Protokół z 06.02.2023
Protokół
ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa z Komisją Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Promocji.
Obrady rozpoczęto 06-02-2023 o godz. 14:04, a zakończono o godz. 19:13 tego samego dnia.
W posiedzeniu wzięło udział 14 członków:
1. Tomasz Miazga
2. Dorota Wołowczyk
3. Jacek Skibe
4. Piotr Kapela
5. Jerzy Proft
6. Gabriel Kukowka
7. Krzysztof Bula
8. Damian Karpinski
9. Rajmund Lichota
10. Robert Kobus
11. Joachim Wloczyk
12. Dorota Maleska
13. Radosław Zając
14. Rafał Chwalczyk
Goście zaproszeni według załączonej listy obecności
Porządek posiedzenia:
- Przyjęcie porządku posiedzenia.
- Rozpatrzenie nowych wniosków o najem lokali z zasobu mieszkaniowego Gminy Dobrodzień.
- Informacja na temat przydziału lokalu socjalnego w trybie natychmiastowym.
- Zaopiniowanie wniosku w sprawie sprzedaży działki nr 913 o powierzchni 0,0326 ha, położonej w Dobrodzieniu.
- Rozpatrzenie wniosku w sprawie sprzedaży lokalu usługowego przy Placu Wolności 23 w Dobrodzieniu.
- Wniosek w sprawie zrealizowania przyznanej dotacji w ramach projektu „ Wymiana oraz likwidacja źródeł ciepła”.
- Sprawa dotycząca ustalenia wysokości opłat za pobyt i wyżywienie dziecka w żłobku „Kraina Uśmiechu” w Dobrodzieniu.
- Realizacja świadczeń opieki zdrowotnej w ramach Pielęgniarstwa Środowiskowego.
- Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie:
- przyjęcia Programu osłonowego „Korpus Wsparcia Seniorów” na rok 2023 w Gminie Dobrodzień
- określenia stawki za 1 kilometr przebiegu pojazdu w gminie Dobrodzień,
- zaproszenia do osiedlenia się na terenie Gminy Dobrodzień w ramach procedury repatriacyjnej określonej imiennie rodziny polskiego pochodzenia,
- zmiany Uchwały Nr XXXIX/381/2022 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 29 kwietnia 2022r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałaniu Narkomanii oraz Innych Uzależnień na 2022-2023 rok
- zmiany wieloletniej prognozy finansowej,
- wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2023 rok,
- przyznania dotacji dla Powiatu Oleskiego.
- Przyjęcie protokołu z posiedzenia Komisji Budżetu w dniu 16 stycznia 2023 roku.
- Sprawy różne.
Punkt 1. Przyjęcie porządku posiedzenia.
Przewodniczący Komisji Oświaty przedstawił porządek posiedzenia Komisji i zaproponował, by wykreślić pkt 2 z uwagi na brak nowych wniosków.
Następnie poddał pod głosowanie przyjęcie porządku posiedzenia po zmianie.
Głosowanie w sprawie przyjęcia porządku posiedzenia.
Wyniki imienne:
ZA(14):
Damian Karpinski, Joachim Wloczyk, Gabriel Kukowka, Krzysztof Bula, Jacek Skibe, Dorota Wołowczyk, Rajmund Lichota, Robert Kobus, Rafał Chwalczyk, Piotr Kapela, Dorota Maleska, Radosław Zając, Tomasz Miazga, Jerzy Proft
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Sara Pruska
Punkt 2. WYKREŚLONO
Punkt 3. Informacja na temat przydziału lokalu socjalnego w trybie natychmiastowym.
Inspektor Natalia Pyka poinformowała o przydziale lokalu socjalnego w trybie natychmiastowym na okres 6 miesięcy dla pana ……………... Jest to lokal mieszkalny położony w ………………… przy ul. …………………..
Punkt 4. Zaopiniowanie wniosku w sprawie sprzedaży działki nr 913 o powierzchni 0,0326 ha, położonej w Dobrodzieniu.
Komisja po zapoznaniu się z wnioskiem w sprawie sprzedaży działki nr 913 o powierzchni 0,0326 ha, położonej w Dobrodzieniu zaproponowała, by wniosek zaopiniować pozytywnie. Sprzedaż nastąpi w trybie przetargu ograniczonego na rzecz sąsiadów działek przyległych.
Nastąpiła zmiana kworum, na posiedzenie Komisji przybyła radna Sara Pruska
Ilość radnych obecnych na sali obrad: 15
Wniosek w sprawie sprzedaży działki poddano głosowaniu.
Głosowanie w sprawie sprzedaży działki nr 913 o powierzchni 0,0326 ha, położonej w Dobrodzieniu.
Wyniki imienne:
ZA(15):
Krzysztof Bula, Robert Kobus, Gabriel Kukowka, Joachim Wloczyk, Piotr Kapela, Rafał Chwalczyk, Damian Karpinski, Rajmund Lichota, Jerzy Proft, Radosław Zając, Dorota Wołowczyk, Dorota Maleska, Sara Pruska, Jacek Skibe, Tomasz Miazga
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(0):
Punkt 5. Zaopiniowanie wniosku w sprawie sprzedaży lokalu usługowego przy Placu Wolności …….. w Dobrodzieniu.
Inspektor Tomasz Gabor poinformował, że wpłynął wniosek w sprawie sprzedaży lokalu usługowego zlokalizowanego w rynku. Lokal z uwagi na naturalne zużycie eksploatacyjne wymaga kapitalnego remontu.
Przypomniał, że obowiązuje uchwała, która nie dopuszcza do sprzedaży lokali z zasobu mieszkaniowego usytuowanych w obrębie rynku w Dobrodzieniu.
Inspektor zwrócił się z zapytaniem czy będzie podjęta uchwała na sprzedaż lokalu czy nie.
Burmistrz wyjaśnił, że czynsz za lokal jest wysoki, a dzierżawca nie może doprosić się remontu.
Radni zaproponowali, by na kolejnym posiedzeniu Komisji powrócić do tematu czynszu za lokale usługowe. Należy przygotować analizę: wysokość czynszu ( wyszczególnić składniki ), możliwość wynajmu lokalu, przeprowadzone remonty.
Komisja po zapoznaniu się z wnioskiem w sprawie sprzedaży lokalu usługowego przy Placu Wolności ……. w Dobrodzieniu zaproponowała zaopiniować wniosek negatywnie z uwagi na fakt, że nie przewiduje się sprzedaży lokali usługowych i mieszkalnych w obrębie rynku
w Dobrodzieniu.
Wniosek w sprawie sprzedaży lokalu usługowego poddano głosowaniu.
Głosowanie w sprawie sprzedaży lokalu usługowego przy Placu Wolności ……. w Dobrodzieniu.
Wyniki imienne:
ZA(1): Jacek Skibe
PRZECIW(11): Gabriel Kukowka, Rafał Chwalczyk, Dorota Wołowczyk, Sara Pruska, Krzysztof Bula, Robert Kobus, Radosław Zając, Tomasz Miazga, Dorota Maleska, Piotr Kapela, Rajmund Lichota
WSTRZYMUJĘ SIĘ(3):
Joachim Wloczyk, Damian Karpinski, Jerzy Proft
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(0):
Punkt 6. Wniosek w sprawie zrealizowania przyznanej dotacji w ramach projektu „ Wymiana oraz likwidacja źródeł ciepła”.
Podinspektor Paulina Malik poinformowała, że z wymiany źródeł ciepła skorzystało 78 osób, a z tego programu miało skorzystać ogółem 85 beneficjentów.
W pierwszym naborze w czasie realizacji programu zrezygnowało 26 osób i ogłoszony był drugi nabór do 31 maja do godziny 13-tej. W tym naborze zrezygnowało siedem osób oraz dwie nie otrzymały dofinansowania.
Ogólnie zadanie zakończono na realizacji 78 kotłów, zrezygnowało 33 osoby, 2 nie otrzymały dofinansowania ( jedna nie dostarczyła dokumentów, a druga osoba nie spełniała kryteriów).
Przewodniczący Komisji przedstawił treść odpowiedzi na zapytanie radnych czy możliwe jest ogłoszenie dodatkowego naboru na dofinansowanie na realizację zadań w ramach projektu, która jest następująca: „Termin realizacji projektu minął – zakończenie rzeczowe – 30 listopada 2022 roku a zakończenie finansowe – 31 grudnia 2022 roku. W związku z realizacją projektu „ Wymiana oraz likwidacja indywidualnych, wysokoemisyjnych źródeł ciepła w gminie Dobrodzień” zostały ogłoszone dwa nabory wniosków. Pierwszy nabór został ogłoszony w terminie 20 października do 20 listopada 2020 roku z zastrzeżeniem, że pierwszeństwo będą mieli mieszkańcy, którzy złożyli deklarację chęci przystąpienia do projektu.
Drugi nabór został ogłoszony w terminie od 5 maja do 6 maja 2022r. i uczestniczyć mogły osoby, które nie brały udziału w naborze ogłoszonym w 2020 roku. Nabór ten był przeprowadzony ze względu na rezygnację osób z pierwszego naboru w celu wykorzystania pozostałych wniosków”.
Radni powrócili do wniosku mieszkanki Pluder, która nie otrzymała dofinansowania, gdyż do realizacji przedsięwzięcia doszło przed zakwalifikowaniem do zawarcia umowy, co nie spełniało wymogów regulaminowych.
Na pytanie Przewodniczącego RM czy zostały wykorzystane wszystkie środki, Skarbnik poinformowała, że nie zostały wykorzystane.
Radny Damian Karpinski wspomniał, że sytuacja rynkowa była taka, że najpierw trzeba było zrobić przedpłatę ( pro forma), ale żeby zaciągnąć kredyt ta osoba musiała mieć faktury. Także by dostać pompę trzeba było najpierw za nią zapłacić.
Zastępca Burmistrza stwierdził, że trzeba wziąć pod uwagę, że był to wniosek z naboru dodatkowego, gdzie warunki są inne niż przy naborze podstawowym. Przypomniał, że obowiązuje regulamin, który został przyjęty uchwałą RM.
Skarbnik potwierdziła, że jeżeli chodzi o dotację dla tej Pani to niestety regulamin jest regulaminem.
Poinformowała, że inną sprawą jest popełniony błąd ze strony Urzędu. Jest jedna osoba, która wnioskowała o dofinansowanie i w pełni zrealizowała wymogi regulaminu. Kontrola nie wykazała nieprawidłowości, ale osoba ta została pominięta w wykazie do wypłaty. Jest to kwota 8 460,00 zł, która zostanie wprowadzona do budżetu gminy na wypłatę dotacji celowej – wyminę źródła ciepła.
Radny Damian Karpinski w imieniu strażaków OSP w Bzinicy Starej wnioskował o zakup nowej stacji DSP. Obecna stacja ze względu na wiek (20 lat) i zużycie techniczne nadaje się do wymiany na nową typu DIGITEX DSP – 52BS/OC wraz z radiotelefonem. Zapytał czy istnieje możliwość wystąpienia z zapytaniem do Wydziału Zarządzania Kryzysowego OUW w sprawie dotacji na jednostki poza systemowe. Poinformował, że także środki z funduszu sołeckiego są przeznaczane na zakup sprzętu i opał dla OSP.
Skarbnik stwierdziła, że szkoda, że ta sprawa nie była przedstawiona tydzień temu na spotkaniu ze strażakami. Poinformowała, że będzie wniosek do Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego o pomoc w wyposażeniu jednostki OSP Bzinica Stara w system selektywnego alarmowania.
Zastępca Burmistrza stwierdził, że jeżeli się nie uda uzyskać pomocy to trzeba będzie dokonać zakupu ze środków gminy.
W oczekiwaniu na przybycie gości zaproszonych do punktu 7 i 8, Przewodniczący Komisji zaproponował przejście do punktu 9.
Punkt 9.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie:
a. przyjęcia Programu osłonowego „Korpus Wsparcia Seniorów” na rok 2023 w Gminie Dobrodzień,
Dyrektor Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej przedstawiła uzasadnienie do projektu uchwały.
Celem programu osłonowego Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej „Korpus Wsparcia Seniorów” na rok 2023 jest m. in. poprawa poczucia bezpieczeństwa i możliwości samodzielnego funkcjonowania w miejscu zamieszkania osób 65+ przez dostęp do tzw. ”opieki na odległość".
Przyjęcie rządowego programu osłonowego „Korpus Wsparcia Seniorów” na kolejny 2023 rok, umożliwia dofinansowanie kosztów użytkowania opasek bezpieczeństwa zakupionych w ramach programu Korpusu Wsparcia Seniorów, na rok 2022.
Program skierowany jest do seniorów w wieku 65 lat i więcej, mających problemy z samodzielnym funkcjonowaniem ze względu na stan zdrowia, prowadzących samodzielne gospodarstwa domowe lub mieszkających z osobami bliskimi, które nie są w stanie zapewnić im wystarczającego wsparcia.
Program przyjęty niniejszą uchwałą będzie realizowany do 31 grudnia 2023 r.
Zakłada on wsparcie finansowe ze środków pochodzących z dotacji celowej budżetu państwa w zakresie realizacji przez gminy zadania własnego, określonego w art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2268, z późn. zm.) czyli „podejmowania innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych”
Zgodnie z zapisami w omawianym Korpusie Wsparcia Seniorów, Gmina może otrzymać dotację na realizację działań przewidzianych w programie po przyjęciu programu osłonowego, jeżeli udział środków własnych gminy wynosi nie mniej niż 20% przewidywanych kosztów całkowitych realizacji zadania.
Przewodniczący Komisji Oświaty przedstawił treść projektu uchwały, po czym poddał go głosowaniu.
Głosowanie w sprawie przyjęcia Programu osłonowego „Korpus Wsparcia Seniorów” na rok 2023 w Gminie Dobrodzień.
Wyniki imienne:
ZA(15): Dorota Wołowczyk, Damian Karpinski, Jerzy Proft, Sara Pruska, Gabriel Kukowka, Krzysztof Bula, Rafał Chwalczyk, Radosław Zając, Rajmund Lichota, Tomasz Miazga, Jacek Skibe, Dorota Maleska, Joachim Wloczyk, Robert Kobus, Piotr Kapela
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(0):
Na pytanie radnego Tomasza Miazgi czy osoba starsza leżąca może skorzystać z usług opiekuńczych, Dyrektor MGOPS poinformowała, że aby skorzystać z usług opiekuńczych musi być najpierw przeprowadzony wywiad i w zależności od dochodów zgodnie z Uchwałą RM naliczana jest odpłatność. W przypadku, gdy osoba nie chce ujawnić dochodów mogą zaangażować osobę prywatnie.
b. określenia stawki za 1 kilometr przebiegu pojazdu w gminie Dobrodzień,
W związku z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dniem 17 stycznia 2023 roku zmieniła się stawka za 1 kilometr przebiegu pojazdu w gminie Dobrodzień dla samochodu osobowego w roku szkolnym 2022/2023.
Określa się stawkę za 1 kilometr przebiegu pojazdu w gminie Dobrodzień dla samochodu osobowego:
1) o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 – 0,89 zł,
2) o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 – 1,15 zł.
Stawki będą miały zastosowanie do obliczenia zwrotu kosztów przewozu od dnia 17 stycznia 2023 roku.
Przewodniczący przedstawił projekt uchwały, który poddano głosowaniu.
Głosowanie w sprawie określenia stawki za 1 kilometr przebiegu pojazdu w gminie Dobrodzień,
Wyniki imienne:
ZA(15): Robert Kobus, Joachim Wloczyk, Jerzy Proft, Damian Karpinski, Sara Pruska, Jacek Skibe, Gabriel Kukowka, Piotr Kapela, Dorota Maleska, Rajmund Lichota, Rafał Chwalczyk, Krzysztof Bula, Radosław Zając, Tomasz Miazga, Dorota Wołowczyk
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(0):
c. zaproszenia do osiedlenia się na terenie Gminy Dobrodzień w ramach procedury repatriacyjnej określonej imiennie rodziny polskiego pochodzenia.
Zastępca Burmistrza poinformował, że jest to kontynuacja programu repatriacji. Jest lokal mieszkalny w Ligocie Dobrodzieńskiej, którego w ubiegłym roku nie udało się wyremontować. Jest to jedno duże mieszkanie, które zostanie podzielone na dwa pomieszczenia.
Na pytanie radnego Joachima Wloczyka czy rodzina, która przebywała w Szemrowicach wyjechała na stałe czy jeszcze powróci, Zastępca Burmistrza wyjaśnił, że rodzina po pojechała do Kazachstanu pozałatwiać wszystkie sprawy i wróci. Jeżeli nie wrócą po trzech miesiącach trzeba będzie zastanowić się co dalej.
Przedstawiono projekt uchwały i poddano głosowaniu.
Głosowanie w sprawie zaproszenia do osiedlenia się na terenie Gminy Dobrodzień w ramach procedury repatriacyjnej określonej imiennie rodziny polskiego pochodzenia,
Wyniki imienne:
ZA(14): Gabriel Kukowka, Sara Pruska, Rajmund Lichota, Radosław Zając, Jerzy Proft, Dorota Wołowczyk, Robert Kobus, Damian Karpinski, Tomasz Miazga, Rafał Chwalczyk, Piotr Kapela, Joachim Wloczyk, Krzysztof Bula, Dorota Maleska
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(1): Jacek Skibe
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(0):
d. zmiany Uchwały Nr XXXIX/381/2022 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 29 kwietnia 2022r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałaniu Narkomanii oraz Innych Uzależnień na 2022-2023 rok
Burmistrz poinformował, że do Programu dodaje się ustęp 8 o treści:
„Wspieranie i finansowanie w szkołach zajęć pozalekcyjnych, jako alternatywna forma spędzania czasu wolnego służąca wzmacnianiu czynników chroniących dla dzieci i młodzieży w ramach profilaktyki uzależnień, o której mowa w NPZ”;
oraz zmienia się ustęp 3, który otrzymuje brzmienie:
„Dofinansowanie do wyposażenia świetlic szkolnych, sal gimnastycznych, Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Biblioteka Publiczna w Dobrodzieniu niezbędnego do realizacji zadań związanych z problemem uzależnień, profilaktyką, promocją zdrowia oraz dofinansowanie organizacji przez Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Biblioteka Publiczna w Dobrodzieniu działalności profilaktycznej dla dzieci i młodzieży oraz mieszkańców Gminy Dobrodzień, w zakresie organizacji różnych form zagospodarowania czasu wolnego w ramach profilaktyki uzależnień, o których mowa w NPZ.”
Radny Robert Kobus zapytał czy jest szansa na nową salę gimnastyczną.
Burmistrz poinformował, że nabory nie zostały ogłoszone, ale gmina ma małe szanse na dofinansowanie. Jest jeden program na budowę hali sportowych pełnowymiarowych. Ale taka powinna stanąć w Dobrodzieniu.
Przedstawiono treść projektu uchwały.
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXIX/381/2022 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 29 kwietnia 2022r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałaniu Narkomanii oraz Innych Uzależnień na 2022-2023 rok
Wyniki imienne: ZA(15): Joachim Wloczyk, Rajmund Lichota, Rafał Chwalczyk, Piotr Kapela, Jerzy Proft, Dorota Wołowczyk, Dorota Maleska, Gabriel Kukowka, Sara Pruska, Robert Kobus, Jacek Skibe, Damian Karpinski, Radosław Zając, Tomasz Miazga, Krzysztof Bula
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(0):
e. zmiany wieloletniej prognozy finansowej,
Skarbnik Gminy przedstawiła zmiany wieloletniej prognozy finansowej.
Przedstawiony projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej.
Wyniki imienne: ZA(15): Joachim Wloczyk, Radosław Zając, Robert Kobus, Jacek Skibe, Rajmund Lichota, Jerzy Proft, Piotr Kapela, Damian Karpinski, Rafał Chwalczyk, Gabriel Kukowka, Dorota Maleska, Sara Pruska, Dorota Wołowczyk, Tomasz Miazga, Krzysztof Bula
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(0):
Radny Tomasz Miazga zapytał czy część środków nie można przeznaczyć na boisko dla dzieci ( 80 dzieci ćwiczy).
Przewodniczący RM zaproponował zakup stołu kamiennego do ping-ponga w parku. Jest to koszt około 5.000,00 zł.
f. wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2023 rok,
Skarbnik poinformowała o propozycjach zmian do budżetu gminy Dobrodzień na 2023 rok:
1. Zwiększono środki na utrzymanie dróg o 160.000,00 zł z przeznaczeniem na remonty.
W styczniu, z zaplanowanych pierwotnie w budżecie środków na remonty, przeniesiono zarządzeniem burmistrza 60.000,00 zł celem zabezpieczenia na zimowe utrzymanie dróg.
2. Zwiększono o 9.000,00 zł środki na promocję z przeznaczeniem na nagrody konkursowe i wykonanie artykułów promocyjnych.
3. W ramach środków funduszu sołeckiego przeniesiono 10.000,00 z zakupu umundurowania na dotację – dofinansowanie tego zakupu - dla OSP Szemrowice.
4. Wprowadzono 229.799,76 zł - część niewykorzystanych w latach ubiegłych środków z opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż alkoholu jako przychody 2023r. przeznaczając je na wydatki związane z realizacją Gminnego Programu Przeciwdziałania Alkoholizmowi, w tym 23.000,00 zł na dotację celową dla GOKSiBP w Dobrodzieniu na zakup toru przeszkód.
5. Wprowadzono 14.000,00 zł na wykonanie przeglądów i czyszczenie urządzeń oczyszczających umieszczonych na dwóch gminnych działkach zgodnie z pozwoleniem wodnoprawnym.
6. Wprowadzono 8.460,00 zł na wypłatę dotacji celowej – wyminę źródła ciepła.
7. Zlikwidowano środki na dotację dla organizacji prowadzących działalność pożytku publicznego na utrzymanie stadionu miejskiego (30.000,00 zł) jednocześnie zwiększając dotację podmiotową dla GOKSiBP o 35.000,00 zł (zwiększenie związane z koniecznością poniesienia większych kosztów w związku z remontem instalacji wod-kan).
8. Zabezpieczono środki na wypłatę rekompensat i dodatków elektrycznych zwiększając dochody i wydatki o 63.000,00 zł.
9. Wprowadzono nowe zadanie inwestycyjne „Termomodernizacja budynku mieszkalnego przy ul. Szemrowickiej 1 w Dobrodzieniu” na kwotę 38.745,00 zł (wykonanie dokumentacji)
10. W związku z nieplanowanym wydatkiem związanym z wypłatą należnych świadczeń rodzinie po zmarłym pracowniku zwiększa się (uzupełnia) środki na wypłatę wynagrodzeń w ZEASiP o 40.000,00 zł.
8. Zwiększono plan wolnych środków o 275.205,00 zł.
Przedstawiono treść projektu uchwały.
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2023 rok,
Wyniki imienne:
ZA(15): Rajmund Lichota, Sara Pruska, Jerzy Proft, Robert Kobus, Damian Karpinski, Joachim Wloczyk, Jacek Skibe, Krzysztof Bula, Dorota Maleska, Dorota Wołowczyk, Gabriel Kukowka, Tomasz Miazga, Radosław Zając, Rafał Chwalczyk, Piotr Kapela
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(0):
g. udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Oleskiemu.
Skarbnik poinformowała, że proponuje się udzielić pomocy finansowej Powiatowi Oleskiemu w wysokości:
- 1.500,00 zł z przeznaczeniem na dofinansowanie imprezy „ Bieg Majowy” organizowanej przez Zespół Szkół w Dobrodzieniu + 500,00 zł w związku z rezygnacją z dofinansowania projektu „ Gra terenowa na terenie miasta Dobrodzień” organizowanej przez Zespół Szkół w Dobrodzieniu. Łącznie 2.000,00 zł.
- 7.000,00 zł z przeznaczeniem na dofinansowanie kosztów dojazdu osób niepełnosprawnych do Środowiskowego Domu Samopomocy w Sowczycach.
- 4.616,00 zł z przeznaczeniem na dofinansowanie działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej.
- 1.500,00 zł z przeznaczeniem na dofinansowanie wyjazdu młodzieży organizowanej przez Zespół Szkół w Dobrodzieniu.
Przedstawiono treść projektu uchwały.
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Oleskiemu.
Wyniki imienne: ZA(15): Sara Pruska, Rajmund Lichota, Gabriel Kukowka, Rafał Chwalczyk, Tomasz Miazga, Radosław Zając, Joachim Wloczyk, Piotr Kapela, Robert Kobus, Damian Karpinski, Jacek Skibe, Jerzy Proft, Krzysztof Bula, Dorota Wołowczyk, Dorota Maleska
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(0):
Punkt 7. Sprawa dotycząca ustalenia wysokości opłat za pobyt i wyżywienie dziecka w żłobku „ Kraina Uśmiechu” w Dobrodzieniu.
Przewodniczący Komisji Oświaty poinformował, że zgodnie z obietnicą zaprosił na dzisiejsze posiedzenie Komisji przedstawicieli rodziców, Rady Rodziców i Dyrektora Gminnego Żłobka, by powrócić do tematu opłat za pobyt i wyżywienie dziecka w żłobku.
Przedstawicielka rodziców poinformowała, że rodzice zwrócili się z wnioskiem o obniżenie opłaty stałej.
Przypomniała, że w umowach zawartych przed rozpoczęciem roku szkolnego 2022/2023 opłata stała za żłobek dla dzieci zamieszkałych na terenie Gminy Dobrodzień wynosi 15% minimalnego wynagrodzenia brutto, co od 1 stycznia 2023r. powinno stanowić 523,50 zł. Dla dzieci zamieszkałych poza Gminą Dobrodzień jest to 18% minimalnego wynagrodzenia brutto, co od 1 stycznia powinno stanowić 628,20 zł. Po podwyżce uchwalonej przez Radę Miejską opłata dla dzieci zamieszkujących na terenie gminy Dobrodzień wynosi 698,00 zł, jest to 174,50 zł więcej, a dla dzieci zamieszkałych poza Gminą Dobrodzień jest to kwota 872,50 zł czyli 244,30 zł więcej.
Rodzice uważają, że uwzględniając inflację, która wynosi 17,4% opłata za pobyt dziecka w placówce po podwyżce nie powinna przekroczyć odpowiednio 530,00 zł oraz 636,00 zł.
Zdają sobie sprawę, że gmina dopłaca nie tylko do żłobka, ale do każdej placówki i rozumieją, że koszty utrzymania wzrosły.
Przewodniczący Komisji Oświaty przypomniał, że żłobek, który był w przedszkolu pochłaniał inne kosztu. Gmina chciała pomóc rodzicom, którzy chcąc iść do pracy mogliby oddać dziecko do żłobka.
Pan ………………. zapytał dlaczego nikt nie przewidział, że ze względu na generowanie kosztów muszą dodatkowo płacić, nie otrzymując aneksu do umowy.
Przewodniczący Komisji wyjaśnił, że gmina nie musi zapewnić opieki nad dzieckiem do 5 roku życia, natomiast jest zobligowana do utrzymania szkół. Żłobek jest dodatkowym zadaniem.
Stwierdził, że rozumie rodziców, żłobek jest dla ich dobra i rada może określać koszty związane z utrzymaniem żłobka.
Skarbnik poinformowała, że gmina ma mniej dochodów niż w latach ubiegłych, jest deficyt w wysokości 3 milionów złotych. Przypomniała, że stawki podatku także poszły w górę.
Zapewniła, że Gmina będzie dopłacać do żłobka tak jak dopłaca.
Pan ………………….. zapytał gdzie są poczynione inwestycje, stwierdził, że jeszcze do niedawna Dobrodzień był porównywany do innych większych miast, a teraz jest przepaść w stosunku do Lublińca.
Rodzice uważają, że w Dobrodzieniu nic się nie dzieje. Pani ……………. zapytała czy mają się wynieść z tego miasta.
Burmistrz wyjaśnił, że nie można porównywać Dobrodzienia z Lublińcem, gdzie miasto Lubliniec i miejscowość Kokotek nie muszą dowozić dzieci do szkół.
W gminie Dobrodzień są grunty rolne, trzeba utrzymywać drogi, wywóz śmieci jest droższy, nie mamy linii kolejowych, mamy grunty pod inwestycje, by przyciągnąć inwestorów ale mamy niskie bezrobocie. Mamy niskie podatki – zniżki do 9 lat dla inwestorów.
Do tego wszystkiego dołączył jeszcze COVID i wojna w Ukrainie.
Przewodniczący Komisji stwierdził, że gmina zaczyna robić to co ma znaczenie. Zapytał co byłoby, gdyby było tylko 12 miejsc w żłobku.
Burmistrz przypomniał, że była szansa na budowę żłobka i została ona wykorzystana.
Dyrektor Gminnego Żłobka „ KRAINA UŚMIECHU” w Dobrodzieniu Kinga Kalinowska poinformowała, że rodzice dzieci korzystających z usług żłobka mogą korzystać z kilku form wsparcia finansowego – z programu rządowego i projektów społecznych. ( informacja stanowi załącznik do protokołu).
Zastępca Burmistrza odniósł się do wypowiedzi rodziców, którzy stwierdzili, że nic się nie dzieje.
Powstał żłobek, w którym jest trzy razy więcej miejsc niż było do tej pory. Gmina dopłaca 2/3 kosztów utrzymania, rodzice 1/3.
Żłobek jest inwestycją z programu „ Maluch+”, i jest przyszłością gminy. Rodzice płacą 800,00 za pobyt dziecka w przedszkolu, a gmina dopłaca 1.200,00 zł do każdego dziecka z terenu gminy.
Subwencja oświatowa pokrywa 2/3 kosztów, resztę czyli 1/3 pokrywa gmina.
Gdy ustalono opłaty za pobyt dziecka w żłobku nie było jeszcze dofinansowania 400+ z Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego (RKO). Stwierdził, że płacąc 173,00 zł więcej w przeliczeniu do kwietnia 2022r. zostaje rodzicom jeszcze 200,00 zł w kieszeni.
Pan ……………… przypomniał, że jeżeli dziecko jest chore i nie przyjdzie do żłobka to rodzic nie płaci mniejszej opłaty. Poinformował, że opłata stała w Oleśnie wynosi 360,00 zł.
Stwierdził, że nie było żadnej informacji o zmianie opłat.
Do wypowiedzi tej odniosła się Dyrektor Żłobka wyjaśniając, że każdy rodzic podpisał umowę, w której jest zawarta informacja, że o każdej zmianie zostaną powiadomieni rodzice na miesiąc przed podwyżką. I takie powiadomienie było.
Radny Jacek Skibe zapytał rodziców czy przyszli by z tą sprawą, gdyby żłobek był prywatny. Z posiadanych informacji wie, że we Wrocławiu w prywatnym żłobku podniesiono opłaty o kosmiczną kwotę.
Radny uważa, że należy wziąć pod uwagę, że Gmina wybudowała żłobek z dotacji, która obejmowała wybudowanie żłobka a nie funkcjonowanie żłobka.
Przewodniczący RM przypomniał, że wybudowanie żłobka było inwestycją, ż której wszyscy bardzo się cieszyli.
Radna Dorota Maleska stwierdziła, że dobrze się stało, że młodzi ludzie przyszli z problemem, gdyż wiele od młodych ludzi zależy. Dobrze by było, by młodzi ludzie zostali w gminie.
Przewodniczący Komisji podziękował rodzicom za przybycie.
Posiedzenie komisji opuścił Przewodniczący RM.
Punkt 8. Realizacja świadczeń opieki zdrowotnej w ramach Pielęgniarstwa Środowiskowego.
Do Rady Miejskiej wpłynęły pisma NZOZ GAMED w Dobrodzieniu, ul. Parkowa 2a i NZOZ ESKULAP w Dobrodzieniu, ul. Moniuszki 2 w sprawie rozpatrzenia możliwości dofinansowania opieki pielęgniarskiej w 2023 roku nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi oraz pismo Caritas Diecezji Opolskiej w sprawie o wymierne zwiększenie dotacji na zapewnienie opieki pielęgnacyjnej i fizykoterapeutycznej przez Stację Caritas i Gabinet Rehabilitacyjny w 2023 roku.
Głos zabrała pani Jolanta Karliczek reprezentująca Kierownictwo NZOZ GAMED, która poinformowała, że poradnia jest finansowana jedynie stawką kawitacyjną ze strony NFZ. Wskutek podnoszenia wydatków na podstawową opiekę zdrowotną nie ma możliwości pełnego realizowania opieki w pielęgniarstwie środowiskowym dla osób starszych. Umowa pielęgniarska obejmuje jedynie czas 5 dni w tygodniu w godzinach od 8.00 do 18.00.
W przypadku dofinansowania możliwa będzie szersza i dłuższa czasowo opieka nad chorymi. Byłaby także możliwość zakupu przenośnego aparatu do EKG i respiratora.
W związku z nie przybyciem na posiedzenie Komisji przedstawiciela NZOZ „ ESKULAP”, Przewodniczący Komisji przedstawił treść pisma, które wpłynęło w dniu dzisiejszym do Burmistrza i Rady Miejskiej. Pismo stanowi załącznik do protokołu. W piśmie zwrócono uwagę, że Gmina dodatkowo, poza umowami zawartymi z NFZ, dotuje tylko jeden NZOZ i w ten sposób tylko pacjentów, którzy tam mają złożone deklaracje o wyborze pielęgniarki. Pozostałe dwa NZOZy, tj. „GAMED” i „ESKULAP” mają umowę – tak jak inne NZOZy świadczące usługi z zakresu Podstawowej Opieki Zdrowotnej- tylko z NFZ i świadczą zgodnie z tą umową opiekę pielęgniarską w dni robocze od 8 do 18 dla swoich, zadeklarowanych do nich, pacjentów. Sprawiedliwe byłoby, gdyby w tej sytuacji dotacje gminne dotyczyły wszystkich gminnych NZOZ, wówczas można by również opłacić dyżur pielęgniarki środowiskowej w dzień wolny od pracy, poza umową zawartą z NFZ. Wyjściem byłoby również rozwiązanie, że jedna pielęgniarka pełniąca na terenie gminy dyżur w dzień wolny od pracy udzielałaby świadczeń wszystkim pacjentom gminy, bez względu na to, do którego z NZOZ złożona została deklaracja wyboru pielęgniarki środowiskowej. Miejsce złożenia deklaracji na świadczenia pielęgniarskie jest niezależne od tego, do którego z NZOZ pacjent złożył deklarację wyboru lekarza Podstawowej Opieki Zdrowotnej.
Dyrektor Caritas Diecezji Opolskiej ks. dr Arnold Drechsler przedstawił informację na temat działalności Stacji Caritas.
Dyrektor zwrócił uwagę na fakt, że przychodnie mają kontrakty z NFZ, ale mogą przejść na komercję, natomiast Caritas ma kontrakt z NFZ, ale nie może przejść na komercję. Caritas rozlicza się z NFZ i przedkłada sprawozdanie do gminy. Poinformował, że w roku 2022 liczba pacjentów na terenie gminy Dobrodzień wynosiła 1 224, przeprowadzono 3 230 wizyt domowych, wykonano 13 600 czynności pielęgniarskich. Zaznaczył, że pielęgniarka oprócz czynności pielęgniarskich wykonuje czynności socjalno-bytowe. Gabinet rehabilitacyjny oraz punkt usprawniania leczniczego cieszą się dużym powodzeniem.
Dyrektor występuje o coraz większą liczbę punktów, ale ich nie otrzymuje. Wyjaśnił, że jeżeli gmina nie przekazałaby dotacji to stacja nie funkcjonowałaby. Zwrócił się z prośbą o nieobcinanie dotacji dla Stacji Caritas. Uważa, że gdyby zamknięto Stację to potrzeba dodatkowo 800 łóżek dla opieki osób starszych.
Przewodniczący Komisji Oświaty zwrócił uwagę na problem opieki po godzinie 18-tej.
Dyrektor poinformował, że pielęgniarki Stacji świadczą usługi dla wszystkich w każdym dniu.
Pani Jolanta Karliczek ( Przychodnia GAMED) poinformowała, że Stacja Caritas sprawuje opiekę nad przewlekle chorym, świadczy opiekę paliatywną i pielęgniarstwo środowiskowe. Później skończył się kontrakt z NFZ na opiekę nad przewlekle chorym i pozostała opieka środowiskowa i paliatywna.
Przychodnie otrzymały kontrakt na opiekę środowiskową ale nie mają kontraktu na opiekę nad przewlekle chorym.
Radny Damian Karpinski stwierdził, że skoro Caritas korzysta ze środków, które pochodzą z innego źródła to może przychodnie też mogłyby pozyskać środki.
Skarbnik poinformowała, że Stacja Caritas korzysta z ustawy o pożytku publicznym, natomiast przychodnie mogą pozyskać środki w ramach programu zdrowotnego.
Na pytanie czy Stacja Caritas posiada personel i czy da radę obsłużyć całą gminę, przedstawiciel Stacji przedstawił informację na temat Stacji Caritas.
Przewodniczący Komisji Oświaty stwierdził, że może wyjściem byłoby tak jak to przedstawione zostało w piśmie przychodni „ESKULAP”, by była jedna pielęgniarka obsługująca cały teren gminy.
Radny Jacek Skibe zaproponował, by może dwie przychodnie wspólnie ze Stacją Caritas opracowały Program i wtedy mogłyby wystąpić o dofinansowanie.
Skarbnik przypomniała, że jest 3 miliony deficytu.
Przedstawiciel Caritasu zapytał skąd naraz pojawiły się wnioski z przychodni o dotację. Uważa, że nierealnym jest, by jedna pielęgniarka otoczyła opieką pacjentów na tak rozległym terenie.
Na pytanie radnego Roberta Kobus ilu pacjentów zgłasza się codziennie, przedstawiciel Caritasu powiedział, że od 4 do 32 osoby, przeciętnie 10 osób.
Dyrektor Caritas Diecezji Opolskiej zwrócił się z prośbą, by nie zmniejszać dotacji na zapewnienie opieki pielęgnacyjnej i fizjoterapeutycznej, gdyż bardzo utrudni to pracę. Prowadzą działalność statutową, nieodpłatną, są w niepublicznym sektorze.
Na pytanie w jakiej wysokości są przekazywane dotacje, Skarbnik poinformowała, że w roku 2022 przekazano dotację w wysokości 143.000,00 zł, natomiast w roku 2023 dotacja została zmniejszona o 120.000,00 zł z uwagi na deficyt w wysokości 3 mln zł.
Przewodniczący Komisji Oświaty podziękował za przybycie gościom zaproszonym do tego punktu.
Punkt 10. Przyjęcie protokołu z posiedzenia komisji Budżetu w dnia 16 stycznia 2023 roku.
Nastąpiła zmiana kworum.
Ilość radnych obecnych na sali obrad: 13
Posiedzenie komisji opuścili radni: Sara Pruska, Joachim Wloczyk
Przyjęcie protokołu poddano głosowaniu.
Głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu z posiedzenia komisji Budżetu w dnia 16 stycznia 2023 roku.
Wyniki imienne:
ZA(11): Gabriel Kukowka, Robert Kobus, Jacek Skibe, Tomasz Miazga, Rafał Chwalczyk, Jerzy Proft, Piotr Kapela, Radosław Zając, Damian Karpinski, Krzysztof Bula, Rajmund Lichota
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(4): Sara Pruska, Dorota Wołowczyk, Joachim Wloczyk, Dorota Maleska
Punkt 11. Sprawy różne.
- Przewodniczący Komisji Budżetu przedstawił treść pisma Polskiego Stronnictwa Ludowego – Zarząd Wojewódzki w Opolu w sprawie nadania imienia Wincentego Witosa ulicy, skwerowi, placowi lub obiektom publicznym w Gminie Dobrodzień. Pismo stanowi załącznik do protokołu.
- Skarbnik zgodnie z wnioskiem Przewodniczącego RM przedstawiła wydatki na Radę Miejską w 2022 roku: diety radnych - 110. 613,38 zł; puchary, nagrody PRM - 797,34 zł; materiały - 729,72 zł; art. spożywcze - 891,77 zł; obsługa rady ( system Rada, transkrypcja ścieżki dźwiękowej, pakiet SMS) – 14.591,13 zł. Razem wydatki 127.623,34 zł. Plan wynosił – 145.053,00 zł.
Skarbnik przedstawiła zestawienie dochodów i wydatków związanych z utrzymaniem targowiska i szaletu
|
|
|
|
|
| TARGOWISKO |
| SZALET |
|
dochody | opłata targowa | 29 950,00 | wpłaty | 5 442,14 |
wydatki | wynagr. - inkaso | 4 879,20 | wynagrodzenie | 41 249,41 |
| porządkowanie targowiska | 5 534,57 | energia, śr.czystości | 7 630,97 |
| razem wydatki | 10 413,77 | razem wydatki | 48 880,38 |
Dochód – wydatek |
| 19 536,23 |
| - 43 438,24 |
- Przewodniczący Komisji przedstawił odpowiedź na pismo skierowane do Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Biblioteka Publiczna w Dobrodzieniu w sprawie odpowiedzialności za Stadion Miejski po ustaniu umowy z dniem
1 stycznia 2023 roku. Pismo w załączeniu. - Przedstawiono odpowiedź Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w D-niu na pismo w sprawie podania informacji na temat przeprowadzonych eksmisji w roku 2022. Pismo stanowi załącznik do protokołu.
- Przewodniczący Komisji poinformował, że w dniu 2 lutego wpłynęło od Wojewody Opolskiego zawiadomienie o wszczęciu postępowania nadzorczego wobec uchwały nr XLVIII/440/2022 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 28 grudnia 2022 roku w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części terenów miejscowości Główczyce, Gosławice i Zwóz. W dniu 3 lutego wysłano do Wojewody Opolskiego wyjaśnienie do otrzymanego zawiadomienia. Natomiast pismem z dnia 3 lutego 2023r. ( data wpływu 6 luty) Przewodniczący RM otrzymał rozstrzygnięcie nadzorcze na nieważność § 8 ust.2 pkt 1 uchwały nr XLVIII/440/2022 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 28 grudnia 2022 roku w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części terenów miejscowości Główczyce, Gosławice i Zwóz wraz z uzasadnieniem.
- Radna Dorota Maleska wnioskowała o podcięcie zwisających gałęzi nad placem zabaw w Kocurach ( CAW).
- Radny Damian Karpinski zwrócił się z zapytaniem na jakim etapie jest sprawa dotycząca remontu ul. Bieńka w Bzinicy Starej. ( po Sesji RM, która odbyła się w dniu 16 stycznia 2023r. miało odbyć się spotkanie z mieszkańcami. Jaki jest stan prawny tej drogi itd.)
- Radny Jacek Skibe ponownie złożył wniosek w sprawie przejścia dla pieszych i doświetlenia go przy ul. Piastowskiej ( przejście przy Ośrodku Szkolno-Wychowawczym).
- Radny Tomasz Miazga poruszył sprawę budowy studni. Zaproponował, by rozejrzeć się za projektami.
- Radny Radosław Zając zapytał jaki jest postęp w sprawie poszerzenia pasa na parkingu w Turzy. Należy wystąpić do Starostwa Powiatowego w Oleśnie, czy planowany jest remont drogi na odcinku Dobrodzień – Myślina.
- Na pytanie radnego Roberta Kobus ile godzin jest nauki języka niemieckiego, Skarbnik wyjaśniła, że dodano 1 godzinę, natomiast w roku przyszłym będzie tyle godzin ile będzie wykazane w rozporządzeniu.
- Radni zaproponowali, by ponownie spotkać się w sprawie pielęgniarstwa Środowiskowego w celu zapoznania się z informacją jakie są ponoszone koszty, świadczone usługi i zasady.
Na tym posiedzenie Komisji zakończono.
Miejsca puste zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych.
PRZEWODNICZĄCY
Komisji Oświaty, Kultury,
Sportu, Zdrowia i Promocji
Gabriel Kukowka