Odpowiedź na interpelację nr ORG.0003.19.2021
Dobrodzień, dnia 02.11.2021r.
ORG.0003.19.2021
Pan Jacek Skibe
Radny Rady Miejskiej
w Dobrodzieniu
W odpowiedzi na Pana interpelację w sprawie podjęcia inicjatywy uchwałodawczej mającej na celu wprowadzenie zakazu odpalania fajerwerków, petard, ogni sztucznych i innych materiałów pirotechnicznych w związku ze zbliżającym się Sylwestrem informuję, co następuje.
Zasadniczym elementem prawnym, który pozwalałby na uchwalenie uchwały o wskazanym wyżej przedmiocie jest oparcie jej o treść art.40 ust.3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2021 r. poz.1372).
Przepis ten upoważnia radę gminy aby w zakresie nie uregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących rada mogła wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.
Taka redakcja wskazanej wyżej podstawy prawnej przepisów porządkowych oznacza, iż powyższe wymogi (brak uregulowania w odrębnych ustawach oraz konieczność ochrony wymienionych wartości porządku prawnego) muszą być spełnione kumulatywnie (łącznie).
Jeżeli chodzi o ochronę zdrowia i życia ludzkiego oraz spokoju publicznego, przez co należy rozumieć stan równowagi psychicznej bliżej nieokreślonej liczby osób, niezależnie od tego, gdzie się znajdują – przed użyciem materiałów pirotechnicznych, wskazać należy, że taka materia sprawy nie znajduje się w zakresie nieuregulowanym, którą miałaby uzupełniać proponowana do podjęcia przez radę uchwała.
Zgodnie z art.51 § 1 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeksu wykroczeń, przepis ten zabezpiecza przed niepożądanymi działaniami związanymi z używaniem petard i innych materiałów pirotechnicznych i pozwala na skuteczne ściganie w przypadku jego naruszeń.
Ponadto należy w tym miejscu pamiętać jeszcze o przepisach ustawy z dnia z dnia 21 czerwca 2002 r. o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego (Dz.U. z 2020 r. poz. 204), w tym zwłaszcza z art.3 pkt 31, który określa sposób rozumienia pojęcia używania tych materiałów.
W związku z wyżej przedstawioną argumentacją, która w mojej ocenie nie pozwala na przyjęcie uchwały, przemawiają także liczne orzeczenia sądów administracyjnych jak i powszechnych w przedmiocie których dochodzi do każdoczesnego ich uchylania. Także organy nadzoru w przypadku podejmowania tego rodzaju uchwał przez rady gmin dokonują stwierdzania ich nieważności. W tym miejscu przywołuje się między innymi rozstrzygnięcie Wojewody Dolnośląskiego z dnia 13 maja 2020 r. sygn. akt NR NK-N4131.138.2.2020.MF jak również wyrok NSA z 4 czerwca 2008 r., sygn. akt II OSK 268/08, WSA w Kielcach z 19 listopada 2017 r. sygn. akt II SA/Ke 588/17.
Jednocześnie rozumiejąc wagę przedstawionego przez Pana zagadnienia, gmina poprzez współpracę z organami policji uczuli, aby funkcjonariusze policji w okresie sylwestra zwiększyli czujność, by nie doszło do naruszeń wskazanych wyżej powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
BURMISTRZ
dr Andrzej Jasiński
Otrzymują:
-
adresat
-
a/a
Do wiadomości:
-
Przewodniczący Rady Miejskiej w Dobrodzieniu