Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Protokół Nr XXXII 2021

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U.UE. z 2016 r. L 119, poz. 1) , dalej RODO informuję, iż:

1)sesje Rady Miejskiej w Dobrodzieniu są transmitowane i utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. Nagrania obrad z wizerunkami osób uczestniczących w sesji są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Dobrodzieniu i na stronie internetowej gminy.

2) Państwa dane osobowe w postaci wizerunku oraz barwy głosu przetwarzane są w celu realizacji przez Gminę Dobrodzień jej zadań, a podstawą prawną ich przetwarzania bez Państwa odrębnej zgody jest art. 6 ust 1 pkt c) RODO, co oznacza, że przetwarzanie Państwa danych jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego wynikającego z art. 20 ust. 1b ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2021r. poz. 1372 z późn. zm.), a dotyczącego jawności działalności organów gminy w szczególności prawa obywateli do uzyskiwania informacji.

Protokół Nr XXXII/2021

z Sesji Rady Miejskiej w Dobrodzieniu.

Obrady rozpoczęto 28-10-2021 o godz. 15:08, a zakończono o godz. 17:59 tego samego dnia.

W posiedzeniu wzięło udział 14 członków:

1. Sara Pruska

2. Tomasz Miazga

3. Dorota Wołowczyk

4. Jacek Skibe

5. Piotr Kapela

6. Jerzy Proft

7. Gabriel Kukowka

8. Krzysztof Bula

9. Damian Karpinski

10. Rajmund Lichota

11. Robert Kobus

12. Joachim Wloczyk

13. Radosław Zając

14. Rafał Chwalczyk

W sesji udział wzięli:

  • Andrzej Jasiński Burmistrz Dobrodzienia

  • Michał Tul Zastępca Burmistrza

  • Bożena Gaś Dyrektor ZEASiP

  • Gabriela Gaś Skarbnik Gminy

  • Waldemar Krafczyk Sekretarz Gminy

  • Andrzej Pawełczyk Radca prawny

  • Piotr Więdłocha Informatyk

  • Barbara Orlikowska Kierownik referatu - protokólant

Porządek obrad:

  1. Otwarcie i stwierdzenie prawomocności obrad.

  2. Przyjęcie proponowanego porządku obrad.

  3. Dyskusja na temat bezpieczeństwa i porządku publicznego w Gminie Dobrodzień.

  4. Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie między sesjami.

  5. Informacja o realizacji zadań oświatowych za rok szkolny 2020/2021.

  6. Informacja na temat analizy oświadczeń majątkowych złożonych Przewodniczącemu Rady Miejskiej w Dobrodzieniu przez radnych oraz złożonych Burmistrzowi Dobrodzienia przez pracowników urzędu i jednostek organizacyjnych.

  7. Podjęcie uchwał w sprawie:

  • wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2021 rok;

  • zmiany wieloletniej prognozy finansowej;

  • zmiany Uchwały nr XXVI/251/2021 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 8 lutego 2021r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Oleskiemu;

  • przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami wsi Warłów i przysiółka Malichów w przedmiocie zmiany rodzaju miejscowości Malichów z przysiółka na wieś;

  • przyjęcia Regulaminu budżetu obywatelskiego Gminy Dobrodzień na 2021 rok.

  1. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej Sesji Rady Miejskiej.

  2. Przyjęcie protokołu ze wspólnego posiedzenia komisji.

  3. Odpowiedź na interpelacje i zapytania radnych.

  4. Wolne wnioski i informacje.

  5. Wnioski i interpelacje w formie pisemnej.

  6. Zakończenie obrad XXXII Sesji Rady Miejskiej w Dobrodzieniu.

Punkt 1. Otwarcie i stwierdzenie prawomocności obrad. (15:08)

Otwarcia XXXII Sesji Rady Miejskiej dokonał Przewodniczący Rady Miejskiej Piotr Kapela słowami „ Otwieram XXXII Sesję Rady Miejskiej w Dobrodzieniu”.

Stwierdził, że na ogólną liczbę 15 radnych w sesji uczestniczy 14 radnych. Liczba ta stanowi kworum, przy którym może obradować i podejmować uchwały Rada Miejska.

Punkt 2. Przyjęcie proponowanego porządku obrad. (15:11)

Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił porządek obrad, który radni otrzymali wraz z zawiadomieniem o dzisiejszej sesji.

Porządek obrad poddano głosowaniu.

Głosowanie w sprawie przyjęcie proponowanego porządku obrad. (15:13)

Wyniki imienne:

ZA(14):

Joachim Wloczyk, Robert Kobus, Krzysztof Bula, Jacek Skibe, Sara Pruska, Gabriel Kukowka, Damian Karpinski, Rajmund Lichota, Dorota Wołowczyk, Piotr Kapela, Radosław Zając, Tomasz Miazga, Jerzy Proft, Rafał Chwalczyk

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):

Dorota Maleska

Punkt 3. Dyskusja na temat bezpieczeństwa i porządku publicznego w Gminie Dobrodzień. (15:13)

Na sesję przybył przedstawiciel Komisariatu Policji w Dobrodzieniu starszy sierżant Marian Bonk- dzielnicowy.

Pan Marian Bonk poinformował, że jednostka na bieżąco realizuje zadania. Zadaniem priorytetowym jest utrzymanie ładu i porządku na terenie parku miejskiego i parku jordanowskiego oraz okolice domu kultury od strony Lublinieckiej, gdzie ludzie siedzą w porach nocnych i zakłócają spokój.

Przypomniał o korzystaniu z Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa.

Zwrócił uwagę, że ze względu na pandemię będzie duży nacisk na osoby, które nie korzystają z maseczek w sklepach, urzędzie, instytucjach – będą nakładane mandaty w wysokości od 20,00 zł. do 500,00 zł.

Radny Jacek Skibe zapytał czy otrzymali zgłoszenie odnoście rajdów samochodowych i motocyklowych na ul. Piastowskiej w Dobrodzieniu.

Dzielnicowy Marian Bonk wyjaśnił, że otrzymali zgłoszenie i patrolowali ten odcinek. Uważa, że jest to dobry moment, by skorzystać z mapy i zaznaczenia tego miejsca jako zagrożenie.

Wyjaśnił, że Dobrodzień nie posiada sprzętu do wykrywania tego typu przedsięwzięć ale odpowiednia komórka posiada i po dokonaniu zaznaczenia tego punktu i określenia godziny pojawi się patrol w tym miejscu.

Na pytanie radnego Gabriela Kukowki czy zamontowanie monitoringu w parku miejskim byłoby pomocne w wykrywaniu wandalizmu, Pan Marian Bonk wyjaśnił, że park jest dobrym miejscem do nagrywania, gdyż byłoby łatwiej ustalić osoby, które dokonały wandalizmu. Uważa jednak że warto byłoby pomyśleć o oświetleniu parku, gdyż sam monitoring bez oświetlenia niewiele pomoże.

Burmistrz potwierdził, że sam monitoring bez oświetlenia jest bez sensu. Wyjaśnił, że park jest pod ochroną konserwatora zabytków i w pierwszej kolejności trzeba zlecić wykonanie projektu wykonać oświetlenie, co jest dosyć kosztownym zadaniem. Trzeba będzie poczekać na projekty unijne.

Burmistrz poinformował, że posiada informacje od mieszkańców, że przez Dobrodzień przejeżdżają samochody ciężarowe. Poprosił mieszkańców o samodzielne interwencje.

Punkt 4. Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie między sesjami. (15:26)

Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie od 27 września 2021 do 28 października 2021

28 września

- spotkanie z panią dyrektor Środowiskowego Domu Samopomocy w Sowczycach

- wizyta na Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych w Wojkowicach

29 września 2021

- podpisanie umowy w Opolu u Wojewody Opolskiego na przejścia dla pieszych na ulicy Piastowskiej

- udział w podpisaniu aktu notarialnego

- spotkanie z dyrektorem Powiatowego Zarządu Dróg

30 września 2021

- wizyta w oddziale PKO BP w Dobrodzieniu

1 października 2021

- udział w uroczystości otwarcia PSZOK w Kolonowskim

2 października 2021

- udział w wojewódzkich obchodach 100-lecia związku OSPRP w Oleśnie

3 października 2021

- udział w koncercie w ramach Dobrodzień Classic Festival w Dobrodzieniu

4 października 2021

- urlop

5 września 2021

- spotkanie z sołtysem sołectwa Makowczyce

6 października 2021

- spotkanie z Komendantem Wojewódzkiej Straży Pożarnej w Opolu

7 października 2021

- udział w szkoleniu OCRG w zakresie Obsługi inwestora

8 października 2021

- udział w szkoleniu w zakresie obronności

11 października 2021

- wizyta na budowie Klubu Seniora w Myślinie

- spotkanie z zarządem OSP Dobrodzień

12 października 2021

- spotkanie z mieszkańcami ulicy Piastowskiej w Dobrodzieniu

14 października 2021

- udział w uroczystości Odsłonięcia Tablicy Pamiątkowej w Szkole Podstawowej w Dobrodzieniu

15 października 2021

- udział w uroczystości otwarcia PSZOK w Dobrodzieniu

18 października 2021

- spotkanie z szefem koła TSKN w Dobrodzieniu

19 października 2021

- udział w otwarciu społecznych konsultacji Funduszy europejskich dla Województwa Opolskiego

21 października 2021

- spotkanie w sprawie SIM w Lublińcu

22 października 2021

- spotkanie z repatriantami z Kazachstanu

25 października 2021

- udział w posiedzeniu Komisji Budżetu Rady Miejskiej w Dobrodzieniu

26 października 2021

- spotkanie w sprawie parkomatów

- spotkanie online w sprawie projektu Cyfrowa Gmina

- spotkanie z dyrektor MOPS w sprawie funkcjonowanie klubu Senior +

27 października 2021f

- udział w posiedzeniu komitetu sterującego projektu LIFE

28 października 2021

- wizytacja fermy drobiu w Dobrodzieniu

- udział w sesji Rady Miejskiej w Dobrodzieniu

Projekty:

  1. Repatriacja

    - rodzina jest już w Dobrodzieniu w wyremontowanym mieszkaniu

    - załatwianie formalności

  2. Kanalizacja Dobrodzienia i Ligoty Dobrodzieńskiej

- wykonywany jest projekt kanalizacji Ligoty Dobrodzieńskiej

- kanalizacja łącznika drogi Szemrowickiej i Wojska Polskiego w najbliższych dniach

- ulica księdza Gładysza w przyszłym roku

  1. Remiza w Pludrach

    1. - trzy przetargi bez rozstrzygnięcia

  2. Klub Senior + w Myślinie

    1. - prace budowlane już się toczą

      - termin realizacji – 30 listopada

  3. Termomodernizacja Szkół

    1. - jesteśmy na liście rezerwowej

  4. Poprawa bezpieczeństwa przejść dla pieszych

    1. - otrzymaliśmy dofinansowanie na 3 przejścia na ulicy Piastowskiej w kwocie 365 600,00 zł

      - podpisanie umowy z wojewodą nastąpi 29 września

      - w dodatkowym naborze złożyliśmy wniosek na 2 przejścia wraz z odtworzeniem chodnika na ulicy Oleskiej o otrzymaliśmy 320 tysięcy

      - złożono wniosek w dodatkowym naborze na przejście przy szkole podstawowej na ul. Piastowskiej 49

  5. Wzmocnij swoje otoczenie – program grantowy

    1. - złożony został wniosek na modernizację placu zabaw w Pludrach w osiedlu

      - czekamy na rozstrzygnięcie

Punkt 5. Informacja o realizacji zadań oświatowych za rok szkolny 2020/2021. (15:58)

Dyrektor Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego Szkół i Przedszkoli pani Bożenę Gaś przedstawiła informację o stanie realizacji zadań oświatowych za rok szkolny 2020/2021.

Zgodnie z Ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe do dnia 31 października organ wykonawczy (Burmistrz) przedstawia organowi stanowiącemu (Rada) informację o stanie realizacji zadań oświatowych za poprzedni rok szkolny. Wymienione informacje poszczególnych jednostek oświatowych działających na terenie Gminy radni otrzymali do wglądu i zapoznania się na posiedzeniu Komisji w dniu 23 września 2021 r.

Na terenie Gminy w roku szkolnym 2020/2021 funkcjonowały 4 szkoły podstawowe, informacje zostały złożone przez:

1. PSP w Pludrach działającą w ramach Zespołu Szkolno-Przedszkolnego wraz z Przedszkolem Samorządowym w Pludrach i oddziałem zamiejscowy przedszkola w Bzinicy Starej,

2. PSP w Szemrowicach wraz z oddziałem przedszkolnym w Szemrowicach,

3. PSP w Turzy wraz z oddziałem przedszkolnym w Myślinie,

4. PSP w Dobrodzieniu z oddziałem przedszkolnym w Główczycach,

5. Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi w Dobrodzieniu dla których to jednostek jesteśmy organem prowadzącym;

oraz

1. Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Bzinicy Starej, (41 uczniów)

2. Szkoła Podstawowa w Gosławicach działająca w ramach Zespołu Szkolno-Przedszkolnego wraz z Przedszkolem w Gosławicach, (szk. – 60, p. – 31)

3. Przedszkole Niepubliczne Integracyjne „Promyk” w Błachowie ( 36 wychowanków) razem: 168 dla których jesteśmy organem rejestrującym.

W każdej szkole odbył się egzamin ósmoklasisty wyniki kształtowały się pomiędzy 23,5% do 78%.

W żadnej ze szkół w roku szkolnym 2020/2021 nie została przeprowadzona kuratoryjna ewaluacja zewnętrzna.

Pomimo trudnej sytuacji epidemicznej uczniowie szkół w miarę możliwości brali udział we wszystkich konkursach przedmiotowych na etapie gminnym, jak również w pozostałych.

W każdej szkole działa świetlica, dzieci zarówno w szkołach, jak i przedszkolach objęte są dożywianiem oraz dowozem.

Organizowane są również wycieczki i wyjazdy szkolne.

Nauczyciele korzystają z dokształcania i doskonalenia zawodowego w ramach potrzeb jednostki.

Modernizacje i remonty wykonywane są na bieżąco:

1. PSP Pludry – w budynku szkoły z części korytarza wyznaczono salę do zajęć z terapii psychologicznej, postawiono ściankę z drzwiami oraz zakupiono meble, w przedszkolu przygotowano część poddasza na salę do zajęć specjalistycznych;

2. PSP Szemrowice – wyremontowano dach nad łazienkami, wykonano przyłącze wody i odpływu do obieraczki do warzyw, w oddziale przedszkolnym wyremontowano salę jadalnię;

3. PSP Turza – wykonanie instalacji domofonowej w budynku szkoły, remont instalacji elektrycznej i internetowej w sekretariacie, w budynku przedszkola montaż instalacji internetowej, remont instalacji odgromowej, częściowy remont ogrodzenia;

4. PSP Dobrodzień – wykonano generalny remont łazienek na I piętrze w budynku przy ul. Piastowskiej 49, zmodernizowano pomieszczenia mieszkania służbowego i włączono do szkoły, pomieszczenia zaadoptowano na salę SI oraz gabinet pedagoga, ul. Piastowska 17 – wykonano generalny remont kuchni (modernizacja sprzętu kuchennego), remont pomieszczenia magazynowego, odnowiono jadalnię, wykonano remont dachu nad szatnią męską oraz damską;

Jedną z większych bolączek szkół jest brak sal gimnastycznych oraz boisk wielofunkcyjnych przy szkołach a w szczególności w Pludrach, Szemrowicach i Turzy. Dzieci ćwiczą na korytarzach lub w salach lekcyjnych przekształconych na sale gimnastyczne. Może warto byłoby się nad tematem pochylić tym bardziej, że nie tylko dzieci korzystałyby z sali ale również mieszkańcy.

Pozyskiwanie środków:

Dzięki projektom i dotacjom pozyskiwane są dodatkowe środki i pomoce dla uczniów i nauczycieli np. „Opolskie dla podstawówek” otrzymano laptopy, program OSE (Ogólnopolska Sieć Edukacyjna) – tablety, program „Posiłek w szkole i w domu” – remonty stołówek, program „Zdalna szkoła” – laptopy, rządowe wsparcie dla nauczycieli 500+ - zakup sprzętu komputerowego, na zajęcia profilaktyczne dla uczniów pozyskiwane są fundusze ze środków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych itd.

Wszystkie szkoły ściśle współpracują ze środowiskiem lokalnym: Stowarzyszenia, OSP, Biblioteka, Dom Kultury itd.

Punkt 6. Informacja na temat analizy oświadczeń majątkowych złożonych Przewodniczącemu Rady Miejskiej w Dobrodzieniu przez radnych oraz złożonych Burmistrzowi Dobrodzienia przez pracowników urzędu i jednostek organizacyjnych. (16:06)

Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił informację dotyczącą oświadczeń majątkowych złożonych Przewodniczącemu Rady Miejskiej w Dobrodzieniu przez radnych.

Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że zgodnie z art.24h ust. 12 ustawy o samorządzie gminnym radni zobligowani zostali do złożenia oświadczeń majątkowych za rok 2020 w ustawowym terminie tj. do dnia 30 kwietnia 2021 roku, co uczynili.

Kopie oświadczeń majątkowych wraz z kopiami zeznań o wysokości osiągniętego dochodu za rok 2020 zgodnie z art.24h ust.6 ustawy o samorządzie gminnym, przesłane zostały do Urzędu Skarbowego, który również dokonuje szczegółowej analizy złożonych oświadczeń majątkowych.

Oświadczenia majątkowe zostały także udostępnione w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej urzędu.

Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił informację złożoną przez Burmistrza Dobrodzienia dotyczącą oświadczeń majątkowych złożonych Burmistrzowi Dobrodzienia przez pracowników urzędu i jednostek organizacyjnych.

Następnie przedstawił informację Naczelnika Urzędu Skarbowego dotyczącą analizy przesłanych oświadczeń według stanu na dzień 31.12.2020r. złożonych przez radnych Rady Miejskiej w Dobrodzieniu, Przewodniczącego Rady, Burmistrza, Zastępcę Burmistrza, Sekretarza, Skarbnika, dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz osoby wydające decyzje administracyjne w imieniu burmistrza.

Informacje stanowią załącznik do protokołu.

Przewodniczący Rady Miejskiej ogłosił przerwę w obradach.

Po przerwie.

Punkt 7. Podjęcie uchwał w sprawie: (16:42)

W tym punkcie Przewodniczący Rady przekazał wiceprzewodniczącemu Panu Jackowi Skibe odczytanie treści projektu uchwały z uwagi na jego obszerność. Po zakończeniu Przewodniczący ponownie objął jej prowadzenie.

Podpunkt 1.

Nr XXXII/311/2021 w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2021 rok. (16:42)

Skarbnik Gminy przedstawiła propozycje zmian do budżetu gminy na 2021r.

1.Wprowadza się uzyskane dochody w wartościach przewyższających obecny plan tj.:

- z tytułu podatku od czynności cywilnoprawnych o 70.000,00 zł (dz. 756)

- z tytułu udziałów w podatki CIT o 125.000,00 zł (dz. 756).

2. W związku z wprowadzeniem wyżywienia w Przedszkolu w Bzinicy St. (Oddział Zamiejscowy PS w Pludrach) wprowadza się plan dochodów w wysokości 1.400,00 zł (dz. 801) oraz wydatki na zakup żywności w tej samej kwocie (rozdz. 80148).

3. Wprowadza się dochody z tytułu otrzymanego odszkodowania z tyt. ubezpieczenia mienia w wysokości 8.212,00 zł (dz. 754) przeznaczając je na likwidacje szkód w jednostce OSP (rozdz. 75412).

4. Zabezpiecza się środki na:

a) usługi związane z utrzymaniem dróg 70.000,00 zł

b) gospodarkę nieruchomościami (operaty szacunkowe wypisy, wyrysy, podziały działek)25.000,00

c) wynagrodzenie komisji urbanistycznej 4.000,00 zł

d) zapłatę za pobyt podopiecznych w Domach Pomocy Społecznej 45.500,00 zł

5. W ramach planu PSP w Dobrodzieniu przenosi się 4.696,00 zł z pozostałego planu na stypendiach (rozdz. 85416) na zakupy pomocy dydaktycznych (rozdz. 80101) .

6. Zmniejsza się środki na wynagrodzeniach w szkołach podstawowych o 445.000,00 zł – powód nadwyżka planu. (rozdz. 80101).

7. Zmniejsza się plan w rozdz. 71004 Plany zagospodarowania przestrzennego o 40.000,00zł przenosząc te środki do 2022r (studium,plan Klekotna – 12.500,00; plan Główczyce -12.500,00zł, studium Gmina -15.000,00 zł)

8. Po stronie wydatków majątkowych dokonuje się następujących zmian:

a) przenosi się Budowę łącznika Błachów – Ligota Dobrodzieńska na 2022r. - 300.000,00 zł – gmina aplikuje o środki z dofinansowania w 2022r.

b) przenosi się kwotę 200.000,00 zł w ramach zadania Budowa remizy OSP w Pludrach na 2022r. - kolejny przetarg nierozstrzygnięty,

c) zwiększa się o 30.000,00 zł środki na zadaniu Utworzenie klubu Senior+ w Myślinie – konieczność wykonania dodatkowych prac ( docieplenie wełną mineralną i montaż podwójnych płyt w ściankach działowych;

d) wprowadza się dotację celową dla ZGKIM na zadania inwestycyjne – dofinansowanie wyposażenia kosiarki w akcesoria umożliwiające odśnieżanie – kwota 40.000,00 zł

e) wprowadza się środki na wykonanie PFU zadania Przebudowa budynku komunalnego na ul. Moniuszki w Dobrodzieniu - kwota 7.500,00 zł

f) zwiększa się środki na zakup parkometrów o 7.000,00 zł z przeznaczeniem na zakup oprogramowania i drukarki do naliczenia opłaty dodatkowej

g) wprowadza się zadanie „Budowa odcinka sieci wodociągowej w miejscowości Błachów” na kwotę 24.000,00 zł

h) wprowadza się zadanie „Wykonanie instalacji fotowoltaicznej na budynku szatni na stadionie miejskim w Dobrodzieniu” na kwotę 45.000,00 zł

i) usuwa się zadanie „Wykonanie instalacji fotowoltaicznej na budynku szaletu miejskiego w Dobrodzieniu” –kwota 29.000,00 zł

Dotacje na przebudowę przejść dla pieszych wpłyną do budżetu w roku bieżącym dlatego zwiększa się dochody z tego tyt. o 320.000,00zł tj o dotację na budowę kolejnych przejść – 2 przejścia na ul. Oleskiej. W roku bieżącym w planie wydatków pozostawia się kwotę równą wkładowi własnemu do tych inwestycji, a pozostałą kwotę przenosi się do planu na 2022r. kiedy to zadania te zostaną zakończone.

9. Zgodnie z decyzjami mieszkańców dokonuje się zmian planu w ramach zadań funduszu sołeckiego:

- sołectwo Główczyce przeniesienie 222,92 z zakupu paliwa do kosiarki na serwis kosiarki i kosy spalinowej

- sołectwo Bzinica Nowa oszczędności z remontu altany tzw. „grzybka” w kwocie 1658,48 zł na zakupy sprzętu dla OSP

10. Zmieniono przeznaczenie dotacji celowej dla powiatu Oleskiego, dla Zespołu Szkół w Dobrodzieniu ze środków programu przeciwdziałania alkoholizmowi z org. Biegu Majowego na wyjazd młodzieży na obóz.

11. W ramach dotacji podmiotowej dla niepublicznych szkół przeniesiono 2.000,00 z dotacji dla szkoły w Gosławicach na dotacje dla szkoły w Bzinicy – powód zwiększenie ilości dzieci z orzeczeniem uczęszczających do szkoły w Bzinicy.

12.W związku w powyższymi zmianami wydatków zmniejszono plan przychodów z tyt. wolnych środków o 1.296.600,00 zł oraz z tyt. nadwyżki pochodzącej ze środków RFIL o 200.000,00 zł.

Projekt uchwały poddano głosowaniu.

Głosowanie uchwały Nr XXXII/311/2021 w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2021 rok. (16:56)

Wyniki imienne:

ZA(14):

Sara Pruska, Damian Karpinski, Joachim Wloczyk, Jacek Skibe, Krzysztof Bula, Rafał Chwalczyk, Piotr Kapela, Dorota Wołowczyk, Gabriel Kukowka, Rajmund Lichota, Jerzy Proft, Radosław Zając, Tomasz Miazga, Robert Kobus

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):

Dorota Maleska

Salę obrad opuścił radny Jerzy Proft

Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił następujące projekty uchwał:

Podpunkt 2.

Nr XXXII/312 /2021 w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. (16:57)

Na salę obrad powrócił radny Jerzy Proft

Projekt uchwały poddano głosowaniu.

Głosowanie uchwały Nr XXXII/312 /2021 w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. (16:58)

Wyniki imienne:

ZA(14):

Sara Pruska, Radosław Zając, Gabriel Kukowka, Robert Kobus, Jacek Skibe, Damian Karpinski, Rajmund Lichota, Dorota Wołowczyk, Tomasz Miazga, Krzysztof Bula, Rafał Chwalczyk, Piotr Kapela, Joachim Wloczyk, Jerzy Proft

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):

Dorota Maleska

Podpunkt 3.

Nr XXXII/313/2021 w sprawie zmiany Uchwały nr XXVI/251/2021 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 8 lutego 2021r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Oleskiemu. (16:58)

Projekt uchwały poddano głosowaniu.

Głosowanie uchwały Nr XXXII/313/2021 w sprawie zmiany Uchwały nr XXVI/251/2021 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 8 lutego 2021r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Oleskiemu. (17:00)

Wyniki imienne:

ZA(14):

Gabriel Kukowka, Sara Pruska, Damian Karpinski, Robert Kobus, Radosław Zając, Joachim Wloczyk, Jerzy Proft, Jacek Skibe, Tomasz Miazga, Rajmund Lichota, Dorota Wołowczyk, Rafał Chwalczyk, Krzysztof Bula, Piotr Kapela

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):

Dorota Maleska

W tym punkcie Przewodniczący Rady przekazał wiceprzewodniczącemu Panu Tomaszowi Miazga odczytanie treści projektu uchwały wraz z uzasadnieniem z uwagi na jego obszerność.
Po zakończeniu Przewodniczący ponownie objął jej prowadzenie.

Podpunkt 4.

Nr XXXII/314/ 2021 w sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami wsi Warłów i przysiółka Malichów w przedmiocie zmiany rodzaju miejscowości Malichów z przysiółka na wieś. (17:01)

Projekt uchwały poddano głosowaniu.

Głosowanie uchwały Nr XXXII/314/ 2021 w sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami wsi Warłów i przysiółka Malichów w przedmiocie zmiany rodzaju miejscowości Malichów z przysiółka na wieś. (17:08)

Wyniki imienne:

ZA(14):

Gabriel Kukowka, Joachim Wloczyk, Rafał Chwalczyk, Krzysztof Bula, Robert Kobus, Damian Karpinski, Sara Pruska, Tomasz Miazga, Rajmund Lichota, Jerzy Proft, Piotr Kapela, Jacek Skibe, Dorota Wołowczyk, Radosław Zając

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):

Dorota Maleska

Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił następujące projekty uchwał:

Podpunkt 5.

Nr XXXII/315/2021 w sprawie przyjęcia Regulaminu budżetu obywatelskiego Dobrodzienia. (17:08)

Burmistrz wyjaśnił, że w sołectwach funkcjonuje fundusz sołecki a w Dobrodzieniu byłby budżet obywatelski. Zadania finansowane z tych środków muszą być zadaniami własnymi gminy.

Burmistrz przypomniał, że obiecano mieszkańcom, że budżet obywatelski zostanie wprowadzony

Następnie przedstawił założenia i proces funkcjonowania budżetu.

Na budżet obywatelski Dobrodzienia zostaną przeznaczone środki finansowe wyodrębnione na ten cel w budżecie Gminy Dobrodzień.

Projekt uchwały poddano głosowaniu.

Głosowanie uchwały Nr XXXII/315/2021 w sprawie przyjęcia Regulaminu budżetu obywatelskiego Dobrodzienia. (17:16)

Wyniki imienne:

ZA(14):

Rajmund Lichota, Krzysztof Bula, Damian Karpinski, Rafał Chwalczyk, Gabriel Kukowka, Sara Pruska, Radosław Zając, Joachim Wloczyk, Dorota Wołowczyk, Robert Kobus, Tomasz Miazga, Jacek Skibe, Piotr Kapela, Jerzy Proft

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):

Dorota Maleska

Uchwały od nr XXXII/311/2021 do nr XXXI/315/2021 stanowią załącznik do protokołu.

Punkt 8. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej Sesji Rady Miejskiej. (17:16)

Protokół z poprzedniej Sesji Rady Miejskiej poddano głosowaniu.

Głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu z obrad poprzedniej Sesji Rady Miejskiej. (17:17)

Wyniki imienne:

ZA(11):

Rafał Chwalczyk, Joachim Wloczyk, Krzysztof Bula, Jacek Skibe, Radosław Zając, Jerzy Proft, Tomasz Miazga, Dorota Wołowczyk, Robert Kobus, Piotr Kapela, Rajmund Lichota

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(3):

Sara Pruska, Damian Karpinski, Gabriel Kukowka

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):

Dorota Maleska

Punkt 9. Przyjęcie protokołu ze wspólnego posiedzenia Komisji. (17:18)

Protokół ze wspólnego posiedzenia Komisji poddano głosowaniu.

Głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu ze wspólnego posiedzenia Komisji. (17:18)

Wyniki imienne:

ZA(14):

Gabriel Kukowka, Radosław Zając, Robert Kobus, Joachim Wloczyk, Sara Pruska, Jacek Skibe, Jerzy Proft, Damian Karpinski, Rafał Chwalczyk, Tomasz Miazga, Krzysztof Bula, Rajmund Lichota, Piotr Kapela, Dorota Wołowczyk

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):

Dorota Maleska

Punkt 10. Odpowiedź na interpelacje i zapytania radnych. (17:19)

  • Radny Jacek Skibe w dniu 19 października 2021 roku złożył interpelację w zakresie fajerwerków w Sylwestra. Interpelacja została przedstawiona na posiedzeniu Komisji Budżetu w dniu 25 października.

    Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił treść pisma Mieszkańców Gminy Dobrodzień

    w sprawie podjęcia działań zmierzających do podjęcia inicjatywy uchwałodawczej dotyczącej wprowadzenia zakazu odpalania fajerwerków, petard, ogni sztucznych i innych materiałów pirotechnicznych w związku ze zbliżającym się Sylwestrem.

    Następnie zwrócił się z prośbą do Radcy prawnego o przygotowanie opinii prawnej na powyższy temat.

    Radca prawny poinformował, że sprawa jest skomplikowana. Orzeczenia sądów administracyjnych jak i sądów powszechnych. zgodnie dokonują stwierdzenia nieważności takich uchwał przez organy gminy, co skutkuje ich uchylaniem. Także organy nadzoru – wojewodowie, mający ustawowe uprawnienia do badania uchwał w przypadku podejmowania uchwał w przedmiotowym zakresie dokonują również stwierdzania ich nieważności.

Na posiedzeniu Komisji Budżetu z Komisją Oświaty zgłoszono następujące wnioski:

  1. Radny Radosław Zając poinformował o zalegających gałęziach po przycince przez firmę TAURON w miejscowości Myślina oraz Rzędowice i Klekotna.

    Odp. Po wielokrotnych interwencjach w firmie Tauron rozpoczęto usuwanie w/w gałęzi. Sprawa będzie monitorowana do zakończenia.

  2. Sprawa włączania i wyłączania lamp ulicznych

    Odp. Czas włączania i wyłączania lamp ulicznych jest monitorowany na bieżąco i przekazywany pracownikom firm, które są odpowiedzialne za ustawienie sterowania.
    Do generalnego sprawdzenia w/w ustawień i przeglądu lamp przystąpimy już po zmianie czasu na zimowy tj. po 30.10.2021.

  3. Radni zgłosili wniosek, by wystąpić z pismem do przewoźnika Martin Bus z zapytaniem ile kosztowałoby zabezpieczenie dowozu w przypadku awarii autobusu innego przewoźnika tj. ZGKiM w Dobrodzieniu.

    Odp. Możliwość wynajmu autobusu i koszty wynajmu zależą od kilku istotnych czynników między innymi: Wielkości autobusu ( ilość miejsc siedzących), terminu wynajmu, wymiaru czasu dyspozycji w jakich godzinach ma być autobus wynajęty, czasu jazdy i czasu dyspozycji kierowcy, prognozy ilości dziennych przejechanych kilometrów, czy jest możliwość pozyskania kierowcy autobusu, który ewentualnie mógłby realizować przewóz zastępczy.

Wnioski zgłoszone na Sesji Rady Miejskiej, która odbyła się 27 września 2021r.

  1. Radny Tomasz Miazga wnioskował o załatanie dziury przy ul. Reymonta 7.

    Odp. dziura została już załatana.

  2. Radny Jacek Skibe wnioskował o wystąpienie do firmy TAURON w sprawie ustawienia trybu pracy lamp na terenie miasta.

    Odp. Temat czasu włączania i wyłączania lamp ulicznych przedstawiono w odpowiedzi na wnioski z komisji.

  3. Radna Dorota Maleska poinformowała o popękanej elewacji Budynku spotkań w Rzędowicach.

    Odp. Wystąpiono do firm o ofertę na naprawę. Przewidywany termin wykonania do końca 2021.

  4. Radny Krzysztof Bula wnioskował o wykoszenie traw przy ul. Wystrzyckiej.

    Odp. W ramach prac zleconych Zakładowi Gospodarki Komunalnej wykoszono trawy na rowach na w/w ulicy.

  5. Radny Joachim Wloczyk zgłosił odpadnięcie tablicy z nazwą ulicy na przeciwko sklepu w Szemrowicach.

    Odp. Tablica zostanie naprawiona do końca października.

  6. Radny Jacek Skibe poinformował, że znaki drogowe w miejscowości Myślina są już mało czytelne.

    Odp. Zostały zamówione nowe znaki i będą wymienione do 29.11.2021; natomiast znak na ul. Opolskiej został już dostosowany do sytuacji rzeczywistej po remoncie.

  7. Radny Krzysztof Bula poinformował, że na skrzyżowaniu ul. Wojska Polskiego i ul. Szemrowickiej stoją stare nieczytelne tablice.

    Odp. Tablice zostaną usunięte do końca października.

  8. Radna Dorota Maleska wnioskowała o przycięcie gałęzi na drodze od miejscowości Rzędowice do miejscowości Klekotna.

    Odp. Wymieniona droga jest drogą powiatową. Zwrócono się do Zarządu Dróg Powiatowych o wykonanie przycięcia tych gałęzi .

  9. Przewodniczący Rady Miejskiej poruszył temat nieestetycznego wyglądu przepełnionych kontenerów na używaną odzież. Kontenery te nie są opróżniane i obecny stan wpływa niekorzystanie na estetykę miasta i gminy Dobrodzień.

    Odp. Kontenery zostały opróżnione.

Na posiedzeniu Komisji Skarg, Wniosków i Petycji zgłoszono wniosek w sprawie opracowania regulaminu imprez w obiektach zarządzanych przez Gminny Ośrodek Kultury, Sportu i Bibliotekę Publiczną w Dobrodzieniu w czasie wynajmu danych obiektów.

Odp. Regulamin został opracowany i przesłany w dniu 25 października wszystkim radnym za pomocą Systemu RADA 365.

Regulamin zostanie przedłożony na posiedzenie Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Promocji.

11. Wolne wnioski i informacje. (17:49)

  1. Radny Joachim Wloczyk powrócił do sprawy zakupu busa dla ZGKiM w Dobrodzieniu. Zapytał czy nie warto rozważyć możliwości, by zapasowy pojazd był, by służył też do wynajęcia na wycieczki. Zakład świadczyłby usługi ale teraz nie ma możliwości, gdyż pojazdy są zajęte na dowóz dzieci na pływalnię i do szkół. Gdyby był taki pojazd to w nagłych wypadkach jest pojazd na zastępstwo. Zapytał czy nie można Zakładowi w przyszłym roku przekazać takiego pojazdu. Wnioskuje, by się nad tym zastanowić. Radny uważa, że Zakład jest zobowiązany, by komunikacja funkcjonowała bez problemu.

    Przewodniczący RM wyjaśnił, że temat był dyskutowany na posiedzeniu Komisji Budżetu i nie został zakończony. Radni byli w Zakładzie oglądać samochody i autobusy. Propozycja Dyrektora była, by samochód wyremontować za 17 000,00 zł i będzie on wyremontowany. Temat zakupu dodatkowego samochodu jest otwarty.

  2. Przewodniczący RM przedstawił treść protestu mieszkańców Rzędowic przeciwko rozbudowie Kopalni „ Bzionków” w Rzędowicach.

Nastąpiła dyskusja w temacie.

Burmistrz wyjaśnił, że został powiadomiony Inspektorat Ochrony Środowiska.

Uważa, że krzywdzące jest stwierdzenie, że nic nie robi. Były prowadzone rozmowy, miał informację, że wyniki są niepokojące.

Radny Jacek Skibe w swojej wypowiedzi powołał się na przepisy ustawy o ochronie środowiska.

Radny Damian Karpinski zapytał w jaki sposób zostały pobrane próbki, czy zostały pozyskana za wiedzą właściciela.

Przewodniczący Rady zastanawiał się dlaczego mieszkańcy o swoich obawach nie powiadomią Burmistrza.

Radny Gabriel Kukowka zastanawiał się czy dany podmiot ma pozwolenie na składowanie odpadów. Uważa, że jeżeli jest coś wywożone i składowane należy powiadomić policję i odpowiedni organ sanitarny. Jest droga formalna, która powinna przebiegać zgodnie z prawem.

Zaproponował, by zlecić wykonanie badań i przedstawić wyniki.

Radni po zapoznaniu się z protestem mieszkańców Rzędowic przeciwko rozbudowie Kopalni „ BZIONKÓW” w Rzędowicach zaproponowali, by wystąpić do Inspekcji Ochrony Środowiska o wykonanie odpowiednich badań materiału niewidomego pochodzenia składowanego w wyrobisku Kopalni.

  1. Radny Radosław Zając wnioskował o przesłanie wszystkim sołtysom protokołów sporządzonych przez pracownika tutejszego Urzędu z zebrań z mieszkańcami sołectwa, które odbyły się w miesiącu wrześniu 2021 roku w sprawie Funduszu sołeckiego na 2022 rok.

  2. Radny Gabriel Kukowka wnioskował o zabezpieczenie mostu w Makowczycach.

  3. Mieszkaniec Makowczyc wnioskował o zamontowanie progu zwalniającego od strony Szemrowic w kierunku Makowczyc.

    Podziękował także za realizację budowy remizy strażackiej w Makowczycach.

    Przypomniał, że do tej pory nie mieli gdzie organizować zebrań, odbywały się one w szkole w Turzy lub Ligocie Dobrodzieńskiej.

    Jak dowiedział się, że obiekt zostanie rozebrany podjął się ryzyka, by i chciał by powstała sala spotkań dla mieszkańców. Jest to obiekt zabytkowy, pilnował, by został on odtworzony zgodnie z projektem.

  4. Przewodniczący RM poinformował, że w dniu 11listopada 2021r. o godzinie 17.00 w kościele pw. Św. Marii Magdaleny w Dobrodzieniu odbędzie się Msza za Ojczyznę.

Punkt 12. Wnioski i interpelacje w formie pisemnej. (17:58)

Punkt 13. Zakończenie obrad XXXII Sesji Rady Miejskiej w Dobrodzieniu. (17:58)

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej dokonał zamknięcia obrad XXXII Sesji Rady Miejskiej w Dobrodzieniu.

Obrady były transmitowane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk.

https://bip.dobrodzien.pl/2215/7186/transmisja-obrad-rady-miejskiej-w-dobrodzieniu.html

Protokółowała:
Barbara Orlikowska

PRZEWODNICZĄCY
Rady Miejskiej
Piotr Kapela

PDFProtokół Nr XXXII 2021.pdf (4,16MB)