Protokół z 25 marca 2022
Protokół
z posiedzenia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa
Obrady rozpoczęto 25-03-2022 o godz. 13:12, a zakończono o godz. 16:36 tego samego dnia.
W posiedzeniu wzięło udział 8 członków:
1. Jacek Skibe
2. Piotr Kapela
3. Gabriel Kukowka
4. Krzysztof Bula
5. Damian Karpinski
6. Rajmund Lichota
7. Robert Kobus
8. Radosław Zając
(O godz. 13:13 nastąpiła zmiana kworum dołączył radny Tomasz Miazga, a o godz. 13:40 dołączył radny Rafał Chwalczyk.).
Porządek posiedzenia:
-
Przyjęcie proponowanego porządku posiedzenia.
-
Rozpatrzenie wniosków o najem lokali z zasobu mieszkaniowego Gminy Dobrodzień.
-
Rozpatrzenie wniosku w sprawie sprzedaży lokalu komunalnego w Dobrodzieniu przy ulicy Piastowskiej 6 .
-
Omówienie sprzedaży działek w Dobrodzieniu o nr ew. 3109, 3093, 3094, 3097 – były teren RSP Jedność.
-
Sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny za 2021 rok.
-
Sprawozdanie z działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu za 2021 rok.
-
Zaopiniowanie projektu uchwał w sprawie:
-
przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2022 – 2024,
-
przyjęcia "Oświadczenia w sprawie agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę",
-
przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Dobrodzień w 2022 r.,
-
zmiany Uchwały nr XXVII/222/2017 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 22 czerwca 2017 r. w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Miasta i Gminy Dobrodzień na lata 2017-2025,
-
zmiany uchwały w sprawie poboru podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego od osób fizycznych, opłaty targowej w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów oraz określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso,
-
zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej,
-
wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2022r.
-
Przyjęcie protokołu z posiedzenia Komisji w dniu 28 lutego 2022r.
-
Sprawy różne.
Punkt 1.
Przyjęcie proponowanego porządku obrad.
Przewodniczący Komisji zaproponował, skreślić
-
pkt 2 – rozpatrzenie wniosków o najem lokali z zasobu mieszkaniowego Gminy Dobrodzień oraz
-
wycofać projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały nr XXVII/222/2017 RM w Dobrodzieniu z dnia 22 czerwca 2017 r. w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Miasta i Gminy Dobrodzień na lata 2017-2025.
Zaproponował, aby dodatkowo wprowadzić
-
w pkt .2 Informację w sprawie skreślenia z listy osób oczekujących na zamianę lokalu, oraz
-
w pkt. 7 b) zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Programu Osłonowego „Korpus Wsparcia Seniorów” na rok 2022 w Gminie Dobrodzień,
w pkt 7 zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej dla miasta Czortków położonego na terenie Ukrainy.
Głosowanie w sprawie proponowanego porządku obrad.
Wyniki imienne:
ZA(8):
Radosław Zając, Gabriel Kukowka, Robert Kobus, Damian Karpinski, Jacek Skibe, Krzysztof Bula, Rajmund Lichota, Piotr Kapela
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(3):
Tomasz Miazga, Jerzy Proft, Rafał Chwalczyk
Nastąpiła zmiana kworum
Ilość radnych obecnych na sali obrad: 9
Do sesji dołączyli radni:
1. Tomasz Miazga
Punkt 2.
Informacja w sprawie skreślenia z listy osób oczekujących na zamianę lokalu.
Zastępca Burmistrza Michał Tul przekazał informację o skreśleniu z listy osób oczekujących na zamianę lokalu mieszkalnego Pana ……………... zam. ………………. ul. ……………..
Punkt 3.
Rozpatrzenie wniosku w sprawie sprzedaży lokalu komunalnego w Dobrodzieniu przy ulicy Piastowskiej 6.
Przewodniczący Komisji przypomniał, że sprawa była przedstawiana na wspólnym posiedzeniu komisji w dniu 28.06.2021r. i z tego protokołu przypomniał wypowiedź Burmistrza „że ogólnie rzecz biorąc jest zwolennikiem sprzedaży ale w tym przypadku poczekałby na informacje jak to jest w innych. Ponieważ lokal mieszkalny jest na górze a na dole są lokale użytkowe”.
Burmistrz powiedział, że jest za sprzedażą, ale można sprawę odroczyć żeby ZGKiM przedstawił kalkulację uzyskiwanego czynszu z lokalu mieszkalnego i użytkowego.
Radny Jacek Skibe uważa, że jak budynek będzie w prywatnych rękach to może właściciel fajnie go odremontuje, gdyż gmina nie ma na to środków. Mówiliśmy, że w obrębie rynku nie sprzedajemy budynków a ten budynek jest na ul. Piastowskiej.
Radny Gabriel Kukowka dodał, że nie ma polityki w sprawie lokalowej. Na dole jest lokal użytkowy a na górze jedno mieszkanie. Jednoosobowa wspólnota mieszkaniowa jak sobie to wyobrazić. Prosi o sprawdzenie ile najemca płaci czynszu za lokal użytkowy.
Burmistrz stwierdził, że za lokal użytkowy czynsz płacony jest zgodnie z uchwałą.
Radny Jacek Skibe zaproponował, aby przeznaczyć do sprzedaży cały budynek, a najemcy mieszkania i lokalu użytkowego niech się dogadają.
Burmistrz uważa, aby się wstrzymać i każdemu najemcy z osobna zaproponować wykup lokalu. Sprzedaż lokalu użytkowego podlega przetargowi.
Zastępca Burmistrza dodał, że jak inna osoba kupi ten lokal a nie WieczorNet to w całej gminie nie mamy internetu, bo jest tam serwerownia. Firma WieczorNet sporo zainwestowała.
Komisja zaproponowała, aby radcy prawni wyrazili opinię czy w budynku w którym znajduje się tylko jeden lokal mieszkalny (w przypadku jego sprzedaży najemcom) i jeden lokal użytkowy jest konieczność utworzenia wspólnoty mieszkaniowej.
Punk 4.
Omówienie sprzedaży działek w Dobrodzieniu o nr ew. 3109, 3093, 3094, 3097- były teren RSP Jedność.
Zastępca Burmistrza omówił wskazując na mapie przedmiotowe działki. Dodał, że działki były sprzedawane bez nakładów. Na tych działkach stoją kurniki. Chcielibyśmy te sprawy uregulować i sprzedać wnioskodawcy przedstawione działki.
Po krótkiej dyskusji radny Jacek Skibe wystąpił, aby zaproponować wydzierżawienie działek.
Radny Gabriel Kukowka proponuje sprawdzić jak w tym temacie sprawy są uregulowane w innych gminach.
Komisja zaproponowała, aby właścicielom kurników zaproponować dzierżawę tych gruntów.
Nastąpiła zmiana kworum
Ilość radnych obecnych na sali obrad: 10
Do sesji dołączyli radni:
1. Rafał Chwalczyk
Punkt 5.
Sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny za 2021 rok.
Dyrektor Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu Klaudia Tkaczyk omówiła przedmiotowe sprawozdanie.
Przedstawiła pokrótce formy pomocy tj. wspieranie rodziny w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej, pieczy zastępczej, zapewnienie bezpieczeństwa socjalnego rodzinie, realizacja innych zadań dla dobra rodziny przez różne instytucje i organizacje gminy Dobrodzień oraz potrzeby związane z realizacją zadań z zakresu wspierania rodziny na rok 2022.
Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu.
Punkt 6.
Sprawozdanie z działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu za 2021 rok.
Sprawozdanie z działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu za 2021 rok przedstawiła Dyrektor Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu Klaudia Tkaczyk .
Przedstawiła w skrócie:
- pomoc społeczną,
- przeciwdziałanie przemocy,
- wspieranie rodziny i system pieczy zastępczej,
- realizacje programu operacyjnego pomoc żywnościowa na lata 2014-2020,
- świadczenia rodzinne,
- świadczenia wychowawcze – Program 500+,
- inne zadania realizowane – dodatki mieszkaniowe, energetyczne.
Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu.
Punkt 7.
Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:
Podpunkt a)
przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2022-2024
Przewodniczący Komisji dodał, że zgodnie z art. 176 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej do zadań własnych gminy należy opracowanie i realizacja 3-letnich gminnych programów wspierania rodziny, o którym dyrektor Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu Klaudia Tkaczyk wypowiadała się wcześniej.
Przewodniczący Komisji przedstawił treść projektu uchwały.
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2022-2024
Wyniki imienne:
ZA(10):
Radosław Zając, Krzysztof Bula, Robert Kobus, Rajmund Lichota, Jacek Skibe, Tomasz Miazga, Piotr Kapela, Rafał Chwalczyk, Damian Karpinski, Gabriel Kukowka
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Jerzy Proft
Podpunkt b)
przyjęcia Programu Osłonowego "Korpus Wsparcia Seniorów" na rok 2022 w Gminie Dobrodzień.
Dyrektor Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Klaudia Tkaczyk poinformowała, że gmina Dobrodzień w 2022 r. zamierza przystąpić do realizacji Programu Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej „Korpus Wsparcia Seniorów". Celem Programu jest m. in. poprawa poczucia bezpieczeństwa i możliwości samodzielnego funkcjonowania w miejscu zamieszkania osób 65+ przez dostęp do tzw. ”opieki na odległość". Do realizacji Programu może przystąpić każda gmina w Polsce w zakresie realizacji zadania własnego określonego w art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tj. podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych. W czasie natomiast trwającej epidemii wirusa COVID - 19, do zadań tych należy zaliczyć również działania na rzecz ochrony seniorów przed zakażeniem COVID - 19. W Gminie Dobrodzień planuje się realizację Modułu II Programu tj. świadczenie usług „opieki na odległość" na rzecz osób starszych (osób 65+) poprzez sfinansowanie zakupu ”opasek bezpieczeństwa" wraz z opłaceniem usługi operatora pomocy przez okres obowiązywania Programu. Gmina może otrzymać środki z Funduszu Przeciwdziałania COVID -19 na realizację działań przewidzianych w okresie realizacji Programu, po przyjęciu przez Radę Miejską programu osłonowego, zgodnie z art. 17. ust. 2 pkt 4 ustawy o pomocy społecznej.
Przewodniczący Komisji przedstawił treść projektu uchwały.
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Programu Osłonowego "Korpus Wsparcia Seniorów" na rok 2022 w Gminie Dobrodzień.
Wyniki imienne:
ZA(10):
Rafał Chwalczyk, Robert Kobus, Krzysztof Bula, Gabriel Kukowka, Jacek Skibe, Tomasz Miazga, Rajmund Lichota, Piotr Kapela, Damian Karpinski, Radosław Zając
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Jerzy Proft
Podpunkt c)
przyjęcia "Oświadczenia w sprawie agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę"
Przewodniczący Komisji przedstawił treść projektu uchwały.
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia "Oświadczenia w sprawie agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę"
Wyniki imienne:
ZA(10):
Robert Kobus, Damian Karpinski, Jacek Skibe, Rafał Chwalczyk, Piotr Kapela, Gabriel Kukowka, Krzysztof Bula, Tomasz Miazga, Radosław Zając, Rajmund Lichota
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Jerzy Proft
Podpunkt d)
przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Dobrodzień w 2022r.
Referent Aleksandra Kosytorz omówiła program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Dobrodzień w 2022 roku.
Powiedziała, że zgodnie z art. 11 ustawy o ochronie zwierząt zapobieganie bezdomności zwierząt i zapewnienie opieki bezdomnym zwierzętom oraz ich wyłapywanie należy do zadań własnych gmin.
Natomiast Rada gminy wypełniając obowiązek, o którym mowa w art. 11 ust. 1, określa, w drodze uchwały, corocznie do dnia 31 marca, program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt.
Program, o którym mowa, obejmuje w szczególności:
1) zapewnienie bezdomnym zwierzętom miejsca w schronisku dla zwierząt;
2) opiekę nad wolno żyjącymi kotami, w tym ich dokarmianie;
3) odławianie bezdomnych zwierząt;
4) obligatoryjną sterylizację albo kastrację zwierząt w schroniskach dla zwierząt;
5) poszukiwanie właścicieli dla bezdomnych zwierząt;
6) usypianie ślepych miotów;
7) wskazanie gospodarstwa rolnego w celu zapewnienia miejsca dla zwierząt gospodarskich;
8) zapewnienie całodobowej opieki weterynaryjnej w przypadkach zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt.
Program, o którym mowa może obejmować
-
plan znakowania zwierząt w gminie,
-
plan sterylizacji lub kastracji zwierząt w gminie, przy pełnym poszanowaniu praw właścicieli zwierząt lub innych osób, pod których opieką zwierzęta pozostają.
Program zawiera wskazanie wysokości środków finansowych przeznaczonych na jego realizację oraz sposób wydatkowania tych środków. Koszty realizacji programu ponosi gmina.
Projekt programu burmistrz najpóźniej do dnia 1 lutego przekazuje do zaopiniowania:
1) właściwemu powiatowemu lekarzowi weterynarii;
2) organizacjom społecznym, których statutowym celem działania jest ochrona zwierząt, działającym na obszarze gminy;
3) dzierżawcom lub zarządcom obwodów łowieckich, działających na obszarze gminy.
Wykonawcy programu nie zmienili się w stosunku do Programu uchwalonego na 2021 rok, tj.:
-
ANIMAL-PRO sp. z o.o. Błażej Kamiński, 46-380 Dobrodzień, ul. Powstańców Śl. 55 w Dobrodzieniu:
- odławianie bezdomnych zwierząt;
- opieka weterynaryjna, w tym w przypadkach zdarzeń drogowych;
- odbiór i utylizacja padłych zwierząt z terenu Gminy;
- usypianie ślepych miotów (poza przypadkami zwierząt, które urodziły się w schronisku)
-
schronisko dla bezdomnych zwierząt zlokalizowane w Paryżu w gminie Pokój, prowadzone przez ,,Fundację Małych Braci św. Franciszka” z siedzibą w Opolu:
- przyjmowanie odłowionych zwierząt;
- stały ryczałtowy koszt miesięczny w wysokości 400 zł (było 360 zł) za 2 miejsca dla zwierząt (przyjęcie/gotowość przyjęcia, wyżywienie, opieka wet., sprzątanie, dobre warunki m.in. ogrzewanie w miesiącach zimowych) + jednorazowo 330 zł (było 300 zł) przy przyjęciu nowego zwierzęcia (czynności wet. tj. badanie, czip, odrobaczenie, sterylizacja/ kastracja itp.).
-
bezdomne zwierzęta gospodarskie umieszczane będą w gospodarstwie rolnym Pana Błażeja Kamińskiego przy ul. Powstańców Śląskich 13 w Dobrodzieniu.
-
„ZWIERZ” Ogólnopolska Fundacja na Rzecz Ochrony Zwierząt z siedzibą w Bieruniu, przy ul. Ekonomicznej 20, kod 43-150
-
warunki :
- ogólny – wprowadzenie do programu postanowień pozwalających na realizację zadań określonych w porozumieniu (dzięki, któremu gmina otrzyma 2 000 zł);
- zaopiniowanie projektu programu przez Fundację;
- promowanie przez Gminę akcji dot. zabiegów kastracji/ sterylizacji i znakowania;
- kwestia kwalifikacji zwierzęcia do zabiegu, znakowanie zwierząt właścicielskich przez wszczepienie mikroczipa a kotów wolnożyjących przez charakterystyczne nacięcie ucha, kwestia opieki nad zwierzęciem po zabiegu, zapewnienie poszukiwania właściciela dla oswojonych kotów wolno żyjących, zasady zgłaszania do zabiegu;
-
uwagi do projektu Programu :
- uszczegółowienie zagadnienia opieki nad kotami wolnożyjącymi (rejestr miejsc bytowania kotów, ich liczby, zasady wydawania karmy, zapewnienie leczenia)
- odniesienie się do uwagi skutkowało m.in. dołączeniem do programu wzoru dokumentów na podstawie których wpisuje się daną osobę do rejestru społecznych opiekunów kotów wolnożyjących i wydaje jej karmę suchą.
Projekt Programu został wysłany (ustawowo do 01. lutego) do zaopiniowania do 9 podmiotów.
Opinie zostały przesłane przez :
- Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami w Polsce, Oddział w Opolu
- Fundację Zwierz w Bieruniu
- Koło Łowieckie Żubr – nie wnieśli zastrzeżeń
- Koło Łowieckie Dzik – nie mieli uwag do projektu
Przewodniczący Komisji przedstawił treść projektu uchwały.
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Dobrodzień w 2022r.
Wyniki imienne:
ZA(10):
Gabriel Kukowka, Rajmund Lichota, Damian Karpinski, Jacek Skibe, Rafał Chwalczyk, Radosław Zając, Krzysztof Bula, Robert Kobus, Tomasz Miazga, Piotr Kapela
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Jerzy Proft
Podpunkt e)
zmiany uchwały w sprawie poboru podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego od osób fizycznych, opłaty targowej w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów oraz określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso,
Skarbnik poinformowała, że od 2012 roku stawka inkasa nie była zmieniana, a wpływy z opłaty targowej maleją,a co za tym idzie wynagrodzenie inkasenta również.
Przewodniczący Komisji przedstawił treść projektu uchwały.
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie poboru podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego od osób fizycznych, opłaty targowej w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów oraz określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso,
Wyniki imienne:
ZA(10):
Rafał Chwalczyk, Damian Karpinski, Robert Kobus, Jacek Skibe, Tomasz Miazga, Piotr Kapela, Rajmund Lichota, Gabriel Kukowka, Krzysztof Bula, Radosław Zając
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Jerzy Proft
Podpunkt f)
zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej,
Skarbnik przedstawiła propozycje zmian do budżetu gminy Dobrodzień na 2022r. oraz komentarz do kolejnych uchwał budżetowych.
1. Zwiększa się dochody o :
- zwrot kosztów transportu zbiorowego wykonywanego na terenie Gminy Zębowice - 3.080,00 (dz 600),
- wpływ nadpłaty z podatku VAT za 2021r. - 771,00 (dz. 758)
- odszkodowanie z ubezpieczenia majątku - 549,20 (dz.801)
- zwroty niewykorzystanych dotacji udzielonych w 2021r.- 11.739,00 (dz. 801, 900)
- wpływ opłaty z tytułu wyrejestrowania pojazdu z tytułu trwałej i zupełnej jego utraty - 1.037,20 zł (dz. 900)
- zwrot z tyt. korekty faktury za energię dot. 2021r. - 245,00 zł (dz. 900)
2. Po otrzymaniu informacji o ostatecznych kwotach subwencji koryguje się wprowadzony plan tj,. zmniejsza wpływy części oświatowej subwencji ogólnej o 483.107,00 zł (dz. 758)
3. Przenosi się 161.150,00 zł z dochodów z tytułu sprzedaży gruntów (dz. 70005) na dochody z tyt. sprzedaży gruntów rolnych (dz.010).
4. Zwiększa się wydatki na usługi związane z planami zagospodarowania przestrzennego o 4.000,00 zł (rozdz. 71004).
5. Przenosi się środki w wysokości 70.000,00 zł z utworzonej rezerwy celowej (rozdz. 75818) na realizację budżetu obywatelskiego z tego na:
- zadanie Poprawa bezpieczeństwa strażaków (rozdz. 75412) 50.000,00 (wyd. bieżące 19.342,59, wyd. Majątkowe 30.657,41)
- strażackie rozpoczęcia lata (rozdz. 92195) – wyb. bieżące 20.000,00 zł.
6. Zwiększa się o 10.000,00 zł środki na zwrot kosztów utrzymania przedszkoli z tyt. uczęszczania dzieci z terenu naszej gminy do tych przedszkoli prowadzonych przez inne JST.
7. Zmniejsza się środki na wynagrodzenia w jednostkach oświatowych i żłobku o 344.500,00 zł (rozdz. 80101,80104,80107,80150,85404,85516 oraz przenosi się 4.400,00 zł w ramach wynagrodzeń w jedn. oświatowych z rozdz. 80101 do rozdz. 80103 – 4.200,00 i rozdz. 80148 - 200,00 zł.
8. Zabezpiecza się wkład własny w wysokości 6.250,00 zł do wypłaty stypendiów (rozdz. 85415) przenosząc środki z dowozu uczniów (rozdz. 80113).
9. Wprowadza się środki na oczyszczanie i utrzymanie porządku w gminach w kwocie otrzymanej opłaty za wyrejestrowanie pojazdu tj. 1.037,20 zł.
10. Wprowadza się otrzymaną darowiznę z przeznaczeniem na kastracje kotów – 2.000,00 zł po stronie dochodów i wydatków (rozdz. 90095)
11. Zgodnie z otrzymana informacją z Urzędu Marszałkowskiego o ostatecznej kwocie odszkodowania wynikającej z decyzji wojewody zwiększa się środki na dotację dla województwa na wypłatę odszkodowań o 5.670,80 zł (rozdz. 60013)
12. Zwiększa się plan wydatków na zadaniu Rozbudowa kanalizacji sanitarnej w Pludrach o 6.150,00 zł z przeznaczeniem na wykonanie analizy efektywności kosztowej. (rozdz. 01044).
13.Przenosi się wprowadzone do przychodów środki (250.000,00 zł) pochodzące z programu „Rosnąca Odporność” z § 950 (wolne środki) do § 905 (niewykorzystane środki pieniężne na rachunku bieżącym budżetu, wynikające z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych związane ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu określonymi w odrębnych ustawach).
14. W celu zrównoważenia budżetu uruchamia się 148.592,80 zł wolnych środków.
15. Wprowadza się upoważnienie dla burmistrza do dokonywania zmian w budżecie po stronie dochodów i wydatków wraz ze zmianami pomiędzy działami w zakresie realizacji zadań związanych z pomocą uchodźcom z Ukrainy.
Przewodniczący Komisji przedstawił treść projektu uchwały.
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej,
Wyniki imienne:
ZA(10):
Piotr Kapela, Rafał Chwalczyk, Gabriel Kukowka, Tomasz Miazga, Krzysztof Bula, Robert Kobus, Radosław Zając, Jacek Skibe, Rajmund Lichota, Damian Karpinski
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Jerzy Proft
Podpunkt g)
wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2022r.
Radny Radosław Zając zwrócił się z zapytaniem czy zakupiona pralka do prania ubrań strażackich będzie dla wszystkich jednostek straży z terenu gminy.
Burmistrz wyjaśnił, że OSP Dobrodzień zdobyło najwięcej głosów w ramach budżetu obywatelskiego z projektem pn. poprawa bezpieczeństwa strażaków OSP Dobrodzień. W ramach zadania zostaną zakupione m.in. specjalistyczna pralka i suszarka. Problemem będzie jednak środek piorący i inne środki chemiczne, które są dosyć drogie. W chwili obecnej ubrania strażacy zawożą do prania do Olesna.
Przewodniczący Komisji przedstawił treść projektu uchwały.
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie projektu uchwały w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2022r.
Wyniki imienne:
ZA(10):
Gabriel Kukowka, Tomasz Miazga, Krzysztof Bula, Piotr Kapela, Jacek Skibe, Robert Kobus, Damian Karpinski, Rajmund Lichota, Radosław Zając, Rafał Chwalczyk
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Jerzy Proft
Podpunkt h)
udzielenia pomocy rzeczowej dla miasta Czortków położonego na terenie Ukrainy.
Skarbnik wyjaśniła, że jeżeli gmina przekazuje pomoc rzeczową na teren Ukrainy musi być uchwała gminy.
Radny Tomasz Miazga zapytał czy środki opatrunkowe można bez problemu zakupić.
Burmistrz odpowiedział, że środki opatrunkowe dla szpitala w Czortkowie są zamówione.
Nastąpiła zmiana kworum
Ilość radnych obecnych na sali obrad: 9
Sesję opuścili radni:
1. Krzysztof Bula
Przewodniczący Komisji przedstawił treść projektu uchwały.
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej dla miasta Czortków położonego na terenie Ukrainy.
Wyniki imienne:
ZA(9):
Robert Kobus, Damian Karpinski, Radosław Zając, Jacek Skibe, Gabriel Kukowka, Piotr Kapela, Rafał Chwalczyk, Rajmund Lichota, Tomasz Miazga
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):
Jerzy Proft, Krzysztof Bula
Wszystkie projekty uchwał stanowią załącznik do protokołu.
8. Przyjęcie protokołu z posiedzenia Komisji w dniu 28 lutego 2022r.
Głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu z posiedzenia Komisji w dniu 28 lutego 2022r.
Wyniki imienne:
ZA(9):
Rafał Chwalczyk, Jacek Skibe, Robert Kobus, Radosław Zając, Gabriel Kukowka, Rajmund Lichota, Piotr Kapela, Tomasz Miazga, Damian Karpinski
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):
Jerzy Proft, Krzysztof Bula
Punkt 9.
Sprawy różne.
1) Przewodniczący przedstawił odpowiedzi na interpelacje dotyczące:
a) nieprawidłowo ważącej wagi na PSZOK-u . Radni zwrócili się o sprawdzenie i w razie stwierdzenia błędu o zgłoszenie uchybień do Czystego Regionu.
Odp. W dniu 16.03.2022r. zwrócono się do Związku Międzygminnego „Czysty Region” o informację w zakresie własnych spostrzeżeń co do prawidłowości działania urządzenia, jak również posiadanych dokumentów legalizacyjnych wagi oraz terminów ich obowiązywania.
b) Radny Jacek Skibe wnioskował o:
- sprawdzenie działania parkomatu od strony Banku Ślaskiego – odp. że nastąpiła awaria klawisza „akceptuj” i został on wymieniony na nowy,
- naprawę zerwanej tabliczki z nazwą ul. Habas – odp. naprawa została wykonana do dnia 12.03.2022r.,
- postawienie znaku zakazu wjazdu pojazdów o dużej masie na ul. Dworcową – odp. prowadzone są prace nad opracowaniem projektu zmiany organizacji ruchu na ww. drodze oraz jej uzgodnienia z Policją.
c) Radny Gabriel Kukowka wnioskował o poprawienie nawierzchni drogi na ul. Śmiałków w Szemrowicach – odp. przeprowadzany jest obecnie przetarg na remonty cząstkowe dróg gminnych i po wyłonieniu wykonawcy gmina przystąpi do wykonania zaplanowanych remontów.
d) Radny Tomasz Miazga wnioskował o poprawienie chodnika przy ul. Oleskiej w stronę cmentarza- odp. Został zgłoszony wniosek o dofinansowanie z programu „Poprawa Bezpieczeństwa Ruchu Pieszych w Obszarze Oddziaływania Przejść dla Pieszych”, który został zaakceptowany i gmina oczekuje kolejnego naboru w ramach którego planowana jest przebudowa przejścia dla pieszych w okolicy stacji Tauronu wraz z chodnikami.
e) Radny Robert Kobus wnioskował o doświetlenie przejścia dla pieszych w miejscowości Pludry na skrzyżowaniu ul. Leśnej z ul. Wyzwolenia – odp. Pomimo pism skierowanych do GDDKiA Zarząd Dróg negatywnie odniósł się do poprawy tego przejścia. Natomiast trwają uzgodnienia z Urzędem Marszałkowskim w zakresie przebudowy tego skrzyżowania wraz z przebudową przejścia i w projekcie uwzględniona zostanie poprawa oświetlenia.
f) Radni wnioskowali o przedstawienie listy ulic i dróg w gminie Dobrodzień na których zaplanowano remonty cząstkowe. Odp.- ogłoszony został przetarg na wykonanie tych remontów cząstkowych i po wyłonieniu wykonawcy nastąpi uzgodnienie listy dróg i zakres ich remontów.
2) Przewodniczący Komisji przedstawił pismo p. ………….. zam. …………………….. o udzielenie odpowiedzi w sprawie wyrażenia zgody na wykup lokalu mieszkalnego, który zajmuje.
Radni po krótkiej dyskusji stwierdzili, iż wniosek dotyczy komunalnego lokalu mieszkalnego, który nie znajduje się na liście lokali przeznaczonych przez gminę do zbycia. Gmina przeznaczając lokale mieszkalne do sprzedaży bierze również pod uwagę, czy w danym budynku znajdują się wynajmowane przez gminę lokale użytkowe oraz lokalizację budynku. Wniosek był przedmiotem analizy przez radnych na posiedzeniach Komisji i Sesji Rady Miejskiej, ale na chwilę obecną nie znalazł pozytywnego stanowiska.
Przewodniczący Rady Miejskiej dodał, że odpowiedź zostanie udzielona w najbliższych dniach wszystkim mieszkańcom budynku przy …………………., biorąc pod uwagę powyższe stwierdzenia.
3) Przez radnych przedstawiona została informacja, aby zainteresować się działaniami osoby, która swoimi poczynaniami stwarza zagrożenie dla przechodniów i przejeżdżających samochodów ul. Piastowską. Podcinane jest drzewo, podkopywane są stelaże z reklamy, osoba ta niszczy samochody i robi inne szkody.
Należałoby zareagować u odpowiednich służb, aby występki tej osoby nie przyczyniły się kiedyś do nieszczęścia.
4) Radny Damian Karpinski zwrócił się aby zobligować firmy działające w Bzinicy poprzez ustawienie odpowiednich znaków drogowych, tak aby samochody ciężarowe dojeżdżające do tych firm nie dojeżdżały drogami dojazdowymi do pól (lokalnymi) ul. Cmentarną, ul. Na Bąki tylko drogą główną z odpowiednimi parametrami dla samochodów ciężarowych. Drogami lokalnymi dojeżdżają rolnicy na pola, dlatego należy wyłączyć z zakazu sprzęt rolniczy.
Przepust na ul. Cmentarnej jest zarwany, również zniszczony jest znak drogowy.
5) Radny Jacek Skibe zapytał kiedy rozpoczną się remonty cząstkowe.
Burmistrz odpowiedział, że przetarg jest ogłoszony i w maju powinno być rozpoczęcie prac.
6) Radny Radosław Zając poruszył temat przeglądu hydrantów na terenie gminy.
Radny zwrócił się z prośbą, aby likwidację hydrantów uzgadniać z zakładami pracy położonymi w ich pobliżu, gdyż są one ważnymi urządzeniami zabezpieczającymi obiekt. Należy sprawdzić fakt z bieżącymi przepisami.
Burmistrz wyjaśnił, że przegląd hydrantów jest zrobiony i sukcesywnie hydranty będą naprawiane, gdyż niektóre z nich wymagają naprawy a niektóre likwidacji.
7) Przewodniczący Komisji zwrócił się o wystosowanie pisma do Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej o podanie pisemnej informacji:
-
o stanie zadłużenia lokatorów na ostatni dzień danego roku kalendarzowego (ogółem) z trzech lat wstecz (minimum) do pięciu lat wstecz (max.),
-
po jakim czasie od wystąpienia zadłużenia wysyłane są monity do osób zadłużonych,
-
w ramach działań windykacyjnych jakie kwoty udało się pozyskać.
8) Radny Tomasz Miazga zwrócił uwagę na przepełniające się pojemniki ze śmieciami koło remizy OSP w Dobrodzieniu oraz zapytał o sprzątanie miasta.
9) Radny Jacek Skibe powrócił do tematu wywróconych drzew w parku.
Burmistrz odpowiedział, że drzewa które się przewróciły są systematycznie uprzątane.
10) Przewodniczący Rady Miejskiej poruszył temat obecnego budynku remizy strażackiej, dodając, że należy zastanowić się nad znalezieniem miejsca pod budowę nowego budynku.
Zastępca Burmistrza poinformował, że ze względu na brak zgody konserwatora zabytków na przebudowę obecnego budynku, podjęliśmy poszukiwania nowego gruntu. Najbardziej odpowiedni wydaje się grunt przy byłym dworcu kolejowym należący do PKP. Rozpoczęliśmy rozmowy z właścicielem.
Na pytanie Przewodniczącego Rady Miejskiej czy takie umiejscowienie dla ewentualnej budowy nowej remizy OSP jest uzgodnione nie zostało sprecyzowane.
11) Radny Jacek Skibe zwrócił się o wyrównanie dziur na terenie przy zbiegu ulic Placu Wolności i Moniuszki (parking za budkami).
12) Radny Robert Kobus zwrócił uwagę na niebezpieczeństwo jakie zagraża dzieciom wysiadającym z autobusu szkolnego po przeciwnej stronie ulicy przy Niepublicznej Szkole Podstawowej w Bzinicy Starej, a przechodzącym później do budynku szkoły i przedszkola.
W celu zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom, zaproponowano zorganizowanie wjazdu przedmiotowego autobusu na plac szkolny (miejsce do wysiadania na placu szkolnym), aby dzieci mogły spokojnie wysiąść z pojazdu i przejść do placówki szkolnej.
13) Zastępca Burmistrza poinformował, że pojawi się projekt uchwały w sprawie zakwaterowania uchodźców – przydziału mieszkań m.in. w Pludrach i przy ul. Piastowskiej 70 są mieszkania do remontu, w których można by zakwaterować uchodźców. Jeżeli nie podejmiemy uchwały to będzie tak jak teraz, że bez udziału komisji nie będzie można przydzielić mieszkania uchodźcom.
Na tym posiedzenie zakończono.
Protokołowała
Helena Kościelny
PRZEWODNICZĄCY
Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego,
Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa
mgr Robert Kobus
Miejsca puste zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych.