Protokół Nr XLII/2022
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U.UE. z 2016 r., L 119, poz. 1) , dalej RODO informuję, iż :
1) Sesje Rady Miejskiej w Dobrodzieniu są transmitowane i utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. Nagrania obrad z wizerunkami osób uczestniczących w sesji są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Dobrodzieniu i na stronie internetowej gminy.
2) Państwa dane osobowe w postaci wizerunku oraz barwy głosu przetwarzane są w w celu realizacji przez Gminę Dobrodzień jej zadań, a podstawą prawną ich przetwarzania bez Państwa odrębnej zgody jest art. 6 ust 1 pkt c) RODO, co oznacza, że przetwarzanie Państwa danych jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego wynikającego z art. 20 ust. 1b ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2022r. poz. 559) , a dotyczącego jawności działalności organów gminy w szczególności prawa obywateli do uzyskiwania informacji.
Obrady były transmitowane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk.
Protokół Nr XLII/2022
z Sesji Rady Miejskiej w Dobrodzieniu
Obrady rozpoczęto 28-07-2022 o godz. 15:12, a zakończono o godz. 17:35 tego samego dnia.
W posiedzeniu wzięło udział 13 członków:
1. Sara Pruska
2. Tomasz Miazga
3. Dorota Wołowczyk
4. Jacek Skibe
5. Piotr Kapela
6. Jerzy Proft
7. Krzysztof Bula
8. Damian Karpinski
9. Rajmund Lichota
10. Robert Kobus
11. Joachim Wloczyk
12. Radosław Zając
13. Rafał Chwalczyk
Nieobecni radni: Kukowka Gabriel, Maleska Dorota
W Sesji udział wzięli:
• Andrzej Jasiński Burmistrz Dobrodzienia
• Michał Tul Zastępca Burmistrza
• Gabriela Gaś Skarbnik Gminy
• Waldemar Krafczyk Sekretarz Gminy
• Andrzej Pawełczyk radca prawny
• Piotr Więdłocha informatyk
• Barbara Orlikowska kierownik referatu - protokolant
Porządek obrad:
1. Otwarcie i stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Przyjęcie proponowanego porządku obrad.
3. Informacja na temat bezpieczeństwa i porządku publicznego w Gminie Dobrodzień.
4. Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie między sesjami.
5. Podjęcie uchwał w sprawie:
· zmiany uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu budżetu obywatelskiego Dobrodzienia,
· zmiany Regulaminu udzielenia i rozliczania dotacji celowych na realizację zadań
w ramach projektu pn.: „Wymiana oraz likwidacja indywidualnych, wysokoemisyjnych źródeł ciepła w gminie Dobrodzień”, ze środków budżetu Gminy Dobrodzień przy udziale środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020, działanie 5.5 Ochrona Powietrza,
· przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów aktywności gospodarczej w gminie Dobrodzień,
· zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej,
· wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2022r.
6. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej Sesji Rady Miejskiej.
7. Odpowiedź na interpelacje i zapytania radnych.
8. Wolne wnioski i informacje.
9. Zakończenie obrad XLII Sesji Rady Miejskiej w Dobrodzieniu.
Punkt 1. Otwarcie i stwierdzenie prawomocności obrad. (15:13)
Otwarcia XLII Sesji Rady Miejskiej dokonał Przewodniczący Rady Miejskiej Piotr Kapela słowami „Otwieram XLII Sesję Rady Miejskiej w Dobrodzieniu”.
Stwierdził, że na ogólną liczbę 15 radnych w sesji uczestniczy 13 radnych. Liczba ta stanowi kworum, przy którym może obradować i podejmować uchwały Rada Miejska.
Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że w dniu 20 lipca otrzymaliśmy zawiadomienie, że honorowa obywatelka Miasta Dobrodzienia Pani Jutta Adolpf zmarła w dniu 13 czerwca 2022 roku, w wieku 91 lat.
Pani Jutta Adolpf wraz z urodzonym w Dobrodzieniu panem Ewaldem Stephan pomagali mieszkańcom naszej gminy od lat dziewięćdziesiątych. Stale wspomagali finansowa i darami 10 rodzin wielodzietnych i znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej. W roku 1993 pomoc rozszerzona została na instytucje gminne. Wtedy dzięki pośrednictwu Pani Juty Adolpf dr Hornung lekarz z Bad Salzschlirf przekazał nieodpłatnie dla szpitala w Dobrodzieniu aparat RTG wartości kilkuset milionów złotych. Kiedy okazało się po pewnym czasie, że lampa aparatu jest niesprawna, Pani Jutta postawiła sobie za cel zdobycie nowej. Korespondencja z Firmą Simens okazała się skuteczna, zaowocowała przekazaniem przez nią bezpłatnie nowej lampy wartości około 40.000 marek. Na przestrzeni lat 1993-97 na bieżąco prowadzona jest przez naszych „ honorowych obywateli” zbiórka odzieży i zabawek, które przy okazji każdej wizyty w Dobrodzieniu przekazywane są rodzinom w trudnej sytuacji materialnej, przedszkolom i Ośrodkowi Szkolno-Wychowawczemu. Leki przekazywane są do stacji „ Caritas”.
Następnie minutą ciszy uczczono pamięć Pani Jutty Adolf.
Punkt 2. Przyjęcie proponowanego porządku obrad. (15:29)
Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił porządek obrad, który radni otrzymali wraz z zawiadomieniem o dzisiejszej sesji.
Zaproponował, aby dodatkowo wprowadzić do porządku obrad podjęcie uchwały w sprawie ustalenia stawek dotacji przedmiotowej dla samorządowego zakładu budżetowego.
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego porządku obrad.
Porządek obrad po zmianie poddano głosowaniu.
Głosowanie w sprawie przyjęcia proponowanego porządku obrad. (15:31)
Wyniki imienne:
ZA(13):
Joachim Wloczyk, Jacek Skibe, Piotr Kapela, Sara Pruska, Rafał Chwalczyk, Jerzy Proft, Robert Kobus, Krzysztof Bula, Rajmund Lichota, Tomasz Miazga, Radosław Zając, Damian Karpinski, Dorota Wołowczyk
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):
Gabriel Kukowka, Dorota Maleska
Punkt 3. Informacja na temat bezpieczeństwa i porządku publicznego w Gminie Dobrodzień. (15:31)
Na sesję przybył przedstawiciel Komisariatu Policji w Dobrodzieniu Wojciech Wichary, który przypomniał o ważniejszych sprawach dotyczących bezpieczeństwa i porządku publicznego w gminie.
W pierwszym półroczu 2022 roku odnotowano 11 przestępstw, 3 włamania, 4 zniszczenia mienia, wystawiono 63 mandaty.
Poinformował, że są wykonywane kontrole w parku miejskim – w I półroczu nałożono 19 mandatów karnych za spożywanie alkoholu, zwracano także uwagę na gromadzenie się małoletnich w celach demoralizacji. Przygotowany został plan priorytetowy w celu gromadzenia się młodzieży
i spożywania alkoholu. Pan Wojciech Wichary zwrócił uwagę, że utrudnieniem jest brak oświetlenia w miejscach dogodnych oraz zagęszczenie roślin.
Poinformował, że ukarano 27 osób poruszających się jednośladami i 9 osób poruszających się pojazdami mechanicznymi w stanie nietrzeźwym.
Ogólnie stan bezpieczeństwa jest dobry, policjanci w miarę możliwości sprawdzają miejsca wskazane przez mieszkańców.
Przypomniał o programie „ Dzielnicowy bliżej nas” i korzystaniu z aplikacji „ Moja komenda”, która ułatwia kontakt z dzielnicowym oraz aplikacji „ Krajowa Mapa Zagrożeń”.
Pan Wojciech Wichary zwrócił uwagę na wskazania główne: park miejski, plac domu kultury, kwestię nieprawidłowego parkowania ( ulica Pocztowa i Piastowska) oraz kwestię kierowania pojazdami jednośladowymi.
Zwrócił uwagę na kwestię stanu technicznego drogi na Bąki. Jest to droga wyboista, konary drzew sięgają pasa jezdni.
Na pytanie Przewodniczącego RM czym różni się osoba nietrzeźwa od osoby po spożyciu alkoholu, Pan Wojciech Wichary wyjaśnił, że powyżej 0,5 promila jest to nietrzeźwość.
Zachęcił radnych i mieszkańców do podejmowania odpowiednich działań, jeżeli widzimy osoby, które po spożyciu alkoholu siadają za kierownicą lub na jednoślad.
Przewodniczący RM zauważył, że newralgicznym punktem jest park miejski i trzeba znaleźć środki finansowe na oświetlenie w celu zwiększenia bezpiecznego przebywania.
Na pytanie radnego Damiana Karpinskiego czy nagranie z kamerki może być dowodem w sprawie – chodzi o znak STOP na obwodnicy Bzinicy (skrzyżowanie od ul. Piastowskiej na obwodnicę), jest to skrzyżowanie niebezpieczne. Odp. TAK nagranie może stanowić dowód w sprawie.
Na pytanie radnego Tomasza Miazgi czy policja ma prawo wylegitymować dzieci, przeszukać ich plecaki jeżeli spotykają się one w grupie, czy jest to zgodne z prawem – Odp: policja, która podejmuje działania, a jest nią grupa małoletnich może ją sprawdzić. Posiadają takie informacje, by sprawdzać grupy małoletnie pod kątem picia alkoholu, palenia papierosów. W grupach takich są osoby, którymi interesuje się policja i należy reagować. Uważa, że lepiej jest reagować niż przejść obojętnie. Są różna zachowania, w porze nocnej każdy małoletni wzbudza zainteresowanie.
Punkt 4. Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie między sesjami tj. od 23 czerwca do 28 lipca 2022r. (16:02)
24 czerwca
- podpisanie umowy z marszałkiem na dofinansowanie budowy łącznika Błachów – Ligota Dobrodzieńska
- udział w komisji urbanistycznej
- spotkanie w urzędzie z koordynatorem projektu Standardy Obsługi Inwestora
25-26 czerwca
- Ogólnopolskie Spotkania Zespołów Mniejszości Narodowych i Etnicznych "Źródło"
27 czerwca
- udział w konferencji „W kierunku samowystarczalności energetycznej gmin” - Urząd Marszałkowski
- spotkanie z sołtysami w sprawie tegorocznych dożynek – 28 sierpnia
28 czerwca – 12 lipca
- urlop
Sprawozdanie Zastępcy Burmistrza w okresie urlopu Burmistrza Dobrodzienia (29 czerwca – 12 lipca 2022r. )
Spotkania/uroczystości
2 lipca
• udział w Fire Truck Show w Główczycach
3 lipca
• otwarcie wiaty na stawach Habas (współfinansowanej przez Gminę)
4 lipca
• spotkanie z przedsiębiorcą w sprawie remontu mieszkania w Pludrach
• udział w radzie budowy kanalizacji sanitarnej w Ligocie Dobrodzieńskiej
5 lipca
• spotkanie z firmą projektującą drogi w związku z przyznaniem dofinansowania z Programu Inwestycji Strategicznych
6 lipca
• spotkanie z firmą projektującą drogi w związku z przyznaniem dofinansowania z Programu Inwestycji Strategicznych
• spotkanie z przedstawicielami Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej – w sprawie uzbrojenia terenów inwestycyjnych
11 lipca
• odbiór powykonawczy kanalizacji sanitarnej na ul. Księdza Gładysza w Dobrodzieniu
Główne działania w tym okresie:
• przygotowania do realizacji projektu modernizacji dróg w ramach Programu Inwestycji Strategicznych (przyznane dofinansowanie w kwocie 6 650 000,00 zł)
• realizacja zadania przygotowania 3 lokali mieszkalnych dla repatriantów
• przygotowanie wniosku do naboru w ramach V edycji Programu Inwestycji Strategicznych: Rozwój Stref Przemysłowych
• przygotowania do realizacji projektów pomocy dla uchodźców „Solidarni z Ukrainą” we współpracy z samorządem województwa – półkolonie, kolonie, mieszkania
• przygotowanie dokumentacji do podpisania umowy o dofinansowanie w ramach Funduszy Norweskich – Termomodernizacja Szkół na terenie Gminy Dobrodzień
• nadzór nad realizacją inwestycji – budowa kanalizacji sanitarnej w Ligocie Dobrodzieńskiej i na ul. Księdza Gładysza w Dobrodzieniu, budowa remizy OSP Pludry
Ciąg dalszy sprawozdania Burmistrza
13 lipca
- spotkanie z projektantem mieszkań dla repatriantów i budynku przy ulicy Moniuszki
14 lipca
- Radio Opole świętowało swoje urodziny w Dobrodzieniu
- spotkanie z Naczelnikiem OSP Klekotna i z projektantem
- spotkanie z inwestorem, który kupił Folwark Bzionków
15 lipca – 17 lipca
- Dni Dobrodzienia
18 lipca
- Rada Budowy- ul. Ks. Gładysza w Dobrodzieniu
19 lipca
- Spotkanie Subregionu Północnego w Kluczborku
- Rada Budowy Remizy OSP w Pludrach
20 lipca
- spotkanie z lokalnym przewoźnikiem
- spotkanie z przedstawicielem Tauron S.A. w sprawie modernizacji oświetlenia
21 lipca
- spotkanie z audytorem w sprawie modernizacji oświetlenia
22 lipca
- wizyta studyjna w gminie Lądek Zdrój
25 lipca
- spotkanie z przedstawicielem firmy VSB Energy w sprawie wykorzystania potencjału odnawialnych źródeł energii
- udział w posiedzeniu Komisji Gospodarczej Rady Miejskiej
26 lipca
- spotkanie z lokalnym przewoźnikiem
27 lipca
- zastępstwo w Urzędzie Stanu Cywilnego
Projekty:
• Kanalizacja Gminy Dobrodzień
◦ budowa kanalizacji Ligoty Dobrodzieńskiej – w trakcie
◦ kanalizacji ul. Ks. Gładysza – zakończona
• Remiza w Pludrach
◦ realizacja prac budowlanych
• Modernizacja ulicy ks. Gładysza wraz z infrastrukturą
◦ prace budowlane zostały rozpoczęte 16 maja
◦ prace postępują
◦ ze względu na znalezione szczątki ludzkie zaistniała konieczność prowadzenia badań archeologicznych
• Budowa łącznika Błachów -Ligota Dobrodzieńska
◦ umowa podpisana 30 maja
◦ koniec jesień 2022
• Cyfrowa Gmina PGR
◦ zestawy komputerowe wydane beneficjentom projektu
• Termomodernizacja szkół Gminy Dobrodzień
◦ wniosek złożony w 2020 roku
◦ 22 czerwca 2022 otrzymano informację o zakwalifikowaniu do dofinansowania
◦ został zaktualizowany terminarz realizacji i dopinane są ostatnie dokumenty w celu podpisania umowy
• Polski Ład
◦ Projekt Modernizacji Dróg Dojazdowych
◦ Efektywny energetycznie Dobrodzień
• Pomoc uchodźcom
◦ Projekty Marszałkowskie
◦ przygotowywanie mieszkania
Punkt 5. Podjęcie uchwał w sprawie: (16:30)
Przewodniczący RM poinformował, że wszystkie projekty uchwał zostały przedyskutowane na Komisji Budżetu.
Następnie przedstawił następujące projekty uchwał :
Podpunkt a)
Nr XLII/404 /2022 w sprawie przyjęcia Regulaminu budżetu obywatelskiego Dobrodzienia, (16:30)
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie uchwały Nr XLII/404 /2022 w sprawie przyjęcia Regulaminu budżetu obywatelskiego Dobrodzienia, (16:33)
Wyniki imienne:
ZA(13):
Sara Pruska, Robert Kobus, Rafał Chwalczyk, Krzysztof Bula, Joachim Wloczyk, Rajmund Lichota, Radosław Zając, Jerzy Proft, Jacek Skibe, Tomasz Miazga, Dorota Wołowczyk, Piotr Kapela, Damian Karpinski
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):
Gabriel Kukowka, Dorota Maleska
Podpunkt b)
Nr XLII/405 /2022 w sprawie zmiany Regulaminu udzielenia i rozliczania dotacji celowych na realizację zadań w ramach projektu pn.: „Wymiana oraz likwidacja indywidualnych, wysokoemisyjnych źródeł ciepła w gminie Dobrodzień”, ze środków budżetu Gminy Dobrodzień przy udziale środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020, działanie 5.5 Ochrona Powietrza, (16:33)
Projekt uchwały przedstawił Wiceprzewodniczący RM Tomasz Miazga
Przewodniczący RM projekt uchwały poddał głosowaniu.
Głosowanie uchwały Nr XLII/405 /2022 w sprawie zmiany Regulaminu udzielenia i rozliczania dotacji celowych na realizację zadań w ramach projektu pn.: „Wymiana oraz likwidacja indywidualnych, wysokoemisyjnych źródeł ciepła w gminie Dobrodzień”, ze środków budżetu Gminy Dobrodzień przy udziale środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020, działanie 5.5 Ochrona Powietrza, (16:38)
Wyniki imienne:
ZA(13):
Sara Pruska, Jerzy Proft, Piotr Kapela, Jacek Skibe, Krzysztof Bula, Rafał Chwalczyk, Damian Karpinski, Dorota Wołowczyk, Rajmund Lichota, Robert Kobus, Radosław Zając, Joachim Wloczyk, Tomasz Miazga
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):
Gabriel Kukowka, Dorota Maleska
Podpunkt c)
Nr XLII/406 /2022 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów aktywności gospodarczej w gminie Dobrodzień, (16:39)
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie uchwały Nr XLII/406 /2022 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów aktywności gospodarczej w gminie Dobrodzień, (16:42)
Wyniki imienne:
ZA(13):
Krzysztof Bula, Sara Pruska, Robert Kobus, Joachim Wloczyk, Tomasz Miazga, Jacek Skibe, Rajmund Lichota, Jerzy Proft, Dorota Wołowczyk, Piotr Kapela, Rafał Chwalczyk, Radosław Zając, Damian Karpinski
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):
Gabriel Kukowka, Dorota Maleska
Podpunkt d)
Nr XLII/407/2022 w sprawie zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej, (16:42)
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie uchwały Nr XLII/407 /2022 w sprawie zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej, (16:53)
Wyniki imienne:
ZA(13):
Joachim Wloczyk, Jerzy Proft, Jacek Skibe, Radosław Zając, Rafał Chwalczyk, Rajmund Lichota, Damian Karpinski, Krzysztof Bula, Dorota Wołowczyk, Sara Pruska, Piotr Kapela, Tomasz Miazga, Robert Kobus
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):
Gabriel Kukowka, Dorota Maleska
Podpunkt e)
Nr XLII/ 408 /2022 w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2022r. (16:53)
Skarbnik Gminy przedstawiła zmiany do budżetu na 2022 rok:
1. Wprowadza się ponadplanowe dochody z tyt.:
a) wpływu odszkodowania dot. zniszczonego przystanku w wysokości 1.350,00 (dz. 600)
b) wpływu zaległego vat z lat ubiegłych w dz. 700 – 530,00 zł i w dz. 750 – 380,00zł
c) wpływów związanych podatkami (dz. 756) tj.:
- wpływy z karty podatkowej 11.000,00 zł,
- wpływy z podatku od spadków i darowizn 7.000,00 zł
- wpływy z podatku od czynności cywilnoprawnych 13.000,00 zł
- wpływy z tyt. kosztów egzekucyjnych 1.500,00 zł
- wpływy z tyt. odsetek 4.000,00
d) opłata za ślub poza USC 1.000,00 zł
e) wpływ z usług – refundacja kosztów energii dot. paczkomatu w wysokości 1.000,00 (dz. 921)
f) wpływy z tytułu ponoszonych kosztów na prowadzenie punktu obsługi programu „Czyste powietrze” – 6.000,00 (dz. 900)
2. Wprowadza się otrzymane dochody z tytułu prowadzonej w latach poprzednich gospodarki odpadami komunalnymi tj.:
- wpłaty „opłaty śmieciowej” 1.000,00 zł,
- wpływy z tyt. kosztów egzekucyjnych 50,00 zł
- wpływy z tyt. odsetek 150,00
W/w dochody przeznacza się, zgodnie z obowiązkiem ustawowym, na funkcjonowanie systemu gospodarowania odpadami ( po stronie wydatków wprowadzono 1.200,00 zł) – dz. 900
3. Zgodnie z otrzymanymi wytycznymi dotującego zmienia się klasyfikację budżetową dochodów i wydatków dla projektu „Solidarni z Ukrainą” tj. przenosi się kwotę 257.500,00 zł z rozdz. 70095 do rozdz. 85231.
Zwiększa się dochody z tyt. dotacji i wydatki nimi finansowane dla w/w projektu o 106.700,91 zł oraz wprowadza się wydatki własne w wysokości 15.000,00 zł
4. W związku z dużym stopniem wykonania planu zwiększa się wydatki bieżące z przeznaczeniem na:
- utrzymanie dróg (rozdz. 60016 ) 8.800,00 zł,
- wypłatę dodatków mieszkaniowych (rozdz. 85215) 25.000,00 zł,
- utrzymanie zieleni (rozdz. 90015) 15.000,00 zł
- koszty energii w świetlicach wiejskich (rozdz. 92109) 10.000,00 zł
5. Wprowadza się zadanie inwestycyjne pn. „Termomodernizacja budynków szkolnych na terenie gminy Dobrodzień” na kwotę 149.406,00 zł, z czego środki z ramach projektu z dofinansowaniem EOG 129.406,00 i wydatki poza projektem 20.000,00 zł. (rozdz. 80101)
6. Zwiększa się wydatki majątkowe na wykonanie oświetlenia ul. Miodowej w Dobrodzieniu o 2.000,00 zł (rozdz. 90015).
7. Zgodnie z decyzją mieszkańców podjętą na zebraniu sołeckim dokonuje się przeniesień w ramach funduszu sołeckiego sołectwa Kolejka (rozdz. 90004 – 1.411,18 rozdz. 90095 + 1361,73, rozdz. 92109 + 49,45)
8. Zwiększa się środki na usunięcie azbestu o 18.550,00 zł (rozdz. 90026)
9. Usuwa się zadanie „Modernizacją dróg dojazdowych na terenie Gminy Dobrodzień na 300.000,00 zł jednocześnie wprowadzając Środki na modernizację dróg w poszczególnych sołectwach” na kwotę 514.000,00 zł. - ZAŁĄCZNIK NR 4 (dodano 214.000,00)
10. W związku z wyższymi kosztami zakupu oleju opałowego zwiększa się dotację podmiotową dla GOKSiBP o 134.000,00 zł. (rozdz. 92109)
11. W związku z wyższymi kosztami zakupu opału wprowadza się dotację przedmiotową dla ZGKiM na pokrycie kosztów ogrzewania mieszkań komunalnych w wysokości 197.000,00 zł. (rozdz. 70007) jednocześnie zmieniając plan zakładu po stronie przychodów i kosztów o tę kwotę
12. Zwiększa się plan przychodów w tyt. wolnych środków o 691.996,00 zł
13. Skorygowano klasyfikacje budżetowa zadania „Efektywny energetycznie Dobrodzień” zmieniając rozdział wydatków z 40003 na 90095.
Projekt uchwały przedstawił Wiceprzewodniczący RM Jacek Skibe.
Przewodniczący RM projekt uchwały poddał głosowaniu.
Głosowanie uchwały Nr XLII/ 408/2022 w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2022r. (17:00)
Wyniki imienne:
ZA(13):
Rafał Chwalczyk, Sara Pruska, Damian Karpinski, Piotr Kapela, Jacek Skibe, Rajmund Lichota, Krzysztof Bula, Robert Kobus, Radosław Zając, Joachim Wloczyk, Tomasz Miazga, Jerzy Proft, Dorota Wołowczyk
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):
Gabriel Kukowka, Dorota Maleska
Podpunkt f)
Nr XLII/409/2022 w sprawie ustalenia stawek dotacji podmiotowej dla samorządowego zakładu budżetowego. (17:00)
Skarbnik wyjaśniła, że na wniosek Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Dobrodzieniu proponuje się wprowadzić stawkę dotacji przedmiotowej na 2022 rok z przeznaczeniem na pokrycie kosztów ogrzewanie mieszkań komunalnych dla których opłaty za ogrzewanie rozliczane są w oparciu o zużycie energii cieplnej, w wysokości 71,79 za 1GJ oraz miesięczną stawkę dotacji przedmiotowej na 2022 rok z przeznaczeniem na pokrycie kosztów ogrzewania mieszkań komunalnych dla których opłaty za ogrzewanie rozliczane są w oparciu
o powierzchnię ogrzewaną, w wysokości 2,65 zł za 1m2 .
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie uchwały Nr XLII/409/2022 w sprawie ustalenia stawek dotacji podmiotowej dla samorządowego zakładu budżetowego. (17:04)
Wyniki imienne:
ZA(12):
Robert Kobus, Sara Pruska, Joachim Wloczyk, Jerzy Proft, Jacek Skibe, Piotr Kapela, Rafał Chwalczyk, Dorota Wołowczyk, Krzysztof Bula, Rajmund Lichota, Damian Karpinski, Radosław Zając
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(1):
Tomasz Miazga
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):
Gabriel Kukowka, Dorota Maleska
Uchwały stanowią załącznik do protokołu.
Punkt 6. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej Sesji Rady Miejskiej. (17:05)
Głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu z obrad poprzedniej Sesji Rady Miejskiej. (17:05)
Wyniki imienne:
ZA(10):
Damian Karpinski, Robert Kobus, Piotr Kapela, Tomasz Miazga, Dorota Wołowczyk, Radosław Zając, Rafał Chwalczyk, Jerzy Proft, Rajmund Lichota, Jacek Skibe
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(3):
Sara Pruska, Joachim Wloczyk, Krzysztof Bula
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):
Gabriel Kukowka, Dorota Maleska
Punkt 7. Odpowiedź na interpelacje i zapytania radnych. (17:06)
• Radny Damian Karpinski zgłosił interpelację w sprawie udrożnienie przepustu na skrzyżowaniu ul. Cmentarnej i ul. Klonowej :
Odp: po sprawdzeniu stanu w/w przepustu okazało się że ZGKiM nie jest w stanie wykonać go swoim sprzętem wobec powyższego. Trwa organizowania środków oraz wykonawcy udrożnienia tego przepustu.
Natomiast co do pozostałości po znaku w postaci pozostałości rurki, została ona usunięta.
• Przewodniczący Rady poinformował, że zgłoszono uszkodzenie kostki na jezdni obok PKO.
Odp: uszkodzenie zostało naprawione, pojawiło się nowe uszkodzenie na wysokości ajencji SKOK, które zostanie naprawione przez wykonawcę remontu ul. Ks. Gładysza do końca września. Natomiast co do gwarancji, to na tą część drogi nie ma już gwarancji.
Punkt 8. Wolne wnioski i informacje. (17:08)
1. Radny Jacek Skibe zapytał czy coś wiadomo na temat dotacji na zakup węgla.
Sekretarz wyjaśnił, że ustawa jeszcze nie weszła w życie, musi przejść przez Senat, prawdopodobnie będzie w Sejmie 2-3 sierpnia i później musi ustawę podpisać Prezydent. Będą prowadzone rozmowy, która jednostka przejmie to zadanie.
2. Radny Joachim Wloczyk zapytał jak przebiegają remonty cząstkowe. W Szemrowicach dojazd do ul. Krętej jest utrudniony ze względu na duże ubytki i zniszczenie, remontu wymaga także teren wokół kościoła.
Zgłosił także, że usunięte zostało lustro, które było usytuowane przy wyjeździe z ul. Krętej na ul. Wiejską w Szemrowicach w kierunku na Zębowice.
3. Radny Damian Karpinski poruszył temat zużycia prądu w świetlicy wiejskiej w Myślinie. Uważa, że należy znaleźć przyczynę, gdyż jest to jedno z największych zużyć – 25KV dziennie w okresie letnim. Być może jest jakaś awaria lub problem techniczny.
Radny zapytał czy ktoś od tego czasu sprawdził jak to wygląda dzisiaj. Czy ktoś odczytywał liczniki – można ściągnąć aplikację z TAURONU i odczytać kiedy i jakie było zużycie.
Radni o problemie dowiedzieli się w poniedziałek na posiedzeniu Komisji.
Skarbnik Gminy wyjaśniła, że jest wzrost faktur w świetlicach o czym poinformowała radnych i sprawa zostanie sprawdzona. Radni i sołtysi wyjaśnią tę sprawę.
Radny Damian Karpinski zapytał czy istnieje możliwość założenia aplikacji we wszystkich świetlicach celem monitorowania zużycia energii. Wnioskuje o podjęcie takich działań.
Radny Radosław Zając poinformował, że otrzymali sygnał o zwiększonym poborze energii.
Radny Damian Wloczyk zapytał kiedy w świetlicy był wymieniany licznik czy przy remoncie. Poinformował, że w szkole był wymieniany licznik ale osoba źle spisała stan poprzedniego licznika i też powstał problem.
Radny Jacek Skibe zwrócił uwagę by podczas rozmów z TAURONEM ustalić, by na świetlicach był dostęp do aplikacji.
4. Przewodniczący RM nawiązał do XII FIRE TRUCK SHOW Międzynarodowego Zlotu Pojazdów Pożarniczych i stwierdził, że impreza była super. Najlepsza impreza roku.
W imprezie brało udział około 200 samochodów pożarniczych. Impreza wymagała dużej organizacji i nakładów pracy, mniej nakładów finansowych gminy.
W imieniu Rady Miejskiej i Burmistrzów podziękował wszystkim, którzy tę imprezę przygotowali, byli zaangażowani w jej organizację, sponsorom i mieszkańcom.
5. Przewodniczący RM udzielił głosu mieszkańcowi Dobrodzienia Panu ………………………
Pan ……………. nawiązał do toczących się dyskusji w sprawie energii, opału, oszczędności, dofinansowań i poruszył temat ubóstwa energetycznego ( węgla, energii). Zaproponował utworzenie miejsca, gdzie osoby starsze mogłyby przebywać cały dzień, pożyć ciepłą herbatę. Stwierdził, że znając mentalność niektórych osób nie odważą się przyjść i poprosić, dlatego należy uczulić na ten fakt MGOPS, sołtysów i przeprowadzić rekonesans. Należy zastanowić się, gdzie można by takie miejsca utworzyć i wyjść z inicjatywą ( Marszałek, gmina, powiat).
Przewodniczący RM podziękował za cenne uwagi, przypomniał, że właśnie spełnia taką rolę Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej. Zapewnił, że samorząd gminy zrobi wszystko, by temu zapobiec.
Punkt 9. Zakończenie obrad XLII Sesji Rady Miejskiej w Dobrodzieniu. (17:34)
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej dokonał zamknięcia obrad XLII Sesji Rady Miejskiej w Dobrodzieniu.
Obrady były transmitowane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk.
https://bip.dobrodzien.pl/2215/7186/transmisja-obrad-rady-miejskiej-w-dobrodzieniu.html
Protokółowała:
Barbara Orlikowska
PRZEWODNICZĄCY
Rady Miejskiej
Piotr Kapela