Protokół z 25 lipca 2022
Protokół
z posiedzenia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa, które odbyło się w dniu 25 lipca 2022 roku.
Obrady rozpoczęto 25-07-2022 o godz. 15:11, a zakończono o godz. 19:09 tego samego dnia.
W posiedzeniu wzięło udział 10 członków:
1. Tomasz Miazga
2. Jacek Skibe
3. Piotr Kapela
4. Jerzy Proft
5. Gabriel Kukowka
6. Krzysztof Bula
7. Damian Karpinski
8. Rajmund Lichota
9. Robert Kobus
10. Radosław Zając
Nieobecny radny: Rafał Chwalczyk
Lista obecności stanowi załącznik do protokołu.
Porządek posiedzenia:
- Przyjęcie proponowanego porządku posiedzenia.
- Dotacja przedmiotowa dla zakładu budżetowego do kosztów związanych z dostawą energii cieplnej (materiały zostaną przekazane po otrzymaniu z ZGKiM. Omówienie tematu przez dyrektora ZGKiM).
- Przedstawienie proponowanych inwestycji w ramach Polskiego Ładu.
- Zaopiniowanie wniosku w sprawie sprzedaży lokalu komunalnego w Dobrodzieniu przy ulicy Ks. Gładysza 11/3.
- Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:
- zmiany uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu budżetu obywatelskiego Dobrodzienia,
- zmiany Regulaminu udzielenia i rozliczania dotacji celowych na realizację zadań w ramach projektu pn.: „Wymiana oraz likwidacja indywidualnych, wysokoemisyjnych źródeł ciepła w gminie Dobrodzień”, ze środków budżetu Gminy Dobrodzień przy udziale środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020, działanie 5.5 Ochrona Powietrza,
- przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów aktywności gospodarczej w gminie Dobrodzień.
- zmiany w wieloletniej prognozie finansowej,
- wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2022r.
- Sprawy różne.
Punkt 1.
Przyjęcie proponowanego porządku posiedzenia.
Przewodniczący Komisji przedstawił porządek posiedzenia, po czym poddał go głosowaniu.
Głosowanie w sprawie przyjęcia proponowanego porządku posiedzenia.
Wyniki imienne:
ZA(10):
Radosław Zając, Robert Kobus, Rajmund Lichota, Jerzy Proft, Gabriel Kukowka, Jacek Skibe, Tomasz Miazga, Krzysztof Bula, Damian Karpinski, Piotr Kapela
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Rafał Chwalczyk
Burmistrz przedstawił nowego pracownika tut. Urzędu Pana Tomasza Olejnika, który zajmuje się sprawami dotyczącymi realizacją zadań w zakresie spraw obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego, BHP i sprawami z zakresu ochrony przeciwpożarowej.
Punkt 2.
Dotacja przedmiotowa dla zakładu budżetowego do kosztów związanych z dostawą energii cieplnej (materiały zostaną przekazane po otrzymaniu z ZGKiM. Omówienie tematu przez dyrektora ZGKiM).
Dyrektor ZGKiM poinformował, że chodzi o dotację do kosztów związanych z dostawą energii cieplnej w sezonie grzewczym od 1 października 2021r. do 30 września 2022 roku. Całkowity koszt sezonu to kwota 982 582,98 zł. Należności za sezon grzewczy 2021/2022 ( koszty opału, koszty opłat itp.) to kwota 785 666,98 zł. Różnica wynosi 196 916,00 zł.
Wprowadzone zostały 4 podwyżki opłat za dostarczane ciepło. W sezonie 2021/2022 cena opału wynosiła 420,00 do 428,00 zł. Dzisiaj za tonę węgla trzeba zapłacić 1 080,00 zł.
W okresie letnim 2021 roku była podwyżka węgla do kwoty 719,00 zł/za tonę. Firmy zaczęły dostawać inne oferty z kopalni i nie podpisywano umów.
Wprowadzono aneksy do umów w miesiącu sierpniu 2021r., które weszły w życie z dniem
1 października.
Nastąpiła druga podwyżka ceny za tonę węgla, która wynosiła 890,00 zł. i wprowadzono aneksy do umów z dniem 1 stycznia 2022 roku. Kolejna podwyżka nastąpiła 15 marca
i obowiązywała od 1 maja br.
Dyrektor obawia się co będzie w roku przyszłym. Obecnie w hurtowni węgiel kosztuje 2 500,00 zł netto.
Bank odmówił dostawcy udzielenia kredytu i dostawca zwrócił się z prośbą o uregulowanie należności. Dyrektor poinformował, że musi zamknąć sezon, by dostawca mógł przystąpić do przetargu. W budżecie Zakładu brakuje 196 916,00 złotych, zrobił kalkulację, by zamknąć sezon grzewczy.
Przewodniczący Komisji zapytał jak zmieniała się cena za ogrzewanie 1m2 .
Dyrektor ZGKiM poinformował, że stawka wynosiła 4,72/m2 ; następnie 5,37/m2 ; 6,12/m2 ; 7,21/m2 . Natomiast wzrost za JG wzrost był następujący 70,31; 85,32; 98,48; 110,75.
Pani Skarbnik poinformowała, że zastanawia się jak wyjść z tej sytuacji. Jedynym wyjściem będzie przyznanie dotacji przedmiotowej. Obawia się jak to będzie jak przyjmie się dotacje przedmiotową z datą wsteczną i zastanawia się jak na przyszłość rozwiązać ten problem.
Na pytanie przewodniczącego Komisji, czy Dyrektor Zakładu przewiduje podwyżkę opłat za c.o, dyrektor poinformował, że nie przewiduje, gdyż musi rozeznać ceny rynkowe. Jeżeli byłaby podwyżka to od nowego sezonu grzewczego czyli od 1 października.
Dyrektor stwierdził, że nikt nie przewidział podwyżki cen węgla, istnieje problem, że jak ogłosi przetarg to nikt się nie zgłosi.
Radny Radosław Zając zauważył, że jeżeli stawka wynosiła 7,21/m2 a obecnie ma wynosić 15,00 zł to jest podwyżka 100%.
Dyrektor wyjaśnił, że trzeba tę cenę wyliczyć, może to być kwota 14,00 – 15,00 zł.
Radny Gabriel Kukowka stwierdził, że można by środki przekazać w formie pożyczki. Uważa, że jeżeli musimy działać to trochę z dystansem.
Radny Jacek Skibe zapytał czy dotacja mogłaby być pomniejszona o kwotę 3 000,00 zł, która stanowi wniosek dla indywidualnych odbiorców ciepła.
Prosi o dokonanie analizy przez radców prawnych.
Zastępca Burmistrza zapytał ile jest zmagazynowanego opału na budynkach i na ile on wystarczy.
Stwierdził, że wypowiedzenie stawek czynszu to okres do 2 miesięcy i można ogłosić przetarg wcześniej, żeby nie powstała różnica pomiędzy wpływami z czynszu a kosztami opału.
Dyrektor wyjaśnił, że są zmagazynowane 4 tony opału i wystarczy to na ½ godziny palenia.
Dyrektor ZGKiM stwierdził, że wie co ma robić. We wrześniu rozstrzygnięty został przetarg ale nie doszło do podpisania umowy. Chodzi przede wszystkim o to, by była w miarę aktualna cena, przed samym sezonem grzewczym jest sytuacja dynamiczna i nie wiadomo co się jeszcze będzie działo.
Zastępca Burmistrza zauważył, że odbyły się dwa przetargi a stawka była jeszcze podwyższana trzy razy.
Radny Gabriel Kukowka zapytał, że skoro Zakład wie co ma robić to po co ta cała dyskusja.
Dyrektor stwierdził, że problemem nie jest przetarg tylko zmiana cen za opał, która była w październiku, grudniu, styczniu i maju.
Radny Gabriel Kukowka stwierdził, że jeżeli to odbyło się z poślizgiem gmina może udzielić pożyczki, a cena zmieniała się co 3 miesiące.
Dyrektor zapytał, że jeżeli w maju nie fakturuje się GJ to jak ma to pozyskać. Do końca września upłynniono wszystkie wpływy.
Skarbnik wyjaśniła, że była wyjątkowa sytuacja na rynku, ceny wzrosły i za sezon grzewczy wychodzi taka dopłata. Jest dyskusja nad faktem, który zaistniał. Mieszkańcy powinni płacić tyle za ile zużyli. Może ceny się już utrzymają.
Zastępca Burmistrza uważa, że trzeba robić wszystko, by taka sytuacja się nie powtórzyła.
Na pytanie radnego Jacka Skibe jaka jest zaległość za dostarczane ciepło, Dyrektor wyjaśnił, że są zaległości, tylko zastanawia się jak je ściągnąć.
Zastępca Burmistrza uważa, że dopłata w kolejnym sezonie grzewczym jest niezasadna. Tylko część mieszkańców na centralne ogrzewanie, reszta kupuje opał. Uważa, że najpierw powinien być przetarg, a później naliczana cena.
Dyrektor wyjaśnił, że jeżeli chodzi o przyszły sezon to w sierpniu zrobi podwyżkę. Od 1 października będzie nowa cena i jeżeli cena się utrzyma budżet się zbilansuje.
Dyrektor prognozuje ceny obowiązujące od 1 października i jeżeli będzie ona zawyżona to ją obniży. Zakład nie może zarabiać ani tracić.
Burmistrz wyjaśnił, że z przetargami nie jest prosta sprawa, podpisuje się umowę, a później firma informuje, że nastąpiła zmiana cen.
Radny Radosław Zając zapytał czy termomodernizacja miała by wpływ na obniżkę ceny.
Burmistrz stwierdził, że jest zwolennikiem sprzedawania lokali mieszkalnych z zasobu komunalnego i powstawaniem wspólnot.
Przewodniczący Rady Miejskiej dodał, ale zgodnie z obowiązującą uchwałą RM.
Radny Gabriel Kukowka stwierdził, że nie wie po co ten apel skoro mieszkania nie zostały sprzedane.
Radny Damian Karpinski zapytał czy zgodnie z literą prawa jest możliwość zawarcia w umowie, by w związku z niestabilną sytuacją rynkową rozliczenie nastąpi po sezonie grzewczym. Po kwartale dokonano by bilansu ile wydano a ile otrzymano.
Dyrektor zakładu stwierdził, że nie może tak naliczać. Na podstawie ustawy i umowy obowiązuje trzy miesięczny okres wypowiedzenia. W zakładzie nie jest to możliwe, we wspólnotach i spółdzielniach mieszkaniowych jest to możliwe.
Zastępca Burmistrza uważa, że należy zastanowić się nad magazynowaniem opału.
Skarbnik wyjaśniła, że sytuacja była wyjątkowa, są zaległości. Gdy je zauważyła wystąpiła z pismem do Zakładu.
Radny Jacek Skibe stwierdził, że każdy myśli by jak najwcześniej zakupić opał, a teraz trzeba by gromadzić opał z wyprzedzeniem.
Radny Gabriel Kukowka twierdził, że nie było żadnych możliwości zabezpieczenia i rozliczenia stawek.
Zastępca Burmistrza zauważył, że jeżeli jest 90 dni na dokonanie płatności to Zakład jest w stanie podnieść w tym czasie cenę do wysokości tych kosztów.
Przewodniczący Komisji ogłosił przerwę.
Po przerwie.
Skarbnik poinformowała, że w sprawozdaniu za I kwartał 2022 roku wykazano wysokie zobowiązania - przedstawiła pismo w tym temacie.
Radny Gabriel Kukowka uważa, że dyrektor powinien wcześniej reagować.
Radny Jacek Skibe stwierdził, że należy zastanowić się nad zmianą systemu rozliczania opłat centralnego ogrzewania.
2/ Dyrektor ZGKiM poinformował, że do urzędu przekazał na piśmie informację w sprawie znalezienia środków finansowych na przerobienie i wykorzystanie (możliwość wielu funkcji) śmieciarki z 2013 roku.
Zastępca Burmistrza przedstawił multimedialnie koszty przeróbki śmieciarki zgodnie z ofertą otrzymaną od dyrektora ZGKiM.
Na pytanie radnego Jacka Skibe, czy Zakład posiada zezwolenie na transport wywozu szamb, Zastępca Burmistrza poinformował, że zakład posiada uprawnienia.
Radny Radosław Zając stwierdził, że muszą znać cenę, na co dyrektor odpowiedział, że wszystko zostało dołączone.
3/ Radny Krzysztof Bula zapytał czy w związku ze wzrostem ilości ścieków nasza oczyszczalnia jest w stanie to przerobić.
Dyrektor stwierdził, że tak ale trzeba by odciąć deszczówkę.
4/ Radny Tomasz Miazga zwrócił uwagę, że Wody Polskie akceptują stawki za wodę i ścieki, a ostatnia podwyżka była 3 lata temu, więc można spodziewać się także podwyżki w najbliższym czasie.
Punkt 3.
Przedstawienie proponowanych inwestycji w ramach Polskiego Ładu.
Zastępca Burmistrza poinformował, że w ramach Polskiego Ładu Gmina nasza otrzyma w 2023 roku, około 10 mln zł na modernizację dróg.
Następnie przedstawił drogi, które będą ujęte do realizacji w ramach Programu Inwestycji Strategicznych:
Wykonana dokumentacja projektowa:
1 | Pludry, ul. Małorolna |
2 | Pludry, ul. Brzozowa |
3 | Pludry, ul. Piaskowa |
4 | Kocury, ul. Krzywa |
5 | Bzinica Stara, ul. Strażacka |
6 | Bzinica Stara, ul. Leśna |
Dokumentacja planowana do wykonania:
1 | Bzionków, ul. Oleska |
2 | Myślina, ul. Sosnowa |
3 | Pludry, ul. Boczna |
4 | Dobrodzień, ul. Opolska 66-80a |
5 | Szemrowice, ul. Szkolna (od Słonecznej do Ogrodowej) |
6 | Kocury, ul. Oleska 14-16 |
7 | Myślina, ul. Zielona |
8 | Pludry, Krótka |
9 | Dobrodzień, ul. Miodowa |
10 | Makowczyce, ul. Warłowska +ul. Polna Warłów |
11 | Zwóz, ul. Polna |
12 | Bzinica Stara, ul. Mostowa |
13 | Rzędowice, ul. Dąbrowa |
14 | Zwóz, ul. Bielawcowa 9,11 |
15 | Myślina, ul. Polna |
16 | Pietraszów, ul. Hutnicza |
17 | Bzinica Stara, ul. Wąska |
18 | Klekotna, ul. Wiesiondry |
19 | Klekotna, ul. Boczna |
20 | Pludry, ul. Rolna |
21 | Gosławice, ul. Dębowa |
22 | Rzędowice, ul. Wolna |
23 | Rzędowice, ul. Górna |
24 | Rzędowice, ul. Łąkowa |
25 | Rzędowice, łącznik Dobrodzieńska/Bzionkowska z Kwiatową |
Prawdopodobnie wartość kosztorysowa przewyższy dostępne środki. Drogi ostatecznie przeznaczone do realizacji zostaną wybrane na bazie kosztorysów.
Zastępca Burmistrza poinformował, że zlecone zostanie wykonanie większej ilości dokumentacji projektowej na większy zakres i będzie można je wykorzystać w kolejnych naborach.
Drugi projekt z Polskiego Ładu Efektywność Energetyczna – wymiana oświetlenia ulicznego należącego do Gminy i TAURONU ( wymiana opraw na ledowe), wybudowanie fotowoltaiki na potrzeby gminy. Ogółem wartość projektu to 3,7 mln zł – w tym 90% dofinansowania.
Burmistrz poinformował, że złożono ofertę na wykonanie audytu oświetlenia, przygotowanie dokumentacji, poznanie warunków.
Burmistrz poinformował, że gmina rozmawia z TAURONEM. Otrzymaliśmy wstępna ofertę dzierżawy słupów na 10 lat ze stawką około 3,15 zł za każdy punkt. Oświetlenie będzie wymienione na ledowe i po 10 latach TAURON wyceni lampy i je wykupi. Zostaną wymienione lampy i podpisana zostanie umowa serwisowa na naprawę słupów.
Jeżeli chodzi o fotowoltaikę to chcemy wybudować farmę na działce koło cmentarza żydowskiego. Jednak potrzebna jest zgoda TAURONU. Jeśli nie będzie zgody to wykonamy fotowoltaikę rozproszoną. Potrzebne będzie utworzenie spółdzielni energetycznej.
Trzeba będzie zlecić wykonanie jednego projektu budowlanego pod fotowoltaikę
i wypowiedzieć TAURONOWI umowy dzierżawy
Punkt 4.
Zaopiniowanie wniosku w sprawie sprzedaży lokalu komunalnego w Dobrodzieniu przy ulicy Księdza Gładysza …………..
Komisja po zapoznaniu się z wnioskiem w sprawie wykupu lokalu komunalnego na rzecz najemcy przy ul. Ks. Gładysza …………… w Dobrodzieniu, zaproponowała by wniosek zaopiniować pozytywnie.
Głosowanie w sprawie zaopiniowania wniosku w sprawie sprzedaży lokalu komunalnego w Dobrodzieniu przy ulicy Ks. Gładysza ……………
Wyniki imienne:
ZA(10):
Rajmund Lichota, Jerzy Proft, Jacek Skibe, Tomasz Miazga, Krzysztof Bula, Damian Karpinski, Robert Kobus, Radosław Zając, Piotr Kapela, Gabriel Kukowka
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Rafał Chwalczyk
Punkt 5.
Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:
podpunkt a) przyjęcia Regulaminu budżetu obywatelskiego Dobrodzienia,
Skarbnik Gminy przedstawiła zmiany do Regulaminu.
Następnie Przewodniczący Komisji przedstawił treść projektu uchwały, po czym poddał go głosowaniu.
Głosowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu budżetu obywatelskiego Dobrodzienia,
Wyniki imienne:
ZA(10):
Robert Kobus, Gabriel Kukowka, Rajmund Lichota, Piotr Kapela, Damian Karpinski, Jacek Skibe, Radosław Zając, Krzysztof Bula, Tomasz Miazga, Jerzy Proft
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Rafał Chwalczyk
podpunkt b) zmiany Regulaminu udzielenia i rozliczania dotacji celowych na realizację zadań w ramach projektu pn.: „Wymiana oraz likwidacja indywidualnych, wysokoemisyjnych źródeł ciepła w gminie Dobrodzień”, ze środków budżetu Gminy Dobrodzień przy udziale środków
z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020, działanie 5.5 Ochrona Powietrza,
Zastępca Burmistrza poinformował, że projekt uchwały powstał ze względu na chęć poszerzenia dopuszczalnych źródeł ciepła. Nasza uchwała nie była dostosowana do niektórych technologii i dlatego należy poszerzyć ten zakres.
Przewodniczący Komisji przedstawił projekt uchwały, po czym poddał go głosowaniu.
Głosowanie projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu udzielenia i rozliczania dotacji celowych na realizację zadań w ramach projektu pn.: „Wymiana oraz likwidacja indywidualnych, wysokoemisyjnych źródeł ciepła w gminie Dobrodzień”, ze środków budżetu Gminy Dobrodzień przy udziale środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020, działanie 5.5 Ochrona Powietrza,
Wyniki imienne:
ZA(10):
Gabriel Kukowka, Robert Kobus, Rajmund Lichota, Jacek Skibe, Krzysztof Bula, Jerzy Proft, Radosław Zając, Tomasz Miazga, Piotr Kapela, Damian Karpinski
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Rafał Chwalczyk
podpunkt c) przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów aktywności gospodarczej w gminie Dobrodzień.
Zastępca Burmistrza wyjaśnił, że jest to połączenie dwóch uchwał, po konsultacji z urbanistą proponuje się przystąpienie do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów aktywności gospodarczej w gminie Dobrodzień. Obszar opracowania planu obejmują grunty położone w miejscowości Błachów, Dobrodzień, Warłów i Rzędowice.
Przewodniczący Komisji przedstawił projekt uchwały, po czym poddał go głosowaniu.
Głosowanie projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów aktywności gospodarczej w gminie Dobrodzień.
Wyniki imienne:
ZA(10):
Gabriel Kukowka, Jerzy Proft, Robert Kobus, Jacek Skibe, Damian Karpinski, Tomasz Miazga, Rajmund Lichota, Radosław Zając, Piotr Kapela, Krzysztof Bula
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Rafał Chwalczyk
podpunkt d) zmiany w wieloletniej prognozie finansowej,
Skarbnik Gminy przedstawiła zmiany w wieloletniej prognozie finansowej.
Przewodniczący Komisji przedstawił projekt uchwały, po czym poddał go głosowaniu.
Głosowanie projektu uchwały w sprawie zmiany w wieloletniej prognozie finansowej,
Wyniki imienne:
ZA(9):
Jacek Skibe, Damian Karpinski, Robert Kobus, Piotr Kapela, Jerzy Proft, Rajmund Lichota, Krzysztof Bula, Radosław Zając, Tomasz Miazga
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(1):
Gabriel Kukowka
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Rafał Chwalczyk
podpunkt e) wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2022r.
Skarbnik przedstawiła treść pisma Dyrektor GOKSiBP w sprawie zwiększenia dotacji przedmiotowej o kwotę 134 000,00 zł w związku z wyższymi kosztami zakupu oleju opałowego.
Nastąpiła dyskusja w temacie dotacji w związku z wyższymi kosztami zakupu oleju opałowego dla GOKSiBP i dotacji na zakup opału dla ZGKiM w związku podwyżkami cen.
Należy wystąpić do ZGKiM o przedstawienie informacji na temat podjętych działań w zakresie przetargu na zakup opału oraz zmiany Regulaminu dotyczącego opłaty za centralne ogrzewanie.
Następnie przedstawiła zmiany do budżetu Gminy Dobrodzień na 2022 rok.
1. Wprowadza się ponadplanowe dochody z tyt.:
a) wpływu odszkodowania dot. zniszczonego przystanku w wysokości 1.350,00 zł (dz. 600)
b) wpływu zaległego vat z lat ubiegłych w dz. 700 – 530,00 zł i w dz. 750 – 380,00 zł
c) wpływów związanych podatkami (dz. 756) tj:
- wpływy z karty podatkowej 11.000,00 zł,
- wpływy z podatku od spadków i darowizn 7.000,00 zł
- wpływy z podatku od czynności cywilnoprawnych 13.000,00 zł
- wpływy z tyt. kosztów egzekucyjnych 1.500,00 zł
- wpływy z tyt. odsetek 4.000,00 zł
d) opłata za ślub poza USC 1.000,00 zł
e) wpływ z usług – refundacja kosztów energii dot. paczkomatu w wysokości 1.000,00 zł (dz. 921)
f) wpływy z tytułu ponoszonych kosztów na prowadzenie punktu obsługi programu „Czyste powietrze” – 6.000,00 zł (dz. 900)
2. Wprowadza się otrzymane dochody z tytułu prowadzonej w latach poprzednich gospodarki odpadami komunalnymi tj:
- wpłaty „opłaty śmieciowej” 1.000,00 zł,
- wpływy z tyt. kosztów egzekucyjnych 50,00 zł
- wpływy z tyt. odsetek 150,00 zł
W/w dochody przeznacza się, zgodnie z obowiązkiem ustawowym, na funkcjonowanie systemu gospodarowania odpadami ( po stronie wydatków wprowadzono 1.200,00 zł) – dz. 900
3. Zgodnie z otrzymanymi wytycznymi dotującego zmienia się klasyfikację budżetową dochodów i wydatków dla projektu „Solidarni z Ukrainą” tj. przenosi się kwotę 257.500,00 zł z rozdz. 70095 do rozdz. 85231.
Zwiększa się dochody z tyt. dotacji i wydatki nimi finansowane dla w/w projektu o 106.700,91 zł oraz wprowadza się wydatki własne w wysokości 15.000,00 zł
4. W związku z dużym stopniem wykonania planu zwiększa się wydatki bieżące z przeznaczeniem na:
- utrzymanie dróg (rozdz. 60016 ) 8.800,00 zł,
- wypłatę dodatków mieszkaniowych (rozdz. 85215) 25.000,00 zł,
- utrzymanie zieleni (rozdz. 90015) 15.000,00 zł
- koszty energii w świetlicach wiejskich (rozdz. 92109) 10.000,00 zł
5. Wprowadza się zadanie inwestycyjne pn. „Termomodernizacja budynków szkolnych na terenie gminy Dobrodzień” na kwotę 149.406,00 zł, z czego środki z ramach projektu z dofinansowaniem EOG 129.406,00 i wydatki poza projektem 20.000,00 zł. (rozdz. 80101)
6. Zwiększa się wydatki majątkowe na wykonanie oświetlenia ul. Miodowej w Dobrodzieniu o 2.000,00 zł (rozdz. 90015).
7. Zwiększa się plan przychodów w tyt. wolnych środków o 178.446,00 zł
8. Zgodnie z decyzją mieszkańców podjętą na zebraniu sołeckim dokonuje się przeniesień w ramach funduszu sołeckiego sołectwa Kolejka (rozdz. 90004 – 1.411,18 zł, rozdz. 90095 + 1361,73 zł, rozdz. 92109 + 49,45 zł)
9. W związku z wyższymi kosztami zakupu oleju opałowego zwiększa się dotację podmiotową dla GOKSiBP o 134.000,00 zł. (rozdz. 92109) - Skarbnik przedstawiła treść pisma Dyrektora placówki
10. Zwiększa się środki na usunięcie azbestu o 18.550,00 zł (rozdz. 90026)
11. Usuwa się zadanie „Modernizacją dróg dojazdowych na terenie Gminy Dobrodzień na 300.000,00 zł, jednocześnie wprowadzając Środki na modernizację dróg w poszczególnych sołectwach” na kwotę 514.000,00 zł.
Przewodniczący Komisji przedstawił projekt uchwały, po czym poddał go głosowaniu.
Głosowanie projektu uchwały w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2022r. (18:17)
Wyniki imienne:
ZA(9):
Jerzy Proft, Damian Karpinski, Jacek Skibe, Piotr Kapela, Rajmund Lichota, Tomasz Miazga, Robert Kobus, Radosław Zając, Krzysztof Bula
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(1):
Gabriel Kukowka
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Rafał Chwalczyk
Projekty uchwał stanowią załącznik do protokołu.
Punkt 6. Sprawy różne.
a) Radni na poprzednim posiedzeniu komisji zwrócili się z pytaniami odnośnie:
- remontu ul. Hutniczej w Pietraszowie (radny Robert Kobus)
Odp: przewidywane jest wykonanie projektu i asfaltowanie drogi w roku 2023 w ramach Polskiego Ładu;
- nieczynnego placu zabaw w parku w Dobrodzieniu (radny Jacek Skibe).
Odp: trwa przygotowanie do wymiany elementów drewnianych, przewidywany termin zakończenia prac do 29 sierpnia 2022r.;
- ograniczenia widoczności na ul. Łącznej w Myślinie z uwagi na rozłożyste drzewo w pasie drogi- działka prywatna (radny Radosław Zając).
Odp: wystosowano pismo do właściciela działki prywatnej nr 201, obręb Myślina z prośbą o podjęcie czynności ograniczających ryzyko w ruchu drogowym;
- wymalowania pasów przejścia dla pieszych na ul. Powstańców Śl. od budynku Pana Bary.
Odp: trwają konsultacje pod kątem zasadności i możliwości wykonania tego przejścia.
b) Przewodniczący Komisji przedstawił treść pisma Pani ……………… w sprawie ustawienia tablic z nazwami ulicy Wiosennej na skrzyżowaniu niniejszej ulicy z ulicą Dworcową oraz z ulicą Powstańców Śląskich.
Odp: trwa zakup odpowiednich tablic i po ich otrzymaniu zostaną one zamontowane w celu prawidłowego oznakowania w/w ulicy, zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej w Dobrodzieniu.
c) Przewodniczący Komisji przedstawił treść pisma Pana ……………….w sprawie natychmiastowego rozwiązania problemu dotyczącego barku porządku na klatkach schodowych w budynkach komunalnych. Mimo wielokrotnych próśb problem ten nadal nie jest rozwiązany.
Odp: wystosowano pismo do Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, by w związku z powtarzającym się problemem oraz kolejnym zgłoszeniem dot. braku porządku na częściach wspólnych w budynkach administrowanych przez ZGKiM w miejscowości Dobrodzień na Placu Wolności 23 o podjęcie stosownych kroków wobec mieszkańców w celu doprowadzenia powyższego obiektu do czystości oraz doinformowania mieszkańców o obowiązku utrzymania czystości w budynkach w myśl ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.
d) Przewodniczący Komisji przedstawił treść prośby dotyczącej poparcia w sprawie obniżenia stawki vat na drewno opałowe.
Prośba zostanie zamieszczona na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Dobrodzieniu.
e) Przewodniczący Komisji poinformował, że za pośrednictwem modułu RADA 365 każdy radny otrzymał opinię prawną na temat przyczyn uzasadniających rozwiązanie stosunku najmu, która stanowi załącznik do protokołu.
f) Radny Damian Karpinski zapytał:
- jak będzie wyglądała sprawa wypłat zasiłku do zakupu opału;
- czy jeżeli osoba mieszka w lokalu komunalnym i ogrzewa to mieszkanie to czy ona składa wniosek czy zrobił to ZGKiM. Kto może wystąpić ze złożeniem wniosku o dopłatę do zakupu opału, mieszkaniec czy zakład; Jak będzie traktowany zakład, który opłaca zakup opału.
Radny Tomasz Miazga stwierdził, że dopłata będzie na gospodarstwo domowe, a nie na kotłownię.
Radny uważa, że w najbliższym czasie może być podwyżka cen wywozu śmieci, gdyż umowa obowiązuje tylko do końca roku i Związek przyjmie uchwałę dla wszystkich zrzeszonych gmin.
W deklaracji nie zgłasza BIO, gdyż ma kompostownik czy w tej sytuacji będzie opłata ze zniżką. Czy w przypadku, gdy nie będzie oddawany popiół też będzie zniżka.
Zastępca Burmistrza wyjaśnił, że nie będzie zniżki, gdyż wprowadzono to jako dodatkową frakcję.
- Odnośnie uchwały w sprawie wymiany źródeł ciepła – od kiedy będą podpisywane umowy, Zastępca Burmistrza wyjaśnił, że w najbliższych dniach.
- Radny Tomasz Miazga zaproponował, by przyjrzeć się tematowi dotyczącemu wywozu nieczystości ciekłych, czy nie trzeba będzie podjąć uchwały.
- Na pytanie radnego Roberta Kobusa co z ustawieniem radaru w Pietraszowie, Burmistrz poinformował, że jest to koszt od 250 000,00 do 300 000,00 przy partycypacji w kosztach gminy w wysokości 50%. Jest to droga wojewódzka i jest pismo w sprawie jakie koszty bieżącej eksploatacji poniesie gmina.
- Przewodniczący RM poinformował o zużytych urządzeniach na placu zabaw na terenie przedszkola w Dobrodzieniu, niektóre nawet zagrażają bezpieczeństwu.
Burmistrz wyjaśnił, że dyrektor przedszkola zgłosiła wniosek w tej sprawie.
- Zastępca Burmistrza poinformował, że na jednym z posiedzeń komisji zajmowaliśmy się kwestią sprzedaży gruntów na wniosek …………….. Podjęto decyzję o przeznaczeniu gruntów do dzierżawy. Proponuje powrócić do tematu i przychylić się do wniosku i sprzedać działki za wartość około 500 000,00 zł. Państwo ………….. mają pewne roszczenia wobec terenów po byłej Spółdzielni - około 30 ha. Jeżeli nie będzie sprzedaży, może być ryzyko zasiedzenia.
Radny Gabriel Kukowka uważa, że w przypadku jak jest umowa dzierżawy to nie jest przez zasiedzenie. Jeżeli były prowadzone rozmowy i jest to korzystne.
Radny Jacek Skibe zwrócił uwagę, by nie zablokowali pozostałych terenów.
Zastępca Burmistrz stwierdził, że jest to sprawa niebezpieczna.
Pod głosowanie poddano wniosek w sprawie przekazania do sprzedaży działki i zlecenie wykonania operatu szacunkowego.
ZA(9):
Jerzy Proft, Damian Karpinski, Jacek Skibe, Piotr Kapela, Rajmund Lichota, Tomasz Miazga, Robert Kobus, Krzysztof Bula
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(1):
Radosław Zając
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Rafał Chwalczyk
- Radny Jacek Skibe zapytał co w sprawie studni głębinowej.
Zastępca Burmistrza poinformował, że gmina złożyła wniosek w 5 edycji Programu Inwestycji Strategicznych na uzbrojenie terenów inwestycyjnych przy ul. Oleskiej, na północ od ronda.
W ramach tego zawnioskowano o dofinansowanie do wykonania studni głębinowej ze względu na konieczność rozbudowy sieci wodociągowej.
Na tym posiedzenie Komisji zakończono.
Miejsca puste zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych.
Protokółowała:
Barbara Orlikowska
PRZEWODNICZĄCY
Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego,
Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa
mgr Robert Kobus