Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Protokół z 13 czerwca 2022

Protokół

z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Promocji.

Obrady rozpoczęto 13-06-2022 o godz. 15:05, a zakończono o godz. 18:17 tego samego dnia.

W posiedzeniu wzięło udział 7 członków:

1. Sara Pruska

2. Dorota Wołowczyk

3. Jacek Skibe

4. Piotr Kapela

5.Gabriel Kukowka

6. Robert Kobus

7. Rafał Chwalczyk

Nieobecni:

1. Tomasz Miazga

2. Joachim Wloczyk

3. Dorota Maleska

4. Radosław Zając

O godz. 15:10 nastąpiła zmiana kworum do komisji dołączyli radni:

1. Tomasz Miazga

Porządek posiedzenia:

1        Przyjęcie porządku posiedzenia.

2        Analiza ilości wolnych miejsc w przedszkolach na terenie gminy.

3        Spotkanie z wybranymi działającymi stowarzyszeniami społeczno-kulturalnymi i sportowymi  z terenu Gminy Dobrodzień.

4        Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:

a) określenia średniej ceny jednostki paliwa w gminie Dobrodzień na rok szkolny 2022/2023,

b) ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych oraz doradców zawodowych zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Gminę Dobrodzień,

c) wyrażenia zgody na przejęcie przez Gminę Dobrodzień zadania Województwa Opolskiego.

5        Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia komisji.

6        Sprawy różne.

Punkt 1. Przyjęcie porządku posiedzenia.

Projekt porządku posiedzenia poddano głosowaniu.

Głosowanie w sprawie porządku posiedzenia.

Wyniki imienne:

ZA(7):

Gabriel Kukowka, Robert Kobus, Jacek Skibe, Piotr Kapela, Rafał Chwalczyk, Sara Pruska,  Dorota Wołowczyk

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(4):

Tomasz Miazga, Joachim Wloczyk, Dorota Maleska, Radosław Zając

Nastąpiła zmiana kworum

Ilość radnych obecnych na sali obrad: 8

Do sesji dołączyli radni:

1. Tomasz Miazga

Punkt 2. Analiza ilości wolnych miejsc w przedszkolach na terenie gminy.

Przewodniczący Komisji Gabriel Kukowka poprosił dyrektor ZEASiP Bożenę Gaś o przedstawienie sytuacji.

Dyrektor ZEASiP poinformowała, że sporo dzieci nie zostało przyjętych do przedszkola, przedstawiła procedury dotyczące rekrutacji, wyjaśniła, że zostały do rodziców wysłane informacje o wolnych miejscach w przedszkolach na terenie gminy.

Ogólna liczba miejsc w przedszkolach to 340, ilość przyjętych 281, wolnych miejsc w przedszkolach na terenie gminy 59.

Przewodniczący Rady Miejskiej Piotr Kapela zapytał, czy istnieje możliwość, aby utworzyć kolejną grupę?

Dyrektor Przedszkola w Dobrodzieniu poinformowała, że pracuje w przedszkolu 40 lat.
W przedszkolu jest 120 miejsc, co spowodowane jest kubaturą sali – musi być 1,5 m na 1 dziecko. Jeżeli zwiększymy liczbę dzieci, to nie może być oddziału integracyjnego. Dzieci są z różnymi potrzebami. Na dzień dzisiejszy nikt z tych rodziców dzieci, które się nie dostały do przedszkola nie przyszedł. Część z tych dzieci przeszły do innych przedszkoli w gminie. W przedszkolu jest 7 dzieci, z którymi trzeba mieć zajęcia oddzielnie. Jeżeli została by zabrana ta mała sala na II piętrze, to nie możemy mówić o przedszkolu integracyjnym. Logistycznie jest trudno z wydawaniem posiłków dla dzieci. Nie byłoby fair, żeby w Dobrodzieniu było 25 dzieci w oddziale, a w Pludrach 12 dzieci. Więc utworzenia jeszcze jednej grupy nie wyobraża sobie. Myśli, że taka sytuacja w przyszłym roku nie będzie miała miejsca.

Dyrektor Krystyna Kazimierowicz, powiedziała, że są dwa pomieszczenia piwniczne. Nie ma możliwości przyjęcia dzieci z defektami. Trzeba podjąć się remontu. Nie ma możliwości żywienia dzieci. Moce przerobowe kuchni to 180 obiadów. Dzieci w żłobku jest 43, a ma być 48. nie ma możliwości dostosowania dla osób niepełnosprawnych.

Radny Jacek Skibe zapytał o sprawę transportu.

Dyrektor ZEASiP  - jest to transport publiczny, są na przystanku opiekunowie i wysadzają dzieci na przystanku.

Radny Jacek Skibe rozważał, czy byłaby możliwość, aby rodzice oddawali dziecko w przedszkolu w Dobrodzieniu, bo np. Za pół godziny jest autobus, który by przewiózł dziecko do przedszkola w Bzinicy albo w Turzy.

Dyrektor Ewa Macha i Dyrektor Krystyna Kazimierowicz zgodnie stwierdziły, że nie ma takiej możliwości. To się wiąże z zatrudnieniem osoby, która by to dziecko zaprowadziła na autobus.

Dyrektor ZEASiP dodała, że niepotrzebne jest tworzenie sztucznych tworów. Za mało dzieci odeszło, a za dużo przyszło. Ma zestawienie dzieci. W tym roku jest tylko 2 dzieci więcej.

Radna Sara Pruska stwierdziła, że są przedszkola w Pludrach, Bzinicy, które nie maja pełnej obsady.

Dyrektor ZEASiP przekazała, że postępowanie rekrutacyjne przebiegało zgodnie z przepisami.

Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że temat nie jest zamknięty i powinniśmy pomyśleć o powiększeniu przedszkola.

Dyrektor ZEASiP dodała, że organ prowadzący mógłby rozbudować budynek przedszkola.

Dyrektor przedszkola Ewa Macha stwierdziła, że jest to budynek zaadoptowany na przedszkole. Ruszenie dachu i strychu byłoby zbyt kosztowne i uważa, że jest to niemożliwe.

Przewodniczący Komisji Gabriel Kukowka, powiedział, że trzeba się skupić nad tym, żeby rodzice zaakceptowali kryteria rejonizacji. Proponuję, aby się przyjrzeć temu, czy może być wprowadzona rejonizacja przyjęć do przedszkola.

Dyrektor ZEASiP dodała, że 37 dzieci korzysta z przedszkola w Błachowie.

Przewodniczący Komisji Gabriel Kukowka stwierdził, że nie jest możliwe zabezpieczenie miejsca w przedszkolu w Dobrodzieniu wszystkim zainteresowanym.

Dyrektor ZEASiP przekazała, że jeżeli nie ma w rekrutacji zapisu, że nie przyjmuje się dzieci spoza Dobrodzienia (obwodu), dzieci z terenu gminy mogą przyjść do takiego przedszkola jakiego będą chcieli.

Przewodniczący Rady Miejskiej podsumował, że informacje zostały przedstawione. Stwierdził, że najprawdopodobniej jest to problem tego roku.

Przewodniczący Komisji Gabriel Kukowka z uwagi na złożone wyjaśnienia zamknął temat.

Punkt 3. Spotkanie z wybranymi działającymi stowarzyszeniami społeczno-kulturalnymi i sportowymi z terenu Gminy Dobrodzień.

Nastąpiła zmiana kworum

Ilość radnych obecnych na sali obrad: 7

Sesję opuścili radni:

1. Sara Pruska

Przewodniczący Komisji przywitał przedstawicieli przybyłych stowarzyszeń

Stowarzyszenie Promocji Pływania „VEGA” Dobrodzień – Pani Dominika Duszewska – Adamiec

Międzygminne Towarzystwo Regionalne Dobrodzień-Zębowice – Pan Mattheus Czellnik

Klub Sportowy „START” Dobrodzień – Pan Tomasz Sikora

Pierwszym Stowarzyszeniem, które przedstawiło sprawozdanie z działalności było Stowarzyszenie Promocji Pływania „VEGA” Dobrodzień – stanowiące załącznik do protokołu.

Pani Dominika Duszewska – Adamiec przekazała również, że przybywają do nas dzieci z Ukrainy, których było na początku 25, razem z trenerami. Był problem, aby nasze dzieci i dzieci z Ukrainy miały razem treningi, ze względu na bardzo dużą grupę. Dzieci z Ukrainy pojechały już do Szczecina i tam dalej trenują.

Przewodniczący Komisji Gabriel Kukowka podziękował za pomoc dla dzieci z Ukrainy, za wsparcie dla tych dzieci.

Następnie Pan Mattheus Czellnik przedstawił sprawozdanie z działalności Międzygminnego Towarzystwa Regionalnego Dobrodzień-Zębowice, co stanowi załącznik do protokołu.

Kolejnym stowarzyszeniem był Klub Sportowy „START” Dobrodzień. Pan Tomasz Sikora przedstawił sprawozdanie z działalności, co stanowi załącznik do protokołu.

Pan Tomasz Sikora zawnioskował ustnie, aby o 10% zwiększyć środki na przyszły rok w budżecie gminy na działalność STARTu. Powiedział, że zwróci się z pisemnym wnioskiem ww sprawie.

Zwrócił się również z apelem, aby osoby mające do odpracowania godziny społeczne (nadane przez sąd), mogły te godziny odpracować na stadionie przy pracach porządkowych.

Przewodniczący Komisji podziękował za udział przedstawicielom stowarzyszeń. Dodał, że w wypowiedziach czuć zaangażowanie tych osób, w to co robią. Zaproponował, aby następne spotkanie zaplanować na wiosnę przyszłego roku.

Punkt 4. Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:

a) określenia średniej ceny jednostki paliwa w gminie Dobrodzień na rok szkolny 2022/2023

Pani Bożena Gaś poinformowała, że w związku z zapisem Prawa Oświatowego mówiącym o tym, że przy obliczaniu kosztu przewozu trzeba uwzględnić średnią cenę jednostki paliwa w danej gminie Rada Miejska zgodnie z art. 39a ust. 3 na każdy rok szkolny powinna określić w drodze uchwały, średnią cenę jednostki paliwa w gminie. Przy uwzględnianiu średniej ceny uwzględnione zostały ceny paliw na dzień 05.06.2022r. Z trzech stacji benzynowych działających na terenie Dobrodzienia. Na skierowane zapytanie dotyczące podania średnich cen paliwa w tym roku nie odpowiedziała żadna ze stacji działających na terenie Dobrodzienia. Zapytania zostały przesłane za potwierdzeniem odbioru dnia 13.05.2022r. i odebrane w dniach 17 i 18.05.2022r.

Radny Jacek Skibe zapytał, czy musi to być już teraz uchwalone, ponieważ ceny paliwa cały czas skaczą, wiec może byłoby lepiej podjąć tą uchwałę w późniejszym czasie.

Przewodniczący Komisji stwierdził, żeby podjąć tą uchwałę teraz.

Głosowanie projektu uchwały w sprawie określenia średniej ceny jednostki paliwa w gminie Dobrodzień na rok szkolny 2022/2023.

Wyniki imienne:

ZA(7):

Robert Kobus, Rafał Chwalczyk, Jacek Skibe, Gabriel Kukowka, Piotr Kapela, Dorota Wołowczyk, Tomasz Miazga

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(4):

Sara Pruska, Joachim Wloczyk, Dorota Maleska, Radosław Zając

b) ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych oraz doradców zawodowych zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Gminę Dobrodzień,

Dyrektor ZEASiP przekazała, że jest zmiana przepisów, nowe standardy zatrudnienia, w porównaniu do poprzedniej uchwały dopisujemy pedagoga specjalnego.

Radny Tomasz Miazga zapytał, czy pedagog specjalny musi mieć inne wykształcenie, niż zwykły pedagog?

Pani Bożena Gaś odpowiedziała, że kwalifikacje pedagoga specjalnego, nie zostały jeszcze w przepisach określone. Uchwała podlegała zaopiniowaniu ZNP.

Radny Tomasz Miazga zapytał, jak wygląda sprawa finansowa szkół?

Pani Bożena Gaś wyjaśniła, że budżet został przygotowany w ubiegłym roku i nikt się nie spodziewał, co będzie się działo w styczniu. Z informacji, które uzyskuje od dyrektorów, sprawa nie wygląda dobrze. Ogrzewanie to teraz jeden z najdroższych wydatków.

Radny Robert Kobus zapytał, czy można się zwrócić do Urzędu Wojewódzkiego jak oni to widzą?

Burmistrz wyjaśnił, że musimy się na to przygotować, że deficyt będziemy mieli.

Głosowanie projektu uchwały w sprawie ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych oraz doradców zawodowych zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Gminę Dobrodzień, (17:24)

Wyniki imienne:

ZA(7):

Rafał Chwalczyk, Robert Kobus, Jacek Skibe, Gabriel Kukowka, Tomasz Miazga, Piotr Kapela, Dorota Wołowczyk

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(4):

Sara Pruska, Joachim Wloczyk, Dorota Maleska, Radosław Zając

c) wyrażenia zgody na przejęcie przez Gminę Dobrodzień zadania Województwa Opolskiego.

Burmistrz wyjaśnił – jest to pomoc dla uchodźców. Z tych środków zostanie pokryte wyżywienie, środki transportu np. na festyn, półkolonie, łącznie 37 000 zł. Warunek, że to zadanie przyjmiemy. Dostaliśmy również dofinansowanie na remont 6 mieszkań dla uchodźców.

Głosowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przejęcie przez Gminę Dobrodzień zadania Województwa Opolskiego.

Wyniki imienne:

ZA(7):

Robert Kobus, Rafał Chwalczyk, Dorota Wołowczyk, Tomasz Miazga, Jacek Skibe, Gabriel Kukowka, Piotr Kapela

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(4):

Sara Pruska, Joachim Wloczyk, Dorota Maleska, Radosław Zając

Punkt 5. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia komisji.

Głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia komisji.

Wyniki imienne:

ZA(7):

Rafał Chwalczyk, Piotr Kapela, Tomasz Miazga, Dorota Wołowczyk, Gabriel Kukowka, Robert Kobus, Jacek Skibe

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(4):

Sara Pruska, Joachim Wloczyk, Dorota Maleska, Radosław Zając

Punkt 6. Sprawy różne.

Radny Rafał Chwalczyk zapytał: Kiedy będzie wznowione Echo Dobrodzienia?

Burmistrz wyjaśnił, że sprawy się toczą i szukamy redaktora naczelnego.

Radny Tomasz Miazga zaproponował, aby informacja o składaniu oświadczeń o nieczystościach ciekłych została ogłoszona na facebooku, w kościele.

Burmistrz przekazał, że w Ligocie Dobrodzieńskiej będzie tyle przyłączy, ile było planowanych.

Radny Jacek Skibe uważa, że mamy prawo sami wywieść nieczystości na oczyszczalnię, musimy mieć to udokumentowane, że zostały wywiezione na odpowiednie miejsce, a nie np. na pole do sąsiada.

Radny Jacek Skibe zawnioskował, aby na ul. Powstańców Śl. wymalować pasy – przejście dla pieszych w miejscu gdzie jest lampa – naprzeciwko budynku …………….

Na tym posiedzenie Komisji zakończono.

Protokółowała:
Joanna Wodarczyk

PRZEWODNICZĄCY
Komisji Oświaty, Kultury,
Sportu, Zdrowia i Promocji
Gabriel Kukowka

PDFProtokół z 13 czerwca 2022.pdf (1,59MB)