Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Protokół z 26 maja 2022

Protokół

z Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa

Obrady rozpoczęto 26-05-2022 o godz. 14:08, a zakończono o godz. 17:01 tego samego dnia.

W posiedzeniu wzięło 11 radnych.

Porządek posiedzenia:

1.    Przyjęcie proponowanego porządku posiedzenia.

2.    Sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Dobrodzień za 2021 rok.

3.    Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:

•    zmiany uchwały Nr XXIII/203/2020 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 29.10.2020r. w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy na lata 2020-2025,

•    zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej,

•    wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2022r.

4.     Sprawy różne.

Przewodniczący Komisji zaproponował, aby dodatkowo wprowadzić

•    jako pkt . 2 przedstawienie oceny zasobów pomocy społecznej za rok 2021,

•    zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXVIII/379/2022 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 30 marca 2022r. w sprawie zakresu pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.

Punkt 1.

Przyjęcie proponowanego porządku posiedzenia. (14:08)

Głosowanie w sprawie proponowanego porządku posiedzenia. (14:11)

Wyniki imienne:

ZA(11):

Robert Kobus, Rajmund Lichota, Jacek Skibe, Jerzy Proft, Radosław Zając, Tomasz Miazga, Piotr Kapela, Gabriel Kukowka, Krzysztof Bula, Damian Karpinski, Rafał Chwalczyk

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(0):

Punkt 2.

Przedstawienie oceny zasobów pomocy społecznej za rok 2021.

Pani Małgorzata Dykta pracownik MGOPS w Dobrodzieniu przedstawiła ocenę zasobów pomocy społecznej za rok 2021. Sporządzenie oceny w zakresie pomocy społecznej jest zadaniem własnym gminy o charakterze obowiązkowym.

Radni nie mieli pytań do przedstawionego tematu.

Punkt 3.

Sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Dobrodzień za 2021 rok.

Sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Dobrodzień za rok 2021 zostało przesłane radnym za pomocą Rada365 w Repozytorium plików w dniu 29 kwietnia 2022 roku.

Sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Dobrodzień za 2021 rok szczegółowo przedstawiła Skarbnik Gminy.

Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu.

Punkt 4.

Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie: (14:39)

podpunkt a)

zmiany Uchwały Nr XXXVIII/379/2022r. w sprawie zakresu pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa

Zastępca Burmistrza wyjaśnił, że jest to zmiana techniczna uchwały. Gmina złożyła wniosek do Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Opolu o remont mieszkań dla uchodźców. Dotychczasowe zapisy w uchwale nie pozwalają na wykonanie remontu mieszkań, dlatego w przedstawionym projekcie uchwały jest podpunkt 3, który daje dużo większe możliwości.

Radny Gabriel Kukowka zwrócił się z zapytaniem, kto będzie miał pierwszeństwo w otrzymaniu mieszkania.

Zastępca Burmistrza odpowiedział, że jeszcze nie opracowaliśmy pełnych zasad, ale w pierwszej kolejności będziemy  chcieli zakwaterować osoby z sal zbiorowych np. z Kocur.

Radny Gabriel Kukowka dodał, że Burmistrz zasugerował, aby pierwszeństwo miały osoby przebywające w skupiskach na dużych salach m.in. w Kocurach.

Zastępca Burmistrza odpowiedział, że jeszcze nie opracowaliśmy pełnych zasad, ale w pierwszej kolejności będziemy chcieli zakwaterować osoby z sal zbiorowych np. z Kocur.

Radny Radosław Zając stwierdził, że jak będzie 3 podpunkt to te pierwsze podpunkty w uchwale są zbędne, a można było rozwinąć podpunkt 3.

Skarbnik Gabriela Gaś wyjaśniła, że są one ograniczone ustawą.

Radny Tomasz Miazga zapytał czy gmina otrzymała pieniądze na uchodźców?

Skarbnik Gabriela Gaś wyjaśniła, że gmina otrzymała środki na bieżące wydatki  m.in. na zdjęcia do dowodów, świadczenia 300+ i 500+.

Projekt uchwały poddano głosowaniu.

Głosowanie projektu uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXVIII/379/2022r. w sprawie zakresu pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (14:51)

Wyniki imienne:

ZA(11):

Krzysztof Bula, Piotr Kapela, Jerzy Proft, Robert Kobus, Gabriel Kukowka, Damian Karpinski, Radosław Zając, Jacek Skibe, Tomasz Miazga, Rafał Chwalczyk, Rajmund Lichota

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(0):

podpunkt b)

zmiany uchwały Nr XXIII/203/2020 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 29.10.2020r. w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy na lata 2020-2025,

Zastępca Burmistrza udzielił wyjaśnień do projektu uchwały. Powiedział, że zmianą jest kwestia zniesienia ograniczenia sprzedaży ze względu na wiek budynków oraz wprowadzenia dodatkowych ograniczeń sprzedaży lokali w obrębie Rynku w Dobrodzieniu.

Radny Damian Karpinski zaproponował, aby sprecyzować zapisy w uchwale, że w obrębie rynku sprzedaż lokali nie obejmuje i podać jakie budynki. Można to zrobić tabelarycznie jak w poprzednich uchwałach.

Radny Tomasz Miazga dodał, że podpunkt 4 jest zbędny.

Przewodniczący Rady Miejskiej przypomniał że o sprzedaży lokalu decyduje Komisja.

Radny Gabriel Kukowka dodał, że zapis powinien być wyraźny, aby wnioskodawca wiedział, że sprzedaż lokali mieszkalnych nie obejmuje w obrębie rynku, wymieniając np. Plac Wolności itd. ulica i nr budynku.

Radny Jacek Skibe proponuje wykreślić z projektu „wspólnot mieszkaniowych”.

Zastępca Burmistrza po dyskusji podsumował wnioski i powiedział, że podpunkt z  ust. 2 trzeba będzie podzielić na dwa odrębne punkty, żeby zapis nie objął wspólnoty.

Przewodniczący Komisji po zaproponowaniu zmian zapisów, odczytał projekt uchwały z zasugerowanymi poprawkami.

Komisja odstąpiła od głosowania projektu uchwały, proponując przygotowanie uchwały na najbliższą Sesje Rady Miejskiej z ujęciem w treści za proponowanych zmian.

Podpunkt c)

zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej,

Skarbnik poinformowała, że zgodnie ze zmianami w budżecie w 2022r. dokonano następujących zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Dobrodzień na lata 2022-2031.

a) kwota dochodów została zwiększona o 1.145.067,29 zł z czego dochody bieżące o 239.817,29 zł, a dochody majątkowe o 905.250,00 zł,

b) kwota wydatków została zwiększona o 220.248,29 zł z czego wydatki bieżące wzrosły

o 218.248,29 zł , a wydatki majątkowe o 2.602,00 zł.

Po dokonaniu powyższych zmian wynik budżetu jest deficytowy i wg planu na dzień 29.04.2022r. wynosi – 5.265.838,63 zł.

Zmniejszono plan przychodów z tytułu wolnych środków o 924.217,00 zł.

W związku ze wzrostem oprocentowania zaciągniętych zobowiązań finansowych zwiększono wydatki na obsługę długu w latach 2023-2031. Środki na ten cel przeniesiono z planowanych wydatków majątkowych.

Skarbnik  przedstawiła propozycje zmian do budżetu gminy Dobrodzień na 2022r:

1. Wprowadzono uzyskane ponadplanowe dochody bieżące z tyt.:

a) otrzymanego odszkodowania z ubezpieczenia mienia :

- w dz. 600 – 3.369,00 zł,

- w dz. 750 – 1.600,00 zł,

b) odsetek od nieterminowych wpłat podatków 5.000,00 zł,

c) zwrotu kosztów upomnień z tyt. zaległości podatkowych 1.600,00 zł,,

d) odsetek od zdeponowanych środków na lokatach bankowych 10.000,00 zł,

e) wpływu opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu w obrocie hurtowym 19.100,00 zł,

f) dochodów związanych z gospodarką odpadami (związane z egzekucją zaległości), w tym:

- opłata za gospodarowanie odpadami – 1.250,00 zł,

- koszty upomnień – 25,00 zł,

- odsetki 160,00 zł.

2. Zmniejszenia dochodów w § 0970 i zwiększenia w § 2700 związane są z dostosowaniem klasyfikacji budżetowej do wytycznych Ministra Finansów dot. klasyfikowania dochodów pochodzących z Funduszu Pomocy.

3. Wprowadzono dotację (dochód majątkowy) na budowę łącznika pomiędzy Błachowem a Ligotą Dobrodzieńską na kwotę 90.250,00 zł.

4. Wprowadzono ponadplanowe dochody majątkowe z tyt. sprzedaży gruntów w wysokości 815.000,00 zł.

5. W związku z otrzymaniem dochodów, które zgodnie z przepisami (szczególnymi zasadami budżetowymi) winne być wydatkowane na określone cele wprowadzono wydatki bieżące na:

- gospodarkę odpadami w wysokości 1.435,00 zł,

- realizację programu przeciwdziałania alkoholizmowi 19.100,00 zł.

6. Zwiększono środki na dotacje do wymiany kotłów o 2,00 zł.

7. Po wprowadzeniu w/w zmian celem zrównoważenia budżetu zmniejszono wykorzystanie

w roku bieżącym wolnych środków o 926.817,00 zł.

Projekt uchwały poddano głosowaniu.

Głosowanie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej,

Wyniki imienne:

ZA(11):

Damian Karpinski, Robert Kobus, Jacek Skibe, Radosław Zając, Jerzy Proft, Krzysztof Bula, Gabriel Kukowka, Rafał Chwalczyk, Rajmund Lichota, Piotr Kapela, Tomasz Miazga

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(0):

podpunkt d)

wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2022 rok.

Komentarz do uchwały został przedstawiony przez p. Skarbnik razem ze zmianami do WPF.

Projekt uchwały poddano głosowaniu

Głosowanie projektu uchwały w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2022 rok.

Wyniki imienne:

ZA(11):

Gabriel Kukowka, Rafał Chwalczyk, Jerzy Proft, Damian Karpinski, Jacek Skibe, Krzysztof Bula, Radosław Zając, Rajmund Lichota, Piotr Kapela, Tomasz Miazga, Robert Kobus

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(0):

Punkt 5.

Sprawy różne.

podpunkt a)

Sprawozdanie z realizacji Rocznego Programu Współpracy Gminy Dobrodzień z organizacji pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za rok 2021. (15:33)

Burmistrz przedstawił roczne sprawozdanie programu, którego głównym celem było budowanie partnerstwa pomiędzy Gminą Dobrodzień a organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, efektywne wykorzystanie społecznej aktywności w zaspokajaniu zbiorowych potrzeb i podnoszeniu poziomu życia mieszkańców Gminy jak również wspieranie organizacji pozarządowych w realizacji ważnych celów społecznych.

Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu.

Burmistrz zaproponował zorganizowanie spotkania z organizacjami pozarządowymi i podziękowanie osobom zaangażowanym za współpracę.

Radny Tomasz Miazga zapytał czy te organizacje np. Caritas muszą się rozliczyć z przyznanych środków?

Skarbnik potwierdziła, że muszą się rozliczać składając ofertę na wykonanie zadania wskazują już konkretne koszty i po wykonaniu składają szczegółowo rozliczenie wykonania dotacji.

Podpunkt b)

odpowiedzi na interpelacje z poprzedniego posiedzenia komisji:

•    w sprawie zamieszkania z najemcą osoby nie ujętej we wniosku o przydział lokalu, czy musi być zgoda administratora?

odp.: Osoba chcąca zamieszkać wspólnie z najemcą, która wcześniej nie została ujeta na wniosku

o przydział lokalu musi otrzymać zgodę właściciela lokalu, w tym przypadku Burmistrza Dobrodzienia, po uprzednim złożeniu wniosku przez najemcą lokalu o wyrażenie zgody na zamieszkanie.

•    Czy po 5 latach zamieszkiwania z najemcą (w przypadku jego śmierci) osoba zamieszkująca może dochodzić uprawnień do lokalu po najemcy?

Odp.: W obecnie obowiązującej Uchwale Nr XXVII/260/2021 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 22 marca 2021r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy Dobrodzień, taki stan prawny nie jest przewidziany.

•    Przewodniczący Komisji odczytał pismo dyrektora ZGKiM w Dobrodzieniu w sprawie zadłużeń czynszowych za okres 2019 r, 2020r, 2021r.

Radny Gabriel Kukowka zauważył, że skoro ktoś wynajmuje mieszkanie i nie dokonuje płatności to administrator może mu zaproponować mieszkanie o niższym standardzie. Prawdopodobnie żaden najemca nie zgłasza zmian osobowych u administratora. Również zastanawia się czy ktoś kontroluje stan faktyczny, czy dany najemca nie posiada innego lokalu mieszkalnego, domu, bo czy osoba która ma nieruchomość zabudowaną może ubiegać się o mieszkanie komunalne.

Przewodniczący Rady Miejskiej dodał, że często tak bywa w sytuacji, kiedy najemca może wykupić mieszkanie choć  ma zadłużenia w opłatach czynszu, znajduje środki na uregulowanie zalegających opłat i przystępuje do wykupu.

Radni rozpoczęli dyskusję na powyższe tematy

Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że każdej komisji poruszane są sprawy zakładu komunalnego i uważa, że należałoby zapraszać na każde posiedzenie dyrektora zakładu, aby na nurtujące pytania mógł na bieżąco odpowiadać.

Komisja po przeprowadzonej dyskusji zawnioskowała, aby na następne posiedzenie zaprosić dyrektora ZGKiM w Dobrodzieniu, celem udzielenia informacji, wyjaśnień na zagadnienia, które zostały poruszane podczas bieżącego i poprzednich posiedzeń komisji oraz odniesienie się do zapisów w odpowiedzi na interpelację odnośnie zadłużeń.

•    Przewodniczący Komisji przekazał, że na facebooku zarzucono brak reakcji na wydanie lokalnej gazety „Echo Dobrodzienia i okolic”?

Burmistrz wyjaśnił,że odbyło się spotkanie w temacie. Redaktor naczelny złożył rezygnację i obecnie jest na etapie poszukiwań osoby, która zgodzi się być redaktorem naczelnym naszej gazety.

Przewodniczący Komisji uważa, że na stronie Urzędu powinna znaleźć się informacja na ten temat, aby mieszkańcy mieli rozeznanie.

Burmistrz dodał, iż zakłada, że najbliższym czasie gazetka zostanie wydana. Stwierdził, że nie ma obowiązku odpowiadania na innych portalach niż strony urzędu. Odpowiedzi na zarzuty nie będzie udzielał na innych portalach społecznościowych.

•    Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę, że na Domu Kultury powiewa tylko flaga ukraińska. Należałoby zamieścić również flagę polską.

•    Przewodniczący Komisji zapytał czy gmina otrzymała odpowiedź w sprawie działki o której była mowa podczas dyskusji na temat budowy remizy w Dobrodzieniu.

Zastępca Burmistrza wyjaśnił, że kupno działki przy ul. Dworcowej na które gminie zależało pod budowę remizy nie jest możliwe. Wysłane zostało kolejne pismo do PKP , aby wydzielić część działki pod budowę. Czekamy na odpowiedź.

•    Zastępca Burmistrza poinformował, że trwają remonty cząstkowe dróg. Rozpoczęto je od dróg na wioskach tak jak proponowano na poprzednich komisjach.

Radny Radosław Zając zwrócił się z zapytaniem jak jest sprawdzana jakość tych robót. Gwarancja na wykonane prace powinna być co najmniej 2 lata. Zawnioskował o podanie jaki jest okres gwarancji wykonanych remontów cząstkowych.

•    Radny Jacek Skibe zapytał czy w pomieszczeniach biurowych Urzędu planowany jest montaż klimatyzacji?

Skarbnik wyjaśniła, żę w ubiegłym roku montaż klimatyzacji nie był wykonany choć zadanie było zaplanowane.

Radny Radosław Zając stwierdził, żę może rozważyć montaż pompy ciepła, która ma dwustronne działanie. Zimą ogrzewa a latem działa jako klimatyzacja, bo ceny opału są coraz wyższe.

Radny Jacek Skibe poparł przedmówcę.

•    Radny Jacek Skibe ponownie poruszył temat budowy studni głębinowej na terenie gminy.

•    Przewodniczący Komisji przypomniał, że minęło kilka miesięcy jak mamy w mieście strefę parkingową. Są momenty, że na parkingu stoi kilka samochodów, a boczne uliczki są całe zaparkowane. Może należy rozważyć wydłużenie czasu bezpłatnego parkowania w godzinach południowych.

Burmistrz uważa, że cel został osiągnięty, bo każdy kto przyjeżdża może zaparkować samochód.

Zastępca Burmistrza dodał, że jeżeli ktoś chce przejść po zakupy do kilku sklepów to może wykupić bilet za 1,00 zł i parkować dłużej.

•    Radny Gabriel Kukowka podjął temat wymiany źródeł ciepła na pompy w szkołach. Prąd drożeje i proponuje to skalkulować

Burmistrz powiedział, że gmina złożyła wniosek do Polskiego Ładu na budowę farmy fotowoltaicznej i czekamy na odpowiedź. W szkołach mamy kotły do wymiany i jesteśmy na liście rezerwowej.

Radny Jacek Skibe zapytał czy brana jest pod uwagę wymiana źródeł ciepła w Domu Kultury i w ZGKiM.

Radny Damian Karpinski uważa, że trzeba myśleć globalnie.

Na tym posiedzenie zakończono.

Protokołowała:
Helena Kościelny

PRZEWODNICZĄCY
Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego,
Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa
mgr Robert Kobus

PDFProtokół z 26 maja 2022.pdf (1,88MB)