Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Protokół z 27 kwietnia 2022

Protokół

ze wspólnego posiedzenia Komisji ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa z Komisją Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Promocji.

Posiedzenie rozpoczęto 27-04-2022 o godz. 14:07, a zakończono o godz. 17:50 tego samego dnia.

W posiedzeniu wzięło udział 12 członków:

1. Sara Pruska

2. Tomasz Miazga

3. Piotr Kapela

4. Jerzy Proft

5. Gabriel Kukowka

6. Krzysztof Bula

7. Damian Karpinski

8. Rajmund Lichota

9. Robert Kobus

10. Dorota Maleska

11. Radosław Zając

12. Rafał Chwalczyk

(O godz. 15.04 nastąpiła zmiana kworum do komisji dołączyli radni: Dorota Wołowczyk i Joachim Wloczyk)

Porządek posiedzenia:

1.    Przyjęcie proponowanego porządku posiedzenia.

2.    Rozpatrzenie nowych wniosków o najem lokali z zasobu mieszkaniowego Gminy Dobrodzień.

3.    Propozycje zasiedleń wolnych lokali z zasobu mieszkaniowego Gminy Dobrodzień.

4.    Informacja w sprawie rezygnacji z przydziału lokalu mieszkalnego.

5.    Wyrażenie zgody oraz określenie czynszu dzierżawnego rynku pod „Ogródek Piwny”.

6.    Omówienie dzierżawy stawów „Habas”.

7.    Wyrażenie zgody na sprzedaż mieszkania komunalnego przy ul. Piastowskiej 39a w Dobrodzieniu.

8.    Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:

•    zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Dobrodzień,

•    przyjęcia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomani na 2022 – 2023 rok,

•    wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących własność gminy Dobrodzień,

•    wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od cen sprzedaży nieruchomości stanowiących lokale mieszkalne,

•    zmiany wieloletniej prognozy finansowej,

•    wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2022 rok.

9.    Przyjęcie protokołu z posiedzenia Komisji  Budżetu z dnia 25 marca 2022r.

10.  Sprawy różne.

Punkt 1.

Przyjęcie proponowanego porządku obrad.

Przewodniczący Komisji Budżetu przedstawił porządek obrad.

Głosowanie w sprawie proponowanego porządku obrad.

Wyniki imienne:

ZA(12):

Gabriel Kukowka, Dorota Maleska, Damian Karpinski, Rafał Chwalczyk, Robert Kobus, Krzysztof Bula, Piotr Kapela, Tomasz Miazga, Radosław Zając, Rajmund Lichota, Jerzy Proft, Sara Pruska

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(3):

Dorota Wołowczyk, Jacek Skibe, Joachim Wloczyk

Punkt 2.

Rozpatrzenie nowych wniosków o najem lokali z zasobu mieszkaniowego Gminy Dobrodzień.

Inspektor Natalia Pyka poinformowała, że wpłynęły następujące wnioski i najem lokali z zasobu mieszkaniowego Gminy Dobrodzień:

•     wniosek P. …………….– …….., zam. w ………………………………………….

Głosowanie w sprawie wniosku P. ………….. - dodania do listy osób oczekujących - POZYTYWNIE

Wyniki imienne:

ZA(12):

Damian Karpinski, Sara Pruska, Robert Kobus, Gabriel Kukowka, Rafał Chwalczyk, Tomasz Miazga, Krzysztof Bula, Dorota Maleska, Jerzy Proft, Piotr Kapela, Rajmund Lichota, Radosław Zając

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(3):

Dorota Wołowczyk, Jacek Skibe, Joachim Wloczyk

•    wniosek p……………………. – ………... , obecnie zam. …………………………..

Głosowanie w sprawie wniosku P. ……………. -dodania do listy osób oczekujących – POZYTYWNIE.

Wyniki imienne:

ZA(12):

Radosław Zając, Sara Pruska, Damian Karpinski, Piotr Kapela, Krzysztof Bula, Robert Kobus, Rafał Chwalczyk, Rajmund Lichota, Dorota Maleska, Gabriel Kukowka, Jerzy Proft, Tomasz Miazga

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(3):

Dorota Wołowczyk, Jacek Skibe, Joachim Wloczyk

•    wniosek p. …………………... – ………, zam. …………………………………….– …………………………………….. Wnioskodawczyni nie zamieszkuje na terenie naszej gminy  – NEGATYWNIE.

Głosowanie w sprawie wniosku P. …………………. dodania do listy osób oczekujących.

Wyniki imienne:

ZA(0):

PRZECIW(11):

Tomasz Miazga, Rafał Chwalczyk, Sara Pruska, Damian Karpinski, Robert Kobus, Dorota Maleska, Krzysztof Bula, Jerzy Proft, Piotr Kapela, Rajmund Lichota, Radosław Zając

WSTRZYMUJĘ SIĘ(1):

Gabriel Kukowka

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(3):

Dorota Wołowczyk, Jacek Skibe, Joachim Wloczyk

•    wniosek p. ……………………... – ……. zam. ……………………. oraz p. ……. …………….. – ……...zam. …………………. - o zamianę lokali między wnioskodawczyniami

Głosowanie w sprawie wniosku o zamianę lokali mieszkalnych  między wnioskodawczyniami p. ………………... a p. …………………………..

Wyniki imienne:

ZA(11):

Gabriel Kukowka, Tomasz Miazga, Jerzy Proft, Rajmund Lichota, Damian Karpinski, Radosław Zając, Piotr Kapela, Sara Pruska, Krzysztof Bula, Robert Kobus, Dorota Maleska

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(1):

Rafał Chwalczyk

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(3):

Dorota Wołowczyk, Jacek Skibe, Joachim Wloczyk

Zastępca Burmistrza powiedział,  iż ma wątpliwości do przedstawionej zamiany w związku z powierzchniami mieszkań.

Nastąpiła krótka dyskusja radnych.

Przewodniczący Rady Miejskiej dodał, że jest to sprawa zamiany mieszkań o różnych metrażach. Powinno się brać pod rozwagę mieszkania o podobnych wielkościach.

Radny Tomasz Miazga stwierdził, że mieszkania komunalne nie są dziedziczone. ZGKiM musi się zgodzić na to, aby w mieszkaniu zamieszkała kolejna osoba.

Zastępca Burmistrza dodał, że domownik musi zamieszkiwać w lokalu 5 lat, aby osoba współzamieszkująca mogła przejąć mieszkanie po śmierci  najemcy, na zasadach zapisanych w uchwale.

Radny Gabriel Kukowka uważa, że należy fakt sprawdzić i przedstawić radnym.

Radny Radosław Zając stwierdził, iż jest za tym, aby to zweryfikować.

Komisja zaproponowała, aby zwrócić się do dyrektora ZGKiM o wyjaśnienie następujących kwestii dot. mieszkań komunalnych biorąc pod uwagę koligacje rodzinne:

- w jaki sposób weryfikuje się liczbę osób w mieszkaniu od momentu jego przydziału na przestrzeni lat jego zamieszkiwania (w przypadku urodzenia się bądź wyprowadzki dzieci, śmierci lokatorów),

- czy osoba zamieszkująca z najemcą w lokalu musi mieć zgodę administratora na zamieszkanie,

- czy po 5 latach zamieszkiwania z najemcą (w przypadku jego śmierci) osoba zamieszkująca może dochodzić uprawnień do lokalu po najemcy.

Punkt 3.

Propozycje zasiedleń wolnych lokali z zasobu mieszkaniowego Gminy Dobrodzień.

Inspektor Natalia Pyka przedstawiła propozycje zasiedleń wolnych lokali z zasobu mieszkaniowego:

•    propozycja przydziału lokalu mieszkalnego p. ………….. – …………….., ……………………..

Głosowanie propozycji  przydziału lokalu mieszkalnego p. …………... - ……………………………..

Wyniki imienne:

ZA(12):

Sara Pruska, Tomasz Miazga, Gabriel Kukowka, Damian Karpinski, Krzysztof Bula, Dorota Maleska, Rajmund Lichota, Robert Kobus, Radosław Zając, Jerzy Proft, Piotr Kapela, Rafał Chwalczyk

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(3):

Dorota Wołowczyk, Jacek Skibe, Joachim Wloczyk

•    propozycja przydziału lokalu mieszkalnego p. ……………………. – ……, ………...ul. …………………………...

Głosowanie propozycji przydziału lokalu mieszkalnego p. ………….. - …………...ul. ……………………….

Wyniki imienne:

ZA(12):

Gabriel Kukowka, Tomasz Miazga, Robert Kobus, Damian Karpinski, Piotr Kapela, Krzysztof Bula, Rafał Chwalczyk, Rajmund Lichota, Dorota Maleska, Sara Pruska, Jerzy Proft, Radosław Zając

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(3):

Dorota Wołowczyk, Jacek Skibe, Joachim Wloczyk

•    propozycja przydziału lokalu socjalnego p. ……………………... - …………... ul. ………….

Głosowanie propozycji przydziału lokalu socjalnego p. ………………………. - …………….. ul. …………………………...

Wyniki imienne:

ZA(10):

Rafał Chwalczyk, Krzysztof Bula, Sara Pruska, Piotr Kapela, Damian Karpinski, Robert Kobus, Rajmund Lichota, Tomasz Miazga, Dorota Maleska, Radosław Zając

PRZECIW(1):

Jerzy Proft

WSTRZYMUJĘ SIĘ(1):

Gabriel Kukowka

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(3):

Dorota Wołowczyk, Jacek Skibe, Joachim Wloczyk

•    propozycja przydziału lokalu mieszkalnego p. ………………….. – ………, ……………. …………………………...

Inspektor Natalia Pyka dodała, że była to kamienica prywatna w której wnioskodawca mieszkał i została sprzedana.

Radny Gabriel Kukowka stwierdził, że jeżeli ktoś mieszkał w kamienicy, która zostaje sprzedana właściciel powinien zapewnić lokatorowi mieszkanie.

Radny Radosław Zając dodał, iż tym osobom tak samo jak innym należy się mieszkanie.

Głosowanie propozycji przydziału lokalu mieszkalnego p. …………………..- ………………….. …………………………..

Wyniki imienne:

ZA(10):

Damian Karpinski, Piotr Kapela, Sara Pruska, Krzysztof Bula, Robert Kobus, Rajmund Lichota, Tomasz Miazga, Radosław Zając, Jerzy Proft, Rafał Chwalczyk

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(2):

Gabriel Kukowka, Dorota Maleska

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(3):

Dorota Wołowczyk, Jacek Skibe, Joachim Wloczyk

Punkt 4.

Informacja w sprawie rezygnacji z przydziału lokalu mieszkalnego.

Inspektor Natalia Pyka poinformowała, że z przydziału lokalu mieszkalnego zrezygnowała p. ………………… z uwagi na fakt, iż nie jest w stanie  sfinansować wyposażenia przedmiotowego mieszkania.

Punkt 5.

Wyrażenie zgody oraz określenie czynszu dzierżawnego rynku pod „Ogródek Piwny”.

Inspektor Tomasz Gabor poinformował, że wpłynął wniosek o określenie czynszu dzierżawnego części placu rynku 75 m2, w okresie od 01 maja do 30 września. Kwota czynszu dzierżawnego wynosiła 500,00 zł netto/miesięcznie i przez okres 2 poprzednich lat z uwagi na pandemię kwota była obniżona.

Radni po krótkiej dyskusji zaproponowali następujące kwoty czynszu dzierżawnego netto/miesięcznie:

- Przewodniczący RM Piotr Kapela              – 600,00 zł netto/miesięcznie,

- Przewodniczący Komisji Robert Kobus     - 550,00 zł netto/miesięcznie (o 10% inflacji),

- radny Radosław Zając                                 - 500,00 zł netto/miesięcznie.

W związku z zaproponowaniem przez radnych różnych kwot Przewodniczący Komisji zwrócił się  do radnych o głosowanie przez podniesienie ręki po podaniu kwoty.

Głosowanie w sprawie określenia czynszu dzierżawnego rynku pod „Ogródek Piwny.”

•    600,00 zł netto/miesięcznie – za  głosowało 5 radnych

•    550,00 zł netto/miesięcznie – za głosowało 5 radnych w tym przewodniczący komisji

•    500,00 zł netto/miesięcznie – za głosował 1 radny.

Na wspólnym posiedzeniu Komisji  Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa z Komisją Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Promocji po zapoznaniu się z wnioskiem w sprawie określenia czynszu dzierżawnego rynku pod „Ogródek Piwny”, Komisja zaproponowała czynsz dzierżawny w kwocie 550,00 zł netto miesięcznie.

Punkt 6.

Omówienie dzierżawy stawów „Habas”.

Głosowanie w sprawie bezpłatnego użyczenia  stawów "Habas". (14:52)

Wyniki imienne:

ZA(12):

Gabriel Kukowka, Sara Pruska, Robert Kobus, Rafał Chwalczyk, Piotr Kapela, Damian Karpinski, Jerzy Proft, Tomasz Miazga, Rajmund Lichota, Dorota Maleska, Krzysztof Bula, Radosław Zając

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(3):

Dorota Wołowczyk, Jacek Skibe, Joachim Wloczyk

Punkt 7.

Wyrażenie zgody na sprzedaż mieszkania komunalnego przy ul. Piastowskiej 39a w Dobrodzieniu

Głosowanie w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż mieszkania komunalnego przy ul. Piastowskiej 39a w Dobrodzieniu. (14:56)

Wyniki imienne:

ZA(11):

Damian Karpinski, Sara Pruska, Rajmund Lichota, Krzysztof Bula, Dorota Maleska, Jerzy Proft, Robert Kobus, Rafał Chwalczyk, Radosław Zając, Piotr Kapela, Tomasz Miazga

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(1):

Gabriel Kukowka

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(3):

Dorota Wołowczyk, Jacek Skibe, Joachim Wloczyk

Jednocześnie Komisja zaproponowała, aby poinformować lokatorów mieszkań w przedmiotowym budynku o konieczności utworzenia wspólnoty mieszkaniowej.

Ponadto Komisja powróciła do sprawy nie utworzonej wspólnoty mieszkaniowej w budynku przy ul. Piastowskiej 70 w Dobrodzieniu. Komisja zaproponowała, aby ponownie wystąpić do mieszkańców przedmiotowego budynku o utworzenie wspólnoty mieszkaniowej.

Punkt 8.

Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:

Podpunkt a) uchwalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Dobrodzień

Nastąpiła zmiana kworum (15:04)

Ilość radnych obecnych na sali obrad: 14

Do sesji dołączyli radni:

1. Dorota Wołowczyk

2. Joachim Wloczyk

Przedstawienia tematu dokonali projektanci Studium z firmy EGIS i Gplan oraz inspektor budownictwa w tut. Urzędzie Ewald Zajonc.

Projektanci poinformowali, że jest to całkowicie nowy dokument studium w stosunku do Studium z 2002 r. i zmian dokonanych w 2017 r. i 2021 r. do którego uzyskano wszystkie zgody i opinie.

Bilans terenów pod zabudowę jest niekorzystny, gdyż jest nadwyżka terenów budowlanych (zabudowanych jest 630 ha ) w starym studium, dlatego wyłączono część terenów od ul. Opolskiej w kierunku Habasu.

W okresie wyłożenia od 19 stycznia 2022 r. do 10 lutego br. były wnioski pisemne o  zmiany projektu Studium, m. in  w Bzionkowie, Gosławicach, Główczycach

Inspektor Ewald Zajonc przedłużenie ul. Sportowej do ul. Wystrzyckiej zostało oprotestowane przez właściciela terenu i projektanci to uwzględnili w Studium – a to tego wrócimy przy planie Główczyc.

Radny Joachim Wloczyk zapytał o kwestię kurników w Główczycach.

Natomiast radny Gabriel Kukowka zastanawia się ilu radnych wiedziało, że w tym terminie Studium było wyłożone. Temat powinien być podkreślony na zebraniach wrześniowych w sołectwach, bo to jest sprawa do dyskusji z mieszkańcami.

Radny Krzysztof Bula odpowiedział, że były konsultacje z mieszkańcami.

Inspektor Ewald Zajonc dodał, że informacja o wyłożeniu studium była zamieszczona w BIP, na stronach internetowych gminy, były informacje wysłane do sołtysów o zamieszczenie na tablicach ogłoszeń w sołectwach, oraz w NTO.

Burmistrz poinformował, że konsultacje były. Każdy powinien przeglądać strony internetowe urzędu, aktualności, bo nie jesteśmy w stanie dotrzeć do wszystkich. Ludzie nie słuchają nie czytają informacji, a potem są zaskoczeni.

Projektanci dodali, że informacja prasowa również była, a po ilości pobrań można zobaczyć jakie było zainteresowanie.

Inspektor Ewald Zajonc powiedział, że w studium ujęta jest inwestycja - budowa 72 mieszkań przy b. POM z tyłu za ulicą Jaśminową i ul. Akacjową.

Projektanci dodali, że jeżeli było uzbrojenie terenu to starali się przewidzieć możliwość zabudowy, choć w gminie jest nadwyżka terenów budowlanych.

Radny Gabriel Kukowka powiedział, że przy ulicy między miejscowościami Myślina a Ligota Dobrodzieńska (przez Makowczyce) sporo osób buduje domy i nie chciałby, aby to ograniczać.

Projektanci wyjaśnili, że cały teren jest pod zabudowę z jednej strony ulicy. Jeżeli nie ma zabudowań - przepisy to regulują, że decyzje o warunkach zabudowy pod zabudowę mieszkaniec może otrzymać.

Radny Gabriel Kukowka podkreślił, aby nie było sytuacji że każdy może robić co chce. Na ile studium jest zgodne z planem zagospodarowania. Nadal uważa, że studium powinno być wyłożone chociażby na 2 tygodnie, gdyż nie było spotkań z mieszkańcami w tym temacie. Czy to jest właściwy czas na podjęcie tej decyzji.

Zastępca Burmistrza uważa, że można się tematowi przyjrzeć. Wskaźnik zabudowy mieszkaniowej mamy przekroczony. Przybliżył ponownie tereny budownictwa mieszkaniowego, inwestycyjnego i zabudowy gospodarczej. Dodał, że m. Makowczyce są ujęte, aby zabudowę rozwinąć.

Projektant stwierdził, że tereny pozostawione jako rolne w Studium, inwestor otrzyma zezwolenie na budowę i w przyszłym planie można będzie to usankcjonować.

Przewodniczący Komisji zapytał czy komisja musi dzisiaj podjąć decyzję.

Burmistrz przypomniał, że w najbliższy piątek jest Sesja Rady Miejskiej i w porządku obrad jest   podjęcie uchwały.

Radny Krzysztof Bula  dodał, że mieszkańcy czekają już 3 lata na studium.

Przewodniczący Rady zwrócił się z zapytaniem czy radni mają uwagi do studium?

Radny Gabriel Kukowka zaproponował aby się wstrzymać od głosu w tym temacie i powrócić do do niego w później.

Inspektor Ewald Zajonc uważa, że jeżeli wyłożymy studium do konsultacji to musimy przyjmować dalsze wnioski o zmiany w jakimś określonym terminie i kolejne pół roku prowadzić procedurę uzgodnień i opiniowania.

Nastąpiła zmiana kworum

Ilość radnych obecnych na sali obrad: 13

Sesję opuściła radna:

1. Sara Pruska

Głosowanie projektu uchwały w sprawie uchwalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Dobrodzień. (16:02)

Wyniki imienne:

ZA(10):

Jerzy Proft, Damian Karpinski, Joachim Wloczyk, Robert Kobus, Rajmund Lichota, Dorota Wołowczyk, Tomasz Miazga, Piotr Kapela, Radosław Zając, Krzysztof Bula

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(3):

Gabriel Kukowka, Rafał Chwalczyk, Dorota Maleska

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):

Sara Pruska, Jacek Skibe

b) przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2022-2023 rok,

Inspektor Irena Kurtz poinformowała, że powodem opracowania nowego gminnego programu dotyczącego  profilaktyki alkoholowej i narkotykowej jest ustawa z dnia 17 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym i niektórych innych ustaw, która skróciła ważność dotychczasowych programów, alkoholowy i narkotykowy, do dnia 31 marca 2022 r.

Zadania w zakresie przeciwdziałania UZALEŻNIENIOM nie zmieniają się, są takie jak w przyjętym wcześniej programie alkoholowym i narkotykowym. Do programu dochodzi uzależnienie behawioralne.

Uzależnienie behawioralne to nic innego jak uzależnienie od wykonywania określonych czynności. Tego typu zachowania traktowane są jako nałogowe (kompulsywne), gdyż człowiek nad nimi nie panuje, a ich występowanie negatywnie wpływa na funkcjonowanie chorego, w wielu obszarach życia.

Przykładami najczęstszych uzależnień behawioralnych są:

•    zakupoholizm,

•    patologiczny hazard,

•    kompulsywne objadanie się,

•    nadmierna koncentracja na zdrowym jedzeniu - ortoreksja

•    uzależnienie od seksu lub pornografii,

•    pracoholizm,

•    uzależnienie od używania komputera i gier komputerowych,

•    uzależnienie od użytkowania sieci internetowej - siecioholizm

•    uzależnienie od telefonu komórkowego - fonoholizm

•    uzależnienie od używania kart płatniczych,

•    uzależnienie od okradania - kleptoholizm

•    uzależnienie od środków masowego przekazu,

•    uzależnienie od opalania się w solarium – tanoreksja

•    przesadna dbałość o sylwetkę poprzez ćwiczenia fizyczne, restrykcyjną - dietę, stosowanie sterydów anabolicznych - bigoreksja

•    uzależnienie od zabiegów medycyny estetycznej i chirurgii plastycznej.

Najskuteczniejszą metodą terapii tych zaburzeń jest długotrwała terapia poznawczo-behawioralna oraz dialog motywujący. Również stosowana jest terapia farmakologiczna.

Sposoby realizacji zadań zawartych w Programie dostosowane są do potrzeb lokalnych i możliwości prowadzenia określonych działań w oparciu o posiadane zasoby instytucjonalne i osobowe.

Radny Joachim Wloczyk zwrócił uwagę na fakt, że  są warsztaty na temat uzależnień, bardzo dobrze że się pojawiły.

Przewodniczący Rady powiedział, że do programu wprowadzono uzależnienia behawioralne, proponuje dopisać do nazwy  „oraz innych uzależnień”.

Radni poparli przedmówcę.

W związku ze zmianą ustawy o zdrowiu publicznym i wprowadzeniem do programu uzależnień behawioralnych, Komisja zaproponowała dodanie do nazwy programu słów „oraz innych uzależnień”.

Głosowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2022-2023 rok, (16:13)

Wyniki imienne:

ZA(13):

Dorota Maleska, Damian Karpinski, Rajmund Lichota, Tomasz Miazga, Robert Kobus, Radosław Zając, Dorota Wołowczyk, Joachim Wloczyk, Krzysztof Bula, Gabriel Kukowka, Rafał Chwalczyk, Piotr Kapela, Jerzy Proft

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):

Sara Pruska, Jacek Skibe

c) wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących własność Gminy Dobrodzień,

Głosowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących własność Gminy Dobrodzień,

Wyniki imienne:

ZA(12):

Piotr Kapela, Rafał Chwalczyk, Robert Kobus, Radosław Zając, Jerzy Proft, Joachim Wloczyk, Rajmund Lichota, Krzysztof Bula, Dorota Wołowczyk, Tomasz Miazga, Damian Karpinski, Dorota Maleska

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(1):

Gabriel Kukowka

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):

Sara Pruska, Jacek Skibe

d)  wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od cen sprzedaży nieruchomości stanowiących lokale mieszkalne,

Głosowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od cen sprzedaży nieruchomości stanowiących lokale mieszkalne,

Wyniki imienne:

ZA(11):

Joachim Wloczyk, Radosław Zając, Robert Kobus, Jerzy Proft, Rajmund Lichota, Krzysztof Bula, Dorota Maleska, Dorota Wołowczyk, Piotr Kapela, Damian Karpinski, Tomasz Miazga

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(2):

Gabriel Kukowka, Rafał Chwalczyk

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):

Sara Pruska, Jacek Skibe

e) zmiany wieloletniej prognozy finansowej,

Skarbnik poinformowała, że zmiany wieloletniej prognozy finansowej przedstawi razem ze zmianami do budżetu.

Zgodnie ze zmianami w budżecie w 2022 roku, dokonano następujących zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Dobrodzień na lata 2022 -2031:

a) kwota dochodów została zwiększona o 874.169,99 zł – zmiana dotyczy dochodów bieżących,

b) kwota wydatków została zwiększona o 967.769,99 zł z czego wydatki bieżące wzrosły o 910.769,99 zł, a wydatki majątkowe o 57.000,00 zł,

c) kwota przychodów została zwiększona o 93.000,00 zł – zmiana dotyczy wolnych środków,

Po dokonaniu powyższych zmian wynik budżetu jest deficytowy i wg planu na 29.04.br. Wynosi -6.193.055,63 zł.

W załączniku Nr 2 uaktualniono nazwę przedsięwzięcia „przebudowa łącznika Błachów-Ligota Dobrodzieńska – drogi dojazdowej do gruntów rolnych w obrębie Błachowa”.

Następnie przedstawiła zmiany do budżetu na 2022r.

1. Po rozstrzygnięciu przetargu, w celu podpisania umowy na wykonanie remontów cząstkowych dróg, konieczne jest zwiększenie planu wydatków (rozdz. 60016) o 76.000,00 zł. W tym celu:

- przenosi się 30.000,00 z zaplanowanych wydatków na wynagrodzenia za odśnieżanie,

- przenosi się 6.000,00 zł z wydatków bieżących na drogi dojazdowe do pól,

- uruchamia się 40.000,00 zł przychodów z tyt. wolnych środków

2. Zwiększa się plan dochodów z tyt.:

- zwrotu kosztów transportu zbiorowego wykonywanego na terenie Gminy Zębowice o 10.000,00 (dz. 600 § 0830)

- opłaty za zajęcie pasa drogowego o 5.500,00 zł (dz. 756 § 0490)

3. Wprowadza się plan dochodów w tyt. zwrotu nadpłaty z 2021 za naprawę autobusu w wysokości 2.900,00zł (dz. 600 § 0940)

4. Wprowadza się otrzymane środki z Funduszu przeciwdziałania Covid-19 na realizację projektu Korpus Seniora -zakup opasek dla seniorów i obsługę programu w wysokości 26.000,00 zł (dz. 852 § 2180) jednocześnie wprowadzając te samą kwotę do planu wydatków w rozdz. 85295.

5. Przenosi się 350.000,00 zł w ramach planu dochodów majątkowych z dochodów z tyt. sprzedaży gruntów pod zabudowę (dz. 700 § 0770) na dochody z tyt. sprzedaży gruntów rolnych (dz. 010 7 0770).

6. Zwiększa się plan wydatków bieżących celem zabezpieczenia środków na :

- przeprowadzenia procedur sprzedaży mieszkań ( m.in. ogłoszeń w prasie)  o 5.000,00 zl (rozdz. 70007)

- ewentualne wypłaty utraconych wynagrodzeń podczas uczestnictwa rezerwistów w ćwiczeniach wojskowych o 3.000,00 zł (środki te po wypłacie są refundowane) (rozdz. 75295)

7. Uzupełnia się plan wydatków na przeprowadzenie przeglądów hydrantów o 7.000,00 zł (rozdz. 75495)

8. Wprowadza się nowe zadania inwestycyjne:

a) Zakup i montaż wiat przystankowych przy ul. Solnej w Dobrodzieniu na kwotę 40.000,00 zł,

b) Wykonanie oświetlenia ul. Miodowej w Dobrodzieniu na kwotę 17.000,00 zł.

9. W celu zrównoważenia budżetu uruchamia się 93.600,00 zł przychodów z tyt. wolnych środków.

Przewodniczący Komisji zaproponował usunięcie z projektu uchwały budżetowej zapisu dot. modernizacji śmieciarki  w kwocie 60.000,00 zł. Dobrze by wyjaśnić na co te środki będą przeznaczone. 

Radny Tomasz Miazga zapytał o przyczynę wymiany wiat przystankowych na ul. Solnej. Są pilniejsze wiaty do wymiany niż wymiana dobrej wiaty.

Burmistrz wyjaśnił, że była kontrola i jest sugestia, aby wymienić wiaty przystankowe. Rozważamy aby na ul. Solną dać nowe wiaty a te obecne zamontować w Liszczoku.

Skarbnik dodała, iż ma nadzieję, że będzie zmiana przepisów, bo jesienią będą problemy z uchwaleniem budżetu na przyszły rok

Głosowanie projektu uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej,

Wyniki imienne:

ZA(11):

Rafał Chwalczyk, Robert Kobus, Rajmund Lichota, Joachim Wloczyk, Krzysztof Bula, Gabriel Kukowka, Jerzy Proft, Damian Karpinski, Piotr Kapela, Dorota Wołowczyk, Radosław Zając

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(2):

Dorota Maleska, Tomasz Miazga

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):

Sara Pruska, Jacek Skibe

f)  wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2022 rok.

Głosowanie projektu uchwały w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2022 rok.

Wyniki imienne:

ZA(11):

Jerzy Proft, Gabriel Kukowka, Radosław Zając, Damian Karpinski, Dorota Wołowczyk, Krzysztof Bula, Piotr Kapela, Robert Kobus, Rajmund Lichota, Rafał Chwalczyk, Dorota Maleska

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(2):

Tomasz Miazga, Joachim Wloczyk

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):

Sara Pruska, Jacek Skibe

Punkt 9.

 Przyjęcie protokołu z posiedzenia Komisji Budżetu z dnia 25 marca 2022r.

Głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu z posiedzenia Komisji Budżetu z dnia 25 marca 2022r. (członkowie Komisji Budżetu)

Wyniki imienne:

ZA(9):

Gabriel Kukowka, Rafał Chwalczyk, Damian Karpinski, Rajmund Lichota, Radosław Zając, Krzysztof Bula, Piotr Kapela, Robert Kobus, Tomasz Miazga

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(4):

Joachim Wloczyk, Dorota Wołowczyk, Dorota Maleska, Jerzy Proft

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):

Sara Pruska, Jacek Skibe.

Punkt 10.

Sprawy różne.

1) odpowiedzi na zapytania radnych z Komisji z dnia 25 marca 2022r.

- radny Damian Karpinski wnioskował o ograniczenie dojazdu samochodów ciężarowych do firm działających w Bzinicy drogami lokalnym: - odp. Prowadzone są rozmowy z firmą wykonującą projekty zmiany organizacji ruchu, aby określić techniczny sposób rozwiązania tego problemu,

- radny Damian Karpinski poinformował o zarwanym przepuście i zniszczonym znaku na ul. Cmentarnej w Bzinicy Nowej – odp. Znak i przepust zostaną naprawione do maja br.,

- radny Jacek Skibe wnioskował o poprawienie stanu placu przy ul. Moniuszki za kioskami – odp. Gmina Dobrodzień nie jest właścicielem ww. placu, znajduje się on posiadaniu prywatnym, z którymi prowadzone są rozmowy w tym temacie.

- radny Robert Kobus zwrócił uwagę na niebezpieczeństwa zagrażające dzieciom podczas wysiadania z autobusu oraz ws. wjazdu autobusów na teren placówki szkolnej w Bzinicy Starej, ZGKiM jako operator publicznego transportu zbiorowego przedstawił stanowisko:

ZGKiM przedstawił przepisy dot. realizacji transportu publicznego oraz sposób realizacji transportu .Przystanek komunikacyjny pod nazwa Bzinica Szkoła usytuowany jest w porozumieniu z zarządcą drogi – z Powiatowym Zarządem Dróg w Oleśnie uwzględniając projekt organizacji ruchu drogowego w ciągu drogi powiatowej 1974 O. Kierowca autobusu zatrzymuje pojazd w celu wyjścia/wejścia dzieci tylko w wyznaczonych miejscach, kierowcy zakazuje się zatrzymywania w miejscach przypadkowych, a za takie uznaje się teren Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Bzinicy Starej w rozumieniu przepisów prawa regulujących realizację publicznego transportu zbiorowego. Zgodnie z pkt. 2 ww. przepisów to opiekun odpowiedzialny jest za bezpieczeństwo transportowanych dzieci, między placówką a miejscem wsiadania/wysiadania dzieci. W żaden sposób nie sposób przenieść tej odpowiedzialności na przewoźnika, którego obowiązują ww. przepisy o transporcie drogowym.

- radny Tomasz Miazga zwrócił uwagę na przepełniające się pojemniki ze śmieciami koło remizy OSP w Dobrodzieniu – odp. Po dokonaniu oględzin w dniu 19.04.2022r. Nie stwierdzono przepełniających się pojemników z odpadami komunalnymi.

- radny Tomasz Miazga wnioskował o posprzątanie miasta po zimie- odp. rozpoczęto ręczne sprzątanie ulic, natomiast generalne sprzątanie przewiduje się po naprawie maszyny sprzątającej w m-cu maju.

2) Skarbnik w nawiązaniu do pisma ZGKiM w Dobrodzieniu w sprawie refundacji poniesionych kosztów za I kwartał w kwocie 19.906,05 zł. Pismo otrzymała w dniu dzisiejszym. Proponuje zostawić kwestię na majowe posiedzenie, aby mogła  przygotować odpowiedź.

3) Przewodniczący Rady zapytał o budynek remizy OSP w Dobrodzieniu.

Burmistrz wyjaśnił, że konserwator zabytków na rozbiórkę budynku remizy OSP się nie zgadza. Strażacy proponowali przesunięcie przedniej ściany, ale tez nie będzie można tak zrobić. Jest sugestia, aby znaleźć odpowiednią działkę pod budowę budynku straży i zadbanie o istniejący budynek remizy.

4) Radny Krzysztof Bula zapytał czy rozpoczęły się remonty cząstkowe dróg.

Zastępca Burmistrza wyjaśnił, że ubiegłym tygodniu podpisana została umowa na remont dróg tłuczniowych, a jutro rozpocznie się remont w Pludrach i w Pietraszowie.

Radna Dorota Maleska zapytała czy ul. Słoneczna będzie remontowana.

Zastępca Burmistrza odpowiedział, że zostaną uzupełnione ubytki, a jeśli sytuacja budżetowa pozwoli będziemy mogli zrobić większy remont.

Radny Tomasz Miazga zwrócił się z zapytaniem do Burmistrza czy nierówności za budynkiem urzędu zaplanowane są do wyrównania.

Burmistrz odpowiedział, że można by wprowadzić takie zadanie inwestycyjne, bo trzeba to zrobić. Zawnioskuje o wyłożenie kostką granitową, która jest na stadionie z odzysku i można ja wykorzystać.

5) Radny Joachim Wloczyk zwrócił się:

•    o przejrzenie i uaktualnienie znaków drogowych w gminie,

•    o uzupełnienie powyrywanych słupków z nazwami ulic,

•    przypomniał, że przy końcu ul. Grzybowskiej w Szemrowicach nie ma wodociągu, a budowane są tam domy i zainteresowani musieli wybudować studnię głębinową. Uważa, że jeżeli będzie możliwość zabudowy tych terenów to trzeba będzie zrobić tam nitkę wodociągu.

Radny Gabriel Kukowka dodał, że ten problem się pojawia jak ktoś kupuje działkę pod zabudowę.

Przewodniczący Rady stwierdził, że pomysł jest dobry. Podobnie jest w m. Dąbrowica. W obrębie 5 budynków mieszkają 2 osoby i ci ludzie byli zmuszeni kopać studnie.

Burmistrz powiedział, że trzeba będzie sprawę rozważyć.

Radni dyskutowali nt. uzbrojenia działek budowlanych, doprowadzenia wody.

6) Radny Joachim Wloczyk przypomniał, że odbyło się spotkanie w sprawie wznowienia publikacji gazety lokalnej „Echo Dobrodzienia i Okolic”. Zapytał o ewentualne koszty druku czasopisma. Powiedział, że na spotkaniu głosy osób były jednoznaczne, że nie powinno się wydawać Echa z innymi gazetami. Czasopismo powinno być w tej samej formie.

Radna Dorota Maleska dodała, że p. Wloczyk ma rację, ponieważ jak Stowarzyszenia piszą projekty to muszą fakty udokumentować w lokalnej prasie.

7) Radny Tomasz Miazga zapytał o budowę kanalizacji w Ligocie Dobrodzieńskiej, do którego miejsca będzie poprowadzona kanalizacja.

Zastępca Burmistrza wyjaśnił, że za szkołą w Ligocie Dobrodzieńskiej kończy się zabudowa, ale dokładnych wyjaśnień udzieli na Sesji RM.

8) Radny Tomasz Miazga zawnioskował o wymianę zniszczonych barierek na moście przy wjeździe do Dobrodzienia ul. Lubliniecką.

9) Radny Tomasz Miazga zapytał o remont ul. ks. Gładysza.

Zastępca Burmistrza poinformował, że do 30.06.br. ma zostać położona sieć wodociągowa, kanalizacja sanitarna, kanalizacja deszczowa. Od rynku do końca cmentarza ulica zostanie wyłączona z ruchu zewnętrznego.  Utrzymany zostanie dojazd oraz dojście tylko do posesji z zabezpieczeniem elementów robót na czas po zmierzchu, oraz usuwaniem (zakrywaniem) zbędnego oznakowania po wykonaniu robót. Zakończenie robót planowane jest na koniec września 2022r. 

Przewodniczący Rady zadał pytanie czy w związku z remontem tej ulicy przedsiębiorcy prowadzący firmy pytali o zwolnienie z podatku.

Burmistrz wyjaśnił, że było pytanie. Firma musi udokumentować, że poniosła straty w związku z utrudnieniami. 

Skarbnik dodała, że w przypadku gdy firmy będą ponosić straty to mają możliwość złożenia wniosku o umorzenie zaległości. Konieczne jest jednak udokumentowanie pogorszenia sytuacji.

10) Radny Joachim Wloczyk poruszył temat nieoświetlonych dróżek w parku miejskim w godzinach wieczornych.

Burmistrz odpowiedział, że jak będą kolejne nabory to park może zostać oświetlony.

11) Radny Krzysztof Bula wnioskował o usunięcie nieaktualnych tablic: informacyjnej i reklamowej przy rozwidleniu ulicy Szemrowickiej i Wojska Polskiego.

12) Radny Rajmund Lichota  zapytał o budowę II części kanalizacji w Pludrach.

Burmistrz udzielił wyjaśnień. Dodał, że odbyło się spotkanie z mieszkańcami, w celu użyczenia działki na przejście. Musimy czekać na informacje.

13) Zastępca Burmistrza przekazał informacje, że podpisana została umowa na odbiór folii rolniczych i od maja br. folie będą odbierane.

14) Burmistrz poinformował, że gmina chce urządzić mieszkania dla uchodźców z Ukrainy. Zwrócił się z apelem jakby ktoś miła meble i inne urządzenia to prosi o wiadomość.

15) Radny Damian Karpinski zwrócił się z zapytaniem w jaki sposób czytać fakturę za wodę i ścieki.

Radna Dorota Maleska dodała, że ten system rozliczeń nie jest łatwy.

Radni zaproponowali, aby zwrócić się  do Dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Dobrodzieniu o przedstawienie sposobu odczytywania faktury / rozliczenia za wodę i ścieki  na posiedzeniu Komisji.  Zaproponowali, aby na komisję zaprosić Dyrektora wraz z pracownikiem dokonującym rozliczeń.

16) Zastępca Burmistrza przedstawił informacje w sprawie garaży na os. Robotniczym 18 w Pludrach.

Ustalono, że większość garaży za budynkiem nie należy do użytkowników lokali budynku. Ponadto zachodzą inne przesłanki by nie wydzielać dodatkowego gruntu, a sami mieszkańcy są przeciwni. W związku z wcześniejszą zgodą Komisji na sprzedaż lokali w budynku wraz z otaczającym gruntem. Zastępca Burmistrza poprosił o odstąpienie od tego warunku.

Radni nie wnieśli sprzeciwu.

Przewodniczący Komisji postulował, aby gmina wprowadziła podatek od garaży, zajętego gruntu.

Na tym posiedzenie zakończono.

Protokołowała
Helena Kościelny

PRZEWODNICZĄCY
Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego,
Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa
mgr Robert Kobus

Miejsca puste zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych.

PDFProtokół z 27 kwietnia 2022.pdf (4,05MB)