Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Protokół Nr XLVII/2022

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679  z dnia 27 kwietnia 2016 r.   w  sprawie ochrony osób fizycznych w  związku z  przetwarzaniem danych osobowych i  w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)  (Dz.U.UE. z 2016 r., L 119, poz. 1) , dalej  RODO  informuję, iż :

1) sesje Rady Miejskiej w  Dobrodzieniu   są transmitowane i utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. Nagrania obrad z wizerunkami osób uczestniczących w sesji są udostępniane w Biuletynie Informacji  Publicznej Urzędu Miejskiego  w  Dobrodzieniu  i na stronie internetowej gminy.

2) Państwa  dane osobowe w postaci wizerunku  oraz   barwy głosu  przetwarzane są w celu realizacji przez Gminę  Dobrodzień  jej zadań, a podstawą prawną ich przetwarzania bez Państwa  odrębnej zgody jest art. 6 ust 1 pkt c) RODO, co oznacza, że przetwarzanie Państwa danych jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego wynikającego z  art. 20  ust. 1b ustawy z dnia 8 marca 1990 r.  o samorządzie gminnym  (Dz.U. z  2022r. poz. 559), a dotyczącego jawności działalności organów gminy w szczególności prawa obywateli do uzyskiwania informacji.

Obrady były transmitowane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk.

Protokół Nr XLVII/2022

z Sesji Rady Miejskiej w Dobrodzieniu.

Obrady rozpoczęto 14-12-2022 o godz. 15:17, a zakończono o godz. 17:18 tego samego dnia.

W posiedzeniu wzięło udział 13 członków:

1. Tomasz Miazga

2. Jacek Skibe

3. Piotr Kapela

4. Jerzy Proft

5. Gabriel Kukowka

6. Krzysztof Bula

7. Damian Karpinski

8. Rajmund Lichota

9. Robert Kobus

10. Joachim Wloczyk

11. Dorota Maleska

12. Radosław Zając

13. Rafał Chwalczyk

Nieobecni radni: Sara Pruska, Dorota Wołowczyk

W sesji udział wzięli :

  • Andrzej Jasiński                                     Burmistrz
  • Gabriela Gaś                                           Skarbnik Gminy
  • Waldemar Krafczyk                                Sekretarz Gminy
  • Andrzej Pawełczyk                                 Radca prawny
  • Piotr Więdłocha                                      informatyk
  • Barbara Orlikowska                                kierownik referatu - protokolant

Porządek obrad:

  1. Otwarcie i stwierdzenie prawomocności obrad.
  2. Przyjęcie proponowanego porządku obrad.
  3. Informacja na temat bezpieczeństwa i porządku publicznego w gminie Dobrodzień.
  4. Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie między sesjami.
  5. Podjęcie uchwał w sprawie:
  • zmiany uchwały Nr XXVI/242/2021 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 8 lutego 2021r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za pobyt i wyżywienie dziecka w Gminnym Żłobku „ Kraina Uśmiechu” w Dobrodzieniu;
  • zmiany wieloletniej prognozy finansowej;
  • wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2022 rok;
  • ustalenia stawki dotacji przedmiotowej dla samorządowego zakładu budżetowego.
  1. Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji Rady Miejskiej.
  2. Przyjęcie protokołu ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu z Komisją Oświaty w dniu 17.10.22r.
  3. Odpowiedź na interpelacje i zapytania radnych.
  4. Wolne wnioski i informacje.
  5. Zakończenie obrad XLVII Sesji Rady Miejskiej w Dobrodzieniu.

Punkt 1. Otwarcie i stwierdzenie prawomocności obrad. (15:17)

Otwarcia XLVII Sesji Rady Miejskiej dokonał Przewodniczący Rady Miejskiej Piotr Kapela słowami „ Otwieram XLVII Sesję Rady Miejskiej w Dobrodzieniu.”

Stwierdził, że na ogólną liczbę 15 radnych w sesji uczestniczy 13 radnych. Liczba ta stanowi kworum, przy którym może obradować i podejmować uchwały Rada Miejska.

Punkt 2. Przyjęcie proponowanego porządku obrad. (15:19)

Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił porządek obrad, który radni otrzymali wraz z zawiadomieniem o dzisiejszej sesji.

Zaproponował, by wykreślić punkt w punkcie 5 punkt dotyczący podjęcia uchwały w sprawie ustalenia stawki dotacji przedmiotowej, z uwagi na brak projektu uchwały.

Porządek obrad po zmianie poddano głosowaniu.

Głosowanie w sprawie przyjęcia proponowanego porządku obrad. (15:23)

Wyniki imienne:

ZA(13):

Rafał Chwalczyk, Jacek Skibe, Joachim Wloczyk, Damian Karpinski, Radosław Zając, Piotr Kapela, Tomasz Miazga, Robert Kobus, Krzysztof Bula, Dorota Maleska, Jerzy Proft, Gabriel Kukowka, Rajmund Lichota

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):

Sara Pruska, Dorota Wołowczyk

Przewodniczący RM poinformował, że przed chwilą na korytarzu dowiedział się o przybyciu gości na sesję. Proponuje, by przedstawili w jakiej sprawie przyszli. Sprawa nie będzie rozpatrywana na sesji, tylko zostanie skierowana na posiedzenie komisji tematycznej.

Głos zabrała p………….  , która poinformowała, że ich przybycie związane jest z podjęciem  w dniu 28 listopada br. uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za pobyt i wyżywienie dziecka w żłobku.

Pani …………….. poinformowała, że nie ma nic do podwyżek, ale trzy miesiące temu otrzymali umowę z której wynikało, że wysokość miesięcznej opłaty za pobyt dziecka w żłobku wynosi 15% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Na dwa tygodnie przed końcem roku dowiadują się, że uchwale jest zawarta opłata w wysokości 20% minimalnego wynagrodzenia za pracę, dla dzieci zamieszkałych na terenie Gminy Dobrodzień i 25% minimalnego wynagrodzenia dla dzieci zamieszkałych poza GD. Uważa, że należało poinformować, że budżet się nie spina, będą podwyższone opłaty a nikt tego nie zrobił. Dla rodziców jest to 100% podwyżki łącznie z opłatą za wyżywienie.

Pan ………………. zwrócił uwagę, że opłata dla rodziców  z terenu gminy wynosi 20%, natomiast dla rodziców spoza gminy 25%.

Wyliczył, że jest to podwyżka w wysokości 174,50 zł x 40 dzieci co daje miesięcznie około 7 000,00 zł , a w skali roku około 84 000,00 zł.

Zdaniem rodziców opłata nie jest adekwatna, gdyż żłobek nie ma do zaproponowania dodatkowych zajęć edukacyjnych np. nauki języka angielskiego i inne. Przedstawili jak wygląda sprawa odpłatności za pobyt w żłobku i wyżywienie w innych placówkach.

Zastanawiali się co będzie jeżeli za jakiś czas okaże się że ta opłata jest za niska. Opłata za wyżywienie jest opłatą należną, ale jeżeli  nie zgłosi się do godziny 7.00 nieobecności dziecka w żłobku jest pobierana także za ten dzień.

Pan ……………..przypomniał, że żłobek powstał z Programu Maluch+, a następnie podał przykłady obowiązujących opłat w żłobkach, które także powstały z tego Programu. Opłaty te na chwile obecną wynoszą do 500,00 zł za pobyt dziecka + opłata za wyżywienie.

Przewodniczący RM zwrócił uwagę na fakt, że są to opłaty obowiązujące na dzień dzisiejszy, a w grudniu gminy podejmują uchwały o nowych opłatach, by spiąć budżet.

Skarbnik wyjaśniła, że budżety gmin na 2022 roku różnią się od budżetów na rok 2023, we wrześniu nie było jeszcze informacji o kwotach w PIT i CIT, tylko 20 października przyszła informacja i dochody w PIT są mniejsze o około 2 mln złotych niż w roku 2022. Na rok przyszły deficyt wynosi 2 700 000,00 zł, gdzie nie ma zaplanowanych środków na remonty. Zapewniono środki na energię elektryczną, wynagrodzenia, utrzymanie dróg.

Dla żłobka zabezpieczono środki w wysokości 1 039 000,00 zł, a dochody wynoszą 350 000,00 zł.

Na początku września jednostki planowały budżet w tym 400% więcej na energię.

Dopłata do żłobka za okres od miesiąca maja 2021r. do czerwca 2022r. wyniosła 537 000,00 zł,  a w roku przyszłym dopłata będzie wynosić 660 000,00 zł. Podatki w roku przyszłym wzrosną o 8%.

Na pytanie rodzica czy gmina wystąpiła o dofinansowanie do malucha+, Skarbnik poinformowała, że tak, otrzymaliśmy 20 000,00 zł na bieżącą działalność.

Rodzice zastanawiali się czy zapisać dziecko do żłobka w Lublińcu czy Oleśnie, skoro podwyżka opłat wynosi 100%.

Burmistrz poinformował, że gmina ma za zadanie ogrzewać także budynek, gdzie obecnie tona opału kosztuje 3 300,00 zł. Jak były chłodne dni ogrzewano klimatyzacją, bo jest taka możliwość, ale obecnie przy minusowej temperaturze trzeba palić węglem. Gmina dopłaca do żłobka i będzie nadal dopłacać tylko nie ma z czego.

Radny Gabriel Kukowka stwierdził, że przedstawiciele rodziców przyszli z konkretną sprawą i zakłada, że nie wiedzieli ile gmina dopłaca do utrzymania żłobka. Przypomniał, że przed wybudowaniem żłobka w przedszkolu było 12 miejsc w utworzonym żłobku. Wybudowano żłobek wiedząc, że będzie duży koszt utrzymania.

Przewodniczący RM zaproponował, by temat został przedyskutowany na posiedzeniu Komisji Oświaty i przerwał dyskusję. Poinformował także, że uchwałę można zmienić w każdym momencie.

Punkt 3. Informacja na temat bezpieczeństwa i porządku publicznego w gminie Dobrodzień. (15:48)

Z uwagi na fakt, że na Sesję RM nie przybył przedstawiciel Komisariatu Policji w Dobrodzieniu odstąpiono od tego punktu.

Punkt 4. Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie między sesjami. (15:48)

Na salę obrad przybyła pani Anna Golec Prezes Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania „Kraina Dinozaurów”.

Przewodniczący Rady Miejskiej ogłosił przerwę w obradach.

Po przerwie, Przewodniczący RM oddał głos pani Annie Golec, która przypomniała, że od 16 lat trwa współpraca z gminą, sołtysami i razem pozyskują środki unijne.

Przedstawiła pokrótce działalność Lokalnej Grupy Działania. Radni otrzymali wydane przez Stowarzyszenie wydawnictwo „ Bogactwo sołectw Krainy Dinozaurów”.

Na zakończenie podziękowała za współpracę i poprosiła o dalszą, życzyła optymizmu i trochę uśmiechu na twarzy.

Punkt 5. Podjęcie uchwał w sprawie: (16:41)

Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił następujące projekty uchwał:

podpunkt a) Nr XLVII/437/2022 w sprawie zmiany uchwały Nr XXVI/242/2021 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 8 lutego 2021r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za pobyt i wyżywienie dziecka w Gminnym Żłobku „ Kraina Uśmiechu” w Dobrodzieniu; (16:41)

W uchwale, która była uchwalona 28 listopada 2022 roku w paragrafie 3 był zapis Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego, z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2023r.

Wydział prawny zakwestionował ten zapis i otrzymał on brzmienie: Uchwała podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego i wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2023r.

Projekt uchwały poddano głosowaniu.

Głosowanie projektu uchwały Nr XLVII/437/2022 w sprawie zmiany uchwały Nr XXVI/242/2021 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 8 lutego 2021r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za pobyt i wyżywienie dziecka w Gminnym Żłobku „ Kraina Uśmiechu” w Dobrodzieniu; (16:45)

Wyniki imienne:

ZA(12):

Jacek Skibe, Robert Kobus, Damian Karpinski, Joachim Wloczyk, Rajmund Lichota, Tomasz Miazga, Radosław Zając, Krzysztof Bula, Jerzy Proft, Gabriel Kukowka, Rafał Chwalczyk, Piotr Kapela

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(1):

Dorota Maleska

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):

Sara Pruska, Dorota Wołowczyk

podpunkt b)  Nr XLVII/438/2022 w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej; (16:46)

Przewodniczący RM poinformował, że projekt uchwały był omawiany na posiedzeniu Komisji Budżetu przed dzisiejszą sesją.

Skarbnik omówiła zmiany wieloletniej prognozy finansowej.

Projekt uchwały poddano głosowaniu.

Głosowanie projektu uchwały Nr XLVII/438/2022 w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej; (16:51)

Wyniki imienne:

ZA(13):

Gabriel Kukowka, Piotr Kapela, Joachim Wloczyk, Radosław Zając, Krzysztof Bula, Jerzy Proft, Rajmund Lichota, Jacek Skibe, Rafał Chwalczyk, Robert Kobus, Damian Karpinski, Dorota Maleska, Tomasz Miazga

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):

Sara Pruska, Dorota Wołowczyk

podpunkt c) Nr XLVII/439/2022 w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2022 rok; (16:52)

Skarbnik omówiła zmiany do budżetu Gminy Dobrodzień na 2022 rok:

1. Zabezpieczono środki na publiczny transport zbiorowy – zwiększono plan o 25.000,00 zł (rozdz. 60004)

2. Zwiększono środki na zimowe utrzymanie dróg o 20.000,00 zł (rozdz. 60016)

3. Zwiększono środki na gospodarkę gruntami w celu wykonania wyceny o 5.000,00 zł (rozdz. 70005)

4. Zwiększono plan wydatków bieżących na ochotnicze straże pożarne o 6.000,00 zł.

5. W ramach planu finansowego MGOPS przeniesiono 30.000,00 zł z zasiłków okresowych i celowych (rozdz. 85214) na wydatki inwestycyjne – zakup serwera wraz z oprogramowaniem (rozdz. 85219)

6. Zwiększono środki na zadaniach inwestycyjnych:

- budowa remizy OSP i sali wiejskiej w miejscowości Klekotna o 5.000,00 zł,

- budowa odcinka sieci wodociągowej pomiędzy ul. Oleską i ul. Rzędowicką w Dobrodzieniu – doprowadzenie do strefy inwestycyjnej o 12.000,00 zł

7. Zmniejszono środki na zadaniu Zakup i montaż pompy ciepła w budynku świetlicy wiejskiej w Myślinie o 25.000,00 zł

8. Zwiększono plan wydatków na dotacje dla niepublicznych jednostek oświatowych o 95.000,00 zł.

9.Wprowadzono otrzymane dochody:

- z usług w transporcie zbiorowym 9.500,00 zł

- dzierżaw gruntów 5.500,00 zł

- podatku w formie karty podatkowej 5.000,00 zł

- podatku od czynności cywilnoprawnych 11.000,00 zł

- odsetek od nieterminowych wpłat podatków o 2 000,00 zł

- kosztów upomnień 1.500,00 zł

- opłaty skarbowej 3.500,00 zł

- opłaty za zajęcie pasa drogi 10.000,00 zł

10. Zwiększono plan dochodów ze sprzedaży mieszkań o 95.000,00 zł

Projekt uchwały poddano głosowaniu.

Głosowanie projektu uchwały Nr XLVII/439/2022 w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2022 rok; (16:55)

Wyniki imienne:

ZA(13):

Radosław Zając, Jacek Skibe, Robert Kobus, Jerzy Proft, Damian Karpinski, Joachim Wloczyk, Gabriel Kukowka, Tomasz Miazga, Dorota Maleska, Rafał Chwalczyk, Rajmund Lichota, Krzysztof Bula, Piotr Kapela

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):

Sara Pruska, Dorota Wołowczyk

Uchwały od Nr XLVII/437/2022 do Nr XLVII/439/2022 stanowią załącznik do protokołu.

Punkt 6. Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji Rady Miejskiej. (16:55)

Głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu z poprzedniej Sesji Rady Miejskiej. (16:56)

Wyniki imienne:

ZA(13):

Joachim Wloczyk, Jacek Skibe, Krzysztof Bula, Rafał Chwalczyk, Piotr Kapela, Rajmund Lichota, Gabriel Kukowka, Dorota Maleska, Jerzy Proft, Damian Karpinski, Robert Kobus, Radosław Zając, Tomasz Miazga

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):

Sara Pruska, Dorota Wołowczyk

Punkt 7. Przyjęcie protokołu ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu z Komisją Oświaty w dniu 17.10.22r. (16:57)

Głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu z Komisją Oświaty w dniu 17.10.22r. (16:57)

Wyniki imienne:

ZA(12):

Radosław Zając, Damian Karpinski, Jacek Skibe, Robert Kobus, Joachim Wloczyk, Krzysztof Bula, Jerzy Proft, Tomasz Miazga, Rajmund Lichota, Gabriel Kukowka, Piotr Kapela, Rafał Chwalczyk

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(1):

Dorota Maleska

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):

Sara Pruska, Dorota Wołowczyk

Punkt 8. Odpowiedź na interpelacje i zapytania radnych. (16:58)

Nie wpłynęły interpelacje radnych.

Punkt 9. Wolne wnioski i informacje. (16:58)

  • Radny Jacek Skibe zapytał czy w zakres umowy o odśnieżaniu wchodzi posypywanie terenu. Prosi, by ZGKiM lub ktoś inny uruchomił piaskarki. Należy zwrócić uwagę na newralgiczne drogi.

Burmistrz wyjaśnił, że posypywanie nie wchodzi w zakres umowy. Posypywanie dróg odbywa się tylko na niektórych ulicach i wykonuje to ZGKiM, gdyż ma taki zapis w umowie.

  • Radny Rajmund Lichota także wnioskował o posypanie dróg koło bloków w Pludrach, gdyż jest bardzo ślisko.

Burmistrz wyjaśnił, że ślisko jest wszędzie gdzie jeżdżą samochody i ubijają śnieg. Zakład posiada tylko jedną piaskarkę i nie jest w stanie technicznie obsłużyć całego terenu. Jest także problem finansowy, trzeba będzie zwiększyć środki.

  • Radny Damian Karpinski poruszył sprawę dróg dojazdowych do Dobrodzienia, które łączą się na obwodnicy. Zapytał dlaczego mieszkańcy mają dzwonić w sprawie posypania piaskiem. Dlaczego osoba, która jest odpowiedzialna wcześniej nie posłała piaskarki. Uważa, że należy zapewnić standard – dojazd mieszkańców do Dobrodzienia.

Burmistrz wyjaśnił, że są standardy i po zakończeniu opadów posypuje się piaskiem. Jedna piaskarka jeździ po Dobrodzieniu. Zorientuje się czy jest zabezpieczona sól i piasek.

Radny Jacek Skibe poinformował, że w tym dniu zjeżdżał z obwodnicy w kierunku Błachowa i stwierdził, że droga była w fatalnym stanie. Uważa, że jeżeli nie mamy sprzętu to można dogadać się z Rejonem Dróg w Oleśnie, by przejechali ul. Piastowską w Dobrodzieniu i innymi drogami dojazdowymi.

Przypomniał, że obowiązkiem mieszkańca jest posypanie chodnika przy posesji. Stwierdził, że nie byłoby tematu, gdyby piaskarka wyjechała rano.

Radny Robert Kobus zwrócił uwagę, że co innego jak jest wyślizgana droga, a co innego jak leży śnieg. Poinformował, że ul. Opolska też była dzisiaj nieprzejezdna.

Radny Radosław Zając poprosił, by sprawdzić harmonogram pracy piaskarki – informacja na komisję.

Radny Damian Karpinski zapytał o zabezpieczenie w sól i piasek oraz kto jest osobą decyzyjną. Czy ZGKiM musi otrzymać sygnał od pracownika urzędu, by posypać drogi i odgarnąć śnieg. Jaki jest zapis w umowie odnośnie posypywania piaskiem.

Radny Joachim Wloczyk uważa, że dobrym zwyczajem byłoby wprowadzenie, by przed godziną 6 rano drogi były odśnieżone. A w tej sytuacji ludzie muszą obserwować i zgłaszać.

Radny Jacek Skibe poinformował, że wieczorem i w godzinach nocnych była odśnieżana ul. Piastowska ale było ślisko.

Radny Joachim Wloczyk postulował, by podpisać umowę z osobami, które posiadają rozrzutnik na rozprowadzanie piasku i nie było by problemu. Obawia się, że jak będzie bardzo ślisko to ludzie będą posypywali popiołem.

Radny Tomasz Miazga odniósł się do sprawy posypywania ulic. Wyjaśnił, że Zakład czeka na telefon z gminy z informacją, które mają być posypywane ulice. Zgłosił, że brakuje piasku.

Przewodniczący RM przekazał życzenia świąteczne mieszkańcom gminy, radnymi ich rodzinom.

Punkt 10. Zakończenie obrad XLVII Sesji Rady Miejskiej w Dobrodzieniu. (17:17)

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej dokonał zamknięcia obrad XLVII Sesji Rady Miejskiej w Dobrodzieniu.

Obrady były transmitowane za pomocą  urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk.

https://bip.dobrodzien.pl/2215/7186/transmisja-obrad-rady-miejskiej-w-dobrodzieniu.html

Protokółowała:
Barbara Orlikowska

PRZEWODNICZĄCY
Rady Miejskiej
Piotr Kapela

Miejsca puste zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych.

PDFProtokół Nr XLVII 2022.pdf (2,20MB)