Protokół z 28 lutego 2022
PROTOKÓŁ
z posiedzenia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa
Posiedzenie Komisji odbyło się z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość ( zdalny tryb obradowania ). Dyskusja i głosowanie odbędzie się poprzez system informatyczny.
Obrady rozpoczęto 28-02-2022 o godz. 15:06, a zakończono o godz. 18:47 tego samego dnia.
W posiedzeniu wzięło udział 10 członków:
1. Tomasz Miazga
2. Jacek Skibe
3. Piotr Kapela
4. Jerzy Proft
5. Gabriel Kukowka
6. Krzysztof Bula
7. Damian Karpinski
8. Robert Kobus
9. Radosław Zając
10. Rafał Chwalczyk
Porządek posiedzenia:
-
Przyjęcie proponowanego porządku posiedzenia.
-
Rozpatrzenie wniosków o najem lokali z zasobu mieszkaniowego Gminy Dobrodzień.
-
Propozycje zasiedleń wolnych lokali z zasobu mieszkaniowego Gminy Dobrodzień.
-
Rozpatrzenie wniosku w sprawie sprzedaży lokalu komunalnego w Dobrodzieniu przy ulicy Piastowskiej 6 .
-
Rozpatrzenie wniosku w sprawie sprzedaży lokalu komunalnego w Pludrach przy Osiedle Robotnicze 20/18.
-
Wniosek w sprawie sprzedaży lokali mieszkalnych przy Placu Wolności 2 w Dobrodzieniu.
-
Sprawa usuwania drzew rosnących na terenie gminnym jak i prywatnym, które zagrażają bezpieczeństwu.
-
Zaopiniowanie projektu uchwał w sprawie:
-
zmiany Uchwały Nr XXXVI/349/2022 z dnia 31.01.2022r. w sprawie wyznaczenia miejsc do prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników oraz określenia zasad prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników na wyznaczonych miejscach,
-
przejęcia dotychczasowej drogi powiatowej, dawna droga krajowa Nr 46 i zaliczenia jej do kategorii dróg gminnych,
-
przejęcia dotychczasowej drogi powiatowej, część dawnej drogi wojewódzkiej Nr 901, położonej na terenie powiatu oleskiego i zaliczenia jej do kategorii dróg gminnych.
-
zmiany regulaminu wymiany źródeł ciepła w gminie Dobrodzień,
-
rozpatrzenia petycji,
-
wystąpienia z wnioskiem do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji za pośrednictwem Wojewody Opolskiego o zmianę urzędowej nazwy miejscowości Habaś, zmiany rodzaju miejscowości Bąki, Bzionków, Liszczok, Ługi, Marzatka, Murków, Rędzina oraz zniesienia miejscowości Kolejka i Zwóz,
-
ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla strażaków ratowników Ochotniczej Straży Pożarnej za udział w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej, szkoleniu lub ćwiczeniu,
-
zmiany wieloletniej prognozy finansowej;
-
Przyjęcie protokołu z posiedzenia Komisji w dniu 24 stycznia 2022r.
-
Sprawy różne.
Punkt 1.
Przyjęcie proponowanego porządku obrad.
Przewodniczący Komisji zaproponował, aby do porządku obrad dodatkowo wprowadzić zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Województwu Opolskiemu.
Głosowanie w sprawie proponowanego porządku obrad.
Wyniki imienne:
ZA(9):
Damian Karpinski, Gabriel Kukowka, Krzysztof Bula, Jacek Skibe, Jerzy Proft, Robert Kobus, Piotr Kapela, Rafał Chwalczyk, Tomasz Miazga
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):
Rajmund Lichota, Radosław Zając
Punkt 2.
Rozpatrzenie wniosków o najem lokali z zasobu mieszkaniowego Gminy Dobrodzień.
Inspektor Natalia Pyka poinformowała, że wpłynął jeden wniosek o najem lokalu mieszkalnego p. …………………………... (2 osoby ) zam. ………….. ul. …………………....
Głosowanie w sprawie wniosku …………………. – propozycja, aby wpisać wniosek na listę oczekujących - POZYTYWNIE
Wyniki imienne:
ZA(10):
Gabriel Kukowka, Damian Karpinski, Radosław Zając, Jacek Skibe, Piotr Kapela, Krzysztof Bula, Tomasz Miazga, Robert Kobus, Rafał Chwalczyk, Jerzy Proft
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Rajmund Lichota
Nastąpiła zmiana kworum
Ilość radnych obecnych na sali obrad: 11.
Dołączył radny Rajmund Lichota.
Punkt 3.
Propozycje zasiedleń wolnych lokali z zasobu mieszkaniowego Gminy Dobrodzień.
Następnie inspektor Natalia Pyka poinformowała o następujących propozycjach zasiedleń
-
………………... – propozycja zasiedlenia ……………... ul. ……………………….,
Głosowanie w sprawie przydzielenia lokalu - ……………………….
Wyniki imienne:
ZA(11):
Gabriel Kukowka, Jacek Skibe, Radosław Zając, Robert Kobus, Krzysztof Bula, Rajmund Lichota, Rafał Chwalczyk, Tomasz Miazga, Jerzy Proft, Damian Karpinski, Piotr Kapela
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(0):
-
…………….. – propozycja zasiedlenia ……………. ul. ……………………...
Głosowanie w sprawie przydzielenia lokalu – ………………………..,
Wyniki imienne:
ZA(11):
Rafał Chwalczyk, Damian Karpinski, Krzysztof Bula, Robert Kobus, Piotr Kapela, Radosław Zając, Jacek Skibe, Rajmund Lichota, Tomasz Miazga, Jerzy Proft, Gabriel Kukowka
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(0):
Następnie inspektor Natalia Pyka przekazała informacyjnie, że skreśla się z listy oczekujących następujące osoby:
- ……………….. – nie wstawił się do podpisania umowy najmu lokalu, nie złożył rezygnacji z przydziału lokalu;
- ………………………... – nie uzupełnił dokumentów – wniosku.
Dodatkowo inspektor Natalia Pyka przekazała, iż zwolniło się mieszkanie w …………………... ul. ……………... po p. ……………... Zwróciła się z zapytaniem co dalej z tym mieszkaniem, gdyż mieszkanie jest bardzo zaniedbane i wymaga gruntownego remontu.
Komisja nie podjęła decyzji w powyższej sprawie.
Punkt 4.
Rozpatrzenie wniosku w sprawie sprzedaży lokalu komunalnego w Dobrodzieniu przy ulicy Piastowskiej 6.
Inspektor Tomasz Gabor poinformował, że jest to wniosek ponowiony.
Komisja po zapoznaniu się z wnioskiem w sprawie sprzedaży lokalu komunalnego przy ul. Piastowskiej 6 w Dobrodzieniu, zaproponowała aby przed podjęciem decyzji zapoznać się z zapisami w protokole z posiedzenia Komisji z dnia 28.06.2021r.
Komisja nie dokonała głosowania.
Punkt 5.
Rozpatrzenie wniosku w sprawie sprzedaży lokalu komunalnego w Pludrach przy Osiedle Robotnicze 20/18.
Komisja po zapoznaniu się z wnioskiem w sprawie sprzedaży lokalu komunalnego przy ul. Os. Robotnicze 20/18 w Pludrach, zaproponowała by wniosek zaopiniować pozytywnie .
Jednocześnie Komisja zaproponowała, aby poinformować lokatorów mieszkań w przedmiotowym budynku o konieczności utworzenia wspólnoty mieszkaniowej.
Głosowanie w sprawie sprzedaży lokalu komunalnego w Pludrach przy Osiedle Robotnicze 20/18.
Wyniki imienne:
ZA(9):
Jerzy Proft, Rafał Chwalczyk, Robert Kobus, Damian Karpinski, Jacek Skibe, Piotr Kapela, Rajmund Lichota, Tomasz Miazga, Radosław Zając
PRZECIW(1):
Krzysztof Bula
WSTRZYMUJĘ SIĘ(1):
Gabriel Kukowka
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(0).
Punkt 6.
Wniosek w sprawie sprzedaży lokali mieszkalnych przy Placu Wolności 2 w Dobrodzieniu.
Przewodniczący Komisji odczytał opinię radcy prawnego Mariusza Kucharczyka dot. dopuszczalności wyłączenia ze sprzedaży określonych lokali komunalnych w kontekście uprawnienia do wykupu lokalu z tytułu najmu lokalu mieszkalnego. Zgodnie z aktualnym orzecznictwem NSA gmina, jako właściciel mienia komunalnego ma prawo wynikające z art. 18 ust. pkt 9a ustawy o samorządzie gminnym do określenia zasad zbycia nieruchomości, bowiem przeznaczenie nieruchomości do obrotu należy wyłącznie do ich właściciela. W tym uprawnieniu mieści się możliwość wycofania określonych lokali z zamiaru ich sprzedaży, a także określenia dodatkowych uwarunkowań ich sprzedaży. Natomiast organ wykonawczy gminy gospodarując mieniem komunalnym (art. 30 ust. 1 i 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym), decyduje o tym, które lokale mieszkalne z kategorii lokali dopuszczonych przez radę do zbycia należy przeznaczyć do sprzedaży lub z tej sprzedaży wycofać. Złożenie przez najemcę wniosku o wykup mieszkania nie stwarza po jego stronie uprawnienia do domagania się zbycia na jego rzecz wynajmowanego lokalu, a wyłączenie ze sprzedaży określonych lokali nie narusza interesu prawnego najemcy lokalu.
Przewodniczący Komisji przedstawił informacje uzyskane od radcy prawnego Andrzeja Pawełczyka, iż zgodnie z § 4 załącznika do uchwały w sprawie wieloletniego programu mieszkaniowego, jego redakcja musi ulec zmodyfikowaniu pod kątem na przykład, które komunalne lokale mieszkalne mogą być dodatkowo przeznaczone do zbycia na warunkach preferencyjnych.
Po krótkiej dyskusji Przewodniczący Rady stwierdził, że w tym temacie chodziło o sprawdzenie uwarunkowań prawnych dot. sprzedaży lokali mieszkalnych.
Radny Damian Karpinski przypomniał, że jest to najbliższy budynek koło urzędu.
Punkt 7.
Sprawa usuwania drzew rosnących na terenie gminnym jak i prywatnym, które zagrażają bezpieczeństwu.
Przewodniczący Komisji przedstawił opinie radców prawnych dot. możliwości usuwania drzew bez udziału (zgody) właściciela, które mówią m.in., że art. 83 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody stanowi, że usunięcie drzew lub krzewów z terenu danej nieruchomości może nastąpić po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez burmistrza ale na wniosek posiadacza nieruchomości. Ust. 6 wymienionego artykułu zawiera zamknięty katalog drzew lub krzewów których usunięcie nie wymaga uprzedniego uzyskania zezwolenia. W katalogu tym nie zostały wymienione drzewa obumarłe, których usunięcie wymaga zezwolenia. Wniosek o wydanie zezwolenia powinien zawierać przyczynę i termin zamierzonego usunięcia drzewa. Obumarcie lub choroba drzewa może stanowić uzasadnienie wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie takiego drzewa, lecz nie może usprawiedliwiać samowolnego działania osoby dokonującej wycięcia drzewa. Organ właściwy do wydania zezwolenia dokonuje oceny czy podane we wniosku drzewo jest obumarłe i jakie są przyczyny obumarcia, jak też czy drzewo nie rokuje szans na przeżycie i czy możliwe jest wydanie stosownego zezwolenia na jego usunięcie. Właściciel nieruchomości nie posiada uprawnień do samodzielnej oceny żywotności drzew lub krzewów i samowolnego ich usunięcia.
Następnie referent Aleksandra Kosytorz omówiła tok postępowania dot. wycięcia drzew na gruntach gminnych i gruntach prywatnych.
Drzew rosnących na gruntach gminnych
W nawiązaniu do art. 83 ustawy o ochronie przyrody - Usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości lub jej części może nastąpić po uzyskaniu zezwolenia wydanego na wniosek posiadacza nieruchomości - za zgodą właściciela tej nieruchomości. Nie jest konieczne uzyskanie zgody właściciela nieruchomości w przypadku wniosku złożonego przez: spółdzielnię mieszkaniową, wspólnotę mieszkaniową, w której właściciele lokali powierzyli zarząd nieruchomością wspólną zarządowi, zarządcę nieruchomości będącej własnością Skarbu Państwa, użytkownika wieczystego lub posiadacza nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym. Zezwolenie na usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości wydaje wójt, burmistrz albo prezydent miasta, a w przypadku gdy zezwolenie dotyczy usunięcia drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków - wojewódzki konserwator zabytków.
Czynności w zakresie, w jakim są one wykonywane przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta, w odniesieniu do nieruchomości będących własnością gminy - z wyjątkiem nieruchomości będących w użytkowaniu wieczystym innego podmiotu - wykonuje starosta. Zezwolenie na usunięcie drzewa w pasie drogowym drogi publicznej, z wyłączeniem obcych gatunków topoli, wydaje się po uzgodnieniu z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska (dodatkowe 30-60 dni w toku postępowania). Organ właściwy do wydania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu przed jego wydaniem dokonuje oględzin w zakresie występowania w ich obrębie gatunków chronionych.
Drzewa rosnące na gruntach prywatnych :
Wyjątkiem od obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów jest usuwanie drzew lub krzewów, rosnących na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Art. 83f określa inne sytuacje w których nie jest konieczne uzyskanie zezwolenia na usunięcie (m. in. gatunki drzew o określonych obwodach pnia na wysokości 5 cm od poziomu gruntu, drzewa owocowe, drzewa usuwane w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania rolniczego).
Właściciel nieruchomości prywatnej jest obowiązany dokonać zgłoszenia do organu zamiaru usunięcia drzewa, jeżeli obwód pnia drzewa mierzonego na wysokości 5 cm przekracza: 80 cm - w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego/ 65 cm - w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego/ 50 cm - w przypadku pozostałych gatunków drzew.
Organ, w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia dokonuje oględzin z których sporządza protokół.
Nie istnieje ,,tryb interwencyjny” w ramach którego możliwe by było usunięcie drzew zagrażających bezpieczeństwu z terenu prywatnego bez zgody właściciela i z pominięciem odpowiednich procedur.
Istnieje wyjątek od obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów w przypadku prowadzenia akcji ratowniczej przez jednostki ochrony przeciwpożarowej lub inne właściwe służby ustawowo powołane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia (np. drzewo niemal złamane w połowie, którego część zwisa nad drogą).
Przewodniczący Komisji poruszył sprawę przewróconego drzewa na ul. Wyzwolenia podczas ostatniej wichury w styczniu. Przypomniał jakie zagrożenie niosą stare, puste drzewa w środku, które przewracają się podczas silniejszego wiatru, a właściciel nieruchomości mieszka za granicą.
Radny Radosław Zając zwrócił się z zapytaniem o tok postępowania dokonania przycięcia drzewa rosnącego w pasie drogi gminnej.
Referent Aleksandra Kosytorz wyjaśniła, że prace w obrębie korony drzewa nie mogą prowadzić do usunięcia gałęzi w wymiarze przekraczającym 30% korony, która rozwinęła się w całym okresie rozwoju drzewa, chyba że mają na celu: usunięcie gałęzi obumarłych lub nadłamanych, utrzymywanie uformowanego kształtu korony drzewa, wykonanie specjalistycznego zabiegu w celu przywróceniu statyki drzewa. Usunięcie gałęzi w wymiarze przekraczającym 30% korony, która rozwinęła się w całym okresie rozwoju drzewa, stanowi uszkodzenie drzewa. Bez zgody gminy na gruncie prywatnym nie można wycinać (art. 87a ust. 2 ustawy o ochronie przyrody).
Radny Jacek Skibe stwierdził, że w opiniach radców nie zostało wyjaśnione, że jeżeli nie ma właściciela to co gmina powinna zrobić.
Przewodniczący Rady Miejskiej zaproponował, że można zwrócić się do właściciela nieruchomości pisemnie co najmniej dwukrotnie z prośbą o wycięcie drzewa zagrażające bezpieczeństwu innych i jeżeli nie zareaguje to wtedy powiadomić go, że drzewa zostaną wycięte. Czy jest przepis prawny że w takim wypadku gmina działa w granicach prawa i kto ponosi koszty prac związanych z wycinką drzewa.
Radny Krzysztof Bula zwrócił się z zapytaniem co z drzewami, których korzenie podnoszą asfalt ulicy.
Referent Aleksandra Kosytorz wyjaśniła, że taka sytuacja może stanowić przesłankę do wydania zgody na usunięcie drzewa. Zgodnie z art. 86 pkt 4 omawianej ustawy usunięcie drzew zagrażających bezpieczeństwu ludzi i mienia w istniejących obiektach budowlanych jest wyłączone z naliczenia opłaty.
Radny Rajmund Lichota dodał, iż rozmawiał z właścicielem drzew o których była mowa (Pludry), który zobowiązał się do ich wycięcia latem.
Punkt 8. Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:
a) zmiany Uchwały Nr XXXVI/349/2022 z dnia 31.01.2022r. w sprawie wyznaczenia miejsc do prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników oraz określenia zasad prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników na wyznaczonych miejscach,
Przewodniczący Komisji odczytał treść zawiadomienia Wojewody Opolskiego o wszczęciu z urzędu postępowania nadzorczego wobec uchwały Nr XXXVI/349/2022 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 31 stycznia 2022r. w sprawie wyznaczenia miejsc do prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników oraz określenia zasad prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników na wyznaczonych miejscach.
Podinspektor Andrzej Tomal poinformował, że uwagi dot. § 6 załącznika do niniejszej uchwały.
Zapisy w wymienionym pokrywały się z zapisami w ustawie o porządku publicznym. Dlatego§ 6 uchyla się.
Przewodniczący Komisji przedstawił treść uchwały.
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXVI/349/2022 z dnia 31.01.2022r. w sprawie wyznaczenia miejsc do prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników oraz określenia zasad prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników na wyznaczonych miejscach.
Wyniki imienne:
ZA(11):
Damian Karpinski, Jacek Skibe, Krzysztof Bula, Rajmund Lichota, Gabriel Kukowka, Jerzy Proft, Radosław Zając, Tomasz Miazga, Robert Kobus, Rafał Chwalczyk, Piotr Kapela
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(0),
b) przejęcia dotychczasowej drogi powiatowej, dawna droga krajowa Nr 46 i zaliczenia jej do kategorii dróg gminnych,
Przewodniczący Komisji odczytał treść zawiadomienia Wojewody Opolskiego o wszczęciu z urzędu postępowania nadzorczego wobec uchwały Nr XXXVI/356/2022 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 31 stycznia 2022r. w sprawie przejęcia dotychczasowej drogi powiatowej, dawna droga krajowa Nr 46 i zaliczenia jej do kategorii dróg gminnych.
Podinspektor Andrzej Tomal wyjaśnił, że art. 10 ust. 3 ustawy o drogach publicznych mówi, że „Pozbawienie drogi dotychczasowej kategorii, z wyjątkiem przypadku wyłączenia drogi z użytkowania, jest możliwe jedynie w sytuacji jednoczesnego zaliczenia tej drogi do nowej kategorii. Pozbawienie i zaliczenie nie może być dokonane później niż do końca trzeciego kwartału danego roku, z mocą od dnia 1 stycznia roku następnego.” To samo wyjaśnienie dotyczy kolejnej uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawił treść uchwały.
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie w sprawie przejęcia dotychczasowej drogi powiatowej, dawna droga Nr 46 i zaliczenia jej do kategorii dróg gminnych.
Wyniki imienne:
ZA(11):
Jacek Skibe, Robert Kobus, Rajmund Lichota, Radosław Zając, Gabriel Kukowka, Jerzy Proft, Damian Karpinski, Rafał Chwalczyk, Tomasz Miazga, Krzysztof Bula, Piotr Kapela
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(0),
c) przejęcia dotychczasowej drogi powiatowej, część dawnej drogi wojewódzkiej Nr 901, położonej na terenie powiatu oleskiego i zaliczenia jej do kategorii dróg gminnych,
Przewodniczący Komisji odczytał treść zawiadomienia Wojewody Opolskiego o wszczęciu z urzędu postępowania nadzorczego wobec uchwały Nr XXXVI/357/2022 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 31 stycznia 2022r. w sprawie przejęcia dotychczasowej drogi powiatowej, część dawnej drogi wojewódzkiej 901, położonej na terenie Powiatu Oleskiego i zaliczenia jej do kategorii dróg gminnych.
Przewodniczący Komisji przedstawił treść uchwały.
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie w sprawie przejęcia dotychczasowej drogi powiatowej, część dawnej drogi wojewódzkiej Nr 901, położonej na terenie powiatu oleskiego i zaliczenia jej do kategorii dróg gminnych.
Wyniki imienne:
ZA(11):
Robert Kobus, Jacek Skibe, Krzysztof Bula, Rajmund Lichota, Jerzy Proft, Gabriel Kukowka, Tomasz Miazga, Rafał Chwalczyk, Piotr Kapela, Radosław Zając, Damian Karpinski
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(0):
d) zmiany Regulaminu udzielania i rozliczania dotacji celowych na realizację zadań w ramach projektu pn. „Wymiana oraz likwidacja indywidualnych, wysokoemisyjnych źródeł ciepła w gminie Dobrodzień”, ze środków budżetu Gminy Dobrodzień przy udziale środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020, działanie 5.5. Ochrona Powietrza,
Inspektor Paweł Gaś poinformował, że zmiana dot. dofinansowania osób, które deklarowały wymianę źródła ciepła na ekogroszek, ale wnioskodawcy podjęli decyzję o założeniu innego źródła ciepła, otrzymają dofinansowanie do wysokości złożonego pierwotnie wniosku.
Przewodniczący Komisji przedstawił treść uchwały.
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie w sprawie zmiany Regulaminu udzielania i rozliczania dotacji celowych na realizację zadań w ramach projektu pn. „Wymiana oraz likwidacja indywidualnych, wysokoemisyjnych źródeł ciepła w gminie Dobrodzień”, ze środków budżetu Gminy Dobrodzień przy udziale środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020, działanie 5.5. Ochrona Powietrza,
Wyniki imienne:
ZA(11):
Rafał Chwalczyk, Gabriel Kukowka, Jacek Skibe, Damian Karpinski, Krzysztof Bula, Rajmund Lichota, Jerzy Proft, Robert Kobus, Tomasz Miazga, Radosław Zając, Piotr Kapela
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(0):
e) wystąpienia z wnioskiem do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji za pośrednictwem Wojewody Opolskiego o zmianę urzędowej nazwy miejscowości Habaś, zmiany rodzaju miejscowości Bąki, Bzionków, Liszczok, Ługi, Marzatka, Murków, Rędzina oraz zniesienia miejscowości Kolejka i Zwóz,
Zastępca Burmistrza przedstawił protokół z konsultacji. Mieszkańcy opowiedzieli się za zmianą urzędowej nazwy miejscowości Habaś, zmiany rodzaju miejscowości Bąki, Bzionków, Liszczok, Ługi, Marzatka, Murków, Rędzina oraz zniesienia miejscowości Kolejka i Zwóz. Teraz należy wystąpić do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji za pośrednictwem Wojewody Opolskiego o wymienione zmiany.
Przewodniczący Komisji przedstawił treść uchwały.
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie w sprawie wystąpienia z wnioskiem do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji za pośrednictwem Wojewody Opolskiego o zmianę urzędowej nazwy miejscowości Habaś, zmiany rodzaju miejscowości Bąki, Bzionków, Liszczok, Ługi, Marzatka, Murków, Rędzina oraz zniesienia miejscowości Kolejka i Zwóz.
Wyniki imienne:
ZA(11):
Piotr Kapela, Jacek Skibe, Rafał Chwalczyk, Damian Karpinski, Jerzy Proft, Robert Kobus, Gabriel Kukowka, Radosław Zając, Rajmund Lichota, Tomasz Miazga, Krzysztof Bula
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(0):
f) ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla strażaków ratowników Ochotniczych Straży Pożarnych,
Inspektor Andrzej Gawłowski poinformował, że z dniem 1 stycznia 2022 r. w życie weszła ustawa z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 2490), która w art. 15 ust. 2 zawiera delegację ustawową do ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla strażaka ratownika OSP przez właściwą radę gminy w drodze uchwały. Zgodnie z art. 15 ust. 1 tej ustawy ekwiwalent pieniężny przysługuje strażakowi ratownikowi OSP, który uczestniczył w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej, szkoleniu lub ćwiczeniu. Zgodnie z art. 48 tej ustawy ww. uchwały podejmuje się po raz pierwszy w terminie do dnia 30 czerwca 2022 r. Ponadto należy zwrócić uwagę, że mocą art. 38 pkt 12 tej ustawy z dniem 1 stycznia 2022 r. uchylony został przepis art. 28 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 869) stanowiący dotychczasową podstawę do wypłaty ekwiwalentu członkom ochotniczej straży pożarnej oraz podjęcia uchwały przez radę gminy w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu.
Przewodniczący Komisji zapytał jakie kwoty w ubiegłym roku były wypłacone strażakom?
Skarbnik odpowiedziała, iż w 2021r. wypłacono 22.500,00 zł, a w latach wcześniejszych max. ok. 50.000,00 zł.
Radny Krzysztof Bula dodał, że OSP Główczyce nie składa wniosków i nie otrzymuje ekwiwalentu. Zarząd OSP Główczyce podjął taką decyzję.
Przewodniczący Komisji zwrócił się z zapytaniem ile jednostek z terenu gminy pobiera ekwiwalent?
Inspektor Andrzej Gawłowski wyjaśnił, że wszystkie jednostki oprócz OSP Główczyce. Dodał, że obecnie ekwiwalent wypłacany będzie za każdą rozpoczętą godzinę od zgłoszenia wyjazdu z jednostki ochotniczej straży pożarnej.
Zastępca Burmistrza dodał, że OSP Pludry też z części ekwiwalentu zrezygnowała.
Przewodniczący Komisji przedstawił treść uchwały.
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla strażaków ratowników Ochotniczych Straży Pożarnych.
Wyniki imienne:
ZA(11):
Jacek Skibe, Rajmund Lichota, Gabriel Kukowka, Damian Karpinski, Robert Kobus, Rafał Chwalczyk, Tomasz Miazga, Jerzy Proft, Krzysztof Bula, Radosław Zając, Piotr Kapela
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(0):
g) zmiany wieloletniej prognozy finansowej;
Przewodniczący Komisji przedstawił treść uchwały.
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej.
Wyniki imienne:
ZA(11):
Gabriel Kukowka, Rajmund Lichota, Jacek Skibe, Krzysztof Bula, Rafał Chwalczyk, Robert Kobus, Radosław Zając, Damian Karpinski, Piotr Kapela, Tomasz Miazga, Jerzy Proft
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(0):
h) wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2022 rok,
Skarbnik Gminy przedstawiła propozycje zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2022 rok.
1. Wprowadzono dotacje na przygotowanie mieszkań dla repatriantów ( 2 mieszkania w Ligocie Dobrodzieńskiej i 1 mieszkanie w Pludrach) w wysokości 535.440,24 zł . Taką samą kwotę wprowadzono po stronie wydatków. (rozdz. 85334)
2. Wprowadzono dotację w wysokości 35.475,00 zł na usunięcie folii rolniczych oraz wydatki na ten cel w kwocie 38.313,00 zł. (rozdz. 90026)
3. Wprowadzono dotację i środki na wydatki w ramach programu „Granty PPGR” kwota 168.918,00 zł. (rozdz. 85395)
4. W ramach Marszałkowskiej Inicjatywy Sołeckiej złożono wnioski 6 sołectw. Zgodnie z nimi wprowadza się dochody w wysokości 30.000,00 zł oraz wydatki w wysokości 36.000,00 zł.(rozdz. 90015, 90095, 92109)
5. Zgodnie ze złożonym w 2021r, wnioskiem o płatność zadania „Budowa kanalizacji sanitarnej w Gminie Dobrodzień” wprowadza się dochody z tyt dotacji w wysokości 294.324,08 zł (do końca 2021 r. nie otrzymano dofinansowania). (rozdz. 90001)
6. Po otwarciu przetargu konieczne jest zwiększenie o 80.000,00 zł środków na budowę kanalizacji w ciągu ul Ks. Gładysza w ramach zadania „Budowa kanalizacji sanitarnej w Gminie Dobrodzień”. W ramach tego projektu wprowadza się również niewykorzystane w 2021r. środki w wysokości 336.000,00 zł na część dotyczącą budowy kanalizacji w Ligocie Dobrodzieńskiej. (rozdz. 90001) oraz na wydatki pośrednie ponoszone w ramach tego zadania 14.235,90 zł.
7. Ogłoszono wyniki naboru do dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Przebudowa ul. Ks. Gładysza została wpisana na listę podstawową, a przebudowa ul. Szkolnej w Bzinicy Nowej i ul. Jaśminowej w Dobrodzieniu na listę rezerwową. Dla każdego zadania ustalono kwotę dofinansowania na poziomie 60%. Zgodnie z tym zmniejsza się w budżecie kwotę dotacji z tego tytułu o 1.011.475,18 zł tj z 80% do 60%. (rozdz. 60016)
8. Zwiększono środki na remonty dróg o 80.000,00 zł (rozdz. 60016)
9. Przeniesiono środki z dotacji dla jednostek OSP na zakupy dokonywane bezpośrednio z budżetu gminy – kwota 31.850,00 zł (rozdz. 75412)
10. Wprowadzono środki na:
- wykonanie projektu przebudowy budynku komunalnego na ul. Moniuszki w Dobrodzieniu 31.000,00 zł (rozdz. 70007)
- wykonanie przebudowy odcinka rowu przydrożnego przy ul. Nowa Kolonia w Myślinie 46.000,00 zł (rozdz. 60016)
11. Wprowadzono 155.149,66 zł przychodów (§ 905) z niewykorzystanych w latach ubiegłych środków z opłat za wydawane zezwolenia na sprzedaż alkoholu i wprowadzono je po stronie wydatków na działanie związane z przeciwdziałaniem alkoholizmowi (rozdz. 85154)
13. W celu zakupu folii, gwoździ i łat zwiększono środki na zarządzanie kryzysowe o 6.000,00 zł (rozdz. 75421)
14. Przeniesiono 788,00 zł w ramach zadania funduszu sołeckiego sołectwa Makowczyce z wydatków majątkowych na wydatki bieżące. (rozdz. 90095)
15. Wprowadzono dotacje dla województwa na wypłatę odszkodowania za grunt pod ścieżką rowerową Bzionków-Dobrodzień w wysokości 54.504,28 zł.
16. W związku z umorzeniem części pożyczki zaciągniętej w BGK zmniejszono rozchody przypadające w bieżącym roku na jej spłatę o 1.091,86 zł.
17. Celem zrównoważenia budżetu uruchomiono wolne środki w wysokości 1.357.531,01 zł.
Przewodniczący Komisji zapytał czy jest wyłoniona firma, która będzie budowała remizę w Pludrach?
Burmistrz wyjaśnił, że przetarg jest otwarty. Z jedną firmą prowadzone były negocjacje i prawdopodobnie jutro będą informacje. Jeżeli cena się utrzyma to jest możliwe, że umowa zostanie podpisana.
Zastępca Burmistrza dodał, że oferta wpłynęła na kwotę 1.375.000,00 zł. Prawdopodobne rozpoczęcie budowy w marcu.
Radny Tomasz Miazga zapytał z czego wynika zmniejszenie o kwotę ok. 400.000,00 zł na szkolnictwo?
Skarbnik wyjaśniła, iż największa kwota wynika ze zmniejszenia subwencji o nauczanie języka niemieckiego co wiąże się ze zmniejszeniem wymiaru godzin nauczania. Co dalej z nauczycielami, którzy nauczają języka niemieckiego.
Burmistrz dodał, że w rozporządzeniu z 4 lutego 2022r. zostało założone zmniejszenie wymiaru nauki języka mniejszości jako dodatkowego z 3 godzin do 1 godziny tygodniowo. Nasza gmina otrzyma ponad 480.000,00 zł subwencji oświatowej mniej.
Przewodniczący Komisji zapytał czy jest możliwość wystąpienia do Mniejszości Niemieckiej o dofinansowanie?
Burmistrz powiedział, że jest po rozmowach z liderami Mniejszości Niemieckiej. Analizuje sytuację, gdyż nie wie czy gminę będzie stać na to, aby sfinansować jeszcze jedną godzinę nauczania dodatkowo. Uważa, że na Komisji Oświaty trzeba będzie o tym rozmawiać.
Radny Damian Karpinski dodał, że odbyło się spotkanie. Przewodniczący Mniejszości Niemieckiej oponuje, aby te pieniądze wróciły do gmin. Zapis w rozporządzeniu jest małokonstytucyjny. Pieniędzy z Mniejszości Niemieckiej szło więcej niż było wyłożone na język niemiecki.
Burmistrz potwierdził, że jest za zwołaniem Komisji Oświaty i przedstawieniem tematu.
Radny Damian Karpinski wystąpił z wnioskiem, aby na najbliższe posiedzenie Komisji Oświaty na którym będzie przedstawiany temat obniżenia wysokości subwencji oświatowej na edukację w zakresie nauczania języka mniejszości niemieckiej oraz zmniejszenia wymiaru godzin dodatkowego nauczania tego języka, zaprosić Przewodniczącego Związku Niemieckich Stowarzyszeń Społeczno-Kulturalnych w Polsce Bernarda Gaidę, celem przeanalizowania tematu.
Przewodniczący Komisji przedstawił treść uchwały.
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2022 rok.
Wyniki imienne:
ZA(11):
Damian Karpinski, Jerzy Proft, Radosław Zając, Robert Kobus, Krzysztof Bula, Rajmund Lichota, Jacek Skibe, Rafał Chwalczyk, Tomasz Miazga, Piotr Kapela, Gabriel Kukowka
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(0):
i) udzielenia pomocy finansowej Województwu Opolskiemu.
Skarbnik Gminy udzieliła informacji.
Przewodniczący Komisji przedstawił treść uchwały.
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie w sprawie udzielenia pomocy finansowej Województwu Opolskiemu.
Wyniki imienne:
ZA(11):
Jacek Skibe, Damian Karpinski, Krzysztof Bula, Robert Kobus, Rafał Chwalczyk, Jerzy Proft, Radosław Zając, Rajmund Lichota, Tomasz Miazga, Piotr Kapela, Gabriel Kukowka
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(0):
Punkt 9.
Przyjęcie protokołu z posiedzenia Komisji w dniu 24 stycznia 2022r.
Głosowanie protokołu z posiedzenia Komisji w dniu 24 stycznia 2022r.
Wyniki imienne:
ZA(11):
Robert Kobus, Jerzy Proft, Krzysztof Bula, Gabriel Kukowka, Jacek Skibe, Radosław Zając, Rafał Chwalczyk, Tomasz Miazga, Damian Karpinski, Rajmund Lichota, Piotr Kapela
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(0):
Punkt 10.
Sprawy różne.
a) Przewodniczący Komisji nawiązał do sprawy pomocy dla uchodźców z ogarniętej wojną Ukrainy. Podziękował radnym p. Jackowi Skibe i p. Sarze Pruski za już okazaną pomoc.
Burmistrz poinformował, że odbyło się spotkanie koordynujące ze Starostą, który był po spotkaniu z Wojewodą. Podziękował mieszkańcom, którzy bardzo szybko podjęli działania m.in. jednostce OSP, osobom działającym w Domu Kultury, Stowarzyszeniom, osobom indywidualnym, radnym p. Jackowi Skibe i p. Sarze Pruski.
Przekazał ustalenia ze spotkania ze Starostą:
- że te osoby, które przybywają do Polski otrzymają status uchodźcy przy określonych warunkach. Osoby które nie mają dokumentów składają oświadczenie. Od jutra uruchomiony zostanie punkt informacyjny w Urzędzie. Osoby przybywające, które otrzymają status uchodźcy będą miały przywileje, że mogą iść do lekarza, będą mogły zapisać swoje dzieci do szkoły, bądź będą mogły podjąć pracę. Szczegółowe ustalenia dopiero będą.
- zbierane będą informacje co jest potrzebne osobom przybywającym. Będzie utrzymywany stały kontakt z punktami zbiórek i niezbędne rzeczy będą docierały do rodzin, osób potrzebujących,
- Starosta otworzył formularz rodzin, które chciałyby gościć kogoś z Ukrainy u siebie. Wskazane zostały też miejsca- świetlice w Kocurach, w Główczycach i w Pludrach, gdzie przybywające osoby będą mogły się zatrzymać. Miejscami na terenie gminy dysponuje Starosta.
- odnośnie prowadzonych zbiórek. Został uruchomiony magazyn na Województwo Opolskie w Krapkowicach. Wszystkie zebrane produkty, rzeczy zostaną przewiezione do Krapkowic a stamtąd Zakłady Azotowe w Kędzierzynie-Koźlu dalej przewiozą je do Przemyśla, a potem dalej na Ukrainę.
Zastępca Burmistrza dodał, że w Urzędzie Gminy zostanie wyznaczona osoba do pomocy z osobami przybywającymi z Ukrainy. Będzie podany numer telefonu, a zakładki zostaną opublikowane na stronie internetowej urzędu. Wszystkie osoby, które tu przyjeżdżają mają swojego opiekuna, który pomaga załatwiać sprawy.
Radny Damian Karpinski zapytał czy wiadomo jest jak wygląda sytuacja w Czortkowie?
Burmistrz odpowiedział, że gmina próbuje nawiązać kontakt, wysłany został e-mail, ale zwrotnej odpowiedzi nie otrzymaliśmy. Dodał, że do Domu Kultury przyjedzie 21 osób z klubów pływackich, z tych osób 14 dzieci obiecali zabrać do swoich domów rodzice dzieci należących do klubu VEGA, a pozostałe dzieci + opiekunowie zostaną ulokowani w domu prywatnym na Myślinie.
Radny Damian Karpinski zaproponował, aby poprosić o pomoc nasze drugie miasto partnerskie Haan.
Radny Jacek Skibe przedstawił propozycję do radnych. Czy nie zastanowić się aby ustalić coś na zasadzie diety, bonu dla prywatnych osób, które przyjmą uchodźców. Gminę na taki gest byłoby stać do czasu, aż środki od Państwa te osoby otrzymają.
Skarbnik wyjaśniła, że nie ma przepisów, aby przekazać osobie fizycznej dietę albo bon. Może być bon np. na obiad. Musimy działać w granicach prawa.
Przewodniczący Komisji dodał, że jest to kwestia dłuższej pomocy, bo nie wiadomo jak długo konflikt potrwa.
Radny Gabriel Kukowka powiedział, iż ma nadzieję, że państwo szybko uruchomi środki.
b) Przewodniczący Komisji przedstawił pismo dotyczące przeprowadzenia remontu cząstkowego ul. Zamkniętej w Pludrach. Do połowy długości drogi w 2021r. wysypany był tłuczeń, który został rozkruszony, wyjeżdżony i stan drogi się pogarsza. Na nowo powstają dziury.
Przewodniczący Rady zasygnalizował, że na poprzedniej komisji poruszona została sprawa, iż niektórzy pracownicy urzędu odpowiadają na pisma z półrocznym opóźnieniem.
Przedstawił wyjaśnienie Burmistrza w przedmiocie funkcjonowania Urzędu Miejskiego w zakresie terminowego załatwiania spraw.
c) Radny Jacek Skibe przekazał, na parkometrze od strony Banku Śląskiego nie działa klawisz „Akceptuj” . Prosi o sprawdzenie czy nadal jest z tym problem oraz że zerwana jest tabliczka z nazwa ul. Habas.
d) Radny Gabriel Kukowka zwrócił się, aby poprawić nawierzchnię ul. Smiałków w Szemrowicach, która jest w złym stanie.
Zastępca Burmistrza dodał, że jest szansa, że w kwietniu ruszą remonty cząstkowe.
Przewodniczący Komisji wnioskował o przekazanie radnym wykazu ulic z terenu miasta i gminy Dobrodzień, na których w bieżącym roku będą odbywały się remonty cząstkowe nawierzchni.
e) Radny Jacek Skibe wnioskował, aby postawić znak zakazu wjazdu pojazdów o ograniczonym tonażu na ul. Dworcową. Pojazdy o dużej masie na ul. Spółdzielczą zamiast od ul. Powstańców Śl. wjężdżają od strony ul. Dworcowej niszcząc jej nawierzchnię.
Radny Krzysztof Bula poprosił, aby remont ulic w bieżącym roku rozpocząć od wiosek.
f) Radny Radosław Zając zasygnalizował, że waga na PSZOKu nie waży prawidłowo, dodaje wagi.
Zastępca Burmistrza stwierdził, że zdecydowana większość materiałów oddawanych na PSZOK nie podlega limitom wagowym.
Przewodniczący Komisji dodał, że waga jest na gwarancji i prosi o zgłoszenie tego faktu do Czystego Regionu.
g) Radny Tomasz Miazga wnioskował o poprawienie i wyrównanie nawierzchni chodnika przy ul. Oleskiej w stronę cmentarza. Stan chodnika jest coraz gorszy.
h) Przedstawiona została informacja, aby zainteresować się wyczynami osoby, która swoimi poczynaniami stwarza zagrożenie dla przechodniów i przejeżdżających samochodów ul. Piastowską. Podcinane jest drzewo, podkopywane są stelaże z reklamy i inne występki, oby nie przyczyniły się kiedyś do nieszczęścia. Czy są jakieś możliwości prawne. Należałoby się tym zająć.
Przewodniczący Komisji zaproponował, aby zaprosić policjanta na posiedzenie Komisji.
i) Przewodniczący Komisji poprosił o doświetlenie przejścia dla pieszych z ul. Wyzwolenia na ul. Leśną.
Radny Jacek Skibe przypomniał, że proponował, aby przejechać po zmroku ulicami gminy i spisać wszystkie przejścia dla pieszych, które wymagają doświetlenia.
Burmistrz powiedział, że nie wszystkie przejścia są gminne.
Przewodniczący Komisji zaproponował, aby radni po zmroku przejechali się ulicami w swoich miejscowościach, przygotowali listę, a następnie przedstawili ją na Komisji.
Burmistrz stwierdził, że jest za rozwiązaniem, aby radni sprawdzili, które przejścia są niedoświetlone.
Na tym posiedzenie Komisji zakończono.
Protokołowała:
Helena Kościelny
PRZEWODNICZĄCY
Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego,
Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa
mgr Robert Kobus
Miejsca puste zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych.
Protokół z 28 lutego 2022.pdf (4,38MB)