Protokół Nr XXXV 2021
Sesja odbyła się z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość - zdalny tryb obradowania ( na podstawie art.20 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r o samorządzie gminnym - Dz.U. z 2021r. poz. 1372 z późn zm) oraz art. 15 zzx ust. 1 i 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r.
o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych - DZ.U. z 2020r. poz. 1842 z późn.zm.). Dyskusja i głosowanie odbyło się poprzez system informatyczny.
Obrady były transmitowane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk.
Protokół Nr XXXV/2021
z Sesji Rady Miejskiej w Dobrodzieniu, która odbyła się w dniu 29 grudnia 2021 roku.
Obrady rozpoczęto 29-12-2021 o godz. 15:11, a zakończono o godz. 17:59 tego samego dnia.
W posiedzeniu wzięło udział 14 członków:
1. Sara Pruska
2. Tomasz Miazga
3. Jacek Skibe
4. Piotr Kapela
5. Jerzy Proft
6. Gabriel Kukowka
7. Krzysztof Bula
8. Damian Karpinski
9. Rajmund Lichota
10. Robert Kobus
11. Joachim Wloczyk
12. Dorota Maleska
13. Radosław Zając
14. Rafał Chwalczyk
Nieobecna radna Dorota Wołowczyk
W sesji udział wzięli:
-
Andrzej Jasiński Burmistrz Dobrodzienia ( tryb zdalny)
-
Michał Tul Zastępca Burmistrza ( tryb zdalny)
-
Gabriela Gaś Skarbnik Gminy ( tryb zdalny)
-
Andrzej Pawełczyk Radca prawny
-
Piotr Więdłocha Informatyk
-
Regina Gomulska Protokólant
Porządek obrad:
-
Otwarcie i stwierdzenie prawomocności obrad.
-
Przyjęcie proponowanego porządku obrad.
-
Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie między sesjami.
-
Projekt budżetu Gminy Dobrodzień na 2022 rok wraz z autopoprawką.
-
Uchwała nr 620/2021 z dnia 16 grudnia 2021r. Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nt. opinii o przedłożonym projekcie uchwały budżetowej na 2022 rok.
-
Uchwała nr 621/2021 z dnia 16 grudnia 2021r. Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nt. opinii o możliwości sfinansowania deficytu określonego
w projekcie uchwały budżetowej. -
Uchwała nr 622/2021 dnia 16 grudnia 2021r. Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nt. opinii o przedłożonym projekcie uchwały o wieloletniej prognozie finansowej.
-
Opinia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa na temat projektu budżetu Gminy Dobrodzień na 2022 rok.
-
Podjęcie uchwał w sprawie:
-
uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej;
-
uchwalenia budżetu Gminy Dobrodzień na 2022 rok;
-
zaproszenia do osiedlenia się na terenie Gminy Dobrodzień w ramach procedury repatriacyjnej określonej imiennie rodziny polskiego pochodzenia;
-
zaproszenia do osiedlenia się na terenie Gminy Dobrodzień w ramach procedury repatriacyjnej określonej imiennie rodziny polskiego pochodzenia;
-
zaproszenia do osiedlenia się na terenie Gminy Dobrodzień w ramach procedury repatriacyjnej określonej imiennie rodziny polskiego pochodzenia;
-
zatwierdzenia planów pracy komisji stałych Rady Miejskiej w Dobrodzieniu;
-
zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2022 rok;
-
wprowadzenia zmian do budżetu gminy Dobrodzień na 2021r.;
-
zmiany wieloletniej prognozy finansowej;
-
udzielenia pożyczki długoterminowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Główczycach;
-
ustalenia diet dla radnych.
-
Sprawozdania z działalności Komisji stałych Rady Miejskiej za 2021 rok.
-
Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej Sesji Rady Miejskiej.
-
Odpowiedź na interpelacje i zapytania radnych.
-
Wolne wnioski i informacje.
-
Zakończenie obrad XXXV Sesji Rady Miejskiej w Dobrodzieniu.
1. Otwarcie i stwierdzenie prawomocności obrad. (15:11)
Otwarcia XXXV Sesji Rady Miejskiej dokonał Przewodniczący Rady Miejskiej Piotr Kapela słowami „ Otwieram XXXV Sesję Rady Miejskiej w Dobrodzieniu”.
Stwierdził, że na ogólną liczbę 15 radnych w sesji uczestniczy 14 radnych. Liczba ta stanowi kworum, przy którym może obradować i podejmować uchwały Rada Miejska.
Punkt 2. Przyjęcie proponowanego porządku obrad. (15:13)
Przewodniczący RM przedstawił porządek obrad, który radni otrzymali wraz z zawiadomieniem o dzisiejszej sesji.
Zaproponował, by wykreślić z porządku obrad podjęcie uchwały w sprawie ustalenia diet dla radnych.
Dodatkowo zaproponował wprowadzenie do porządku obrad podjęcie uchwały w sprawie bezpłatnego korzystania z przejazdów środkami komunikacji.
Porządek obrad po wprowadzeniu zmian poddano głosowaniu.
Głosowanie w sprawie przyjęcia proponowanego porządku obrad. (15:16)
Wyniki imienne:
ZA(14):
Joachim Wloczyk, Gabriel Kukowka, Rafał Chwalczyk, Rajmund Lichota, Damian Karpinski, Piotr Kapela, Jacek Skibe, Robert Kobus, Krzysztof Bula, Jerzy Proft, Tomasz Miazga, Dorota Maleska, Sara Pruska, Radosław Zając
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Dorota Wołowczyk
Punkt 3. Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie między sesjami tj. od 13 grudnia 2021r. do 29 grudnia 2021r. (15:17)
14 grudnia
- spotkanie w sprawie RSP w Dobrodzieniu
- udział w spotkaniu opłatkowym Polskiego Związku Emerytów i Rencistów
15 grudnia 2021
- odbiór prac remontowych obelisku Powstańców Śląskich
16 grudnia 2021
- spotkanie robocze Porozumienia Gospodarczo-Turystycznego Gmin Górnej Małej Panwi i Górnej Liswarty
- miało się odbyć spotkanie mieszkańców budynku przy ulicy Piastowskiej 70 w sprawie utworzenia wspólnoty – nie doszło do skutku
17 grudnia 2021
- spotkanie online z dyrektorem dzialu reklamy NTO
- rozmowy z kandydatami na stanowisko obsługi administracyjnej w Urzędzie Miejskim w Dobrodzieniu
20 grudnia 2021
- spotkanie online z mieszkańcami gminy
21-23 grudnia 2021
- odbiory inwestycji
28 grudnia 2021
- akt notarialny
- wizja lokalna w starej remizie w Bzinicy
29 grudnia 2021
- udział w sesji Rady Miejskiej
Projekty:
-
Repatriacja
- dwie rodziny sprowadzone do nas już się usamodzielniły
-
Kanalizacja Gminy Dobrodzień
- zakończono kanalizację łącznika drogi Szemrowickiej i Wojska Polskiego w Dobrodzieniu
- ulica księdza Gładysza w przetargu ogłoszony zostanie jeszcze w tym roku
- wykonywana jest Program Funkcjonalno Użytkowy budowy kanalizacji w Pludrach
-
Remiza w Pludrach
- przetarg ponownie ogłoszony
-
Klub w Myślinie
- prace budowlane zostały zakończone 23 grudnia 2021 roku
-
Poprawa bezpieczeństwa przejść dla pieszych
- przetarg nie został rozstrzygnięty, oferty przewyższające możliwości, będziemy składać wnioski w naborach tegorocznych
-
Rządowy Program Rozwoju Dróg
- wnioski złożone na ul. Jaśminową i ks. Gładysza w Dobrodzieniu oraz ulicę Szkolną w Bzinicy znalazły się na liście rekomendowanej do dofinansowania
-
Wzmocnij swoje otoczenie – program grantowy
- plac zabaw w Pludrach częściowo wykonany
-
Instalacja paneli fotowoltaicznych na budynku szatni na Stadionie Miejskim
- inwestycja zakończona w dniu 21 grudnia
Punkt 4. Projekt budżetu Gminy Dobrodzień na 2022 rok wraz z autopoprawką. (15:32)
W związku z tym, że projekt budżetu został szczegółowo omówiony na posiedzeniach komisji stałych Rady Miejskiej, skarbnik przedstawiła główne jego założenia. Następnie przedstawiła wprowadzone zmiany do projektu budżetu Gminy Dobrodzień na 2022 rok. Poinformowała, że:
1. Wprowadzono zadania inwestycyjne:
a) Zakup i montaż wiat śmietnikowych przy budynkach komunalnych na kwotę 60.000,00 zł,
b) Przebudowa lokalu mieszkalnego położonego przy ul. Wojska Polskiego w Ligocie Dobrodzieńskiej na kwotę 15.000,00 zł
c) Likwidacja kolizji linii energetycznej na terenach inwestycyjnych na kwotę 20.000,00 zł,
d) Wykonanie oświetlenia ul. Oleskiej w Kocurach na kwotę 7.100,00
e) Wykonanie oświetlenia ul. Strażackiej w Szemrowicach na kwotę 6.000,00 zł
2 . Zwiększono środki na dotacje na wymianę wysokoemisyjnych źródeł ciepła o 71.000,00 zł
3. Wycofano zadania:
a) Przebudowa przejścia dla pieszych wraz z chodnikami na ul Piastowskiej w miejscowości Dobrodzień – Szkoła Podstawowa na kwotę 167 000,00
b) Przebudowa przejścia dla pieszych wraz z chodnikami na ul Piastowskiej w miejscowości Dobrodzień – Ośrodek Szkolno-Wychowawcy na kwotę 151.000,00 zł
c) Budowa przejścia dla pieszych wraz z chodnikami na ul Piastowskiej w miejscowości Dobrodzień – Park Miejski na kwotę 139.000,00 zł
d) Budowa przejścia dla pieszych wraz z chodnikami na ul Oleskiej Dobrodzieniu – Zespół Szkół na kwotę 200.000,00 zł
e) Budowa przejścia dla pieszych wraz z chodnikami na ul Oleskiej Dobrodzieniu – Tauron na kwotę 200.000,00 zł
f) Przebudowa przejścia dla pieszych wraz z chodnikami na ul Piastowskiej Dobrodzieniu – Przedszkole na kwotę 250.000,00 zł
4. Wprowadzono wydatki bieżące z przeznaczeniem na :
a) zwiększenie środków na diety radnych w wysokości 24.153,00 zł
b) zwiększenie dotacji dla Warsztatów Terapii Zajęciowej w Oleśnie w wysokości 2.732,00 zł,
c) zwiększenie dotacji przedmiotowej dla ZGKiM w wysokości 2.191,00 zł
d) zakupy w ramach projektu laboratoria przyszłości w wysokości 178.210,32 zł
5. Zmniejszono przychody z tyt. wolnych środków o 960.507,00 zł.
6. Wprowadzono przychody pochodzące z otrzymanej w 2019r. dotacji ze środków unijnych w wysokości 903,74 zł z przeznaczeniem na dokończenie realizacji projektu Partycypacja w planowaniu ( zwiększenie przychodów i wydatków bieżących o 903,74zł)
7. Zwiększono przychody pochodzące ze spłat udzielonych pożyczek w wysokości 61.683,00 zł.
8. Zwiększono przychody z tyt. niewykorzystanych środków wynikających z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu o 178.201,32 ( rozliczenie projektu Laboratoria przyszłości)
II. Zmiany w treści uchwały
1. W § 3 zmniejszono wydatki budżetu o 719.709,94 zł z czego wydatki bieżące zwiększono o 208.190,06 zł, a i wydatki majątkowe zmniejszono o 927.900,00zł.
Brzmienie § 3 po wprowadzonej autopoprawce:
„§ 3.Ustala się wydatki budżetu w łącznej wysokości 51.591.710,96 zł w tym:
1) wydatki bieżące w wysokości: 41.401.680,91 zł,
2) wydatki majątkowe w wysokości:10.190.030,05 zł, jak w załączniku Nr 2.”
2. W § 4 zmniejszono deficyt budżetu o 719.709,94 zł oraz wskazano źródła jego pokrycia tj.
- wskazano przychody z tytułu spłaty udzielonych pożyczek w kwocie 61.683,00 zł,
- wskazano przychody wynikające z rozliczenia środków określonych w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy i dotacji na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem tych środków w wysokości 903,74 zł jako źródło pokrycia deficytu
- zmniejszono wolne środki, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 6 ustawy jako źródło pokrycia deficytu o 960.507,00 zł
- zwiększono przychody z tyt. niewykorzystanych środków wynikających z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu o 178.210,32 zł
Brzmienie § 4 po wprowadzonej autopoprawce:
„§ 4. Deficyt budżetu w kwocie 4.006.523,40zł zostanie pokryty:
1) przychodami z niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu, wynikających z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu określonymi w odrębnych ustawach w wysokości 1.065.210,32 zł,
2) przychodami z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek w wysokości 695.000,00 zł,
3) przychodami z wynikających z rozliczenia środków określonych w art.5 ust. 1 pkt 2 ustawy i dotacji na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem tych środków w wysokości 903,74 zł,
4) wolnymi środkami, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 6 ustawy w wysokości 2.183.726,34 zł,
5) przychodami ze spłat pożyczek udzielonych na finansowanie zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w wysokości 61.683,00 zł.
3. W § 5:
- w ust. 1 zmniejszono przychody budżetu o 719.709,94 zł
Brzmienie § 5 po wprowadzonej autopoprawce:
„§ 5.1. Ustala się przychody budżetu w łącznej kwocie 5.696.523,40 zł, jak w załączniku Nr 3
2. Ustala się rozchody budżetu w łącznej kwocie 1.690.000,00 zł, jak w załączniku Nr 3.
4. W § 13 zmniejszono kwotę wydatków majątkowych o 927.900,00 zł
Brzmienie § 5 po wprowadzonej autopoprawce:
„§ 13.Wydatki budżetu na 2022r. obejmują planowane wydatki majątkowe w wysokości 10.190.030,05 zł, jak w załączniku Nr 10.”
Skarbnik poinformowała również, że w związku w wymienionymi zmianami dokonano autopoprawek w jej załącznikach oraz, że Radni otrzymali w odrębnym piśmie wykaz wprowadzonych autopoprawek.
Przewodniczący Rady poprosił o zadawanie pytań. Radni nie wnieśli uwag.
Punkt 5. Uchwała nr 620/2021 z dnia 16 grudnia 2021r. Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nt. opinii o przedłożonym projekcie uchwały budżetowej na 2022 rok. (15:42)
Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił treść Uchwały nr 620/2021 z dnia 16 grudnia 2021r. Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nt. opinii o przedłożonym projekcie uchwały budżetowej na 2022 rok.
Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
Punkt 6. Uchwała nr 621/2021 z dnia 16 grudnia 2021r. Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nt. opinii o możliwości sfinansowania deficytu określonego w projekcie uchwały budżetowej. (15:48)
Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił treść Uchwały nr 621/2021 z dnia 16 grudnia 2021r. Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nt. opinii o możliwości sfinansowania deficytu określonego w projekcie uchwały budżetowej.
Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
Punkt 7. Uchwała nr 622/2021 dnia 16 grudnia 2021r. Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nt. opinii o przedłożonym projekcie uchwały o wieloletniej prognozie finansowej (15:52)
Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił treść Uchwały nr 622/2021 dnia 16 grudnia 2021r. Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nt. opinii o przedłożonym projekcie uchwały o wieloletniej prognozie finansowej.
Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
Punkt 8. Opinia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa na temat projektu budżetu Gminy Dobrodzień na 2022 rok. (15:59)
Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił Opinię Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa na temat projektu budżetu Gminy Dobrodzień na 2022 rok.
Opinia stanowi załącznik do protokołu.
Punkt 9. Podjęcie uchwał: (16:04)
Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił następujące projekty uchwał:
Podpunkt 1.
Nr XXXV/338/2021 w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej; (16:04)
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie uchwały Nr XXXV/338/2021 w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej; (16:08)
Wyniki imienne:
ZA(14):
Joachim Wloczyk, Damian Karpinski, Sara Pruska, Jacek Skibe, Krzysztof Bula, Robert Kobus, Gabriel Kukowka, Rajmund Lichota, Rafał Chwalczyk, Radosław Zając, Jerzy Proft, Tomasz Miazga, Dorota Maleska, Piotr Kapela
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Dorota Wołowczyk
Podpunkt 2
Nr XXXV/339/2021 w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Dobrodzień na 2022 rok; (16:09)
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie uchwały Nr XXXV/339/2021 w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Dobrodzień na 2022 rok; (16:19)
Wyniki imienne:
ZA(14):
Joachim Wloczyk, Sara Pruska, Krzysztof Bula, Jacek Skibe, Gabriel Kukowka, Piotr Kapela, Rajmund Lichota, Rafał Chwalczyk, Radosław Zając, Jerzy Proft, Robert Kobus, Tomasz Miazga, Dorota Maleska, Damian Karpinski
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Dorota Wołowczyk
Podpunkt 3.
Nr XXXV/340/2021 w sprawie zaproszenia do osiedlenia się na terenie Gminy Dobrodzień w ramach procedury repatriacyjnej określonej imiennie rodziny polskiego pochodzenia; (16:20)
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie uchwały Nr XXXV/340/2021 w sprawie zaproszenia do osiedlenia się na terenie Gminy Dobrodzień w ramach procedury repatriacyjnej określonej imiennie rodziny polskiego pochodzenia; (16:25)
Wyniki imienne:
ZA(14):
Joachim Wloczyk, Sara Pruska, Damian Karpinski, Rajmund Lichota, Krzysztof Bula, Jacek Skibe, Radosław Zając, Rafał Chwalczyk, Tomasz Miazga, Gabriel Kukowka, Robert Kobus, Piotr Kapela, Jerzy Proft, Dorota Maleska
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Dorota Wołowczyk
Podpunkt 4.
Nr XXXV/341/2021 w sprawie zaproszenia do osiedlenia się na terenie Gminy Dobrodzień w ramach procedury repatriacyjnej określonej imiennie rodziny polskiego pochodzenia; (16:25)
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie uchwały Nr XXXV/341/2021 w sprawie zaproszenia do osiedlenia się na terenie Gminy Dobrodzień w ramach procedury repatriacyjnej określonej imiennie rodziny polskiego pochodzenia; (16:26)
Wyniki imienne:
ZA(14):
Joachim Wloczyk, Gabriel Kukowka, Jerzy Proft, Krzysztof Bula, Rafał Chwalczyk, Radosław Zając, Dorota Maleska, Damian Karpinski, Jacek Skibe, Rajmund Lichota, Tomasz Miazga, Piotr Kapela, Robert Kobus, Sara Pruska
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Dorota Wołowczyk
Podpunkt 5.
Nr XXXV/342/2021 w sprawie zaproszenia do osiedlenia się na terenie Gminy Dobrodzień w ramach procedury repatriacyjnej określonej imiennie rodziny polskiego pochodzenia; (16:27)
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie uchwały Nr XXXV/342/2021 w sprawie zaproszenia do osiedlenia się na terenie Gminy Dobrodzień w ramach procedury repatriacyjnej określonej imiennie rodziny polskiego pochodzenia; (16:27)
Wyniki imienne:
ZA(14):
Gabriel Kukowka, Sara Pruska, Damian Karpinski, Joachim Wloczyk, Piotr Kapela, Jerzy Proft, Krzysztof Bula, Rafał Chwalczyk, Jacek Skibe, Dorota Maleska, Robert Kobus, Tomasz Miazga, Rajmund Lichota, Radosław Zając
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Dorota Wołowczyk
Podpunkt 6.
Nr XXXV/343/2021 w sprawie zatwierdzenia planów pracy komisji stałych Rady Miejskiej w Dobrodzieniu; (16:28)
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie uchwały Nr XXXV/343/2021 w sprawie zatwierdzenia planów pracy komisji stałych Rady Miejskiej w Dobrodzieniu; (16:33)
Wyniki imienne:
ZA(14):
Joachim Wloczyk, Rafał Chwalczyk, Damian Karpinski, Jacek Skibe, Krzysztof Bula, Jerzy Proft, Gabriel Kukowka, Tomasz Miazga, Sara Pruska, Piotr Kapela, Radosław Zając, Dorota Maleska, Robert Kobus, Rajmund Lichota
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Dorota Wołowczyk
Podpunkt 7.
Nr XXXV/344/2021 w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2022 rok; (16:33)
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie uchwały Nr XXXV/344/2021 w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2022 rok; (16:36)
Wyniki imienne:
ZA(14):
Joachim Wloczyk, Sara Pruska, Rafał Chwalczyk, Gabriel Kukowka, Robert Kobus, Jacek Skibe, Radosław Zając, Piotr Kapela, Rajmund Lichota, Krzysztof Bula, Dorota Maleska, Tomasz Miazga, Damian Karpinski, Jerzy Proft
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Dorota Wołowczyk
Podpunkt 8.
Nr XXXV/345/2021 w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu gminy Dobrodzień na 2021r.; (16:36)
Skarbnik Gminy przedstawiła propozycje zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2021 rok:
1. Wycofuje się plan dochodów majątkowych z tyt:
- środków z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na budowę i przebudowę przejść dla pieszych w wysokości 685.600,00 zł
- środków z Funduszy Norweskich na Termomodernizację szkół w wysokości 90.584,20 zł
- dotacji stanowiącej dofinansowanie do utworzenia Klubu Senior + w wysokości 200.000,00 zł.
2. Wprowadza się ponadplanowe dochody z tyt pod. od nieruchomości w kwocie 106.000,00 zł i podatku od czynności cywilnoprawnych w kwocie 20.000,00 zł.
3. W związku z przesunięciem realizacji zadań na przyszły rok, rezygnacji z realizacji i powstałych oszczędności zmniejsza się wydatki majątkowe następujących zadań:
- Termomodernizacja budynków szkolnych na terenie gminy Dobrodzień o kwotę 129.406,00 zł
- Budowa Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów w Dobrodzieniu o kwotę 108.000,00 zł (niewykorzystany plan)
- Wymiana oraz likwidacja indywidualnych, wysokoemisyjnych źródeł ciepła w Gminie Dobrodzień o kwotę 71.000,00 zł ( dostosowanie kwoty do podpisanych umów o dofinansowanie z jednoczesnym przeniesieniem na 2022r)
- Budowa budynku remizy OSP w Pludrach o kwotę 280.000,00 zł ( realizacja w 2022)
- Wykonanie klimatyzacji w budynku Urzędu Miejskiego w Dobrodzieniu o kwotę 90.000,00 zł,
- Zakup i montaż wiat śmietnikowych przy budynkach komunalnych w Dobrodzieniu o kwotę 34.000,00 zł
- Przebudowa ul. Piastowskiej w Dobrodzieniu wraz z niezbędna infrastrukturą” – wykonanie projektu funkcjonalno-użytkowego o kwotę 56.000,00zł,
- Wykonanie nawierzchni z destruktu pofrezowego na drogach wewnętrznych o kwotę 80.000,00 zł.
4. W związku z przeniesieniem budowy remizy OSP w Pludrach do realizacji w 2022 zmniejsza się w 2021r. przychody z RFIL o 237.000,00 zł.
5. W związku z koniecznością przedłużenia terminu spłaty pożyczki zaciągniętej przez OSP Główczyce z 2021r na 2022r. zwiększa się rozchody z tyt. udzielonych pożyczek o 50.000,00 zł.
6. W celu zrównoważenia budżetu zwiększa się uruchomione wolne środki o 313.778,20 zł.
7. Wprowadza się do planu dochodów otrzymane środki z funduszu pracy na wynagrodzenie asystenta rodziny (rozdz. 85504) dochody i wydatki 2.000,00 zł.
8. Wprowadza się zadanie inwestycyjne pn „Zakup kotła c.o. wraz z montażem do budynku Przedszkola Samorządowego w Pludrach” na kwotę 25.000,00 zł.
Radny Gabriel Kukowka zapytał burmistrza, dlaczego wycofujemy 200.000.00 dotacji na utworzenie Klubu Senior+.
Burmistrz odpowiedział, że zrezygnowaliśmy z tej dotacji, ponieważ wymogi jakie musielibyśmy spełnić przekraczają możliwości gminy. Budynek w którym miałby się mieścić Klub Senior+ miałby być przeznaczony tylko na tę działalność, należałoby zatrudnić kierownika tej placówki, który musiałby spełniać specjalne wymogi a takiej osoby nie jesteśmy w stanie znaleźć w tak krótkim czasie, instruktora oraz rehabilitanta. Program ten należałby pod pomoc społeczną a osoby, które chciałyby korzystać z tych zajęć i warsztatów a mają wyższe dochody, musieliby za nie zapłacić. Dodając, budynek ten jest miejscem spotkań mieszkańców sołectwa Myślina a nie tylko jej części. Te wszystkie wymagania jakie musieli byśmy spełnić oraz wysokie koszty utrzymania Klubu Seniora+ spowodowały, że zrezygnowaliśmy z tego programu.
Radny Gabriel Kukowka powiedział, że ma nadzieję, iż przed przystąpieniem do tego programu ktoś sprawdził, jakie będą wymogi do spełnienia ze strony gminy i jakie będą koszty rzeczywiste. Na początku planowania tej inwestycji, planowane środki na zabezpieczenie wkładu własnego w budżecie miały wynosić 25.000,00 zł, resztę miała stanowić dotacja z rządowego programu SENIOR+, miało to być ok 80% całej kwoty.
Nie przypominam sobie aby na którejś z komisji czy sesji była omawiana kwestia zmiany przeznaczenia lub wycofania się z tego programu. Bardzo prosiłbym burmistrza o przygotowanie informacji o tym ile kosztowała nas do tej pory ta inwestycja. Wydaje mi się, że jest to kwota około 594.000,00 zł. Dla mnie jest to nie do przyjęcia.
Radny Radosław Zając włączył się do dyskusji mówiąc, że proponuje aby nie doszukiwać się nie wiadomo czego tylko spotkać się na komisji gospodarczej i wszystko wyjaśnić.
Radny Gabriel Kukowka powiedział, że chciałby aby na spotkaniu Komisji Gospodarczej wszystko zostało rzeczowo wyjaśnione.
Przewodniczący Rady zwrócił się do burmistrza o przygotowanie wyjaśnienia jak to się stało, że tak duża kwota poszła na inwestycję, która miała być w dużej części dofinansowana a ostatecznie gmina musiała ponieść cały koszt tej inwestycji.
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie uchwały Nr XXXV/345/2021 w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu gminy Dobrodzień na 2021r.; (17:09)
Wyniki imienne:
ZA(12):
Sara Pruska, Rafał Chwalczyk, Piotr Kapela, Joachim Wloczyk, Robert Kobus, Damian Karpinski, Jerzy Proft, Krzysztof Bula, Rajmund Lichota, Tomasz Miazga, Radosław Zając, Jacek Skibe
PRZECIW(1):
Gabriel Kukowka
WSTRZYMUJĘ SIĘ(1):
Dorota Maleska
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Dorota Wołowczyk
Podpunkt 9.
Nr XXXV/346/2021 w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej; (17:09)
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie uchwały Nr XXXV/346/2021 w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej; (17:11)
Wyniki imienne:
ZA(13):
Joachim Wloczyk, Piotr Kapela, Krzysztof Bula, Sara Pruska, Rafał Chwalczyk, Radosław Zając, Jerzy Proft, Damian Karpinski, Rajmund Lichota, Jacek Skibe, Robert Kobus, Tomasz Miazga, Dorota Maleska
PRZECIW(1):
Gabriel Kukowka
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Dorota Wołowczyk
Podpunkt 10.
Nr XXXV/347/2021 w sprawie udzielenia pożyczki długoterminowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Główczycach. (17:11)
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie uchwały Nr XXXV/347/2021 w sprawie udzielenia pożyczki długoterminowej (17:13)
Wyniki imienne:
ZA(14):
Joachim Wloczyk, Rafał Chwalczyk, Gabriel Kukowka, Jacek Skibe, Sara Pruska, Jerzy Proft, Radosław Zając, Piotr Kapela, Dorota Maleska, Krzysztof Bula, Robert Kobus, Rajmund Lichota, Tomasz Miazga, Damian Karpinski
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Dorota Wołowczyk
Podpunkt 11.
Nr XXXV/348/2021 w sprawie bezpłatnego korzystania z przejazdów środkami komunikacji (17:17)
Projekt uchwały poddano głosowaniu.
Głosowanie uchwały Nr XXXV/348/2021 w sprawie bezpłatnego korzystania z przejazdów środkami komunikacji (17:18)
Wyniki imienne:
ZA(14):
Krzysztof Bula, Jacek Skibe, Joachim Wloczyk, Piotr Kapela, Jerzy Proft, Sara Pruska, Damian Karpinski, Dorota Maleska, Rajmund Lichota, Gabriel Kukowka, Rafał Chwalczyk, Tomasz Miazga, Radosław Zając, Robert Kobus
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Dorota Wołowczyk
Uchwały od Nr XXXV/338/2021 do Nr XXXV/348/2021 stanowią załącznik do protokołu.
Punkt 10. Sprawozdania z działalności Komisji stałych Rady Miejskiej za 2021 rok. (17:19)
Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił sprawozdania z działalności Komisji:
-
Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa;
-
Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Promocji;
-
Skarg, Wniosków i Petycji;
-
Rewizyjnej.
Sprawozdania stanowią załącznik do protokołu.
Punkt 11. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej Sesji Rady Miejskiej. (17:26)
Głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu z obrad poprzedniej Sesji Rady Miejskiej. (17:31)
Wyniki imienne:
ZA(13):
Rajmund Lichota, Jacek Skibe, Krzysztof Bula, Sara Pruska, Gabriel Kukowka, Robert Kobus, Damian Karpinski, Piotr Kapela, Radosław Zając, Tomasz Miazga, Jerzy Proft, Dorota Maleska, Rafał Chwalczyk
PRZECIW(0):
WSTRZYMUJĘ SIĘ(1):
Joachim Wloczyk
NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Dorota Wołowczyk
Punkt 12. Odpowiedź na interpelacje i zapytania radnych. (17:32)
Punkt 13. Wolne wnioski i informacje. (17:32)
Radny Joachim Wloczyk zapytał o budowę sal gimnastycznych przy szkołach, czy pojawiają się jakieś projekty ministerialne z tym tematem związane.
Burmistrz odpowiedział, że na razie o takich programach dedykowanych nic nie słychać, natomiast ma powstać projekt o budowie zadaszeń w formie namiotowej z konstrukcją stalową i pokryciem brezentowym.. Minister sportu powiedział, że taki projekt ma się pojawić. Tutaj dofinansowanie ma wynosić 50%. Oczywiście będziemy śledzić projekty.
Radny Damian Karpiński zapytał, czy planuje się zwiększyć środki na ochronę środowiska, ponieważ wielu mieszkańców byłoby zainteresowanych tym tematem.
Burmistrz odpowiedział, że raczej takiej możliwości nie będzie, ponieważ jak mówiła wcześniej pani skarbnik, kilka osób zrezygnowało z uczestnictwa w programie Czyste Powietrze i jest możliwe, że zrobi się miejsce dla kilku osób.
Radny Damian Karpiński pytał jeszcze o możliwość skierowania zapytania do Marszałka Województwa Opolskiego, czy może z innych rejonów województwa zostało kilka miejsc i czy można by te miejsca wykorzystać.
Zastępca Michał Tul powiedział, że wszystkie projekty wymiany kotłów realizowane przez Urząd Marszałkowski na wymianę kotłów on jest tak naprawdę do połowy roku. Zakończenie programu nastąpi gdzieś w okolicach kwietnia. Jeżeli taki nabór z uzupełnienia się pojawi to będzie to nabór na bardzo dynamicznej zasadzie. Tak naprawdę, to osoby zainteresowane złożyły swoją deklarację w roku 2020.
Radny Damian Karpiński powiedział, że na najpierw jest umowa a później dopiero realizacja, gdzie na urządzenie czeka się około sześciu miesięcy więc zakończenie realizacji programu nastąpi gdzieś pod koniec listopada.
Burmistrz odpowiedział, że oczywiście takie zapytanie złożymy do Marszałka.
Radny Jacek Skibe zapytał w temacie ochrony środowiska, aby zająć się tematem kurników, ponieważ wydobywa się stamtąd potworny smród, że nie daje się wytrzymać. Budynek Gospodarki Komunalnej również jest wielkim kopciuchem, z komina wydobywa się czarny dym i zasmradza szkołę, Ośrodek Szkolno – Wychowawczy i jeszcze pół Dobrodzienia. Przypominam się również w sprawie uprzątnięcia parku.
Burmistrz odpowiedział, że uprzątnięte zostaną leżące konary i gałęzie.
Jeśli chodzi kopcący komin w Zakładzie Gospodarki Komunalnej to należy tam wymienić kocioł grzewczy.
Przewodniczący Rady poinformował, że otrzymał pismo od strażaków z Dobrodzienia z prośbą o wizję lokalną, ponieważ dwa garaże OSP zostały wyłączone z użytku przez Nadzór Budowlany.
Przewodniczący zapytał, czy wpłynęły już jakieś wnioski do budżetu obywatelskiego.
Burmistrz odpowiedział, że jeden wniosek na projekt inwestycyjny został już złożony.
Jeżeli chodzi o remizę, to należy wymienić supremę na dwóch garażach i należy zrobić to do września. Oczywiście będziemy szukali odpowiedniego rozwiązania problemu.
Punkt 14. Zakończenie obrad XXXV Sesji Rady Miejskiej w Dobrodzieniu. (17:59)
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej dokonał zamknięcia obrad XXXV Sesji Rady Miejskiej w Dobrodzieniu.
Obrady były transmitowane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk.
https://bip.dobrodzien.pl/2215/7186/transmisja-obrad-rady-miejskiej-w dobrodzieniu.html
Protokółowała:
Regina Gomulska
PRZEWODNICZĄCY
Rady Miejskiej
Piotr Kapela