Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Protokół Nr XXXVIII/2022

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U.UE. z 2016 r., L 119, poz. 1) , dalej RODO informuję, iż :

1)sesje Rady Miejskiej w Dobrodzieniu są transmitowane i utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. Nagrania obrad z wizerunkami osób uczestniczących w sesji są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Dobrodzieniu i na stronie internetowej gminy.

2) Państwa dane osobowe w postaci wizerunku oraz barwy głosu przetwarzane są w w celu realizacji przez Gminę Dobrodzień jej zadań, a podstawą prawną ich przetwarzania bez Państwa odrębnej zgody jest art. 6 ust 1 pkt c) RODO, co oznacza, że przetwarzanie Państwa danych jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego wynikającego z art. 20 ust. 1b ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2022r. poz. 559), a dotyczącego jawności działalności organów gminy w szczególności prawa obywateli do uzyskiwania informacji.

Obrady będą transmitowane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk.

 

Protokół Nr XXXVIII/2022

z Sesji Rady Miejskiej w Dobrodzieniu.

Obrady rozpoczęto 30-03-2022 o godz. 15:07, a zakończono o godz. 17:15 tego samego dnia.

W posiedzeniu wzięło udział 12 radnych:

1. Sara Pruska

2. Dorota Wołowczyk

3. Jacek Skibe

4. Piotr Kapela

5. Jerzy Proft

6. Gabriel Kukowka

7. Krzysztof Bula

8. Damian Karpinski

9. Joachim Wloczyk

10. Dorota Maleska

11. Radosław Zając

12. Rafał Chwalczyk

(O 15:10 nastąpiła zmiana kworum do sesji dołączył radny Tomasz Miazga, a o 16:27 dołączył radny Robert Kobus )

W Sesji udział wzięli:

1. Andrzej Jasiński – Burmistrz Dobrodzienia

2. Michał Tul – Zastępca Burmistrza

3. Gabriela Gaś - Skarbnik Gminy

4. Waldemar Krafczyk - Sekretarz Gminy

5. Andrzej Pawełczyk - radca prawny

6. Helena Kościelny - protokolant

Porządek obrad:

  1. Otwarcie i stwierdzenie prawomocności obrad.

  2. Przyjęcie proponowanego porządku obrad.

  3. Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie między sesjami.

  4. Sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny za 2021 rok.

  5. Sprawozdanie z działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu za 2021 rok.

  6. Podjęcie uchwał w sprawie:

  • przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2022 – 2024,

  • przyjęcia Programu Osłonowego „Korpus Wsparcia Seniorów” na rok 2022 w Gminie Dobrodzień,

  • przyjęcia "Oświadczenia w sprawie agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę",

  • przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Dobrodzień w 2022 r.,

  • zmiany Uchwały nr XXVII/222/2017 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 22 czerwca 2017 r. w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Miasta i Gminy Dobrodzień na lata 2017-2025,

  • zmiany uchwały w sprawie poboru podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego od osób fizycznych, opłaty targowej w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów oraz określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso,

  • zmiany Uchwały Nr XXXVII/369/2022 w sprawie udzielenia pomocy finansowej Województwu Opolskiemu,

  • zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej,

  • wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2022r.

  1. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej Sesji Rady Miejskiej.

  2. Odpowiedź na interpelacje i zapytania radnych.

  3. Wolne wnioski i informacje.

  4. Zakończenie obrad XXXVIII Sesji Rady Miejskiej w Dobrodzieniu.

Punkt 1.

Otwarcie i stwierdzenie prawomocności obrad. (15:07)

Otwarcia XXXVIII Sesji Rady Miejskiej dokonał Przewodniczący Rady Miejskiej Piotr Kapela słowami „Otwieram XXXVIII Sesję Rady Miejskiej w Dobrodzieniu.”

Stwierdził, że na ogólną liczbę 15 radnych w sesji uczestniczy 12 radnych. Liczba ta stanowi kworum, przy którym może obradować i podejmować uchwały Rada Miejska.

Punkt 2.

Przyjęcie proponowanego porządku obrad. (15:09)

Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił porządek obrad, który radni otrzymali wraz z zawiadomieniem o dzisiejszej sesji.

Proponuje wycofać się z porządku obrad punkt dotyczący podjęcia uchwały w sprawie zmiany Uchwały nr XXVII/222/2017 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 22 czerwca 2017 r. w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Miasta i Gminy Dobrodzień na lata 2017-2025.

Dodatkowo proponuje się wprowadzić do porządku obrad podjęcie uchwał w sprawie:

- udzielenia pomocy rzeczowej dla miasta Czortków położonego na terenie Ukrainy,

- zakresu pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.

Ponadto proponuje się zmienić w pkt. 6 porządku obrad kolejność podejmowanych uchwał budżetowych po uchwale w sprawie zmiany uchwały w sprawie poboru podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego od osób fizycznych, opłaty targowej w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów oraz określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso, podjęte zostaną następujące projekty uchwał:

- w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej dla miasta Czortków położonego na terenie Ukrainy,

- w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej,

- w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2022r.,

- w sprawie zmiany uchwały nr XXXVII/369/2022 w sprawie udzielenia pomocy finansowej Województwu Opolskiemu,

- w sprawie zakresu pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.

Nastąpiła zmiana kworum (15:10)

Ilość radnych obecnych na sali obrad: 13

Do sesji dołączył radny:

1. Tomasz Miazga

Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie przedstawionego porządku obrad?

Jeżeli nikt nie zgłasza: Przystąpimy do głosowania.

Głosowanie w sprawie przyjęcia proponowanego porządku obrad. (15:14)

Wyniki imienne:

ZA(13):

Gabriel Kukowka, Joachim Wloczyk, Sara Pruska, Piotr Kapela, Jerzy Proft, Dorota Maleska, Damian Karpinski, Jacek Skibe, Krzysztof Bula, Radosław Zając, Dorota Wołowczyk, Tomasz Miazga, Rafał Chwalczyk

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):

Rajmund Lichota, Robert Kobus.

Punkt 3.

Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie między sesjami w okresie od 2 marca 2022 do 30 marca 2022. (15:14)

Burmistrz poinformował, że w gminie jest ok. 230 uchodźców. Są uczniowie w szkołach podstawowych 40 uczniów w PSP w Dobrodzieniu, 10 uczniów w PSP w Turzy i 9 uczniów w Zespole Szkół Ponadpodstawowych w Dobrodzieniu.

Następnie podziękował za okazaną pomoc uchodźcom. Dodał, że w dniu dzisiejszym wyjechał tir z pomocą do miasta partnerskiego Czortków.

2 marca 2022r.

- udział w wizji lokalnej w remizie w Dobrodzieniu,

3 marca 2022r.

- posiedzenie komisji Budżetu Obywatelskiego,

- podpisanie aktu notarialnego w Oleśnie,

5 marca 2022

- udział w zebraniu sprawozdawczym OSP Bzinica,

- udział w zebraniu sprawozdawczym OSP Szemrowice,

6 marca 2022

- udział w zebraniu sprawozdawczym OSP Kocury,

7 marca 2022

- spotkanie online w sprawie realizacji projektu Cyfrowa Gmina,

- spotkanie online z dyrektorem NTO w sprawie wydania Echa Dobrodzienia,

- spotkanie z wykonawcą filmu promocyjnego realizowanego w ramach projektu Dobrodzień – dobry adres na mapie LGD Kraina Dinozaurów,

8 marca 2022

- podpisanie aktu notarialnego,

- spotkanie z Marszałkiem Samorządu Województwa Opolskiego Antonim Konopką oraz pracownikami Urzędu Marszałkowskiego w sprawie programu LIFE,

10 marca 2022

- spotkanie z dyrektorami szkół i przedszkoli gminnych,

11 marca 2022

- konferencja LGD na temat funkcjonowania sołectw – Burmistrza reprezentował pan Robert Kobus,

14 marca 2022

- podpisanie umowy z wykonawcą remizy OSP w Pludrach,

15 marca 2022

- spotkanie z panem Bernardem Gaidą w sprawie nauczania języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej,

17 marca 2022

- udział w szkoleniu w ramach projektu „Standardy obsługi inwestora w samorządzie opolskim”,

18 marca 2022

- spotkanie ze Stowarzyszeniem Dobrodzień Potrzebującym,

22 marca 2022

- przekazanie placu budowy pod remizę OSP w Pludrach,

24 marca 2022

- spotkanie z parami obchodzącymi Złote Gody,

25 marca 2022

- spotkanie z parami obchodzącymi Złote Gody,

- udział w Komisji Gospodarczej, Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa Rady Miejskiej,

27 marca 2022

- udział w otwarciu Klubu Aktywności Społeczno-Kulturalnej w Myślinie,

29 marca 2022

- spotkanie w sprawie Funduszy Europejskich w Opolu,

- udział w uroczystości symbolicznego rozpoczęcia robót budowlanych na budowie OSP Pludry,

- spotkanie z wykonawcą Planu Funkcjonalno Użytkowego Kanalizacji Miejscowości Pludry.

Projekty:

1. Kanalizacja Gminy Dobrodzień

  • Ligota Dobrodzieńska – projekt kanalizacji na ukończeniu,

  • Dobrodzień, ul ks. Gładysza – przetarg zakończony, wykonawca wyłoniony, 1 kwietnia br. planowane podpisanie umowy,

  • Pludry – kanalizacja drugiej części wsi, ukończony Plan Funkcjonalno Użytkowy, od 1 kwietnia nabór wniosków w ramach PROW.

2. Klub w Myślinie

  • uroczyste otwarcie nastąpiło 27 marca 2022r.

3. Remiza OSP Pludry

  • 14 marca 2022r. podpisana umowa,

  • 22 marca 2022r. przekazano plac budowy.

4. Cyfrowa gmina projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.

1) Radny Gabriel Kukowka zapytał kiedy odbył się przetarg na kanalizację w Ligocie Dobrodzieńskiej.

Burmistrz wyjaśnił, że do końca czerwca br. powinno nastąpić wykonanie kanalizacji sanitarnej w Ligocie Dobrodzieńskiej. Budowa odbywa się na podstawie programu funkcjonalno-użytkowego „Zaprojektuj i wybuduj.” Uzgodnienia trwają dłużej niż przygotowanie projektu.

2) Radny Gabriel Kukowka poprosił o przedstawienie działań po spotkaniu z p. Bernardem Gaida – Przewodniczącym Związku Niemieckich Stowarzyszeń Społeczno-Kulturalnych w Polsce.

Burmistrz powiedział, że odbyło się spotkanie informacyjne. Przekazane zostało jakie działania podjęła Mniejszość Niemiecka i uzgodniono spotkanie w tym temacie na Komisję Oświaty. Rozmawiał już z dyrektorami szkół. Na spotkaniu z dyrektorami uzgodniono, że dyrektorzy 1 godz. j.s.t. mogą w arkuszu organizacyjnym zaplanować na nauczanie języka mniejszości narodowej – języka niemieckiego.

Radny Tomasz Miazga stwierdził, że inne gminy podejmują uchwały wyrażając sprzeciw wobec obniżenia wysokości subwencji oświatowej na język niemiecki.

Radny Joachim Wloczyk dodał, iż też jest za podjęciem uchwały, gdyż na poziomie gminy w taki sposób można zareagować.

Radny Damian Karpinski dodał, że Burmistrz jest na bieżąco z informacjami w tym temacie, bo Przewodniczący Mniejszości Niemieckiej jest z Dobrodzienia.

Punkt 4.

Sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny za 2021 rok. (15:42)

Przewodniczący Rady Miejskiej przekazał, że Dyrektor Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu Klaudia Tkaczyk na posiedzeniu Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa, które odbyło się w dniu 25 marca 2022r. szczegółowo omówiła przedmiotowe sprawozdanie.

Następnie przedstawił i przybliżył zwięźle formy pomocy tj. wspieranie rodziny w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej, piecza zastępcza, zapewnienie bezpieczeństwa socjalnego rodzinie, realizacja innych zadań dla dobra rodziny przez różne instytucje i organizacje gminy Dobrodzień, potrzeby związane z realizacją zadań z zakresu wspierania rodziny na rok 2021.

Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu.

Punkt 5.

Sprawozdanie z działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu za 2021 rok. (15:47)

Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Dyrektor Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu Klaudia Tkaczyk na posiedzeniu Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa, które odbyło się w dniu 25 marca 2022r. również szczegółowo omówiła sprawozdanie.

Z kolei zapoznał pokrótce z informacjami zawartymi w sprawozdaniu na temat działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu.

Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu.

Punkt 6.

Podjęcie uchwał w sprawie: (15:50)

Podpunkt 1.

Nr XXXVIII/370/2022 w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2022-2024 (15:50)

Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że zgodnie z ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej do zadań własnych gminy należy opracowanie i realizacja 3-letnich gminnych programów wspierania rodziny.

Dodał, że odstępuje się od przedstawiania programu w związku z omówieniem go na posiedzeniu Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa, które odbyło się w dniu 25 marca 2022r.

Projekt uchwały poddano głosowaniu.

Głosowanie Uchwały Nr XXXVIII/370/2022 w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2022-2024. (15:53)

Wyniki imienne:

ZA(13):

Joachim Wloczyk, Jacek Skibe, Damian Karpinski, Dorota Maleska, Jerzy Proft, Piotr Kapela, Tomasz Miazga, Rafał Chwalczyk, Dorota Wołowczyk, Radosław Zając, Krzysztof Bula, Sara Pruska, Gabriel Kukowka

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):

Rajmund Lichota, Robert Kobus

Podpunkt 2.

Nr XXXVIII/371/2022 w sprawie przyjęcia Programu Osłonowego "Korpus Wsparcia Seniorów" na rok 2022 w Gminie Dobrodzień, (15:53)

Przewodniczący Rady przekazał, że program został szczegółowo omówiony na posiedzeniu Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa, które odbyło się w dniu 25 marca 2022r.

Projekt uchwały poddano głosowaniu.

Głosowanie Uchwały Nr XXXVIII/371/2022 w sprawie przyjęcia Programu Osłonowego "Korpus Wsparcia Seniorów" na rok 2022 w Gminie Dobrodzień, (15:57)

Wyniki imienne:

ZA(13):

Gabriel Kukowka, Joachim Wloczyk, Krzysztof Bula, Jerzy Proft, Jacek Skibe, Rafał Chwalczyk, Damian Karpinski, Sara Pruska, Radosław Zając, Tomasz Miazga, Piotr Kapela, Dorota Wołowczyk, Dorota Maleska

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):

Rajmund Lichota, Robert Kobus

Podpunkt 3.

Nr XXXVIII/372/2022 w sprawie przyjęcia "Oświadczenia w sprawie agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę". (15:57)

Projekt uchwały poddano głosowaniu.

Głosowanie Uchwały Nr XXXVIII/372/2022 w sprawie przyjęcia "Oświadczenia w sprawie agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę". (16:00)

Wyniki imienne:

ZA(13):

Joachim Wloczyk, Sara Pruska, Krzysztof Bula, Radosław Zając, Jacek Skibe, Rafał Chwalczyk, Gabriel Kukowka, Dorota Wołowczyk, Jerzy Proft, Damian Karpinski, Dorota Maleska, Piotr Kapela, Tomasz Miazga

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):

Rajmund Lichota, Robert Kobus

Podpunkt 4.

Nr XXXVIII/373/2022 w sprawie przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Dobrodzień w 2022r. (16:01)

Radca prawny Andrzeja Pawełczyk poinformował, że została zmieniona treść uchwały w stosunku do projektu uchwały przedstawionego na Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa, które odbyło się w dniu 25 marca 2022r. Po przeanalizowaniu z obecnym stanem prawnym obowiązującym na dzień dzisiejszy, niektóre zapisy muszą zostać przeniesione do zarządzenia wykonawczego, które wyda Burmistrz. Organ nadzoru jest bardzo wyczulony na zapisy w uchwałach, które mają charakter wykonawczy i te części uchwał uchyla.

Radny Damian Karpinski zapytał, co wykreślono z projektu uchwały.

Radca prawny wyjaśnił, że z projektu uchwały wykreślono zapisy § 17, co spowodowało automatycznie nie podejmowanie uchwały z dołączonymi do uchwały załącznikami.

Projekt uchwały poddano głosowaniu.

Głosowanie Uchwały Nr XXXVIII/373/2022 w sprawie przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Dobrodzień w 2022r. (16:05)

Wyniki imienne:

ZA(13):

Jerzy Proft, Joachim Wloczyk, Dorota Maleska, Damian Karpinski, Rafał Chwalczyk, Piotr Kapela, Dorota Wołowczyk, Gabriel Kukowka, Krzysztof Bula, Radosław Zając, Sara Pruska, Tomasz Miazga, Jacek Skibe

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):

Rajmund Lichota, Robert Kobus

Podpunkt 5.

Nr XXXVIII/374/2022 w sprawie zmiany uchwały w sprawie poboru podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego od osób fizycznych, opłaty targowej w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów oraz określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso, (16:05)

Skarbnik poinformowała, że od 2012 roku stawka inkasa nie była zmieniana, a wpływy z opłaty targowej maleją,a co za tym idzie wynagrodzenie inkasenta również.

Projekt uchwały poddano głosowaniu.

Głosowanie Uchwały Nr XXXVIII/374/2022 w sprawie zmiany uchwały w sprawie poboru podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego od osób fizycznych, opłaty targowej w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów oraz określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso, (16:09)

Wyniki imienne:

ZA(13):

Joachim Wloczyk, Damian Karpinski, Jacek Skibe, Sara Pruska, Piotr Kapela, Jerzy Proft, Rafał Chwalczyk, Radosław Zając, Gabriel Kukowka, Dorota Wołowczyk, Dorota Maleska, Krzysztof Bula, Tomasz Miazga

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):

Rajmund Lichota, Robert Kobus

Podpunkt 6.

Nr XXXVIII/375/2022 w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej dla miasta Czortków położonego na terenie Ukrainy, (16:10)

Skarbnik przekazała, że art. 73 tzw. spec ustawy w sprawie pomocy obywatelom Ukrainy wprowadza zmiany do ustawy o samorządzie gminnym i daje możliwość udzielenia z budżetu gminy pomocy społecznościom lokalnym i regionalnym innych państw. Podstawą udzielenia tej pomocy jest uchwała organu stanowiącego gminy, związku międzygminnego lub właściwego organu statutowego stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.

Projekt uchwały poddano głosowaniu.

Głosowanie Uchwały Nr XXXVIII/375/2022 w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej dla miasta Czortków położonego na terenie Ukrainy. (16:12)

Wyniki imienne:

ZA(13):

Sara Pruska, Joachim Wloczyk, Gabriel Kukowka, Rafał Chwalczyk, Damian Karpinski, Radosław Zając, Jacek Skibe, Dorota Wołowczyk, Jerzy Proft, Piotr Kapela, Tomasz Miazga, Dorota Maleska, Krzysztof Bula

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):

Rajmund Lichota, Robert Kobus

Podpunkt 7.

Nr XXXVIII/376/2022 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej, (16:13)

Skarbnik poinformowała, że zgodnie ze zmianami w budżecie w 2022r., dokonano następujących zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Dobrodzień na lata 2022-2031.

Kwota dochodów została zmniejszona o 55.208,60 zł. Zmiana dotyczy dochodów bieżących.

Kwota wydatków została zwiększona o 93.384,20 zł, z czego wydatki bieżące wzrosły o 100.905,99 zł, a wydatki majątkowe zmniejszyły się o 7.521,79 zł.

Po dokonaniu powyższych zmian wynik budżetu jest deficytowy i wg planu na dzień 30.03.2022r. wynosi – 6.099,455,63 zł.

Skarbnik dodała, iż na Komisji był wniosek, aby przedstawiać WPF razem ze zmianami do budżetu.

Zmiany do budżetu przedstawiają się następująco:

1. Zwiększa się dochody o :

- zwrot kosztów transportu zbiorowego wykonywanego na terenie Gminy Zębowice - 3.080,00 (dz 600),

- wpływ nadpłaty z podatku VAT za 2021r. - 771,00 (dz. 758)

- odszkodowanie z ubezpieczenia majątku - 549,20 (dz.801)

- zwroty niewykorzystanych dotacji udzielonych w 2021r.- 11.739,00 (dz. 801, 900)

- wpływ opłaty z tytułu wyrejestrowania pojazdu z tytułu trwałej i zupełnej jego utraty - 1.037,20 zł (dz. 900)

- zwrot z tyt. korekty faktury za energię dot. 2021r. - 245,00 zł (dz. 900)

2. Po otrzymaniu informacji o ostatecznych kwotach subwencji koryguje się wprowadzony plan tj,. zmniejsza wpływy części oświatowej subwencji ogólnej o 483.107,00 zł (dz. 758)

3. Przenosi się 161.150,00 zł z dochodów z tytułu sprzedaży gruntów (dz. 70005) na dochody z tyt. sprzedaży gruntów rolnych (dz.010).

4. Zwiększa się wydatki na usługi związane z planami zagospodarowania przestrzennego o 4.000,00 zł (rozdz. 71004).

5. Przenosi się środki w wysokości 70.000,00 zł z utworzonej rezerwy celowej (rozdz. 75818) na realizację budżetu obywatelskiego z tego na:

- zadanie Poprawa bezpieczeństwa strażaków (rozdz. 75412) 50.000,00 (wyd. bieżące 19.342,59, wyd. Majątkowe 30.657,41)

- strażackie rozpoczęcia lata (rozdz. 92195) – wyb. bieżące 20.000,00 zł.

6. Zwiększa się o 10.000,00 zł środki na zwrot kosztów utrzymania przedszkoli z tyt. uczęszczania dzieci z terenu naszej gminy do tych przedszkoli prowadzonych przez inne JST.

7. Zmniejsza się środki na wynagrodzenia w jednostkach oświatowych i żłobku o 344.500,00 zł (rozdz. 80101,80104,80107,80150,85404,85516 oraz przenosi się 4.400,00 zł w ramach wynagrodzeń w jedn. oświatowych z rozdz. 80101 do rozdz. 80103 – 4.200,00 i rozdz. 80148 - 200,00 zł.

8. Zabezpiecza się wkład własny w wysokości 6.250,00 zł do wypłaty stypendiów (rozdz. 85415) przenosząc środki z dowozu uczniów (rozdz. 80113).

9. Wprowadza się środki na oczyszczanie i utrzymanie porządku w gminach w kwocie otrzymanej opłaty za wyrejestrowanie pojazdu tj. 1.037,20 zł.

10. Wprowadza się otrzymaną darowiznę z przeznaczeniem na kastracje kotów – 2.000,00 zł po stronie dochodów i wydatków (rozdz. 90095)

11. Zgodnie z otrzymana informacją z Urzędu Marszałkowskiego o ostatecznej kwocie odszkodowania wynikającej z decyzji wojewody zwiększa się środki na dotację dla województwa na wypłatę odszkodowań o 5.670,80 zł (rozdz. 60013)

12. Zwiększa się plan wydatków na zadaniu Rozbudowa kanalizacji sanitarnej w Pludrach o 6.150,00 zł z przeznaczeniem na wykonanie analizy efektywności kosztowej. (rozdz. 01044).

13.Przenosi się wprowadzone do przychodów środki (250.000,00 zł) pochodzące z programu „Rosnąca Odporność” z § 950 (wolne środki) do § 905 (niewykorzystane środki pieniężne na rachunku bieżącym budżetu, wynikające z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych związane ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu określonymi w odrębnych ustawach).

14. W celu zrównoważenia budżetu uruchamia się 148.592,80 zł wolnych środków.

15. Wprowadza się upoważnienie dla burmistrza do dokonywania zmian w budżecie po stronie dochodów i wydatków wraz ze zmianami pomiędzy działami w zakresie realizacji zadań związanych z pomocą uchodźcom z Ukrainy.

Projekt uchwały poddano głosowaniu.

Głosowanie Uchwały Nr XXXVIII/376/2022 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej, (16:22)

Wyniki imienne:

ZA(13):

Joachim Wloczyk, Sara Pruska, Gabriel Kukowka, Jerzy Proft, Jacek Skibe, Dorota Maleska, Piotr Kapela, Tomasz Miazga, Rafał Chwalczyk, Radosław Zając, Damian Karpinski, Krzysztof Bula, Dorota Wołowczyk

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):

Rajmund Lichota, Robert Kobus

Podpunkt 8.

Nr XXXVIII/377/2022/ w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2022r. (16:23)

Nastąpiła zmiana kworum (16:27)

Ilość radnych obecnych na sali obrad: 14

Do sesji dołączył radny:

1. Robert Kobus

Projekt uchwały poddano głosowaniu.

Głosowanie Uchwały Nr XXXVIII/377/2022/ w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2022r. (16:28)

Wyniki imienne:

ZA(14):

Gabriel Kukowka, Rafał Chwalczyk, Joachim Wloczyk, Radosław Zając, Jacek Skibe, Jerzy Proft, Damian Karpinski, Piotr Kapela, Tomasz Miazga, Dorota Maleska, Dorota Wołowczyk, Sara Pruska, Krzysztof Bula, Robert Kobus

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):

Rajmund Lichota

Podpunkt 9.

Nr XXXVIII/378/2022 w sprawie zmiany uchwały Nr XXXVII/369/2022 w sprawie udzielenia pomocy finansowej Województwu Opolskiemu. (16:45)

Skarbnik przedstawiła komentarz do uchwały.

Projekt uchwały poddano głosowaniu.

Głosowanie Uchwały Nr XXXVIII/378/2022 w sprawie zmiany uchwały Nr XXXVII/369/2022 w sprawie udzielenia pomocy finansowej Województwu Opolskiemu. (16:49)

Wyniki imienne:

ZA(14):

Gabriel Kukowka, Joachim Wloczyk, Damian Karpinski, Piotr Kapela, Krzysztof Bula, Dorota Wołowczyk, Radosław Zając, Dorota Maleska, Tomasz Miazga, Jerzy Proft, Robert Kobus, Sara Pruska, Jacek Skibe, Rafał Chwalczyk

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):

Rajmund Lichota

Podpunkt 10.

Nr XXXVIII/379/2022 w sprawie zakresu pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. (16:49)

Skarbnik przedstawiła komentarz do uchwały. Poinformowała, że gmina może w ramach w ramach zadań własnych zapewnić m.in. zakwaterowanie uchodźcom. Zakres pomocy określa w uchwale organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.

Projekt uchwały poddano głosowaniu.

Głosowanie Uchwały Nr XXXVIII/379/2022 w sprawie zakresu pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (16:53)

Wyniki imienne:

ZA(14):

Gabriel Kukowka, Joachim Wloczyk, Rafał Chwalczyk, Radosław Zając, Krzysztof Bula, Dorota Wołowczyk, Tomasz Miazga, Jacek Skibe, Robert Kobus, Piotr Kapela, Jerzy Proft, Damian Karpinski, Sara Pruska, Dorota Maleska

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):

Rajmund Lichota

Uchwały od Nr XXXVIII/370/2022 do Nr XXXVIII/379/2022 stanowią załącznik do protokołu.

Punkt 7.

Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej Sesji Rady Miejskiej. (16:53)

Protokół z poprzedniej Sesji rady Miejskiej poddano głosowaniu.

Głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu z obrad poprzedniej Sesji Rady Miejskiej. (16:54)

Wyniki imienne:

ZA(14):

Joachim Wloczyk, Sara Pruska, Radosław Zając, Jacek Skibe, Damian Karpinski, Rafał Chwalczyk, Robert Kobus, Dorota Wołowczyk, Piotr Kapela, Krzysztof Bula, Tomasz Miazga, Dorota Maleska, Jerzy Proft, Gabriel Kukowka

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):

Rajmund Lichota

Punkt 8.

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych. (16:54)

Punkt 9.

Wolne wnioski i informacje. (16:55)

1) Radny Jacek Skibe poruszył sprawę przekwaterowania uchodźców ze świetlic do mieszkań. Czy były rozmowy z innymi firmami oprócz ZGKiM, aby przyspieszyć remonty mieszkań przygotowywanych dla uchodźców.

Zastępca Burmistrza wyjaśnił, że są mieszkania i chcielibyśmy wstępnie dobrać rodziny. A tempo remontu mieszkań zależy od mocy przerobowych ZGKiM.

Radny Jacek Skibe poprosił, aby zwrócić się do firm lokalnych, żeby pomogły przy remoncie mieszkań.

2) Radny Krzysztof Bula zapytał o remonty cząstkowe nawierzchni dróg w gminie.

3) Radna Dorota Maleska zapytała o remont cząstkowy nawierzchni ul. Słonecznej w Rzędowicach.

Burmistrz odpowiedział, że remonty cząstkowe nawierzchni bitumicznych i tłuczniowych dróg rozpoczną się po rozstrzygnięciu przetargu, przewidywany termin pod koniec kwietnia.

Radny Radosław Zając dodał, że remontów cząstkowych będzie coraz więcej, bo materiały są złej jakości i remonty przeprowadzane są niedbale. Należy zwiększyć nadzór nad prowadzonymi remontami.

4) Radny Jacek Skibe zwrócił się z zapytaniem na jakim etapie są prace związane z budową studni głębinowej. Kiedy przewidywana jest realizacja, bo z wodą jest krucho. Należałoby zastanowić się nad pracami.

Burmistrz odpowiedział, że czekamy aż pojawią się nowe fundusze na siec wodociągową. Jak będą nowe nabory to gmina będzie występować. Projekt jest w przygotowywaniu.

Radna Dorota Maleska dodała, że latem są ograniczenia w dostawie wody. Popiera wniosek radnego Jacka Skibe o budowie studni głębinowej.

Radny Jacek Skibe przekazał, że pobieramy wodę z 2 źródeł, jest mieszana. Parametry wody na razie są dobre, ale niedługo może nie być, bo woda ma coraz więcej żelaza i za jakiś czas może nie spełniać wymogów.

5) Radny Damian Karpinski zwrócił się z zapytaniem o termin podłączenia światłowodu w Bzinicy. Firma Czarnet doprowadza do miejscowości światłowód.

Radny Joachim Wloczyk dodał, że w Szemrowicach firma z Tarnowskich Gór buduje sieć światłowodową.

Radny Jacek Skibe powiedział że w Dobrodzieniu buduje światłowód firma Wieczor-Net.

Burmistrz wyjaśnił, że gmina wydaje zgodę na założenie kabli na słupach oraz na umieszczenie infrastruktury telefonicznej przy drogach gminnych. Prace wykonują firmy prywatne i żadnej z nich nie chce promować.

Zastępca Burmistrza dodał, że przygotuje zbiorówkę na jakim terenie która firma prowadzi prace lub będzie pracowała.

Radny Gabriel Kukowka popiera Burmistrza, żeby nie promować żadnego operatora. Na tablicach gminnych są ich ulotki i można znaleźć wszystkie dane, aby się skontaktować. Gmina tylko udziela zgody na wykonanie prac. Jak prace będą skończone to zapewne firmy będą promować swoje usługi.

Radny Damian Karpinski uważa, że dobrze by było ze strony gminy przekazać odpowiednie informacje mieszkańcom na ten temat.

Radny Radosław Zając stwierdził, że propozycja Zastępcy Burmistrza o przygotowaniu wykazu firm i miejsc pracy przy doprowadzaniu światłowodu jest bardzo dobra.

6) Radny Tomasz Miazga poprosił o zwrócenie się do Powiatu o poprawienie nawierzchni drogi za skrzyżowaniem ulicy Wojska Polskiego i Szemrowickiej w kierunku Ligoty Dobrodzieńskiej.

7) Radny Gabriel Kukowka zwrócił się o ujednolicenie oznakowania poziomego ze znakami pionowymi przy wyjeździe z ul. Kolejowej w Turzy na główną drogę.

8) Przewodniczący Rady Miejskiej zwrócił się do przewodniczących komisji aby zaczęli realizować plany komisji , gdyż obostrzenia się skończyły.

Punkt 10.

Zakończenie obrad XXXVIII Sesji Rady Miejskiej w Dobrodzieniu. (17:15)

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej dokonał zamknięcia obrad XXXVIII Sesji rady Miejskiej w Dobrodzieniu.

Obrady były transmitowane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk.

https://bip.dobrodzien.pl/2215/7186/transmisja-obrad-rady-miejskiej-w dobrodzieniu.html

Protokołowała
Helena Kościelny

PRZEWODNICZĄCY
Rady Miejskiej
Piotr Kapela

PDFProtokół Nr XXXVIII 2022.pdf (3,62MB)