Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Protokół z 5 grudnia 2022

Protokół

z posiedzenia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa, które odbyło się w dniu 5 grudnia 2022 roku.

W posiedzeniu wzięło udział 9 członków:

1. Tomasz Miazga

2. Jacek Skibe

3. Piotr Kapela

4. Jerzy Proft

5. Gabriel Kukowka

6. Krzysztof Bula

7. Rajmund Lichota

8. Robert Kobus

9. Rafał Chwalczyk

Nieobecny Radny Radosław Zając

Porządek posiedzenia:

  1. Przyjęcie porządku posiedzenia.
  2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie ustalenia stawki dotacji przedmiotowej dla samorządowego zakładu budżetowego.
  3. Zaopiniowanie projektu budżetu Gminy Dobrodzień na 2023 rok.
  4. Opinia Komisji nt. projektu budżetu Gminy Dobrodzień na 2023r.
  5. Propozycje do planu pracy Komisji.
  6. Sprawy różne.

Przewodniczący Komisji dokonał otwarcia posiedzenia Komisji.

Punkt 1. Przyjęcie porządku posiedzenia.

Przewodniczący Komisji przedstawił porządek posiedzenia.

Poinformował, że proponuje się  dodatkowo wprowadzić do porządku posiedzenia punkty:

  • Przyjęcie protokołu z posiedzenia Komisji w dniu 28 listopada 2022 roku.
  • Rozpatrzenie wniosków o najem lokali z zasobu mieszkaniowego gminy Dobrodzień.
  • Plan zagospodarowania przestrzennego miejscowości Główczyce-Gosławice-Zwóz.

Porządek posiedzenia po zmianach przedstawia się następująco:

  1. Przyjęcie porządku posiedzenia.
  2. Rozpatrzenie wniosków o najem lokali z zasobu mieszkaniowego gminy Dobrodzień.
  3. Plan zagospodarowania przestrzennego miejscowości Główczyce-Gosławice-Zwóz.
  4. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie ustalenia stawki dotacji przedmiotowej dla samorządowego zakładu budżetowego.
  5. Zaopiniowanie projektu budżetu Gminy Dobrodzień na 2023 rok.
  6. Opinia Komisji nt. projektu budżetu Gminy Dobrodzień na 2023r.
  7. Propozycje do planu pracy Komisji.
  8. Przyjęcie protokołu z posiedzenia Komisji w dniu 28 listopada 2022 roku.
  9. Sprawy różne.

Przewodniczący Komisji przedstawił porządek posiedzenia po zmianie i poddał go głosowaniu.

Głosowanie w sprawie przyjęcia porządku posiedzenia.

Wyniki imienne:

ZA(9):

Gabriel Kukowka, Robert Kobus, Rajmund Lichota, Piotr Kapela, Jacek Skibe, Krzysztof Bula, Tomasz Miazga, Rafał Chwalczyk, Jerzy Proft

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):

Damian Karpinski, Radosław Zając

Punkt 2. Rozpatrzenie wniosków o najem lokali z zasobu mieszkaniowego Gminy Dobrodzień.

Inspektor Natalia Pyka przedstawiła nowe wnioski o najem lokali z zasobu mieszkaniowego Gminy Dobrodzień.

  • Pana ………………..– 1 osoba, wynajmująca lokal w budynku prywatnym, którego właściciel przeznaczył do kapitalnego remontu, na listę osób oczekujących (lokal socjalny)

Głosowanie w sprawie ujęcia na liście oczekujących pana ……………….

Wyniki imienne:

ZA(9):

Krzysztof Bula, Rafał Chwalczyk, Tomasz Miazga, Jacek Skibe, Rajmund Lichota, Robert Kobus, Gabriel Kukowka, Jerzy Proft, Piotr Kapela

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):

Damian Karpinski, Radosław Zając

  • Pani ……………………… – 4 osoby +1, na listę osób oczekujących (lokal socjalny)

Głosowanie w sprawie ujęcia na liście oczekujących pani …………………….

Wyniki imienne:

ZA(9):

Gabriel Kukowka, Krzysztof Bula, Rajmund Lichota, Jacek Skibe, Jerzy Proft, Tomasz Miazga, Piotr Kapela, Rafał Chwalczyk, Robert Kobus

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):

Damian Karpinski, Radosław Zając

Nastąpiła zmiana kworum

Ilość radnych obecnych na sali obrad: 10

Na posiedzenie komisji przybył radny Damian Karpinski

Przewodniczący Komisji zapytał czy w tym roku odbyły się eksmisje.

Inspektor Natalia Pyka poinformowała, że  wystąpiła do ZGKiM o listę osób zadłużonych i otrzymała taką listę. Zakład powinien w okresie 3 miesięcy od powstania zadłużenia wysłać pismo informujące o tym fakcie.

Wniosek:

Wystąpić do Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Dobrodzieniu z zapytaniem:

  • czy w 2022 roku zostały złożone wnioski o eksmisję. W przypadku pozytywnej odpowiedzi należy przedłożyć kserokopie zwrotnego potwierdzenia odbioru;
  • czy wystąpiono do dłużników  z pismem informującym o zadłużeniu.

Punkt 3. Plan zagospodarowania przestrzennego miejscowości Główczyce-Gosławice- Zwóz.

Inspektor Ewald Zajonc przedstawił treść pisma Sołectwa Główczyce i Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Główczyce, Gosławice, Zwóz, które wpłynęło w dniu 14 listopada br. W piśmie zwracają się z prośbą o wydanie negatywnej opinii w sprawie wydania zgody na realizację przedsięwzięcia, które w zdecydowany sposób będzie szkodliwie oddziaływać na środowisko gminy, w szczególności zaś na środowisko miejscowości Główczyce i Zwóz, polegającego na budowie budynków inwentarskich do tuczu świń wraz z infrastrukturą niezbędną do prawidłowego funkcjonowania.

Wpłynęło pismo od p…………., że nie był poinformowany o opracowaniu Studium dla Gminy i planu miejscowego dla m. in. wsi Główczyce.

Wpłynęło także pismo Państwa……………………., którzy posiadają działkę sąsiadującą z działkami p. ………………, w którym wnieśli o podtrzymanie sprzeciwu budowy budynków.

W związku z uchwałą o przystąpieniu do zmiany planu zagospodarowania przestrzennego p. ……………….przedstawił wnioski i uwagi do projektu planu wraz z uzasadnieniem. Drugie pismo p. ………………dotyczyło uwag i zastrzeżeń, że jego wniesione wcześniej wnioski do planu nie zostały wszystkie uwzględnione i część terenu kopalni nie została w planie uwzględniona i jest także niezgodna w tej części ze Studium.

W dniu 2 grudnia br. Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Główczyce, Gosławice, Zwóz na piśmie przedstawiło uwagę do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części terenu m. Główczyce, Gosławice, Zwóz.  Stowarzyszenie wnosi o wprowadzenie do ustaleń projektu planu zapisów określających zasady przeciwdziałania uciążliwościom zapachowym.

W tym też dniu Państwo …………………….przesłali pismo mailem, w którym wnoszą uwagi i zastrzeżenia do projektu planu, że na spornym terenie wpisano zakaz zabudowy.

Inspektor Ewald Zajonc poinformował, że na etapie wyłożenia planu i po dyskusji publicznej wpłynęły wnioski i zastrzeżenia.

Pan …………. wystąpił z wnioskiem o zmianę studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego. W uchwalonym studium w kwietniu 2022 r. są to tereny rolne z zakazem zabudowy. Rada nie planuje podjąć kroków o zmianie studium z uwagi na niezabezpieczenie środków  w budżecie na 2023 rok.

Radny Krzysztof Bula zapytał, czy pan …………..poinformował, że sprawa odmownej decyzji środowiskowej dla budowy kurników jest w NSA w Warszawie.

Inspektor Ewald Zajonc poinformował, że odmowna decyzja Burmistrza przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze została podtrzymana, ale Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu obydwie uchyliło – Stowarzyszenie zaskarżyło tę decyzję do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

Radny Krzysztof Bula zastanawiał się jak to jest możliwe, że na jednym terenie dwie osoby starają się o działkę na hodowlę trzody i drobiu, nie mając własności działki.

Inspektor Zajonc wyjaśnił, że p. ………….. wystąpił o decyzję środowiskową czyli chce inwestować.

Pan Damian Michalski (projektant) w sprawie wniosku ………………….wyjaśnił, że można wpuścić hodowlę, np. do 210 DJP lub większą tak jak wniosek p. ……………..

Na etapie studium zablokowano zabudowę, a w planie ten teren nie mógł być uwzględniony – gdyż jest niezgodny ze studium. Ci państwo nie zareagowali na wyłożenie studium i nie wypowiedzieli się.

Pan Michalski stwierdził, że brak jest w studium argumentów do których trzeba się odwołać, a każdy wniosek trzeba rozpatrzyć. Jest bardzo duży opór społeczny ale decyzja należy do Burmistrza. Nie decyduje własność gruntów, nawet gdyby Rada chciała przychylić się do wniosku to nie ma możliwości – studium tego nie dopuszcza. Stowarzyszenie wnioskuje o jeszcze jeden bezpieczny argument – zapach. Wyjściem jest w planie albo zakazać hodowli całkowicie, produkcję paszy (odpady, fetor). Można także zakazać działalności np. dot. składowania odpadów niehermetycznie i konkretnie wskazać same składy, magazyny.

Radny Gabriel Kukowka stwierdził, że jeżeli zostały wydatkowane środki przez inwestorów to będą się zwracać o zwrot.

Pan Michalski stwierdził, że nie będą, gdyż byli na etapie rozpoznawania możliwości inwestowania.

Przewodniczący RM stwierdził, że zastanawiąjące jest, że nie zainteresowali się wyłożeniem studium i planu.

Radny Gabriel Kukowka stwierdził, że Radzie została przedstawiona informacja, a Biuro projektowa robi swoje ( co do niego należy).

Radny Krzysztof Bula stwierdził, że zastanawia go pismo Stowarzyszenia z dnia 2 grudnia br.

Projektant poinformował, że jeżeli chodzi o inne uciążliwe działalności to nasuwa się pytanie czy iść, by wybrać kilka przedsięwzięć i zakazać innych – ale trudno jest wszystkie uwzględnić, bo możemy coś pominąć.

Radny Kukowka stwierdził, że nie robił by wachlarzu i jeżeli jest sposób, by to zablokować to dobrze by było to ująć.

Radny Jacek Skibe stwierdził, że jeżeli inwestor nie wejdzie z kurnikami to może wejść pieczarkarnia.

Inspektor Zajonc wyjaśnił, że w planie są to tereny rolne i jest zakaz budowy budynków.

Projektant poinformował, że p. ………………..ma największe szanse, gdyż dopuszcza się działalność rolną.

Wniosek Stowarzyszenia – czy do wniosku będziemy się przychylać, jeżeli wprowadzimy te wnioski to wymaga to ponownego uzgodnienia z sanepidem i ochroną środowiska + wyłożenie do wglądu.

Radny Krzysztof Bula zaproponował, by zamknąć dyskusję.

Burmistrz poinformował, że Stowarzyszenie określiło się, że może spowodować przedłużenie uchwalenia planu co najmniej o 3 miesiące.

Projektant poinformował, że jest jeszcze jeden wniosek p. ……………………… na odnawialne źródła ( wiatraki, biogazownie). Poinformował o ograniczeniach projektów, gdy zmieni się ustawa. Nie bierze pod uwagę tego wniosku. Wniosek dotyczy obszaru rolniczego
i wnioskuje o pozwolenie na produkcję,  studium zabudowę dopuszcza – nie musi być cały obszar ale chociaż część.

Jest jeden obszar przy ul. Lublinieckiej pod lasem. Jest także teren usług poza złożem w rejonie ul. Rolnej w Główczycach. Na terenie produkcyjnym trzeba określić priorytet. Może prowadzić usługi nieuciążliwe, handel, sport. Przychylenie się do wniosku mieszkańców jest możliwe ale kosztem wydłużenia terminu (wniosek Stowarzyszenia + w części p…………………). Komisja urbanistyczna też trochę namieszała w części złoża odsuwając w planie ten teren od zabudowy mieszkaniowej przy ul. Rolnej.

Poinformował, że studium daje możliwość zablokowania, ale jest 2,20 ha i to nie będzie zgodnie ze studium. By uznać, że  plan jest zgodny ze studium brakuje 2,20 ha.

Inspektor Zajonc wyjaśnił, że w pierwotnym projekcie planu teren przeznaczony był pod usługi i działalność ale zostało to usunięte po opinii komisji urbanistycznej.

Radny Krzysztof Bula stwierdził, że w trakcie badań zmieniono granicę złoża.

Inspektor Zajonc stwierdził, że p. ……………może zakwestionować ten teren jako niezgodny ze Studium.

Na pytanie radnego Gabriela Kukowki co się stanie w przypadku, gdy Wojewoda uchyli uchwałę, Pan Zajonc wyjaśnił, że wróci się do punktu  związanego z uwzględnieniem uwag, ewentualnie z ponowieniem opiniowania i wyłożeniem planu.

Radny Gabriel Kukowka zapytał a gdyby teraz dano na sesję projekt planu w tym stanie co jest to jakie byłyby konsekwencje.

Projektant wyjaśnił, że wojewoda ma 30 dni na rozstrzygnięcie nadzorcze, więc wydłuża nam się termin wejścia prawomocnej uchwały na 2 miesiące, a wprowadzenie zmian i uwag z wniosków i zastrzeżeń do 5 miesięcy.

Radny Jacek Skibe zwrócił uwagę, że w ponowionej procedurze wnioski mogą znowu wpłynąć.

Pan Zajonc wyjaśnił, że to są wnioski do projektu planu i Burmistrz wydaje rozstrzygnięcie w/s rozpatrzenia wniesionych uwag i zastrzeżeń - co stanowi załącznik do uchwały.

Radny Gabriel Kukowka stwierdził, że studium zostało przyjęte bez uwag to każde wyłożenie budzi nowe zagrożenie.  

Radny Jacek Skibe stwierdził, że znowu znajdą pomysł aż przyjdzie decyzja Sądu – WSA.

Projektant wyjaśnił, że wnioski p. ……… nie wpłynęły, tylko p……………... Jeżeli wyrok NSA będzie korzystny dla p. ………..  – to będzie zagrożenie że rozpocznie budowę.

Radny Jacek Skibe stwierdził, że w tej chwili sprawa jest jasna - jeżeli nie jest to w planie zagospodarowania przestrzennego to Burmistrz ma prawo nie wydać decyzji. Jeżeli uchwali się w tej postaci to Burmistrz ma argument, że nie ma tego w planie zagospodarowania przestrzennego.

Na pytanie Zastępcy Burmistrza w którym miejscu można postawić pieczarkarnię, projektant wyjaśnił, że musi być zachowana pewna odległość.

Inspektor Zajonc wyjaśnił, że jest to teren p. ……………..przeznaczony pod zabudowę mieszkaniową.

Przewodniczący Komisji zaproponował, by zakończyć na dzień dzisiejszy dyskusję i bez zmian przedłożyć do uchwalenia projekt planu na Sesję RM. Projekt był wyłożony do publicznego wglądu, a wniesione uwagi rozpatrzyć negatywnie.

Pod głosowanie poddano wniosek, by nie dokonywać zmian w planie zagospodarowania przestrzennego i  w tej wersji przedłożyć na Sesję RM.

„za” głosowało 10 radnych, jeden radny „wstrzymał się od głosu”.                    

Inspektor Zajonc poinformował, że zostały wyłożone projekty planów na ul. Oleską, Szemrowicką w Dobrodzieniu.

Na pytanie Przewodniczącego Komisji czy wydana została decyzja o warunkach zabudowy w Błachowie ( w rejonie obwodnicy i łącznika z ul. Opolską ), inspektor Zajonc wyjaśnił, że tak na postawienie trzech namiotów oraz budynku biurowca ( handel nawozami).

Radny Damian Karpinski zwrócił uwagę, że robi się tam złomowisko ( stoi samochód bez szyb.)

Punkt 4. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie ustalenia stawki dotacji przedmiotowej dla samorządowego zakładu budżetowego.

Skarbnik przedstawiła kalkulację jednostkową stawki dotacji przedmiotowej do 1 wozokilometra, która stanowi załącznik do protokołu.

Obecnie stawka ta wynosi 5,66 złotych, a z przedstawionej kalkulacji wynika, że stawka w roku 2023 będzie wynosić 5,74 zł.

Skarbnik poinformowała, że w budżecie na 2023 rok zaplanowano kwotę zgodnie z przedłożonym planem.

Radni nie podjęli ostatecznej decyzji, sprawa zostanie ponownie przedstawiona na kolejnym posiedzeniu Komisji.

Przewodniczący RM zapytał czy została podjęta decyzja w sprawie przekazania szaletu miejskiego do domu kultury.

Radny Tomasz Miazga poinformował, że osoba, która pracuje w szalecie jest osobą niepełnosprawną i pracuje tylko w szalecie nie jest przypisana do innych zajęć.

Punkt 5. Zaopiniowanie projektu budżetu Gminy Dobrodzień na 2023 rok.

Skarbnik poinformowała, że Burmistrz i Rada przyznają kwotę dotacji celowej, gdyż trzeba zapewnić podstawową działalność jednostek. Kwota jednak została ograniczona.

Omówiła plany finansowe na 2023 rok Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Biblioteki Publicznej na 2023 rok tj. biblioteki, domu kultury, sekcji sportowych i kulturalnych, muzeum, stadionu miejskiego i krytej pływalni. Radni otrzymali szczegółowe informacje za pomocą programu RADA 365.

Na pytanie Przewodniczącego komisji czy dyrektor ZGKiM otrzymał informację na temat przekazania szaletu, Skarbnik wyjaśniła, że ma 7 dni na wysłanie projektu budżetu do jednostek. Poinformowała, że nie uwzględniono wniosków dyrektorów szkół, jednostek organizacyjnych i pracowników Urzędu.

W planie GOKSiBP  ustalając kwotę dotacji w projekcie budżetu dodano 20.000,00 na obsługę szaletu. Plan ZGKIM przy sporządzaniu projektu budżetu został pomniejszony o dotację i wydatki na szalet – 50.000,00 zł.

Skarbnik przypomniała, że Przewodniczący RM podczas obrad ostatniej Sesji  przedstawił treść wniosków Poradni Eskulap w Dobrodzieniu w sprawie dotacji z budżetu GD na rok 2023 na realizację świadczeń opieki zdrowotnej w ramach pielęgniarstwa środowiskowego oraz Stacji Caritas Diecezji Opolskiej o wymierne zwiększenie dotacji na zapewnienie opieki pielęgnacyjnej i fizjoterapeutycznej przez stację i gabinet rehabilitacyjny. Jak co roku ogłoszony zostanie konkurs w ramach współpracy z organizacjami pożytku publicznego. Poinformowała, że przekazanie dotacji NZOZ jest możliwe przez gminę ale na konkretny cel ( promocja, programy zdrowotne itp.) i muszą być zaopiniowane przez odpowiednie instytucje.

Radny Damian Karpinski zapytał czy jeżeli nakreślimy oczekiwania, pewne zadania to czy będą zainteresowani.

Radny Gabriel Kukowka zaproponował, by zaprosić przedstawicieli na spotkanie, radcę prawnego oraz pracownika, który w zakresie czynności ma ochronę zdrowia.

Skarbnik zapytała czy nas stać finansowo na realizację takiego programu.

Przewodniczący Komisji zapytał czy Stacja Caritas przedstawia sprawozdanie ile osób skorzystało z usług w ciągu roku.

Burmistrz stwierdził, że konstrukcja nie jest jasna. NZOZ występuje o środki na pacjenta,
a przez fundację Caritas wspieramy NZOZ.

Na pytanie radnego Tomasza Miazgi czy zwiększyła się dotacja dla Stacji Caritas, Skarbnik wyjaśniła, że zmniejszyła się ze 143 000,00 zł na 120 000,00 zł.

Skarbnik przedstawiła autopoprawki do budżetu Gminy Dobrodzień na 2023 rok.

  • przygotowanie programu rewitalizacji;
  • inwestycja na ul. Jaśminowej;
  • termomodernizacja budynków szkolnych;
  • zwiększenie kwoty kredytu;
  • zwiększenie dotacji dla MGOPS (umieszczenie dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej – 33 000,00 zł.)

Projekt budżetu Gminy Dobrodzień na 2023 rok poddano głosowaniu.

Głosowanie w sprawie zaopiniowania projektu budżetu Gminy Dobrodzień na 2023 rok.

Wyniki imienne:

ZA(9):

Jerzy Proft, Robert Kobus, Piotr Kapela, Rajmund Lichota, Jacek Skibe, Krzysztof Bula, Gabriel Kukowka, Rafał Chwalczyk, Damian Karpinski

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(1):

Tomasz Miazga

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):

Radosław Zając

Punkt 6. Opinia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa na temat projektu budżetu Gminy Dobrodzień na 2023 rok

Komisja zapoznała się z projektem uchwały budżetowej gminy Dobrodzień na 2023 rok.

W projekcie uchwały ustalono dochody w wysokości 60.044.517,18 zł w tym: dochody bieżące 42.320.779,05 zł oraz dochody majątkowe 17.723.738,13 zł. Ze struktury dochodów budżetowych wynika, że:

- dochody bieżące stanowią 70 %,

- dochody majątkowe stanowią 30 %.

Planowane dochody z tytułu subwencji ogólnej z budżetu państwa oraz z tytułu udziału gminy we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych i z podatku dochodowego od osób prawnych przyjęto na podstawie informacji otrzymanej z Ministerstwa Finansów. Dotacje na zadania z zakresu administracji rządowej oraz na realizację zadań własnych, które są finansowane lub dofinansowane z budżetu państwa, przyjęto zgodnie z otrzymanymi zawiadomieniami Wojewody Opolskiego oraz Krajowego Biura Wyborczego, z tym że dotację na zadania własne w dz. 801 przyjęto w wysokości wynikającej z iloczynu kwoty, o której mowa w ustawie o systemie oświaty obowiązującej w 2022r. oraz liczby dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego w wieku do lat 5-ciu na terenie gminy.

Dochody z majątku gminy ustalono w oparciu o możliwości sprzedaży składników majątkowych.

Wartość planowanych wydatków w przedstawionym projekcie budżetu to 63.895.721,17 zł
z czego wydatki bieżące ujęto w wysokości 45.051.080,49 zł, a wydatki majątkowe w kwocie 18.844.640,68 zł. Struktura wydatków budżetowych przedstawia się następująco:

- wydatki bieżące 70,5 %,

- wydatki majątkowe 29,5%.

W planie wydatków budżetowych wyodrębniono planowane dotacje udzielane z budżetu na ogólną kwotę 7.494.661,00 zł, z czego na dotacje podmiotowe zabezpieczono kwotę 6.711.216,00 zł, na dotacje przedmiotowe 329.100,00 zł, a na dotacje celowe 454.345,00 zł.

Wydatki na realizację zadań w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii zaplanowano w wysokości równej planowanym dochodom z opłaty za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych i wpływów z części opłaty za zezwolenia w obrocie hurtowym  tj. 279.000,00 zł.

W budżecie ujęto środki funduszu sołeckiego na 2023r. w wysokości 455.848,20 zł.

W projekcie budżetu zaplanowano utworzenie obowiązkowych rezerw tj. rezerwy ogólnej w wysokości 100.000,00 zł oraz rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe w wysokości 120.000,00zł. Utworzono również rezerwy celowe na budżet obywatelski i wypłatę odpraw emerytalnych i wpłaty na PPK.

W projekcie budżetu rozchody ustalono w kwocie 1.146.672,86 zł, natomiast przychody ustalono w kwocie 4.997.876,85 zł.

Komisja stwierdza, że plan wydatków budżetowych nie wyczerpuje wszystkich zgłaszanych potrzeb, jest ograniczony możliwościami finansowymi gminy.

Przedstawiony projekt uchwały budżetowej w sprawie wprowadzenia budżetu Gminy Dobrodzień na 2023r. Komisja opiniuje pozytywnie

Wydając powyższą opinię, poza przeprowadzoną analizą projektu budżetu, wzięto pod uwagę pozytywną opinię Komisji stałych Rady Miejskiej na temat projektu budżetu Gminy Dobrodzień na 2023r.                                                                                                         

Punkt 7. Propozycje do planu pracy Komisji na 2023 rok.

  1. Rozpatrzenie wniosków o najem lokali mieszkalnych z zasobu komunalnego.
  2. Opiniowanie wniosków w sprawie sprzedaży i najmu lokali mieszkalnych oraz  działek z zasobu komunalnego.
  3. Przegląd budynków socjalnych i mieszkalnych z zasobu komunalnego na terenie gminy Dobrodzień.
  4. Analiza zadań drogowych – remonty dróg na terenie gminy Dobrodzień.
  5. Roczne sprawozdanie z działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej za 2022 rok.
  6. Opiniowanie projektów uchwał Rady Miejskiej.
  7. Opiniowanie stawek podatkowych na rok 2024.
  8. Opiniowanie projektu budżetu gminy Dobrodzień na rok 2024.
  9. Informacja o działalności jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej w gminie Dobrodzień za rok 2022 oraz ocena sprawności technicznej jednostek i ich wyposażenia. 
  10. Bezpieczeństwo publiczne na terenie gminy.
  11. Ochrona środowiska – możliwości  polepszenia stanu środowiska (dofinansowanie ).

Punkt 8. Przyjęcie protokołu z posiedzenia Komisji w dniu 28 11 22r.

Głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu.

Wyniki imienne:

ZA(10):

Gabriel Kukowka, Piotr Kapela, Rafał Chwalczyk, Jerzy Proft, Robert Kobus, Damian Karpinski, Jacek Skibe, Krzysztof Bula, Tomasz Miazga, Rajmund Lichota

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):

Radosław Zając

Punkt 9. Sprawy różne.

podpunkt a) Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXVI/242/2021 RM w Dobrodzieniu z dnia 8 lutego 2021r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za pobyt i wyżywienie dziecka w Gminnym Żłobku „ Kraina Uśmiechu” w Dobrodzieniu.

Przewodniczący Komisji wyjaśnił, że w uchwale, która była uchwalona 28 listopada 2022 roku w § 3 był zapis Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego, z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2023r.

Wydział prawny zakwestionował ten zapis i otrzymał on brzmienie: Uchwała podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego i wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2023r.

Następnie przedstawił projekt uchwały i poddał go głosowaniu.

Głosowanie projektu uchwały w sprawie zaopiniowania projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXVI/242/2021 RM w Dobrodzieniu z dnia 8 lutego 2021r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za pobyt i wyżywienie dziecka w Gminnym Żłobku „ Kraina Uśmiechu” w Dobrodzieniu.

Wyniki imienne:

ZA(10):

Damian Karpinski, Jacek Skibe, Tomasz Miazga, Piotr Kapela, Robert Kobus, Rajmund Lichota, Jerzy Proft, Gabriel Kukowka, Krzysztof Bula, Rafał Chwalczyk

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):

Radosław Zając

podpunkt b) Skarbnik przedstawiła zmiany wieloletniej prognozy finansowej

podpunkt c) Skarbnik przedstawiła zmiany do budżetu Gminy Dobrodzień na 2022 rok:

1. Zabezpieczono środki na publiczny transport zbiorowy – zwiększono plan o 25.000,00 zł (rozdz. 60004)

2. Zwiększono środki na zimowe utrzymanie dróg o 20.000,00 zł (rozdz. 60016)

3. Zwiększono środki na gospodarkę gruntami w celu wykonania wyceny o 5.000,00 zł (rozdz. 70005)

4. Zwiększono plan wydatków bieżących na ochotnicze straże pożarne o 6.000,00 zł.

5. W ramach planu finansowego MGOPS przeniesiono 30.000,00 zł z zasiłków okresowych i celowych (rozdz. 85214) na wydatki inwestycyjne – zakup serwera wraz z oprogramowaniem (rozdz. 85219)

6. Zwiększono środki na zadaniach inwestycyjnych:

- budowa remizy OSP i sali wiejskiej w miejscowości Klekotna o 5.000,00 zł

- budowa odcinka sieci wodociągowej pomiędzy ul. Oleską i ul. Rzędowicką w Dobrodzieniu – doprowadzenie do strefy inwestycyjnej o 12.000,00 zł

7. Zmniejszono środki na zadaniu Zakup i montaż pompy ciepła w budynku świetlicy wiejskiej w Myślinie o 25.000,00 zł

8. Zwiększono plan wydatków na dotacje dla niepublicznych jednostek oświatowych o 95.000,00 zł.

9.Wprowadzono otrzymane dochody:

- z usług w transporcie zbiorowym 9.500,00 zł

- dzierżaw gruntów 5.500,00 zł

- podatku w formie karty podatkowej 5.000,00 zł

- podatku od czynności cywilnoprawnych 11.000,00 zł

- odsetek od nieterminowych wpłat podatków o 2 000,00 zł

- kosztów upomnień 1.500,00 zł

- opłaty skarbowej 3.500,00 zł

- opłaty za zajęcie pasa drogi 10.000,00 zł

10. Zwiększono plan dochodów ze sprzedaży mieszkań o 95.000,00 zł

Podpunkt d)

  • Na pytanie radnego Jacka Skibe czy coś wiadomo na temat węgla  dla mieszkańców, Burmistrz poinformował, że jest informacja, że w tym tygodniu otrzymamy 25 ton ekogroszku, a w poniedziałek 25 ton ekogroszku i 25 ton węgla orzech.
  • Radny Tomasz Miazga poruszył sprawę zarządzania stadionem. Zwrócił się z prośbą, by pod koniec grudnia nastąpiło przekazanie i zrobiono spis zdawczo – odbiorczy.
  • Radny Gabriel Kukowka przypomniał, że dwa lata temu zgłosiły się osoby, które były niezadowolone z pracy gospodarza stadionu i przejęły na siebie opiekę nad stadionem miejskim w Dobrodzieniu. Na pytanie czy osoba zajmująca się stadionem opłacana jest z dotacji celowej, Skarbnik wyjaśniła, że tak. Jest dotacja na utrzymanie stadionu i będzie ogłoszony konkurs, który zostanie rozstrzygnięty pod koniec stycznia.
  • Radny Gabriel Kukowka poinformował, że z dniem 1 stycznia 2023 roku START zrzeka się opieki nad stadionem miejskim i przejmuje go dom kultury, który powinien zainteresować się protokólarnym przekazaniem. Zapytał czy jest możliwość, aby osoba, która zajmowała się stadionem w dalszym ciągu to robiła.

Nastąpiła dyskusja w temacie.

Burmistrz poinformował, że gmina jest w trudnej sytuacji finansowej i nie jest w stanie utrzymywać boiska, bo jest kryzys.

  • Na pytanie Przewodniczącego Komisji odnośnie ul. Hutniczej w Pietraszowie, Burmistrz poinformował, że w ramach środków z budżetu gminy i funduszu sołeckiego w tym roku wykonany zostanie projekt na remont tej drogi.

Na tym posiedzenie Komisji zakończono.

Protokółowała:
Barbara Orlikowska

PRZEWODNICZĄCY
Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego,
Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa
mgr Robert Kobus

Miejsca puste zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych

PDFProtokół z 5 grudnia 2022.pdf (3,20MB)