Protokół Nr XLIX/2023
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U.UE. z 2016 r., L 119, poz. 1) , dalej RODO informuję, iż :
1)sesje Rady Miejskiej w Dobrodzieniu są transmitowane i utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. Nagrania obrad z wizerunkami osób uczestniczących w sesji są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Dobrodzieniu i na stronie internetowej gminy.
2) Państwa dane osobowe w postaci wizerunku oraz barwy głosu przetwarzane są w celu realizacji przez Gminę Dobrodzień jej zadań, a podstawą prawną ich przetwarzania bez Państwa odrębnej zgody jest art. 6 ust 1 pkt c) RODO, co oznacza, że przetwarzanie Państwa danych jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego wynikającego z art. 20 ust. 1b ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2022r. poz. 559), a dotyczącego jawności działalności organów gminy w szczególności prawa obywateli do uzyskiwania informacji.
Obrady były transmitowane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk.
Protokół Nr XLIX/2023
z Sesji Rady Miejskiej w Dobrodzieniu.
Obrady rozpoczęto 16-01-2023 o godz. 15:07, a zakończono o godz. 16:32 tego samego dnia.
W posiedzeniu wzięło udział 13 członków:
1. Tomasz Miazga
2. Dorota Wołowczyk
3. Jacek Skibe
4. Piotr Kapela
5. Jerzy Proft
6. Gabriel Kukowka
7. Krzysztof Bula
8. Damian Karpinski
9. Rajmund Lichota
10. Robert Kobus
11. Joachim Wloczyk
12. Radosław Zając
13. Rafał Chwalczyk
Nieobecna radna Dorota Maleska
W sesji udział wzięli :
- Gabriela Gaś Skarbnik Gminy
- Waldemar Krafczyk Sekretarz Gminy
- Barbara Orlikowska kierownik referatu - protokólant
Porządek posiedzenia:
- Otwarcie i stwierdzenie prawomocności obrad.
- Przyjęcie proponowanego porządku obrad.
- Podjęcie uchwał w sprawie:
- zmiany wieloletniej prognozy finansowej;
- wprowadzenia zmian do budżetu gminy Dobrodzień na 2023r;
- zmiany uchwały Nr III/14/2018 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 10 grudnia 2018 r. w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do przyznania nieodpłatnie pomocy w zakresie dożywiania dla osób objętych programem wieloletnim „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023;
- w sprawie zmiany uchwały Nr III/15/2018 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu, z dnia 10 grudnia 2018 r. w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków w zakresie dożywiania dla osób objętych programem wieloletnim „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023.
4. Przyjęcie protokołu ze wspólnego posiedzenia Komisji w dniu 14 listopada 2022r.
5. Odpowiedź na interpelacje i zapytania radnych.
6. Wolne wnioski i informacje.
7. Zakończenie obrad XLIX Sesji Rady Miejskiej w Dobrodzieniu.
Punkt 1. Otwarcie i stwierdzenie prawomocności obrad. (15:07)
Otwarcia XLIX Sesji Rady Miejskiej dokonał Przewodniczący Rady Miejskiej Piotr Kapela słowami „Otwieram XLIX Sesję Rady Miejskiej w Dobrodzieniu.”
Stwierdził, że na ogólną liczbę 15 radnych w sesji uczestniczy 13 radnych. Liczba ta stanowi kworum, przy którym może obradować i podejmować uchwały Rada Miejska.
Punkt 2. Przyjęcie proponowanego porządku obrad. (15:09)
Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił porządek obrad, który radni otrzymali wraz z zawiadomieniem o dzisiejszej sesji.
Porządek obrad poddano głosowaniu.
Głosowanie w sprawie przyjęcia proponowanego porządku obrad. (15:11)
Wyniki imienne:
ZA(13):
Rafał Chwalczyk, Krzysztof Bula, Joachim Wloczyk, Jerzy Proft, Radosław Zając, Dorota Wołowczyk, Damian Karpinski, Rajmund Lichota, Jacek Skibe, Robert Kobus, Piotr Kapela, Gabriel Kukowka, Tomasz Miazga
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):
Sara Pruska, Dorota Maleska
Punkt 3. Podjęcie uchwał w sprawie: (15:11)
Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że uchwały budżetowe były opiniowane na posiedzeniu Komisji Budżetu, natomiast projekty uchwał dotyczące podwyższenia kryterium dochodowego są przedłożone w związku z Uchwałą Rady Ministrów.
Następnie przedstawił następujące projekty uchwał:
- Nr XLIX/450/2023 w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej; (15:11)
Skarbnik przedstawiła zmiany wieloletniej prognozy finansowej.
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie uchwały Nr XLIX/450/2023 w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej; (15:15)
Wyniki imienne:
ZA(13):
Rafał Chwalczyk, Gabriel Kukowka, Jacek Skibe, Joachim Wloczyk, Robert Kobus, Jerzy Proft, Rajmund Lichota, Dorota Wołowczyk, Radosław Zając, Damian Karpinski, Krzysztof Bula, Piotr Kapela, Tomasz Miazga
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):
Sara Pruska, Dorota Maleska
b. Nr XLIX/451/2023 w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu gminy Dobrodzień na 2023r, (15:15)
Skarbnik przedstawiła objaśnienia proponowanych zmian do budżetu.
Wprowadzone zmiany (podział na zadania w tabeli poniżej) dotyczą wykonania dokumentacji projektowych modernizacji dróg, a wprowadzane są gdyż otrzymana wycena realizacji zadań jest wyższa niż zaplanowane w budżecie środki na te zadania.
Dział | Rozdz. | Treść | Przed zmianą | Zmiana | Po zmianie |
600 |
| Transport i łączność | 12 714 099,32 | 70 600,00 | 12 784 699,32 |
| 60016 | Drogi publiczne gminne | 3 381 599,32 | 35 900,00 | 3 417 499,32 |
|
| Przebudowa ul.Warłowskiej w Makowczycach oraz ul. Polnej w Warłowie | 39 000,00 | 15 200,00 | 54 200,00 |
|
| Przebudowa dróg na terenie sołectwa Klekotna |
| 20 700,00 | 20 700,00 |
| 60017 | Drogi wewnętrzne | 9 332 500,00 | 34 700,00 | 9 367 200,00 |
|
| Przebudowa dróg na terenie sołectwa Bzinica Stara | 13 000,00 | 22 200,00 | 35 200,00 |
|
| Przebudowa dróg na terenie sołectwa Główczyce | 18 000,00 | 14 000,00 | 32 000,00 |
|
| Przebudowa dróg na terenie sołectwa Klekotna | 19 000,00 | -1 500,00 | 17 500,00 |
Zwiększenie wydatków majątkowych, a co za tym idzie deficytu, zostanie pokryte wolnymi środkami.
Wprowadzono również po stronie dochodów bieżących i wydatków bieżących:
- środki na wypłatę rekompensat za dostarczaną energię cieplną w kwocie 3.000,00 zł
- środki związane z dystrybucją węgla w kwocie 233.100,00 zł
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie uchwały Nr XLIX/451/2023 w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu gminy Dobrodzień na 2023r, (15:19)
Wyniki imienne:
ZA(13):
Joachim Wloczyk, Rafał Chwalczyk, Krzysztof Bula, Damian Karpinski, Gabriel Kukowka, Radosław Zając, Piotr Kapela, Jacek Skibe, Robert Kobus, Rajmund Lichota, Jerzy Proft, Dorota Wołowczyk, Tomasz Miazga
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):
Sara Pruska, Dorota Maleska
c. Nr XLIX/452/2023 w sprawie zmiany uchwały Nr III/14/2018 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 10 grudnia 2018 r. w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do przyznania nieodpłatnie pomocy w zakresie dożywiania dla osób objętych programem wieloletnim „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023; (15:20)
Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił uzasadnienie do projektów uchwał zmieniających uchwały:
- Nr III/14/2018 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 10 grudnia 2018 r. w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do przyznania nieodpłatnie pomocy w zakresie dożywiania dla osób objętych programem wieloletnim „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023.
- Nr III/15/2018 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu, z dnia 10 grudnia 2018 r. w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków w zakresie dożywiania dla osób objętych programem wieloletnim „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023.
W związku z uchwałą Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2022 r. zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023 ogłoszoną w Monitorze Polskim poz. 1287 z 30 grudnia 2022r. należy dokonać zmiany ww. uchwał.
Zmiana dotyczy kryterium dochodowego uprawniającego do korzystania z programu i polega na podwyższeniu wysokości kryterium z 150% na 200% kryterium dochodowego, określonego w art. 8 ustawy o pomocy społecznej.
Zatem kryterium dochodowe przedstawia się następująco:
- dla osoby samotnej 776 zł x 200 % = 1.552 zł
- dla osoby w rodzinie 600 zł x 200 % = 1.200 zł
Po przedstawieniu projektu uchwały poddano go głosowaniu.
Głosowanie uchwały Nr XLIX/452/2023 w sprawie zmiany uchwały Nr III/14/2018 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 10 grudnia 2018 r. w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do przyznania nieodpłatnie pomocy w zakresie dożywiania dla osób objętych programem wieloletnim „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023; (15:25)
Wyniki imienne:
ZA(13):
Gabriel Kukowka, Jerzy Proft, Rajmund Lichota, Damian Karpinski, Jacek Skibe, Dorota Wołowczyk, Krzysztof Bula, Robert Kobus, Joachim Wloczyk, Radosław Zając, Tomasz Miazga, Rafał Chwalczyk, Piotr KapelaPRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):
Sara Pruska, Dorota Maleska
d. Nr XLIX/453/2023 w sprawie zmiany uchwały Nr III/15/2018 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu, z dnia 10 grudnia 2018 r. w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków w zakresie dożywiania dla osób objętych programem wieloletnim „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023. (15:25)
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie uchwały Nr XLIX/453/2023 w sprawie zmiany uchwały Nr III/15/2018 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu, z dnia 10 grudnia 2018 r. w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków w zakresie dożywiania dla osób objętych programem wieloletnim „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023. (15:30)
Wyniki imienne:
ZA(13):
Rafał Chwalczyk, Joachim Wloczyk, Gabriel Kukowka, Rajmund Lichota, Damian Karpinski, Jerzy Proft, Krzysztof Bula, Radosław Zając, Tomasz Miazga, Dorota Wołowczyk, Piotr Kapela, Jacek Skibe, Robert Kobus
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):
Sara Pruska, Dorota Maleska
Punkt 4. Przyjęcie protokołu ze wspólnego posiedzenia Komisji w dniu 14 listopada 2022 roku. (15:30)
Protokół poddano głosowaniu.
Głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu ze wspólnego posiedzenia Komisji w dniu 14 listopada 2022 roku. (15:31)
Wyniki imienne:
ZA(12):
Joachim Wloczyk, Jacek Skibe, Rajmund Lichota, Gabriel Kukowka, Tomasz Miazga, Jerzy Proft, Dorota Wołowczyk, Robert Kobus, Rafał Chwalczyk, Damian Karpinski, Piotr Kapela, Krzysztof Bula
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(1):
Radosław Zając
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):
Sara Pruska, Dorota Maleska
Punkt 5. Odpowiedź na interpelacje i zapytania radnych. (15:32)
Nastąpiła zmiana kworum (15:38)
Ilość radnych obecnych na sali obrad: 14
Do sesji dołączyła radna Sara Pruska
Odpowiedź na zgłoszone zapytanie na Sesji Rady Miejskiej, która odbyła się 14 grudnia 2022 r.
- piaskarka oraz pracownicy realizujący posypywanie są nadzorowani przez Zakład Gospodarki Komunalnej i ich zadaniem jest odpowiednia dbałość o stan dróg, jednakże w chwili obecnej w posiadaniu zakładu jest tylko jedna piaskarka, która jest mocno zużyta.
W chwiliobecnej (na dzień 10 stycznia ) Zakład posiada około 20 ton mieszanki soli z piaskiem oraz około 200 kg chlorku wapnia.Ponadto jest w trakcie zakupu kolejnej partii chlorku. Koszty zakupu mieszanki znacznie podrożały w roku 2021, za samochód mieszanki płacono 8 000,00 zł, a w grudniukoszt samochodu ( 24 tony ) wynosił już 18 000,00 zł. Jednodniowa akcja posypywania ulic miasta pochłania około 10 ton mieszanki.
Osobami decyzyjnymi w zakresie odśnieżania w danym rejonie są sołtysi poszczególnych sołectw i oni najlepiej znają potrzeby mieszkańców i jednocześnie potwierdzają czas przepracowany przy odśnieżaniu. W umowach z osobami i firmami w zakresie odśnieżania nie ma zapisów odnośnie posypywania mieszanką soli z piaskiem.
Odpowiedź na zgłoszone zapytanie na Sesji Rady Miejskiej, która odbyła się 28 grudnia 2022 r.
- zabezpieczenie odpowiedniej ilości mieszanki piasku z solą i chlorku wapnia :
ODP: w obecnej chwili zakład posiada około 20 ton mieszanki soli z piaskiem oraz około 200 kg chlorku wapnia. Ponadto są w trakcie zakupu kolejnej partii chlorku. Jednocześnie poinformowali, że koszty zakupu mieszanki znacznie podrożały w roku 2021 za samochód mieszanki płacono 8 000,00 zł, a w grudniu koszt samochodu 24 tony wynosił już 18 000,00 zł. Jednodniowa akcja posypywania ulic miasta pochłania około 10 ton mieszanki.
- uporządkowanie terenu przez firmę układającą światłowód w okolicach stadionu i na ul. Strzelnica:
ODP: firma Estar, która realizuje te prace i której zgłoszono zaistniałe problemy zobowiązała się do uporządkowania terenu i usunięcia problemów do 12 stycznia 2023r.
- umieszczenie nadajników na wieży w miejscowości Pludry:
ODP: sprawa jest w trakcie realizacji, natomiast na chwilę obecną jako gmina nie posiadamy informacji o terminach montażu nadajników.
- stwierdzonych uszkodzeniach zabytkowego mostu na ul. Parkowej:
ODP: w roku 2023 zgodnie z przepisami zakład jest zobowiązany do wykonania przeglądów obiektów drogowo-mostowych, po których zostanie określony stan obiektu i zakres naprawy oraz jego koszty.
- w sprawie naprawy tablicy informacyjnej w dawnej RSP w Bzinicy:
ODP: przekazano sprawę do ZGKiM w Dobrodzieniu, zdemontowano wspornik tablicy, który jest w prostowaniu i zostanie on ponownie ustawiony do 16 stycznia br.
- w sprawie zabezpieczenia przepustu na skrzyżowaniu przy ul. Klonowej i ul. Łącznej:
ODP: trwa określenie kosztów wykonania naprawy oraz zabezpieczenia w/w przepustu przed podobnymi uszkodzeniami.
- w sprawie rozważenia zmiany organizacji ruchu na odcinku drogi do Opola (z Makowczyc do skrzyżowania z ul. Opolską w Myślinie (przed torami). Droga ta jest mało użytkowana. Może wystarczy zdjąć znak „STOP”.
ODP: wystąpiono z zapytaniem do Powiatowego Zarządu dróg w Oleśnie o możliwość zmiany organizacji ruchu w celu usprawnienia komunikacji na tym skrzyżowaniu.
Punkt 6. Wolne wnioski i informacje. (15:46)
- Przewodniczący RM powrócił do sprawy uporządkowania terenu na odcinku od Strzelnicy do stadionu miejskiego.
- Radny Jacek Skibe zwrócił się z zapytaniem na jakim etapie jest sprawa dodatkowego przejścia dla pieszych na ul. Powstańców Śląskich w Dobrodzieniu.
- Radny Robert Kobus zapytał dlaczego nie otrzymał odpowiedzi na wniosek złożony w grudniu 2022 roku w sprawie dotyczącej dłużników i wniosków o eksmisję.
- Przewodniczący RM przedstawił treść pisma mieszkańców w sprawie remontu drogi gminnej ulicy Wąskiej w Bzinicy Starej. Przewodniczący RM poinformował, że ulica ta będzie remontowana z Programu „ Zaprojektuj i wybuduj” – realizacja w 2023 roku.
- Przewodniczący RM przedstawił treść pisma mieszkańców ul. Bieńka w Bzinicy Starej - Obudowa w sprawie podjęcia niezwłocznych działań związanych ze złym stanem technicznym nawierzchni drogi.
- Radny Radosław Zając zapytał czy na remontowanej ulicy Wąskiej w Bzinicy Starej będzie ustawiony znak o ograniczeniu tonażu.
- Przewodniczący RM stwierdził, że po analizie projektu protokołu z posiedzenia Komisji Rewizyjnej wniesie uwagi.
- Przewodniczący Rady odniósł się do wniosku mieszkanki Pluder w sprawie możliwości zrealizowania przyznanej dotacji w ramach projektu „wymiana oraz likwidacja źródeł ciepła”.
Radni do tematu powrócą na najbliższym posiedzeniu Komisji, na które należy zaprosić pracownika zajmującego się tym tematem.
- Radni w związku z wygaśnięciem z dniem 1 stycznia 2023 roku umowy użyczenia stadionu miejskiego przez Klub Sportowy START zwrócili się z zapytaniem kto jest odpowiedzialny za obiekt, czy został zatrudniony gospodarz obiektu. Jeżeli nie to kto na chwile obecną jest odpowiedzialny za obiekt.
W związku ze zbliżającymi się dniami o niskiej temperaturze należy doprowadzić do włączenia grzejników i spowodowania, by na obiekcie mogły odbywać się treningi.
- Przewodniczący RM uważa, że należy jak najszybciej znaleźć środki na zakup monitoringu dla straży w Główczycach, gdyż posiadają na stanie bardzo drogi sprzęt.
Skarbnik wyjaśniła, że nie ona decyduje o podziale środków tylko Burmistrz i Rada Miejska. Uważa, że są większe potrzeby w straży jak np. budynki, które wymagają natychmiastowego remontu. Są protokoły w których wskazano usterki i terminy do ich usunięcia. Przypomniała, że są środki z funduszu sołeckiego, które służą do zaspakajania potrzeb mieszkańców.
- Przewodniczący RM zwrócił się z prośba o przygotowanie informacji ile wydatkowano środków na działalność RM w 2022 roku.
- Sekretarz odnośnie zakupu węgla na preferencyjnych warunkach poinformował, że od 16 stycznia 2023r. wnioski są dostępne w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Dobrodzień, na stronie internetowej Urzędu Miejskiego oraz w siedzibie Urzędu. Osoby chętne do zakupu węgla obowiązane są do złożenia nowego wniosku. Na dzień dzisiejszy złożono ponad 130 wniosków. Na 2023 rok zostało zamówionych 1458 ton w PGG.
Punkt 7. Zakończenie obrad XLIX Sesji Rady Miejskiej w Dobrodzieniu. (16:32)
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej dokonał zamknięcia obrad XLIX Sesji Rady Miejskiej w Dobrodzieniu.
Obrady były transmitowane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk.
https://bip.dobrodzien.pl/2215/7186/transmisja-obrad-rady-miejskiej-w-dobrodzieniu.html
Protokółowała:
Barbara Orlikowska
PRZEWODNICZĄCY
Rady Miejskiej
Piotr Kapela