Protokół z 10 października 2022
Protokół
z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Promocji, które odbyło się w dniu 10 października 2022 roku.
Obecność na posiedzeniu według załączonej listy obecności.
Obrady rozpoczęto 10-10-2022 o godz. 15:04, a zakończono o godz. 18:48 tego samego dnia.
W posiedzeniu wzięło udział 8 członków:
1. Tomasz Miazga
2. Dorota Wołowczyk
3. Jacek Skibe
4. Piotr Kapela
5. Gabriel Kukowka
6. Robert Kobus
7. Joachim Wloczyk
8. Radosław Zając
Nieobecni radni: Sara Pruska, Dorota Maleska, Rafał Chwalczyk
Porządek posiedzenia:
- Przyjęcie porządku posiedzenia.
- Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych za rok szkolny 2021/2022.
- Informacja na temat Młodzieżowej Rady Gminy.
- Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXV/192/2009 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 23 lutego 2009 r. w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli w gminie Dobrodzień.
- Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXVI/242/2021 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 8 lutego 2021 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za pobyt i wyżywienie dziecka w Gminnym Żłobku „ Kraina Uśmiechu” w Dobrodzieniu.
- Dyskusja na temat przygotowań do obchodów 650 - lecia Miasta Dobrodzienia.
- Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia komisji.
- Sprawy różne.
Punkt 1. Przyjęcie porządku posiedzenia.
Przewodniczący Komisji przedstawił porządek posiedzenia Komisji i zaproponował wprowadzenie dodatkowo punktu w sprawie informacji dotyczącej przygotowania Gminy Dobrodzień do przeprowadzenia w razie potrzeby wydawania tabletek jodowych.
Porządek posiedzenia po zmianie poddano głosowaniu.
Głosowanie w sprawie przyjęcia porządku posiedzenia.
Wyniki imienne:
ZA(8):
Joachim Wloczyk, Tomasz Miazga, Jacek Skibe, Radosław Zając, Robert Kobus, Piotr Kapela, Gabriel Kukowka, Dorota Wołowczyk
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(3):
Sara Pruska, Dorota Maleska, Rafał Chwalczyk
Podinspektor ds. obrony cywilnej Tomasz Olejnik przedstawił informację dotyczącą przygotowania Gminy Dobrodzień do przeprowadzenia w razie potrzeby wydawania tabletek jodowych.
Poinformował o wyznaczonych na terenie Gminy Dobrodzień sześciu punktach wydawania tabletek jodowych w razie wystąpienia zagrożenia. Punkty zostały wytypowane zgodnie z zarządzeniem wojewody opolskiego, które mówi o utworzeniu punktów w placówkach medycznych lub oświatowych. Odczytano adresy punktów oraz poinformowano o ich ewentualnym funkcjonowaniu. Miejsca wyznaczone będą podlegały sprawdzeniu. Przekazano informację o sposobie organizacji i pomocy ze strony urzędu, sołtysów oraz ochotniczych straży pożarnych w przedsięwzięciu wydawania tabletek jodowych. Pytania ze strony radnych dotyczyły ilości posiadanych tabletek zgodnie z pismem wojewody Gmina posiada 16600 szt. tabletek oraz 594 szt. rezerwy. Tabletki zabezpieczone są dla grup wyznaczonych do 60 roku życia.
Radni poprosili, aby przekazać mieszkańcom informację w sposób przystępny i wyjaśnić, dlaczego tabletki przeznaczone są dla grupy społecznej do 60 roku życia.
Punkt 2. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych za rok szkolny 2021/2022.
Informację o stanie realizacji zadań oświatowych za rok szkolny 2021/2022 przedstawili kolejno:
- Publiczna Szkoła Podstawowa w Dobrodzieniu – dyrektor Krystyna Kazimierowicz,
Dyrektor PSP w Dobrodzieniu poinformowała, że najważniejszym zadaniem jest modernizacja bazy lokalowej i wiaty przystankowej przy PSP ul. Piastowska 49 ( klasy 1-4)
- Publiczna Szkoła Podstawowa w Szemrowicach – dyrektor Dorota Krawiec,
- Publiczna Szkoła Podstawowa w Turzy – dyrektor Zbigniew Cytera,
- Zespół Szkolno – Przedszkolny w Pludrach - dyrektor Bożena Konarska- Markiewicz,
- Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi w Dobrodzieniu – dyrektor Ewa Macha
Dyrektor Ewa Macha zwróciła uwagę, że pilnym zadaniem jest wyposażenie placu zabaw, którego koszt wyniósłby 30 000,00 zł. Na dzień dzisiejszy wystarczyłaby kwota 17 000,00 zł. Urządzenia muszą posiadać certyfikat.
Przewodniczący RM przypomniał, że na temat placu zabaw była już niejednokrotnie mowa. Przypomniał, że jeżeli są problemy należy o nich mówić na posiedzeniach komisji, sesjach.
W związku o odbytym posiedzeniem sztaby kryzysowego Przewodniczący Komisji zwrócił się z zapytaniem co wiadomo na temat ogrzewania.
Burmistrz poinformował, że są dwie ustawy. Pierwsza reguluje przyznawanie dodatku węglowego a druga podmiotów wrażliwych.
Szkoły wystąpią z wnioskiem do Firmy Kler, który wystąpi do gminy o rekompensatę.
Dyrektorzy placówek oświatowych poinformowali o zabezpieczeniu placówki w opał:
- PSP Dobrodzień - opału wystarczy do końca stycznia 2023r.
- ZSP Pludry – jest zabezpieczenie w opał, dokupiono węgla i ekogroszku, posiada także drewno opałowe;
- SP Szemrowice – zakupiono węgiel, może zabraknąć opału w miesiącu grudniu. Posiada drewno opałowe
- Przedszkole D-ń – ( piec kuchenny) trzeba będzie dokupić 2 tony opału
Radny Joachim Wloczyk zapytał czy Gmina otrzymała ofertę od Firmy Węglokoks – Burmistrz wyjaśnił, że nie.
Informacje stanowią załącznik do protokołu.
Punkt 3. Informacja na temat Młodzieżowej Rady Gminy.
Przewodniczący Komisji poinformował, że do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miejskiej w Dobrodzieniu wpłynęła petycja dotycząca utworzenia Młodzieżowej Rady Gminy.
Przewodniczący Komisji zwrócił się do dyrektorów szkół z zapytaniem czy reaktywować Młodzieżową Radę Gminy.
Dyrektor PSP w Dobrodzieniu poinformowała, że wspólnie z Dyrektorem Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Dobrodzieniu Joachimem Wloczykiem byli zaangażowani
w utworzenie MRG. W chwili obecnej nie widzą takiej możliwości, gdyż spora grupa młodzieży uczęszcza do szkół poza teren Gminy.
Przewodniczący RM uważa, że działanie Młodzieżowej Rady Gminy ma sens, gdyż trzeba uczyć młodych ludzi demokracji i samorządności. Wiele młodych ludzi, którzy ukończyli szkołę podstawową i poszli do innych szkół poza Dobrodzień chciałoby uczestniczyć w życiu miasta.
Dyrektor Konarska-Markiewicz uważa, że należy iść w stronę osób, które chcą uczestniczyć w takim spotkaniu. W tym celu należy sprecyzować wiek, wyznaczyć ramy, opiekuna.
Radny Joachim Wloczyk stwierdził, że muszą to być młodzi ludzie, którzy mają poczucie przynależności. Należy także stworzyć odpowiedni regulamin.
Przewodniczący Komisji poinformował, że Komisja Oświaty będzie zapowiadała się z wizytą w poszczególnych placówkach oświatowych.
Punkt 4. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXV/192/2009 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 23 lutego 2009 r. w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli w gminie Dobrodzień.
W obowiązującej Uchwale Nr XXV/192/2009 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 23 lutego 2009 r. w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli w gminie Dobrodzień, wprowadza się zmianę brzmienia § 13 pkt 5 w tabeli dodając lit. c), w brzmieniu sprawowanie funkcji „mentora” oraz określając wysokość dodatku w zł – określając kwotę 100,00 zł.
Proponowane zmiany związane są z nowelizacją przepisów ustawy Karta Nauczyciela, w zakresie awansu zawodowego nauczycieli, w tym wprowadzeniem funkcji mentora, którego zadaniem jest wspieranie na bieżąco nauczyciela początkującego w procesie wdrażania do pracy w zawodzie, w miejsce dotychczasowego dodatku funkcyjnego dla opiekuna stażu - wprowadzono dodatek funkcyjny dla mentora.
Wprowadzone zmiany mają na celu dostosowanie i dookreślenie zapisów Regulaminu wynagradzania nauczycieli szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Dobrodzień, do obowiązujących przepisów prawa.
Projekt niniejszej uchwały został przedstawiony do zaopiniowania związkom zawodowym zrzeszającym nauczycieli – Zarząd Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego w Dobrodzieniu.
W myśl powołanych przepisów, podjęcie uchwały w niniejszej sprawie należy do kompetencji Rady Miejskiej w Dobrodzieniu.
Przewodniczący Komisji przedstawił treść projektu uchwały.
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXV/192/2009 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 23 lutego 2009 r. w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli w gminie Dobrodzień.
Wyniki imienne:
ZA(8):
Jacek Skibe, Piotr Kapela, Radosław Zając, Dorota Wołowczyk, Robert Kobus, Joachim Wloczyk, Gabriel Kukowka, Tomasz Miazga
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(3):
Sara Pruska, Dorota Maleska, Rafał Chwalczyk
Punkt 5. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXVI/242/2021 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 8 lutego 2021 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za pobyt i wyżywienie dziecka w Gminnym Żłobku „ Kraina Uśmiechu” w Dobrodzieniu.
Dyrektor ZEASiP Bożena Gaś poinformowała, że w związku z coraz większymi kosztami utrzymania żłobka związanymi z rosnącymi cenami energii i opału a także wzrostem minimalnego wynagrodzenia od 2023 r. (I-3.490, VII – 3600) pociągającymi za sobą znaczną podwyżkę dla pracowników oraz zbyt niskimi wpływami z opłat za pobyt dziecka w żłobku nie pokrywającymi w pełni wydatków proponuje się podwyższenie opłat do 18% minimalnego wynagrodzenia za pracę dla dzieci z terenu gminy (w poprzedniej uchwale 15%) oraz 21% minimalnego wynagrodzenia za pracę dla dzieci spoza terenu gminy (poprzednia uchwała 18%).
Burmistrz przypomniał również, że większość rodziców otrzymuje dofinansowanie do pobytu dziecka w żłobku wypłacane przez ZUS.
Przewodniczący RM zapytał ile gmina dopłaca do utrzymania żłobka.
Radni poprosili o przedstawienie na komisji w dniu 17.10.2022 r. zestawienia przedstawiającego w jakim stopniu wpływy z opłat pokrywają koszty utrzymania gminnego żłobka aby określić czy zasadnym jest podwyżka wysokości opłat za pobyt dziecka.
Punkt 6. Dyskusja na temat przygotowań do obchodów 650 - lecia Miasta Dobrodzienia.
Radny Joachim Wloczyk zaproponował, by w obchodach znalazła się część naukowa, artystyczna i może można by opracować wydanie książkowe. Zorganizować obchody powszechne, konkursy dla dzieci i młodzieży ( np. plastyczny, historyczny), przyjąć formę interaktywną – zrobić filmiki i ogłosić finał. Wciągnąć w obchody jak najwięcej ludzi. Natomiast w części oficjalnej zaprosić gości z miast partnerskich. Należałoby napisać scenariusz.
Radny Robert Kobus poinformował, że Lokalna Grupa Działania w Ozimku ogłosiła nabory na dofinansowanie przedsięwzięć organizowanych na terenie 7 Gmin. Na dzień dzisiejszy nie ma dofinansowania na nasze przyszłe potrzeby.
Burmistrz poinformował, że w Lublińcu odbyła się krótka uroczysta sesja RM na której podjęta została uchwała związana z obchodami. Następnie wyświetlono film związany z tą uroczystością.
Radny Gabriel Kukowka zaproponował zorganizowanie wystawy zdjęć z ostatnich 50 lat, gdzie jeszcze ludzie się mogą rozpoznać.
Radny Joachim Wloczyk zaproponował, by w styczniu 2023 roku ogłosić zbiórkę fotografii na wystawę. Można także zorganizować grę terenową z historii Dobrodzienia, konkurs fotograficzny. Poinformował, że Powiat organizował historie lokalną – sesję popularno – naukową. Przypomniał, że całą historię Dobrodzienia posiada Pan Paweł Mrozek.
Burmistrz zaproponował, by powołać Komitet organizacji obchodów 650-lecia Miasta Dobrodzienia.
Punkt 7. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia komisji.
Głosowanie w sprawie przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia komisji.
Wyniki imienne:
ZA(5):
Gabriel Kukowka, Tomasz Miazga, Robert Kobus, Piotr Kapela, Jacek Skibe
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(3):
Joachim Wloczyk, Radosław Zając, Dorota Wołowczyk
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(3):
Sara Pruska, Dorota Maleska, Rafał Chwalczyk
Punkt 8.
- Przewodniczący Komisji Gabriel Kukowka zastanawiał się czy pod koniec listopada nie zorganizować Forum Gospodarczego. Przypomniał, że jest propozycja Spółdzielni Energetycznej, Klastra i są to instytucje, które mogą być odpowiedzią na problemy energetyczne przedsiębiorców.
Burmistrz zaproponował, by Forum odbyło się w grudniu. Stwierdził, że każde przedsiębiorstwo może przystąpić do Spółdzielni Energetycznej, tylko trzeba wiedzieć jakie są korzyści.
Przewodniczący Komisji zwrócił się z prośbą do Burmistrza o wyznaczenie daty Forum Gospodarczego.
Burmistrz uważa, że funkcjonowanie Klastra oraz utworzenie Spółdzielni Energetycznej są dobrymi tematami na Forum.
W kwestii tematu Spółdzielni Burmistrz poinformował, że podejmowane są działania w celu pozyskania trzeciego partnera.
- Radny Robert Kobus zwrócił się z zapytaniem czy został rozstrzygnięty przetarg w ZGKiM na zakup opału oraz czy można palić miałem. Radny zapytał czy każdy lokator tzw. L-ki może wystąpić o dopłatę do ZGKiM.
Burmistrz poinformował, że wszystkie piece za wyjątkiem domu kultury są przystosowane do palenia miałem. Odnośnie dopłat urządi dom kultury wystąpi do ZGKiM o cenę z rekompensaty. Może także wystąpić MGOPS i ZEASiP. W przypadku Pluder, gdzie nie ma liczników Burmistrz obawia się procedury rekompensat,bo wtedy nie będzie dodatków energetycznych.
Poinformował, że w Urzędzie Wojewódzkim z Wydz. Ochrony Środowiska można pozyskać 50% dofinansowania do wymiany pieca. Wymiany pieca wymaga piec w Pludrach. Jednak nie zdążymy złożyć wniosku do WOŚ, wymiana pieca musi odbyć się poza sezonem grzewczym, a trzeba zamontować liczniki.
- Radny Tomasz Miazga zwrócił się z zapytaniem czy będzie opracowywany nowy regulamin wywozu nieczystości. Należy sprawdzić czy nie reguluje przepisów obowiązująca ustawa.
- Radny Gabriel Kukowka zwrócił się z prośbą o dokonanie przeglądu hydrantu przy ulicy Śmiałków w Makowczycach.
- Radny Joachim Wloczyk zwrócił się z pytaniem odnośnie wyłączania oświetlenia ulicznego i oświetlenia budynków publicznych.
Burmistrz poinformował, że przeprowadził już rozmowę z p. Popendą, a w niedługim czasie przeprowadzi rozmowę z przedstawicielem TAURONU.
Zastępca Burmistrza poinformował, że niektóre lampy są na trzech różnych fazach.
Na tym posiedzenie zakończono.
PRZEWODNICZĄCY
Komisji Oświaty, Kultury,
Sportu, Zdrowia i Promocji
Gabriel Kukowka