Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Protokół z 17 października 2022

Protokół

ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa z Komisją Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Promocji, które odbyło się w dniu 17 października 2022 roku.

Obecność  na posiedzeniu według załączonej listy obecności

Obrady rozpoczęto 17-10-2022 o godz. 15:04, a zakończono o godz. 18:23 tego samego dnia.

W posiedzeniu wzięło udział 13 członków:

1. Sara Pruska

2. Tomasz Miazga

3. Dorota Wołowczyk

4. Jacek Skibe

5. Piotr Kapela

6. Jerzy Proft

7. Gabriel Kukowka

8. Krzysztof Bula

9. Damian Karpinski

10. Rajmund Lichota

11. Joachim Wloczyk

12. Radosław Zając

13. Rafał Chwalczyk

Nieobecna radna Dorota Maleska

Porządek posiedzenia:

  1. Przyjęcie porządku posiedzenia.
  2. Rozpatrzenie nowego wniosku o najem lokalu z zasobu mieszkaniowego Gminy Dobrodzień.
  3. Propozycja zasiedlenia wolnego lokalu z zasobu mieszkaniowego Gminy Dobrodzień.
  4. Informacja na temat sprzedaży lokali z zasobu mieszkaniowego w Pludrach, przy ul. Osiedle Robotnicze.
  5. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie poparcia stanowiska Związku Gmin Śląska Opolskiego.
  6. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXV/341/2021 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 29 grudnia 2021r. w sprawie zaproszenia do osiedlenia się na terenie Gminy Dobrodzień w ramach procedury repatriacyjnej określonej imiennie rodziny polskiego pochodzenia.
  7. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej.
  8. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2022 rok.
  9. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie w sprawie ustalenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie Gminy Dobrodzień.
  10. Przyjęcie protokołu ze wspólnego posiedzenia Komisji w dniu 11 sierpnia 2022r.
  11. Przyjęcie protokołu ze wspólnego posiedzenia Komisji w dniu 25 sierpnia 2022r.
  12. Przyjęcie protokołu z posiedzenia Komisji Budżetu w dniu 19 września 2022r.
  13. Sprawy różne.

Punkt 1. Przyjęcie porządku posiedzenia.

Przewodniczący Komisji Oświaty Gabriel Kukowka przedstawił porządek posiedzenia.

Zaproponował, by wykreślić punkt 2 i punkt 3 porządku posiedzenia.

Dodatkowo zaproponował wprowadzenia do porządku posiedzenia punkt w sprawie zaopiniowania projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXVI/242/2021 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 8 lutego 2021 roku w sprawie ustalenia wysokości opłat za pobyt i wyżywienie dziecka w Gminnym Żłobku „ Kraina Uśmiechu” w Dobrodzieniu.

Porządek posiedzenia po zmianie poddano głosowaniu.

Głosowanie w sprawie przyjęcia porządku posiedzenia.

Wyniki imienne:

ZA(13):

Damian Karpinski, Joachim Wloczyk, Rafał Chwalczyk, Krzysztof Bula, Rajmund Lichota, Gabriel Kukowka, Sara Pruska, Jacek Skibe, Piotr Kapela, Radosław Zając, Dorota Wołowczyk, Jerzy Proft, Tomasz Miazga

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):

Robert Kobus, Dorota Maleska

Punkt 2 i punkt 3 wykreślono z porządku posiedzenia.

Punkt 4.

Informacja na temat sprzedaży lokali z zasobu mieszkaniowego w Pludrach, przy ulicy Osiedle Robotnicze.

Radni po zapoznaniu się z informacją na temat sprzedaży lokali z zasobu mieszkaniowego
w Pludrach, przy ul. Osiedle Robotnicze 20 zaproponowali, by na obecną chwilę wyrazić zgodę na sprzedaż jednego lokalu.

Przewodniczący Komisji Oświaty zwrócił uwagę na fakt, że osobie, która jest zainteresowana wykupem lokalu należy uświadomić, że musi stworzyć wspólnotę mieszkaniową.

Głosowanie w sprawie sprzedaży 1 lokalu w Pludrach, przy ul. Osiedle Robotnicze 20.

Wyniki imienne:

ZA(12):

Tomasz Miazga, Jacek Skibe, Dorota Wołowczyk, Radosław Zając, Piotr Kapela, Joachim Wloczyk, Rajmund Lichota, Krzysztof Bula, Rafał Chwalczyk, Jerzy Proft, Damian Karpinski, Sara Pruska

PRZECIW(1):

Gabriel Kukowka

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):

Robert Kobus, Dorota Maleska

Punkt 5. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie poparcia stanowiska Związku Gmin Śląska Opolskiego.

Przewodniczący RM przedstawił treść pisma Związku Gmin Śląska Opolskiego w sprawie poparcia dla stanowiska Związku Gmin Śląska Opolskiego zawartego w  uchwale Nr XIV/59/2022 z dnia 22 sierpnia 2022 r. dotyczącego zawnioskowania do rządzących i do opozycji o zgodne i szybkie działanie ustawodawcze dla powstrzymania państwowych koncernów przed nakręcaniem gigantycznego wzrostu cen energii elektrycznej oferowanych w przetargach dla samorządów na 2023 rok poprzez stosowanie drastycznie wysokich marż.

Pismo stanowi załącznik do protokołu.

Przewodniczący RM poinformował, że ustawa nie została jeszcze podjęta.

Radny Damian Karpinski stwierdził, że jest to forma poparcia Związku i apelu do rządzących, a podjęcie uchwały nie niesie konsekwencji.

Radny Joachim Wloczyk wyjaśnił, że ustawa nie przeszła jeszcze ścieżki legislacyjnej i nie jest podjęta.

Wyraża się poparcie dla stanowiska Związku Gmin Śląska Opolskiego zawartego w  uchwale Nr XIV/59/2022 z dnia 22 sierpnia 2022 r. dotyczące zawnioskowania do rządzących i do opozycji o zgodne i szybkie działanie ustawodawcze dla powstrzymania państwowych koncernów przed nakręcaniem gigantycznego wzrostu cen energii elektrycznej oferowanych w przetargach dla samorządów  na 2023 rok poprzez stosowanie drastycznie wysokich marż.

Przewodniczący Komisji Oświaty przedstawił projekt uchwały w powyższej sprawie.

Projekt uchwały poddano głosowaniu.

Głosowanie w sprawie zaopiniowania projektu uchwały w sprawie poparcia stanowiska Związku Gmin Śląska Opolskiego.

Wyniki imienne:

ZA(10):

Rafał Chwalczyk, Joachim Wloczyk, Damian Karpinski, Tomasz Miazga, Rajmund Lichota, Jacek Skibe, Radosław Zając, Jerzy Proft, Krzysztof Bula, Sara Pruska

PRZECIW(1):

Gabriel Kukowka

WSTRZYMUJĘ SIĘ(2):

Dorota Wołowczyk, Piotr Kapela

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):

Robert Kobus, Dorota Maleska

Punkt 6. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXXV/341/2021 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 29 grudnia 2021r. w sprawie zaproszenia do osiedlenia się na terenie Gminy Dobrodzień w ramach procedury repatriacyjnej określonej imiennie rodziny polskiego pochodzenia.

Zastępca Burmistrza wyjaśnił, że w grudniu 2021 roku była zaproszona rodzina w ramach procedury repatriacyjnej, która wspólnie z jeszcze jedną rodziną miała zamieszkać w Ligocie Dobrodzieńskiej. Z jednego mieszkania miały powstać 2 mieszkania.

Poinformował, że udało się pozyskać dofinansowanie, jednak po podliczeniu kosztów zrezygnowano z tego zadania. Unieważniono przetarg na utworzenie dwóch mieszkań dla repatriantów, gdyż oferta przewyższała posiadane środki. Może uda się powrócić do tego zadania w 2023 roku.

Ze względu na sytuację polityczną (wojna Rosja – Ukraina) zostaliśmy poproszeni o wcześniejsze przyjęcie jednej z rodzin. Przyjęliśmy tę rodzinę do tymczasowego lokalu, jednak ze względu na rezygnację z zadania chcielibyśmy przydzielić ten lokal na stałe. Jest to rodzina czteroosobowa, która została zaproszona w ramach repatriacji do osiedlenia się na terenie Gminy w miejscowości Dobrodzień.

Przewodniczący Komisji Oświaty przedstawił projekt uchwały i poddał go głosowaniu.

Głosowanie w sprawie zaopiniowania projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXXV/341/2021 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 29 grudnia 2021r. w sprawie zaproszenia do osiedlenia się na terenie Gminy Dobrodzień w ramach procedury repatriacyjnej określonej imiennie rodziny polskiego pochodzenia.

Wyniki imienne:

ZA(13):

Jacek Skibe, Krzysztof Bula, Sara Pruska, Radosław Zając, Rajmund Lichota, Rafał Chwalczyk, Dorota Wołowczyk, Gabriel Kukowka, Joachim Wloczyk, Jerzy Proft, Damian Karpinski, Piotr Kapela, Tomasz Miazga

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):

Robert Kobus, Dorota Maleska

Punkt 7. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej.

Nastąpiła zmiana kworum

Ilość radnych obecnych na sali obrad: 14

Do sesji dołączył radny: Robert Kobus

Skarbnik omówiła propozycje zmiany wieloletniej prognozy  finansowej.

Projekt uchwały poddano głosowaniu.

Głosowanie w sprawie zaopiniowania projektu uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej.

Wyniki imienne:

ZA(13):

Damian Karpinski, Rafał Chwalczyk, Jacek Skibe, Gabriel Kukowka, Joachim Wloczyk, Rajmund Lichota, Sara Pruska, Piotr Kapela, Jerzy Proft, Dorota Wołowczyk, Radosław Zając, Tomasz Miazga, Krzysztof Bula

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):

Robert Kobus, Dorota Maleska

Punkt 8. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2022 rok.

Skarbnik przedstawiła proponowane zmiany do budżetu Gminy Dobrodzień na 2022 rok.

 Dochody

1. Wprowadzono do planu dochodów otrzymane odszkodowanie za uszkodzony hydrant w wysokości 3.060,00 zł (dz.754 § 095)

2. Zwiększono dochody dostosowując plan do wykonania tj.:

-  zwiększono plan odsetek od podatków o 5.000,00 zł,

-  zwiększono plan podatku od środków transportowych o 11.000,00 zł,

-  zwiększono plan opłat za zezwolenia za sprzedaż napojów alkoholowych o 11.000,00 zł,

-  zwiększono plan dochodów ze sprzedaży mieszkań o  75.000,00 zł,

3. Zgodnie z otrzymanym zawiadomieniem wprowadzono dodatkową kwotę udziałów w PIT w wysokości 2.888.418,57 zł.

4. W związku z przedłużającą się procedurą rozpatrzenia złożonych wniosków o płatność oraz zmianą harmonogramu realizacji projektów przenosi się dochody z tyt. dotacji do projektu „Budowa kanalizacji w Gminie Dobrodzień” i „Wymiana oraz likwidacja indywidualnych wysokoemisyjnych źródeł ciepła” do roku 2023 – kwota 1.639.196,49 zł.

5. Wprowadzono dochody z tyt. dotacji w ramach programu „Poznaj Polskę” 62.520,00 zł   oraz dochody na wkład własny – wpłaty rodziców 28.395,00 zł (dz. 801, rozdz. 80195)

6. Zmniejszono dochody / dotację na pomoc dla repatriantów o 397.233,93 zł.

Wydatki

1.W związku ze stosunkowo wysokim wykonaniem wydatków :

- w rozdz. 60016 – Drogi publiczne gminne -zwiększa się środki o 60.000,00 zł  na zakupy i usługi m. in związane z zimowym utrzymaniem dróg

- w rozdz. 70005 – gospodarka gruntami i nieruchomościami - zwiększa się plan o 5.000,00 zł

- w rozdz. 75022 – rady gmin - zwiększa się plan o 2.000,00 zł na transkrypcję nagrań sesji RM

- w rozdz. 75095 - Pozostała działalność - zwiększa się plan o 20.000,00 zł

- w rozdz. 75412 – Ochotnicze straże pożarne -zwiększa się środki o 22.000,00 zł z przeznaczeniem na zakup energii, paliwa i zgłoszone, po przeprowadzonym przeglądzie w jednostkach OSP, niezbędne wydatki na uzupełnienie wyposażenia.

- w dz. 801 – Oświata i wychowanie – zwiększa się plan dotacji dla niepublicznych szkół i przedszkoli o 187.000,00 zł,

- w dz. 90015 – Oświetlenie ulic placów i dróg – zwiększa się plan o 20.000,00 na zakup energii,

- w dz. 90095 – Pozostała działalność -  zwiększa się plan o 25.000,00 zł z przeznaczeniem m.in. na zakup energii, usunięcie ewentualnych awarii

- w dz. 92109 – Domy i ośrodki kultury, świetlice i kluby -zwiększa się plan o 20.000,00 zł z przeznaczeniem na koszty utrzymania świetlic wiejskich oraz zwiększa się  10.000,00 zł dotację podmiotową dla GOKSiBP z związku z wyższymi kosztami energii.

2. Zabezpiecza się środki na wykonanie badania wód gruntowych za zrekultywowanym składowisku odpadów w wysokości 5.000,00 zł (rozdz. 90006)

3. Przeniesiono środki w ramach funduszu sołeckiego tj.:

a) sołectwo Klekotna oszczędności z zadań:

- serwis wykaszarki 500,00 zł (rozdz. 90004)

- zakup farb 165,95 zł (rozdz. 90095)

- naprawa namiotu 944,00 zł (rozdz. 90095)

- remont dróg 3.390,05 zł (rozdz. 60016)

 przeznaczyło na wykonanie map projektowych budowy remizy i sali wiejskiej- kwota 5.000,00 zł

b) sołectwo Główczyce oszczędności z zadania zakupu lamp solarnych w kwocie 3033,33 zł przeznaczyło na:

- zakup paliwa do kosiarki 433,33 zł (rozdz. 90004)

- serwis kosiarki 1.600,00 zł (rozdz. 90004)

- zakup opału dla OSP 1.000,00 zł (rozdz. 75412)

c) sołectwo Myślina zrezygnowało z zadań :

- zakup opału 4.000,00 zł (rozdz. 92109)

- organizacja warsztatów artystycznych 1.000,00 zł (rozdz. 92195) i środki te wraz z oszczędnościami z zadania doposażenia budynku 8.296,32 zł przeznaczyło na zakup i montaż pompy ciepła (13.296,32 zł) – rozdz. 92109

d) sołectwo Bzinica Stara oszczędności z zadania zakupu lampy solarnej na boisko wiejskie w kwocie 3.116,91 zł przeznaczyło na :

- zakup tłucznia na zjazd z drogi gminnej do szkoły 1.616,91 zł (rozdz. 60016)

- zakup spalinowych nożyc do żywopłotu 1.500,00 zł (rozdz. 90004)

4. W związku ze zwiększeniem planu dochodów z tyt. opłat zezwolenie na sprzedaż alkoholu zwiększa się wydatki na program przeciwdziałania alkoholizmowi o 11.000,00 zł

5. W ramach planu finansowego PSP w Dobrodzieniu przeniesiono 7.032,00 zł ze stypendiów motywacyjnych (rozdz. 85416) na zakupy (rozdz. 80101)

6. Wprowadzono środki w wysokości 90.915,00 zł na organizację wycieczek szkolnych w ramach projektu „Poznaj Polskę” (rozdz. 80195)

7. W związku z unieważnieniem przetargu na utworzenie dwóch mieszkań dla repatriantów (oferta przewyższyła posiadane środki) zmniejszono plan wydatków o 365.411,43 zł (w tym wydatki bieżące o 92.068,50 zł i wydatki majątkowe o 273.372,93 zł)

8. Plan wydatków majątkowych zadań:

-Przebudowa ul. Szkolnej w Bzinicy Nowej (II etap)

-Przebudowa dróg na terenie sołectwa Pludry

-Przebudowa dróg na terenie sołectwa Myślina

-Przebudowa dróg na terenie sołectwa Bzinica Stara

-Przebudowa dróg na terenie sołectwa Główczyce

-Przebudowa dróg na terenie sołectwa Klekotna

-Przebudowa dróg na terenie sołectwa Gosławice

-Przebudowa dróg na terenie miasta Dobrodzień

-Przebudowa ul. Warłowskiej w Makowczycach oraz ul. Polnej w Warłowie

-Przebudowa ul. Szkolnej w Szemrowicach

-Przebudowa ul. Oleskiej w Kocurach

-Przebudowa ul. Mołorolnej w Pludrach

przeniesiono w całości do 2023r. ( razem 941.588,62 zł)

9. Zlikwidowano plan w wysokości 40.000,00 zł na zadaniu Zakup i montaż wiat przystankowych na ul. Solnej w Dobrodzieniu jednocześnie wprowadzając nowe zadania Zakup i montaż wiaty przystankowej na terenie Publicznej Szkoły Podstawowej w Dobrodzieniu na kwotę 18.000,00 zł.

10. Utworzono nowe zadanie inwestycyjne „Budowa drogi pomiędzy ul. Wojska Polskiego i ul. Szemrowicką w Dobrodzieniu” na kwotę 50.000,00 zł z tego 30.000,00 zł na wykonanie zjazdu z ul. Szemrowickiej i 20.000,000 zł z przeniesienia nakładów z zadania „Likwidacja kolizji linii energetycznej na terenach inwestycyjnych”

Zmniejszono przychody z tyt. wolnych środków o 1.882.374,51zł.

Po ustaleniu kwoty zapotrzebowania do uchwały zostaną wprowadzone środki (dochody i wydatki) na wypłatę dodatków grzewczych dla podmiotów wrażliwych oraz dodatków dla gospodarstw domowych z tytułu wykorzystywania niektórych źródeł ciepła. ( pelet, olej)

Do rozważenia sprawa dotacji celowej dla ZGKIM na modernizację dachu budynku przy Placu Wolności 12 (siedziba Muzeum).

Skarbnik poinformowała, że nie można przekazać środków na remont, gdyż środki można przekazać w formie dotacji przedmiotowej i celowej na inwestycje, a nie zadania bieżące.

Radny Gabriel Kukowka zapytał czy w związku z przedstawioną ofertą na modernizację dachu budynku przy Placu Wolności 12 (siedziba Muzeum)  nie można przeprowadzić zapytania ofertowego ( minimum 3 oferty) na w/w zadanie w celu wyłonienia najkorzystniejszego oferenta.

Informację należy przedstawić na Sesji RM w dniu 24 października br.

Radny Joachim Wloczyk także opowiedział się  za przeprowadzeniem zapytania ofertowego.

Radni zaproponowali, by wystąpić do ZGKiM  z pismem, by w związku z przedstawioną ofertą na modernizację dachu budynku przy Placu Wolności 12 (siedziba Muzeum) przeprowadzić zapytanie ofertowe ( minimum 3 oferty) na w/w zadanie w celu wyłonienia najkorzystniejszego oferenta.

Należy także przedstawić zakres wymaganych prac dekarskich w celu doraźnego zabezpieczenia przed opadami i zimą.

Radny Damian Karpinski zapytał co zawiera wycena, czy jest przewidziane ocieplenie, jaki jest zakres prac wymagalnych.

Skarbnik poinformowała, że proponowana jest także dotacja w wysokości 10 000,00 zł, gdyż trzeba dołożyć na energię elektryczną na stadionie miejskim.

Przewodniczący RM zapytał skoro trzeba dopłacić 10 000,00 zł, to ile było już zapłacone.

Skarbnik wyjaśniła, że była to kwota na poziomie 2021 roku czyli niecałe 8 000,00 zł.
Za pierwsze półrocze 2022 roku wydatkowano na energię elektryczną kwotę 8 197,96 zł.

Burmistrz przypomniał, że była wymiana ogrzewania na prąd elektryczny.

Radny Jacek Skibe zapytał dlaczego są takie opłaty za energię elektryczną skoro zamontowana została fotowoltaika.

Radni wnioskowali, by wystąpić o przedstawienie zasad finansowania energii elektrycznej w budynku stadionu miejskiego w Dobrodzieniu. Z czego wynika wysoki koszt zużycia energii. Należy przedstawić jakie było zużycie przed zainstalowaniem fotowoltaiki, a jakie po zainstalowaniu.

Na pytanie radnego Jacka Skibe odnośnie kwoty 18 000,00 zł z przeznaczeniem na zakup i montaż wiaty przystankowej na terenie PSP w Dobrodzieniu, Burmistrz wyjaśnił, że jest to koszt zakupu wiaty wraz z utwardzeniem terenu.

Radny Tomasz Miazga zapytał skoro sprzedano działki i są własnością prywatną to dlaczego teraz budujemy tam drogę.

Burmistrz wyjaśnił, że jest to droga gminna i trzeba ją wybudować.

Przewodniczący Komisji Oświaty przedstawił projekt uchwały i poddał go głosowaniu.

Głosowanie w sprawie zaopiniowania projektu uchwały w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2022 rok.

Wyniki imienne:

ZA(13):

Damian Karpinski, Rafał Chwalczyk, Jerzy Proft, Joachim Wloczyk, Dorota Wołowczyk, Tomasz Miazga, Krzysztof Bula, Rajmund Lichota, Sara Pruska, Gabriel Kukowka, Radosław Zając, Piotr Kapela, Jacek Skibe

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):

Robert Kobus, Dorota Maleska

Punkt 9. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie Gminy Dobrodzień.

Skarbnik Gminy poinformowała, że otrzymaliśmy informację z Ministerstwa, że będą wyższe stawki w PIT i CIT i otrzymamy subwencję w wysokości 1 865 000,00 zł.

Skarbnik Gminy przedstawiła przykłady wymiaru podatku od nieruchomości – porównanie 2022 rok, do proponowanych podwyższonych stawek o 8%,10% i 12% w 2023 roku; porównanie obowiązujących stawek podatku od nieruchomości w sąsiednich gminach oraz kalkulację wpływów podatku od nieruchomości przy zastosowaniu podwyżki o 8%, 10% i 12 %.

Poprosiła o wytyczne, gdyż stawki będą obowiązywały od stycznia 2023 roku i musi mieć podstawę do wprowadzenia do budżetu na rok przyszły.

Przewodniczący Komisji budżetu zaproponował, by skupić się  na podwyżce 10%.

Przystąpiono do głosowania. Obecność radnych na posiedzeniu: 14

Głosowanie w sprawie zaopiniowania projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie Gminy Dobrodzień -  podwyżka stawek o 8%  -  „ za” głosowało 8 radnych

Głosowanie w sprawie zaopiniowania projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie Gminy Dobrodzień -  podwyżka stawek o 10%  - „ za” głosowało 5 radnych

Głosowanie w sprawie zaopiniowania projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie Gminy Dobrodzień -  podwyżka stawek o 12% - „ za” głosowało 0 radnych, 1 wstrzymał się od głosu

Radny Radosław Zając zapytał czy mając Specjalną Strefę Ekonomiczną, jak podniesiemy podatki czy będzie zainteresowanie inwestorów.

Przewodniczący Komisji Oświaty poddał pod głosowanie zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie Gminy Dobrodzień podwyżka stawek podatku o  8% .

Wyniki imienne:

ZA(13):

Rajmund Lichota, Robert Kobus, Damian Karpinski, Joachim Wloczyk, Sara Pruska, Gabriel Kukowka, Dorota Wołowczyk, Piotr Kapela, Tomasz Miazga, Krzysztof Bula, Jacek Skibe, Jerzy Proft, Rafał Chwalczyk

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(1):

Radosław Zając

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):

Dorota Maleska

Punkt 13. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXVI/242/2021 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 8 lutego 2021r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za pobyt i wyżywienie dziecka w Gminnym Żłobku" Kraina Uśmiechu" w Dobrodzieniu.

Zgodnie z ustaleniami na posiedzeniu Komisji Oświaty, które odbyło się w dniu 10 października 2022 roku radni ponownie powrócili do sprawy ustalenia wysokości opłat za pobyt i wyżywienie dziecka w żłobku.

Burmistrz przypomniał również, że większość rodziców otrzymuje dofinansowanie do pobytu dziecka w żłobku wypłacane przez ZUS.

Radni poprosili o przedstawienie zestawienia przedstawiającego w jakim stopniu wpływy z opłat pokrywają koszty utrzymania gminnego żłobka, aby określić czy zasadnym jest podwyżka wysokości opłat za pobyt dziecka.

Skarbnik poinformowała, że w okresie od V 2021 do VI 2022 z tytułu opłat żłobek osiągnął dochody w wysokości 222.567,61 a poniósł koszty w wysokości 759.983,60. Oznacza to, że gmina dopłaciła do funkcjonowania żłobka ponad 537 tys. zł. Następnie porównała przewidywane dochody żłobka w 2023r. w oparciu o obowiązujące stawki i proponowane tj. powiększone z 15% do 18% za dzieci z terenu gminy i z 18% do 21% za dzieci spoza terenu gminy. Po proponowanej podwyżce przewidywany dochód będzie wyższy o ok 51 tys. zł.

Nastąpiła dyskusja  nad wysokością miesięcznej opłaty za pobyt dziecka w żłobku.

Zastępca Burmistrza poinformował, że jest Rodzinny Kapitał Opiekuńczy – fundusz celowy na zabezpieczenie opieki dzieciom do lat 3.

Radny Robert Kobus stwierdził, że do wszystkiego się dokłada. Należałoby się zastanowić nad oszczędnościami, gdzie jest to możliwe.

Ostatecznie radni wycofali projekt uchwały z porządku posiedzenia.

Punkt 10. Przyjęcie protokołu ze wspólnego posiedzenia Komisji w dniu 11 sierpnia 2022r.

Głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu ze wspólnego posiedzenia Komisji w dniu 11 sierpnia 2022r.

Wyniki imienne:

ZA(11):

Jerzy Proft, Joachim Wloczyk, Gabriel Kukowka, Radosław Zając, Rajmund Lichota, Robert Kobus, Damian Karpinski, Jacek Skibe, Krzysztof Bula, Piotr Kapela, Rafał Chwalczyk

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(3):

Tomasz Miazga, Dorota Wołowczyk, Sara Pruska

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):

Dorota Maleska

Punkt 11. Przyjęcie protokołu ze wspólnego posiedzenia Komisji w dniu 25 sierpnia 2022r.

Głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu ze wspólnego posiedzenia Komisji w dniu 25 sierpnia 2022r.

Wyniki imienne:

ZA(10):

Rajmund Lichota, Jerzy Proft, Piotr Kapela, Rafał Chwalczyk, Dorota Wołowczyk, Damian Karpinski, Robert Kobus, Tomasz Miazga, Jacek Skibe, Sara Pruska

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(4):

Joachim Wloczyk, Gabriel Kukowka, Radosław Zając, Krzysztof Bula

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):

Dorota Maleska

Punkt 12. Przyjęcie protokołu z posiedzenia Komisji Budżetu w dniu 19 września 2022r. - głosowali tylko członkowie Komisji Budżetu

Głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu z posiedzenia Komisji Budżetu w dniu 19 września 2022r.

Wyniki imienne:

ZA(11):

Gabriel Kukowka, Damian Karpinski, Rafał Chwalczyk, Jacek Skibe, Tomasz Miazga, Robert Kobus, Piotr Kapela, Rajmund Lichota, Jerzy Proft, Krzysztof Bula, Radosław Zając

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(1):

Dorota Wołowczyk

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(3):

Sara Pruska, Joachim Wloczyk, Dorota Maleska

Punkt 13. Sprawy różne cd.

  1. Radny Damian Karpinski zwrócił się z zapytaniem w jaki sposób rozliczane jest dostarczanie energii cieplnej do budynku przy ul. Moniuszki 2, w którym mieści się przychodnia oraz pomieszczenie dla pracowników karetki pogotowia. Jaki jest zapis w umowie.

Radny Jacek Skibe stwierdził, że najlepszym rozwiązaniem byłoby założenie liczników. Radny zastanawiał się jak zostanie rozwiązany problem rozliczania w aptece.

Burmistrz stwierdził, że w przyszłym roku trzeba będzie pozakładać liczniki.

Radni wnioskowali, by wystąpić z pismem do ZGKiM w sprawie przedstawienia sposobu wraz kwotami rozliczenia za dostarczanie energii cieplnej do budynku przy ul. Moniuszki 2 w Dobrodzieniu, w której mieści się przychodnia oraz pomieszczenie dla pracowników karetki pogotowia.

  1. Przewodniczący Komisji Oświaty przedstawił treść odpowiedzi ZGKiM w Dobrodzieniu na wniosek radnego o przedstawienie danych dotyczących gospodarki energetycznej/cieplnej w zakładzie – pismo stanowi załącznik do protokołu.
  2. Odnośnie wniosku radnych, którzy zwrócili się o zwiększenie częstotliwości kontroli pojazdów w strefie płatnego parkowania poinformowano, że kontrole opłat za parkowanie prowadzone są systematycznie, jednak zgodnie z sugestią zawartą w piśmie częstotliwość kontroli zostanie zwiększona.
  3. W odpowiedzi na wniosek dotyczący sprzedaży mieszkań przy ul. Oleskiej w Dobrodzieniu wyjaśniono, że została zlecona inwentaryzacja oraz wycena przedmiotowego budynku, w następnym kroku nastąpi regulacja geodezyjna przedmiotowych działek tj.  2437/1 oraz działki nr 2437/2  obręb Dobrodzień w księdze wieczystej OP1L/00044296/3. Zaistniała sytuacja wynikła z podziału działki nr 2437 i błędnym wpisaniu w geodezji udziałów w gruncie tj. części 10.000  obu budynków  w ewidencji gruntów i budynków na obu działkach. Powyższa sytuacja musi być sprostowana w aktach notarialnych i zmianą w księdze wieczystej. Strony nie zostały poinformowane o cenach w związku z nieścisłościami w wyliczeniach udziału w gruncie. Jednocześnie wskazano, iż po złożonym wniosku na zakup lokalu odbywa się cały proces mający na celu przygotowanie danego lokalu do sprzedaży, o którym między innymi wskazano powyżej.

Postępowanie w zakresie sprzedaży lokali nie jest procedurą wynikającą z przepisów KPA, a zainteresowani nabyciem lokali, dopiero finalnie są informowani o sposobie załatwienia sprawy.

  1. Burmistrz poinformował, że w ZGKiM został rozstrzygnięty przetarg na zakup opału. Koszt zakupu 1 tony miału wynosi 1 730,00 zł/ netto, a zakupu ekogroszku  2 697,00 zł/ netto.
  2. Radny Damian Karpinski zapytał co buduje się przy obwodnicy przy wyjeździe z ul. Opolskiej.
  3. Zastępca Burmistrza poinformował, że firma wystąpiła o wydanie warunków zabudowy i będzie tam  sprzedaż nawozów rolniczych.

Radny Gabriel Kukowka zapytał czy gmina może skontrolować czyinwestycja przebiega zgodnie z planem.

  1. Skarbnik odpowiedziała na zapytanie radnego Tomasza Miazgi, iż zakup beczkowozu ze środków na kanalizację jest niemożliwy, gdyż nie jest on elementem kanalizacyjnym.
  2. Na pytanie radnego Damiana Karpinskiego czy firma Czarnet kontaktuje się w sprawie światłowodu w Bzinicy, Zastępca Burmistrza wyjaśnił, że wysyłają regularnie zapytania o możliwość rozbudowy sieci w kolejnych lokalizacjach.
  3. Na pytanie radnego Joachima Wloczyka czy gmina będzie zajmowała się dystrybucją węgla, Burmistrz poinformował, że składnice węgla zadeklarowały pomoc. Prowadzone są rozmowy.
  4. Radny Tomasz Miazga zwrócił się do Skarbnika w sprawie funduszy na uzbrojenie beczkowozu.
  5. Burmistrz poinformował o inwestycji w Ligocie Dobrodzieńskiej.

Na tym posiedzenie Komisji zakończono.

Protokółowała:
Barbara Orlikowska

PRZEWODNICZĄCY
Komisji Oświaty, Kultury,
Sportu, Zdrowia i Promocji
Gabriel Kukowka

PDFProtokół z 17 października 2022.pdf (3,28MB)