosła także liczba dodatków mieszkaniowych i został on przyznany 54 rodzinom.

Ponadto rok 2022 obfitował w nowe zadania realizowane przez Ośrodek Pomocy Społecznej jak i Urząd Miejski w Dobrodzieniu. Statystycznie biorąc pod uwagę liczbę wniosków Ośrodek przyjął, przeanalizował 95% (tj. 4019 szt. z tego: 2834 dodatek węglowy + 1185 dodatek osłonowy) a Urząd 5% (tj. 208 szt. z tego: 113 pellet, 56 olej opałowy, 11 gaz, 28 dod. elektryczny), ze 100% wniosków, które wpłynęły w ciągu całego roku.

Poza tym rodziny w gminie korzystały z:

- Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa 2014-2020 Podprogram 2021 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej;

-  usług marszałkowskiego kuriera społecznego, który pomagał w załatwianiu spraw podopiecznych;

- programu „Korpus Wsparcia Seniorów”, którego ideą jest poprawa bezpieczeństwa w miejscu zamieszkania osób starszych;

- stypendiów szkolnych o charakterze socjalnym dla uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji ekonomicznej;

-   wsparcia w zakresie zakupu podręczników w ramach rządowego programu “Wyprawka szkolna” - Rządowy Program pomocy uczniom niepełnosprawnym;

- prawa bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych;

- kolonii organizowanych przez Kuratorium Oświaty oraz ZEASiP oraz  dzieci z Ukrainy organizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej i tut. MGOPS.

  • Realizacja innych zadań dla dobra rodziny przez różne instytucje i organizacje gminy Dobrodzień przedstawiona została na stronach od 5 do 10 sprawozdania.

Z danych za zeszły rok wynika, że ilość miejsc w placówkach edukacyjnych jest wystarczająca. Jedynie przedszkole w Dobrodzieniu ma więcej chętnych dzieci niż miejsc.

Bardzo dużym zainteresowaniem cieszyła się KDR (karta dużej rodziny). Związane to było z możliwością zwiększenia limitu liczby kilowatogodzin w związku z cenami za energię elektryczną.

Poza tym pani Klaudia Tkaczyk omówiła działania:

Gminnej bazy sportowej,  Gminnego  Ośrodka Kultury, Sportu i Biblioteki Publicznej w Dobrodzieniu, Stowarzyszenia „Dobrodzień Potrzebującym” oraz placówek powiatowych powołanych na rzecz wspierania osób niepełnosprawnych.

Opieka wytchnieniowa - to działania, które realizuje MGOPS na rzecz opiekunów osób niepełnosprawnych.

Następnie dyrektor omówiła pracę Zespołu Interdyscyplinarnego, w którym realizowanych było łącznie 14 Niebieskich Kart i odbyło się 50 grup roboczych. Pani dyrektor zwróciła uwagę na brak punktu konsultacji psychologicznych w naszej gminie i zaproponowała, aby wykorzystać możliwości „Komisji Alkoholowej” i taki punkt otworzyć.

Ponadto pani Klaudia Tkaczyk zwróciła uwagę na fakt, że Gmina realizuje bezpłatne kursy autobusowe do wszystkich miejscowości w gminie oraz do Olesna i do Grodźca, problem jej zdaniem jest w tym, że mieszkańcy o tym nie są skutecznie poinformowani, dlatego zaproponowała, aby poprzez ogłoszenia w kościołach na terenie gminy poinformować o tym szczególnie seniorów.

Odrębnymi działaniami w gminie w 2022 r. były zadania realizowane z uwagi na wybuch wojny na terytorium Ukrainy. Uchodźcy wymagali wsparcia w wielu dziedzinach życiowych. Ośrodek oprócz pomocy obywatelom Ukrainy, np. wypłata 276 świadczenia jednorazowego, czy też 372 świadczeń rodzinnych, wypłacał świadczenia pieniężne dla 623 obywateli UKR za zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia.

  • Potrzeby na rok 2023 związane z realizacją zadań z zakresu wspierania rodziny przedstawiają się poprzez realizację celów szczegółowych tj:

- zapewnienie bezpieczeństwa socjalnego rodzinie,

- wspieranie rodziny w wypełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczych,

- zapobieganie występowaniu sytuacji kryzysowych w rodzinach,

- koordynacja działań instytucji samorządowych oraz organizacji pozarządowych, działających na rzecz dobra dziecka.

Prawidłowa realizacja ww. celów przyczynia się do osiągnięcia celu głównego, jakim jest stworzenie spójnego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną w Gminie Dobrodzień.

Punkt 3. Sprawozdanie z działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu za 2022 rok.

Dyrektor MGOPS poinformowała, że od 1 stycznia 2022r. kryteria dochodowe w pomocy społecznej wzrosły i przedstawiają się następująco:

a) dla osoby samotnie gospodarującej – 776 zł (netto)

b) dla osoby w rodzinie – 600 zł (netto)

c) kwota dochodu z 1 ha przeliczeniowego -  345 zł

Przyczyny ubiegania się o pomoc, o których mowa w art. 7 ustawy o pomocy społecznej, to oprócz niepełnosprawności - 68 rodzin (104 osoby w tych rodzinach) najliczniejszą pozycję stanowi ubóstwo – 65 rodzin (106 osób w tych rodz.) i długotrwała choroba – 53 rodziny (82 osoby w tych rodz.)

Pracownicy socjalni przeprowadzili ok. 433 wywiady środowiskowe (w tym 45  dla instytucji zewnętrznych), rozeznając środowiska pod względem ich sytuacji rodzinnej, zawodowej, zdrowotnej, mieszkaniowej i materialnej. Ponadto, wykonano ok.150 wizyt w środowisku w związku z dodatkiem węglowym.

Z zakresu pomocy społecznej wydano 561 decyzji.

Nieznaczny spadek nastąpił w zakresie zasiłków stałych co spowodowane było otrzymaniem przez klientów pomocy społecznej uprawnień do emerytury, czy też ich przebywaniem w zakładach karnych lub zgonami osób uprawnionych.

Następnie Dyrektor omówiła świadczenie usług opiekuńczych, które realizowane były dla 30 osób przez 2 opiekunki, a dochód z tyt. odpłatności za usługi opiekuńcze wyniósł 25.217 zł.

Największy wydatek ok. 570 tys. zł dla gminy, jeżeli chodzi o zadania własne obowiązkowe to odpłatność za DPS, w których przebywało 17 osób. Jest to problem większości gmin w kraju.

Kolejne zadanie to realizacja  programu „Posiłek w szkole i w domu”. Z programu skorzystało 98 osób, a jego koszt łącznie wynosił 81.987zł, z tego środki własne gminy to kwota: 33.987 zł, a dotacja to kwota 48.000 zł. W ramach tego programu, dochód na osobę w rodzinie nie mógł przekraczać 150% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie tj. 900 zł (600 zł x 150 %), a dla osoby samotnie gospodarującej 1.164 zł (776 zł x 150 %).

Inne zadania realizowane w Dziale Pomocy Społecznej, które omówiła pani Klaudia Tkaczyk to:

-  Program „Opieka wytchnieniowa” – edycja 2022

- Marszałkowski Kurier Społeczny

- Korpus Wsparcia Seniora

- Aktywizacja Kulturalna Seniorów (warsztaty)

- praca z osobami bezrobotnymi

- specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi

- wypłata wynagrodzenia dla opiekunów z tytułu sprawowania opieki nad całkowicie ubezwłasnowolnionymi osobami

- potwierdzanie prawa do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej

- współpraca z różnymi instytucjami i organizacjami

- KDR OKRi S

-  Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa

Pani Tkaczyk zwróciła uwagę, że liczba wszystkich mieszkańców naszej gminy na koniec 2022 roku wynosiła 9.457, a osób  korzystających z różnych form pomocy jest 849. Zatem 4 pracowników socjalnych zatrudnionych w OPS Dobrodzień jest nadal niewystarczająca i należy ją zwiększyć. Pracownicy socjalni wykorzystując swoją wiedzę i wieloletnie zawodowe doświadczenie, pracowali z pełnym poświęceniem i oddaniem, realizując jednocześnie wszystkie  zadania z pomocy społecznej, walczyli  z przemocą w rodzinie, pracowali w terenie i w biurach, gdzie ilość dokumentów jest „kosmiczna” i ciągle rośnie. Oprócz nadal panującej pandemii, nowym wezwaniem była pomoc uchodźcom z Ukrainy, a także pomoc ogromnej ilości osób w wypełnianiu wniosków na dodatki osłonowe i węglowe.

Bardzo trudnym zadaniem realizowanym przez pracowników socjalnych jest realizacja Niebieskich Kart. Pracownicy socjalni są liderami grup roboczych, w trakcie których omawiany jestproblem przemocy w rodzinie i w związku z tym gromadzona jest bardzo obszerna dokumentacja, którą w większości tworzą właśnie pracownicy socjalni. W walce z przemocą bardzo przydatny byłby punkt konsultacyjny w gminie np. prowadzony w ramach „Komisji alkoholowej” dlatego zwrócono się do Burmistrza o podjęcie działań w tej sprawie.

Kolejne zadania omawiane przez dyrektora Ośrodka realizowane w Dziale Świadczeń Rodzinnych to:

- świadczenia rodzinne

- opłacanie składek emerytalno-rentowych i zdrowotnych

- świadczenia nienależnie pobrane

- świadczenia wychowawczej

- fundusz alimentacyjny i postępowanie wobec dłużników

- dodatki mieszkaniowe

- wydawanie zaświadczeń do programu „Czyste powietrze”

Poza tym nowe zadania realizowane przez OPS to:

- dodatki osłonowe

- świadczenia dla osób, które przyjęły uchodźców

- świadczenia dla obywateli Ukrainy

- dodatki węglowe poza ogromną ilością wniosków, brak orzecznictwa w zakresie dodatków węglowych, jak i różnorodność interpretacji przepisów dodatkowo utrudniało realizację tego zadania.

Podsumowując dyrektor MGOPS zaapelowała o:

- utworzenie odpowiedniej składnicy akt dla Ośrodka, ponieważ dokumenty przechowywane są w sposób zagrażający ich bezpieczeństwu, jak i pracowników. Uwzględniając ogromną ilość spraw (ponad 4.000 samych tylko wniosków na dodatki osłonowe i węglowe) ilość dokumentów rośnie w lawinowym tempie;

- zabezpieczenie zaplecza kadrowego, z uwagi na ilość mieszkańców i spraw załatwianych w OPS koniecznie staje sięzatrudnienie pracownika socjalnego;

- utworzenie w Gminie punktu konsultacji psychologicznych,

- skuteczniejsze informowanie mieszkańców gminy o możliwości bezpłatnego korzystania z kursów autobusowych na terenie gminy i do Olesna, aby ułatwić dojazd do lekarzy i różnych instytucji szczególnie osobom starszym.

Na tym posiedzenie Komisji.

PRZEWODNICZĄCY
Komisji Oświaty, Kultury,
Sportu, Zdrowia i Promocji
Gabriel Kukowka

PDFProtokół z 27.03.2023.pdf (1,53MB)