Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Protokół z dnia 21 grudnia 2020

Protokół

z posiedzenia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa.

Posiedzenie Komisji odbyło się z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość (zdalny tryb obradowania). Dyskusja i głosowanie odbyła się poprzez system informatyczny.

Obrady rozpoczęto 21-12-2020 o godz. 15:01, a zakończono o godz. 18:55 tego samego dnia.

W posiedzeniu wzięło udział 9 członków:

1. Jacek Skibe

2. Piotr Kapela

3. Jerzy Proft

4. Gabriel Kukowka

5. Krzysztof Bula

6. Damian Karpinski

7. Rajmund Lichota

8. Robert Kobus

9. Rafał Chwalczyk

Porządek posiedzenia:

  1. Przyjęcie porządku posiedzenia Komisji.

  2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy w miejscowości Myślina.

  3. Zaopiniowanie wniosków w sprawie sprzedaży lokali mieszkalnych w Dobrodzieniu przy Placu Wolności 2.

  4. Zaopiniowanie wniosków w sprawie sprzedaży lokali mieszkalnych położonych w Pludrach przy ul. Osiedle Robotnicze 18.

  5. Zaopiniowanie wniosku w sprawie sprzedaży lokalu mieszkalnego położonego w Pludrach przy ul. Leśnej 2A.

  6. Rozpatrzenie wniosków o najem lokali mieszkalnych z zasobu Gminy Dobrodzień.

  7. Propozycje zasiedlenia wolnych lokali mieszkalnych z zasobu Gminy Dobrodzień.

  8. Informacja na temat rozstrzygnięcia nadzorczego na nieważność części uchwały Nr XXIII/204/2020 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 29 października 2020r. sprawie zasad wynajmowania lokali mieszkalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy Dobrodzień;

  9. Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:

  • powołania zastępcy Burmistrza do reprezentowania Gminy Dobrodzień w Związku Międzygminnym „Czysty Region” z siedzibą w Kędzierzynie-Koźlu;

  • uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobrodzień;

  • przyjęcia aktualizacji Lokalnego Programu Rewitalizacji dla miasta Dobrodzień;

  • ustalenia stawki dotacji przedmiotowej dla samorządowego zakładu budżetowego; ustalenia dopłat do taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków;

  • wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2020 rok;

  • zmiany wieloletniej prognozy finansowej.

  1. Przygotowanie opinii Komisji na temat projektu budżetu Gminy Dobrodzień na 2021 rok.

  2. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia komisji.

  3. Propozycje do planu pracy Komisji.

  4. Sprawy różne.

Przewodniczący Komisji zaproponował, by wprowadzić dodatkowo do porządku posiedzenia zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie określenia form, trybu i wysokości przyznania pomocy dla repatriantów i członków ich rodzin zaproszonych do osiedlenia się na terenie Gminy Dobrodzień. Zaproponował także, by wykreśl z porządku posiedzenia zaopiniowanie projektu uchwały w przyjęcia aktualizacji Lokalnego Programu Rewitalizacji dla miasta Dobrodzień oraz punkt dotyczący informacji na temat rozstrzygnięcia nadzorczego na nieważność części uchwały Nr XXIII/204/2020 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 29 października 2020r. sprawie zasad wynajmowania lokali mieszkalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy Dobrodzień.

Porządek posiedzenia po zmianie poddano głosowaniu.

Głosowanie w sprawie przyjęcia porządku posiedzenia Komisji.

Wyniki imienne:

ZA(9):

Gabriel Kukowka, Jacek Skibe, Robert Kobus, Krzysztof Bula, Rajmund Lichota, Piotr Kapela, Jerzy Proft, Rafał Chwalczyk, Damian Karpinski

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):

Tomasz Miazga, Radosław Zając

Nastąpiła zmiana kworum.

Ilość radnych obecnych na sali obrad: 11

Na posiedzenie Komisji przybyli radni: Tomasz Miazga, Radosław Zając

Burmistrz poinformował, że na Sesji może być przedłożony projekt uchwały w sprawie bezpłatnego korzystania z przejazdów środkami komunikacji na terenie Gminy Dobrodzień.

Burmistrz wyjaśnił, że w 2021 roku, jeśli Rada Miejska wyrazi na to zgodę, przejazdy na liniach autobusowych, których organizatorem jest Gmina Dobrodzień będą bezpłatne.

Burmistrz poinformował, że finansowanie transportu publicznego opiera się na dwóch filarach tzn. budżecie Gminy i dofinansowaniu z budżetu państwa z Funduszu Przewozów Autobusowych.
W listopadzie złożony został wniosek do Funduszu Przewozów Autobusowych na ponad 770 .000,00 złotych na 2021 rok.

Burmistrz chciałyby przedyskutować sprawę, by w sytuacji gdy otrzymamy dofinansowanie od Wojewody w wysokości 3,00 zł do wozokilometra, wprowadzić w 2021 roku darmową komunikację publiczną. Dofinansowanie z Funduszu Przewozów Autobusowych polega na tym, że Gmina finansuje stratę jaką firma poniosła w związku z realizacją przewozów, w związku z tym firma wykonująca przewozy musi występując o finansowanie do gminy pomniejszać kwotę o uzyskany przechód z biletów. Wydaje się, że najlepszym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie darmowych przejazdów. Wtedy firma nie miałaby przychodów i za każdy kilometr otrzymywałaby maksymalnie 3,30 zł od Gminy.

Burmistrz uważa, że dopóki jest dofinansowanie z Funduszu na poziomie 3 zł, to rozwiązanie z darmową komunikacją jest bardzo wygodne i zwiększy ilość osób korzystających z komunikacji.

Następnie Burmistrz dokonał analizy finansowej wprowadzenia darmowej komunikacji publicznej. Komunikacja, której organizatorem jest Gmina, realizowana jest przez ZGKiM oraz przez przewoźnika komercyjnego. Burmistrz poinformował, że w sierpniu 2020 roku wystosowane zostało zapytanie ofertowe dotyczące komunikacji publicznej. Pojawiły się wtedy oferty realizacji przewozów za nieco ponad 2 zł za wozokilometr. Burmistrz poinformował, że w styczniu 2021r. zostanie rozpisany przetarg na realizację komunikacji publicznej w części realizowanej przez przewoźników komercyjnych i jest duża szansa, że cena za 1 wozokilometr będzie niższa niż 3 zł za wozokilometr i dofinansowanie od Wojewody będzie w zupełności wystarczające.

W przypadku, gdy przewoźnikiem będzie ZGKiM to rozliczenie pomiędzy gminą a ZGKiM odbywa się poprzez dotację. Taki sposób rozliczenia został wskazany w raporcie z audytu wewnętrznego przeprowadzonego przez Gminę. Koniecznym jest ustalenie kwoty dotacji do wozokilometra. Kwota ta winna mieć pokrycie w faktycznych kosztach Zakładu. Burmistrz wyjaśnił, że na najbliższej sesji zaproponuje na 2021 rok stawkę dotacji przedmiotowej dla ZGKiM w wysokości 3,80 zł za 1 wozokilometr w ramach lokalnego transportu zbiorowego.

Burmistrz wyliczył, że jeżeli Gmina będzie dokładać 0,80 zł do 1 wozokilometra zrealizowanego przez ZGKiM i Zakład wykona około 120 000 km rocznie, to Gmina poniesie koszty około 96 000,00 zł złotych. Przewoźnik komercyjny otrzymałby maksymalnie 0,30 zł do wozokilometra. Biorąc pod uwagę liczbę wozokilometrów realizowanych przez przewoźnika komercyjnego, tj. 120 000 km rocznie, Gmina dopłacałaby nie więcej niż 36 000 zł. Razem Gmina dopłacałaby nie więcej niż 132 000 zł.

Dla porównania – kupując bilety za około 90.000 zł + dopłacając minimalnie 10% do każdego kilometra Gmina wydałaby podobną sumę.

Trzeba wspomnieć, że kupując bilety miesięczne Marszałek Województwa dopłaca do nich. Czyli wpływ dla Zakładu jest większy, jednak wtedy w mniejszym stopniu korzystamy z Funduszu Przewozów Autobusowych, a rozliczenie dotacji z funduszu jest dużo trudniejsze, bo wymaga odliczenia przychodów z biletów osobno na każdej linii.

Radny Gabriel Kukowka zapytał, czy w takim razie nie powinno się całkowicie zlecić realizacji przewozów przewoźnikom komercyjnym. Radny zastanawiał się, czy po przetargu przewoźnicy komercyjni nie mogli by obsługiwać linii, które obsługuje ZGKiM i czy nie przeprowadzić przetargu na wszystkie linie i Zakład niech przystąpi do przetargu. Na wolnym rynku cena byłaby niższa niż za usługi wykonywane przez ZGKiM. Powinno się patrzeć na prywatne firmy
i doprowadzić do tego, by utrzymać komunikację na dłuższy czas.

Radny obawia się, że ludzie przyzwyczają się do darmowych przejazdów, a gdy skończą się dotacje może to wszystko upaść. Zaproponował, by prywatni przewoźnicy opracowali system, by utrzymać cykl połączeń oraz by rozkład jazdy obowiązywał 5 lat.

Odpowiadając na pytania Burmistrz stwierdził, że przewozy wewnątrz Gminy, zwłaszcza szkolne winne być prowadzone przez ZGKiM. Przewozy te wymagają dużej elastyczności. Przewoźnik lokalny z którym prowadzono rozmowy nie jest w stanie na tę chwile przejąć całkowicie wszystkich kursów. Przewozy wewnętrzne powinny zostać odwieszone od stycznia 2021 roku i nie jesteśmy w stanie ogłosić przetargu w tak krótkim czasie.

Burmistrz poinformował, że zgłosił się duży przewoźnik, który chciałby przejąć tabor samochodowy i kierowców Zakładu, ale dopiero jest w stanie zrobić to od września 2021 roku.

Temat komunikacji nie jest łatwy i należy podejść do niego spokojnie i powoli.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że dobrym rozwiązaniem jest, że na razie dzieci będą korzystać z komunikacji za darmo, nie będą płacić także dorośli i będą mogli poruszać się za darmo na terenie gminy.

Radny Tomasz Miazga wnioskował, by w przypadku, gdy dojdą do skutku przewozy udostępnić mieszkańcom czytelny rozkład jazdy.

Burmistrz zgodził się z radnym, że rozkład jazdy sieciowy powinien być i funkcjonować niezmiennie oraz dobrze by było, by znalazł się w e- podróżniku.

Punkt 2.

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy w miejscowości Myślina.

Proponuje się drodze wewnętrznej, zlokalizowanej na działkach nr 825/1 i 824/199 w miejscowości Myślina, po uzyskaniu pisemnej zgody współwłaścicieli terenu, na której jest ona zlokalizowana, nadać nazwę ulicy Kamienna.

Z przyczyn technicznych odbyło się głosowanie imienne w sprawie zaopiniowania projektu uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy w miejscowości Myślina.

Wyniki imienne:

ZA(11):

Gabriel Kukowka, Jacek Skibe, Damian Karpinski, Rajmund Lichota, Jerzy Proft, Krzysztof Bula, Rafał Chwalczyk, Robert Kobus, Piotr Kapela, Tomasz Miazga, Radoslaw Zając

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(0):

Punkt 3.

Inspektor Tomasz Gabor poinformował, że osoby zamieszkujące w Dobrodzieniu przy Placu Wolności 2 ponowiły wniosek o sprzedaż lokali mieszkalnych. Dotyczy to wszystkich lokali mieszkalnych położonych na I piętrze.

Przewodniczący Komisji przypomniał, że sprawa sprzedaży lokali była już omawiana na posiedzeniu Komisji i odpowiedź była negatywna.

Radny Jacek Skibe stwierdził, że skoro najpierw były wnioski o wykup lokali, gdzie obecnie prowadzona jest działalność gospodarcza a teraz są wnioski o wykup lokali mieszkalnych to może warto zastanowić się nad sprzedażą.

Radny Gabriel Kukowka zastanawiał się, czy nie wykorzystać budynku na powiększenie metrażu urzędu. Przypomniał, że już od kilku kadencji Rada podtrzymuje stanowisko o nie przeznaczaniu budynków położonych w centrum Dobrodzienia do sprzedaży.

Przewodniczący Rady stwierdził, że koncepcja, by przeznaczyć na powiększenie metrażu dla urzędu jest nierealna. Była decyzja o niesprzedawaniu budynków i lokali w rynku.

Jednak gdyby była to wola wszystkich lokatorów oraz osób wynajmujących pod działalność gospodarczą to należałoby się pochylić nad tematem.

Burmistrz wyjaśnił, że jeżeli chodzi o powiększenie urzędu to takiego kierunku czyli poprzez budowę łącznika nie brał pod uwagę.

Gmina posiada inne lokale łatwiej dostępne, by użyć na powiększenie powierzchni urzędu. Jest ustawa o dostępności i na pierwsze piętro trudno się dostać bez rozbudowy.

Odnośnie sprzedaży mieszkań Burmistrz ma mieszane uczucia, w budynkach gdzie jest wspólnota mieszkaniowa to widać, że dba się o te lokale. W przypadku, gdy na górze będzie wspólnota mieszkaniowa a na dole lokale użytkowe, to nie wiadomo jak to będzie funkcjonowało.

Radny Gabriel Kukowka stwierdził, że centrum rynku ma swoją specyfikę.

Za lokale użytkowe płacony jest czynsz – można realizować zadania, jednak lokal komercyjny nie zawsze będzie sąsiadował z lokalem mieszkalnym. U nas jest taka specyfika, że działalność komercyjna sąsiaduje z lokalami mieszkaniowymi.

Radny Damian Karpinski – jeżeli ZGKiM wejdzie w skład wspólnoty mieszkaniowej i powierzchnia prywatna byłaby dwa razy większa to ZGKiM musiałby się podporządkować. Uważa, że należy się nad tym zastanowić.

Radny Jacek Skibe stwierdził, że skoro w październiku była odmowa sprzedaży lokali użytkowych teraz lokali mieszkalnych to należałoby się nad tym zastanowić. Chodzi o cały budynek i utworzenie wspólnoty.

Uważa, że należy poznać koszty utrzymania i dochodów, z podziałem na lokale użytkowe i lokale mieszkalne całego budynku położonego przy Placu Wolności 2 w Dobrodzieniu.

Zastępca Burmistrza wyjaśnił, że lokali użytkowych nie można wykupić bezprzetargowo. Są także 3 lokale mieszkalne i może być problem z wykupem wszystkich lokali, a jeżeli mamy sprzedawać to wszystko albo nic.

Przewodniczący Rady Miejskiej poparł propozycję radnego Jacka Skibe. Stwierdził, że nie wyobraża sobie, że odmówiliśmy możliwości kupna lokali użytkowych ( w drodze przetargu) zlokalizowanych na parterze i kontrowersyjnie teraz wyrażana jest zgoda na sprzedaż lokali mieszkalnych zlokalizowanych na I piętrze.

Przypomniał, że dwa lata temu omawiając politykę mieszkaniową posiadaliśmy wiedzę, że mamy 360 lokali mieszkaniowych, które trzeba utrzymywać.

Stwierdził, że może trzeba zrobić krok do przodu i poprosić o zdanie administratora budynków.

Radny Gabriel Kukowka stwierdził, że po to robi się wykaz lokali, by było wiadomo, których lokali nie sprzedawać.

Przewodniczący Komisji przypomniał, że jeden lokator ma zaległości w czynszu.

Radny Gabriel Kukowka wyjaśnił, że osoba posiadająca zadłużenie nie może wykupić lokalu z zasobu mieszkaniowego Gminy Dobrodzień.

Zastępca Burmistrza poinformował, że jedna osoba nie jest w stanie wykupić lokalu. Istotne jest by zastanowić się co przyniesie pozytywna decyzja w tej sprawie. Jeżeli przeznaczymy do sprzedaży to zaczną wpływać wnioski o sprzedaż z pozostałych lokali z rynku.

Radny Gabriel Kukowka przypomniał, że była omawiana polityka mieszkaniowa, które budynki zostały przeznaczone do sprzedaży, a które pozostają.

Jeżeli posiadamy wytyczne to trzeba trzymać się zasad. Zmieniamy decyzje na wniosek mieszkańców i sprzedamy lokale najlepsze, pozostawiając lokale do remontu.

Radny Radosław Zając uważa, że nie powinno sprzedawać się lokali położonych w budynkach na rynku, gdyż może kiedyś będą takie lokale poszukiwane.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że została wprowadzona uchwała o podwyższeniu czynszu za lokale mieszkalne i trzeba liczyć się z tym, że będą składane wnioski o wykup lokalu.

Radny zastanawiał się, czy nie lepiej sprzedać budynku w dobrym stanie i wyremontować budynek znajdujący się w gorszym stanie. Uważa, że nie należy zamykać tematu z uwagi na fakt, że coś zostało podjęte rok temu.

Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał ile lokali sprzedano, z lokali przeznaczonych do sprzedaży.

Zastępca Burmistrza wyjaśnił, że plan został przyjęty dopiero niedawno, ale sprzedaży nie było zbyt wiele.

Komisja po ponownym zapoznaniu się z wnioskiem w sprawie sprzedaży lokali mieszkalnych w Dobrodzieniu przy Placu Wolności 2 zaproponowała, podtrzymanie stanowiska o nie sprzedawaniu lokali mieszkalnych.

Radni wnioskowali o przedstawienie informacji na temat kosztów utrzymania i dochodów z podziałem na lokale użytkowe i lokale mieszkalne, całego budynku położonego w Dobrodzieniu, Przy Placu Wolności 2.

Punkt 4.

Przewodniczący Komisji przedstawił treść pisma mieszkańca Pluder, który informuje, że w załączeniu przesyła dokumenty z ostatnich lat w sprawie mieszkań zakładowych przekazanych Gminie Dobrodzień nieodpłatnie przez Przedsiębiorstwo Państwowe Nasycalnię Podkładów. Razem z kilkoma sąsiadami jest zainteresowany wykupem zajmowanych przez nich mieszkań. Celem mieszkańców jest powołanie Wspólnoty Mieszkaniowej i pozyskanie funduszy z programów ochrony środowiska na remont i termomodernizację budynku.

Mieszkańcy proszą o pozytywne załatwienie wniosków i zwiększenie obowiązującej w gminie bonifikaty przy sprzedaży byłych mieszkań zakładowych, co z pewnością zainteresowałoby innych mieszkańców osiedla do wykupu lokalu.

Mieszkaniec Pluder za pomocą środków porozumiewania się na odległość (zdalny tryb obradowania) zwrócił się do radnych z prośbą o umożliwienie wykupu lokali mieszkalnych. Przedstawiając na zdjęciu stan techniczny poddasza bloku ( brak izolacji termicznej, zacieki, gniazda owadów, ptactwa itp. ), brak ocieplenia ścian, Stwierdził, że taka sytuacja nie może mieć miejsca. Remont wiąże się z ogromnymi kosztami na który można pozyskać środki z Funduszu Ochrony Środowiska. Mieszkańcy chcieliby powołać wspólnotę mieszkaniową.

Mieszkańcy chcieliby, by traktować ich mieszkania jako byłe lokale zakładowe i zastosować zwiększoną bonifikatę.

Radny Gabriel Kukowka zapytał jaka jest wysokość bonifikat. Przypomniał, że w niektórych budynkach zawiązała się wspólnota mieszkaniowa, mieszkańcy wykupili lokale z bonifikatą i teraz jeżeli rada miałaby zastosować wyższą bonifikatę to będzie to niesprawiedliwe. Uważa, że bonifikata powinna być dla wszystkich taka sama.

Obecnie obowiązuje bonifikata w wysokości 50% jeżeli lokale zostaną wykupione przez wszystkich lokatorów i 30% przy sprzedaży jednostkowej.

Mieszkaniec Pluder przytoczył porównanie ceny za 1m2 , która w 2011 roku wynosiła 1.000,00 zł., a przy sprzedaży lokalu na ul. Leśnej była to kwota 1.500,00 zł/m2. Zapytał skąd taka różnica.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że w ciągu 9 lat ceny lokali znacznie wzrosły.

Przewodniczący Komisji ogłosił 10 minutową przerwę.

Po przerwie.

Komisja po zapoznaniu się z wnioskami w sprawie sprzedaży lokali mieszkalnych położonych w Pludrach przy ul. Osiedle Robotnicze 18, zaproponowała, by dokonać dogłębnej analizy pod kątem lokali zakładowych oraz mieszkańców tam mieszkających i sprawę ponownie skierować na posiedzenie komisji.

Głosowanie w sprawie przeniesienia punktu na kolejne posiedzenie komisji.

Wyniki imienne:

ZA(10):

Damian Karpinski, Robert Kobus, Jacek Skibe, Piotr Kapela, Rajmund Lichota, Tomasz Miazga, Rafał Chwalczyk, Jerzy Proft, Radosław Zając, Krzysztof Bula

PRZECIW(1):

Gabriel Kukowka

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(0):

Punkt 5.

Komisja po zapoznaniu się z wnioskiem w sprawie sprzedaży lokalu mieszkalnego położonego w Pludrach przy ul. Leśnej 2A zaproponowała, by wniosek zaopiniować pozytywnie.

Głosowanie w sprawie sprzedaży lokalu mieszkalnego położonego w Pludrach przy ul. Leśnej 2A.

Wyniki imienne:

ZA(9):

Damian Karpinski, Jerzy Proft, Krzysztof Bula, Robert Kobus, Jacek Skibe, Rajmund Lichota, Piotr Kapela, Tomasz Miazga, Radosław Zając

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):

Gabriel Kukowka, Rafał Chwalczyk

Punkt 6.

Rozpatrzenie wniosków o najem lokali mieszkalnych z zasobu Gminy Dobrodzień.

Inspektor Anna Lis poinformowała, że wpłynął wniosek pana ………….. o najem lokalu mieszkalnego z zasobu komunalnego. Propozycja, aby ująć go na liście oczekujących.

Głosowanie w sprawie wniosku o najem lokalu mieszkalnego - …………………...

Wyniki imienne:

ZA(9):

Jacek Skibe, Damian Karpinski, Rafał Chwalczyk, Jerzy Proft, Rajmund Lichota, Tomasz Miazga, Robert Kobus, Krzysztof Bula, Piotr Kapela

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(1):

Radosław Zając

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):

Gabriel Kukowka

Punkt 7.

Propozycje zasiedlenia wolnych lokali mieszkalnych z zasobu Gminy Dobrodzień.

Inspektor Anna Lis przedstawiła propozycje zasiedleń wolnych lokali mieszkalnych z zasobu komunalnego:

  1. Pan ……………. – 1 osoba, propozycja zasiedlenia – Pietraszów, ul. Figla 17 (lokal socjalny)

Głosowanie w sprawie propozycji zasiedlenia lokalu - …………………...

Wyniki imienne:

ZA(7):

Jacek Skibe, Robert Kobus, Krzysztof Bula, Rafał Chwalczyk, Piotr Kapela, Rajmund Lichota, Tomasz Miazga

PRZECIW(1):

Jerzy Proft

WSTRZYMUJĘ SIĘ(2):

Radosław Zając, Gabriel Kukowka

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):

Damian Karpinski

2. Pani …………………….. – 4 osoby

Propozycja - Dobrodzień, ul. Lubliniecka 17/6, lokal o powierzchni 57,67 m2

Głosowanie w sprawie propozycji zasiedlenia lokalu - ……………………………….

Wyniki imienne:

ZA(9):

Rafał Chwalczyk, Jerzy Proft, Radosław Zając, Tomasz Miazga, Piotr Kapela, Jacek Skibe, Rajmund Lichota, Robert Kobus, Krzysztof Bula

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(2):

Gabriel Kukowka, Damian Karpinski

Punkt 8.

Informacja na temat rozstrzygnięcia nadzorczego na nieważność części uchwały Nr XXIII/204/2020 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu z dnia 29 października 2020r. sprawie zasad wynajmowania lokali mieszkalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy Dobrodzień - wykreślono z porządku posiedzenia.

Punkt 9.

Zaopiniowanie projektów uchwał:

Podpunkt a) w sprawie powołania zastępcy Burmistrza do reprezentowania Gminy Dobrodzień w Związku Międzygminnym " Czysty Region" z siedzibą w Kędzierzynie-Koźlu;

Projekt uchwały poddano głosowaniu.

Głosowanie projektu uchwały w sprawie powołania zastępcy Burmistrza do reprezentowania Gminy Dobrodzień w Związku Międzygminnym " Czysty Region" z siedzibą w Kędzierzynie-Koźli;

Wyniki imienne:

ZA(9):

Jerzy Proft, Rajmund Lichota, Damian Karpinski, Piotr Kapela, Robert Kobus, Jacek Skibe, Tomasz Miazga, Krzysztof Bula, Radosław Zając

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(1):

Rafał Chwalczyk

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):

Gabriel Kukowka

Podpunkt b) w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobrodzień;

Projekt uchwały poddano głosowaniu.

Głosowanie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobrodzień;

Wyniki imienne:

ZA(10):

Rafał Chwalczyk, Jacek Skibe, Damian Karpinski, Piotr Kapela, Krzysztof Bula, Jerzy Proft, Tomasz Miazga, Rajmund Lichota, Robert Kobus, Radosław Zając

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):

Gabriel Kukowka

Projekt uchwały w sprawie przyjęcia aktualizacji Lokalnego Programu Rewitalizacji dla miasta Dobrodzień – wykreślono z porządku posiedzenia.

Podpunkt c) w sprawie określenia form, trybu i wysokości przyznania pomocy dla repatriantów i członków ich rodzin zaproszonych do osiedlenia się na terenie Gminy Dobrodzień.

Na pytanie radnego Damiana Karpinskiego odnośnie zapisu § 1 punkt 1.2) a dotyczącego zakupu wyposażenia do przyznanego lokalu mieszkalnego i co należy przez to rozumieć, Zastępca Burmistrza wyjaśnił, że wynika to z podpisania porozumienia, brane są środki przyznane w ramach dotacji. Standard wyposażenia mieszkania jest określony w porozumieniu zawartym z Wojewodą.

Zastępca Burmistrza poinformował, że na najbliższej sesji mogą pojawić się uchwały w sprawie zaproszenia rodzin repatriantów. Posiadamy wolne mieszkanie w Ligocie Dobrodzieńskiej
o powierzchni 81,5 m2 (powstałe z połączenia 4 lokali socjalnych). Jednakże większość tej kondygnacji jest niewykorzystana. Po przeprowadzonej wizji ustalono, że można uzyskać powierzchnię użytkową ok. 180 m2. Daje to możliwość aranżacji 3-5 mieszkań różnej wielkości. To zadanie chcielibyśmy zrealizować w ramach repatriacji.

Projekt uchwały poddano głosowaniu.

Głosowanie projektu uchwały w sprawie określenia form, trybu i wysokości przyznania pomocy dla repatriantów i członków ich rodzin zaproszonych do osiedlenia się na terenie Gminy Dobrodzień.

Wyniki imienne:

ZA(10):

Gabriel Kukowka, Jerzy Proft, Jacek Skibe, Piotr Kapela, Rafał Chwalczyk, Tomasz Miazga, Rajmund Lichota, Robert Kobus, Krzysztof Bula, Damian Karpinski

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):

Radosław Zając

Podpunkt d) w sprawie ustalenia stawki dotacji przedmiotowej dla samorządowego zakładu budżetowego;

Proponuje się ustalić na 2021 rok stawkę dotacji przedmiotowej dla Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Dobrodzieniu w wysokości 3,80 zł za 1 wozokilometr w ramach lokalnego transportu zbiorowego.

Projekt uchwały poddano głosowaniu.

Głosowanie projektu uchwały w sprawie ustalenia stawki dotacji przedmiotowej dla samorządowego zakładu budżetowego;

Wyniki imienne:

ZA(9):

Jerzy Proft, Robert Kobus, Rafał Chwalczyk, Jacek Skibe, Tomasz Miazga, Damian Karpinski, Piotr Kapela, Rajmund Lichota, Radosław Zając

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(2):

Gabriel Kukowka, Krzysztof Bula

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(0):

Podpunkt e) w sprawie ustalenia dopłat do taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzaniem ścieków;

Na pytanie radnego Tomasza Miazgi dlaczego dopłata będzie obowiązywała do 28 maja, Skarbnik wyjaśniła, że taryfy obowiązują do 28 maja. Z dniem 29 maja obowiązywać będzie inna taryfa.

Projekt uchwały poddano głosowaniu.

Głosowanie projektu uchwały w sprawie ustalenia dopłat do taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzaniem ścieków;

Wyniki imienne:

ZA(10):

Gabriel Kukowka, Damian Karpinski, Rafał Chwalczyk, Jacek Skibe, Krzysztof Bula, Piotr Kapela, Rajmund Lichota, Tomasz Miazga, Radosław Zając, Robert Kobus

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):

Jerzy Proft

Podpunkt f) w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2020 rok;

Skarbnik Gminy przedstawiła propozycje zmian do budżetu gminy na 2020 rok:

1. Otrzymanie ponadplanowych dochodów pozwala na zwiększenie planu dochodów z tyt:

- dzierżawy gruntów o 27.000,00 zł.

- podatku od nieruchomości o 122.000,00 zł.

- podatku od spadków i darowizn o 22.000,00 zł.

- podatku od czynności cywilno-prawnych o 95.000,00 zł.

- udziałów z podatku dochodowym od osób prawnych o 34.000,00 zł.

- dochodów z tytułu realizacji zadań rządowych o 16.009,00 zł.

2. W związku z niższymi niż planowano wpływami zmniejsza się plan:

- z tyt. udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych o 300.000,00 zł,

- podatku od środków transportowych o 3.125,00 zł,

- opłaty eksploatacyjnej o 24 876,00 zł.

3. Ze względu na naukę zdalną w szkołach i przedszkolach wystąpiły mniejsze niż planowano dochody z tytułu wyżywienia w tych jednostkach, dlatego też zmniejszeniu podlega plan w rozdz. 80148 – Stołówki szkole i przedszkole o 200.000,00 zł jednocześnie zmniejsza się plan wydatków na zakup środków żywności w tych stołówkach o tę samą kwotę.

4. Zrezygnowano z realizacji projektu „Bliżej rodziny i dziecka” w związku z tym zmniejsza się dochody i wydatki związane z jego realizacją o 73.648,00 zł.

5. Zwiększono rozchody z tytułu udzielanych pożyczek organizacjom pozarządowym o 124.500,00zł w celu podpisania aneksów do umów pożyczek przesuwających termin spłaty na 2021, co spowoduje ze pożyczki te staną się pożyczkami długoterminowymi, które stanowią rozchody budżetu.

6. WFOŚiGW w Opolu umorzył częściowo spłatę jednej z zaciągniętych przez gminę pożyczek. Umorzenie wyniosło 108.375,00 i o taką kwotę zmniejszono rozchody z tyt. spłat pożyczek.

7. Zgodnie z informacją Ministra Finansów wprowadzono 28.117,00 zł celem uzupełnienia subwencji ogólnej dla jst.

Projekt uchwały poddano głosowaniu.

Głosowanie projektu uchwały w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Dobrodzień na 2020 rok;

Wyniki imienne:

ZA(11):

Robert Kobus, Jacek Skibe, Damian Karpinski, Rafał Chwalczyk, Rajmund Lichota, Piotr Kapela, Krzysztof Bula, Gabriel Kukowka, Radosław Zając, Tomasz Miazga, Jerzy Proft

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(0):

Podpunkt g) w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej;

Projekt uchwały poddano głosowaniu.

Głosowanie projektu uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej;

Wyniki imienne:

ZA(11):

Gabriel Kukowka, Damian Karpinski, Jacek Skibe, Tomasz Miazga, Jerzy Proft, Rafał Chwalczyk, Krzysztof Bula, Radosław Zając, Rajmund Lichota, Piotr Kapela, Robert Kobus

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(0):

Wszystkie projekty uchwał stanowią załącznik do protokołu.

10. Przygotowanie opinii Komisji na temat projektu budżetu Gminy Dobrodzień na 2021 rok.

Opinia Komisji stanowi załącznik do protokołu.

Skarbnik Gminy poinformowała, że na Sesji RM przed uchwaleniem budżetu Gminy Dobrodzień na 2021 rok zostaną przedstawione autopoprawki do projektu budżetu.

11. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.

Głosowanie w sprawie przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.

Wyniki imienne:

ZA(11):

Rafał Chwalczyk, Damian Karpinski, Jerzy Proft, Jacek Skibe, Piotr Kapela, Radosław Zając, Robert Kobus, Tomasz Miazga, Rajmund Lichota, Krzysztof Bula, Gabriel Kukowka

PRZECIW(0):

WSTRZYMUJĘ SIĘ(0):

NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(0):

12. Propozycje do planu pracy Komisji na 2021 rok.

  1. Rozpatrzenie wniosków o najem lokali mieszkalnych z zasobu komunalnego.

  2. Opiniowanie wniosków w sprawie sprzedaży i najmu lokali mieszkalnych oraz działek z zasobu komunalnego.

  3. Przegląd budynków socjalnych i mieszkalnych z zasobu komunalnego na terenie gminy Dobrodzień.

  4. Analiza zadań drogowych – remonty dróg na terenie gminy Dobrodzień.

  5. Roczne sprawozdanie z działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej za rok 2020.

  6. Opiniowanie projektów uchwał Rady Miejskiej.

  7. Opiniowanie stawek podatkowych na rok 2022.

  8. Opiniowanie projektu budżetu gminy Dobrodzień na rok 2022.

  9. Informacja o działalności jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej w gminie Dobrodzień za rok 2020 oraz ocena sprawności technicznej jednostek i ich wyposażenia.

  10. Bezpieczeństwo publiczne na terenie gminy.

  11. Ochrona środowiska – możliwości polepszenia stanu środowiska (dofinansowanie ).

13. Sprawy różne.

  • Przewodniczący Komisji przypomniał, że na posiedzeniu komisji w dniu 25 listopada 2020r. radni wnioskowali, by wystąpić do ZGKiM o doprecyzowanie kosztów utrzymania szaletu z rozbiciem na koszty energii w poszczególnych miesiącach, wydatki osobowe, wymiar etatu, wpływy za korzystanie z toalety, usługi i inne związane z funkcjonowaniem szaletu miejskiego w Dobrodzieniu z rozbiciem na materiały i płace. Prosili o przedstawienie projektu obniżania kosztów utrzymania szaletu za wyjątkiem wydatków inwestycyjnych oraz plan działania związany z utrzymaniem szaletu.

    Następnie przedstawił odpowiedź ZGKiM na powyższe, która stanowi załącznik do protokołu.

Radny Jacek Skibe zwrócił się do dyrektora ZGKiM z zapytaniem czy w jego opinii szalet warto utrzymywać.

Dyrektor wyjaśnił, że szalet w 2008 roku został przekazany zakładowi jako środek trwały ( ale nie odnalazł dokumentów) i od tego czasu zakład go utrzymuje. Od 1 maja 2020r. została jedna osoba zajmująca się obsługą szaletu w wymiarze 3/4 etatu co spowodowało spadek wydatków z tytułu wynagrodzenia o połowę.

Szalet, z który w większości zabezpiecza dnia targowe nie zarobi na koszty utrzymania. Dyrektor uważa, że należy szalet utrzymać i zrobił wszystko, by obniżyć koszty do minimum ( brak obsługi szaletu, zmniejszenie ilości dostarczanego ciepła). Dyrektor poinformował, że powinien otrzymać dotację ( 12 miesięcy x 6.000,00 zł = 72.000,00 zł), które zakład wydał. Obecnie podniósł stawkę za korzystanie z szaletu do wysokości 2,00 zł.

Dyrektor zastanawiał się jak ma funkcjonować szalet w przyszłym roku, szalet funkcjonuje głównie w związku z funkcjonowaniem targowiska.

Przewodniczący Komisji zapytał czy są osoby, które korzystają z szaletu oraz czy dyrektor nie zastanawiał się, by szalet był czynny tylko w dni targowe.

Dyrektor poinformował, że są osoby, które korzystają z szaletu. Jeżeli chodzi o korzystanie z szaletu to uważa, że należy mówić o innych względach niż ekonomicznych, gdyż jest szalet więc niech służy ludziom. Obniżone zostały koszty do minimum, ma nadzieję, że otrzyma dotację na to zadanie, gdyż nie może utrzymywać szaletu ze środków pozyskanych z opłat za wodę czy ścieki.

Radny Jacek Skibe zaproponował, by rozeznać się w technikach grzewczych, gdyż grzejniki starego typu zużywają dużo energii.

Dyrektor wyjaśnił, że jest nowoczesne ogrzewanie konwektorowe na prąd elektryczny, które było ujęte w projekcie.

Na pytanie radnego Jacka Skibe po co zakładać na szalecie fotowoltaikę, Dyrektor wyjaśnił, że ma ona zrekompensować koszty za prąd elektryczny, jednak wydatek trzeba ponieść dzisiaj, a koszty zwracają się po 5-6 latach.

Przewodniczący Komisji przypomniał, że Dyrektor Zakładu zobowiązał się wykonać instalację fotowoltaiczną na szalecie ze środków własnych.

Na pytanie Przewodniczącego Komisji skierowane do dyrektora co zrobił by gdyby szalet był na jego utrzymaniu, dyrektor stwierdził, że nie wybudowałby go, bo przynosi starty, nie ma prawa przenoszenia środków z innych dochodów na utrzymanie szaletu. Ze względów ekonomicznych zamknął by szalet, by nie dokładać do jego utrzymania 50.000,00 zł rocznie. Ale nie decydują tu tylko względy ekonomiczne.

Radny Gabriel Kukowka odnośnie próby dofinansowania do fotowoltaiki, uważa, że nie ma pewności, że wytworzone latem Kw można będzie zużyć zimą. Przypomniał, że już wcześniej proponował zainstalowanie monitoringu.

Dyrektor zakładu stwierdził, że nie obawia się, że TAURON nie będzie odbierał energii. Uważa, że fotowoltaika jest dobrym źródłem energii.

Radny Gabriel Kukowka przypomniał, że parę lat temu jak zaczęło się montować fotowoltaikę miały być wypłacane środki za nadmiar energii.

Radny Jacek Skibe zaproponował, by sprawdzić informacje na temat magazynowania energii elektrycznej.

Radny Gabriel Kukowka stwierdził, że gdy w okresie zimowym jest produkcja energii zerowa i korzysta się z energii elektrycznej to poszukał by pomysłu, by ten budynek mógł współpracować z innym.

Dyrektor zakładu stwierdził, że jest aspekt czysto społeczny, ludzie mają do wymiany okna, drzwi itp. A my środki przeznaczymy na fotowoltaikę, dlatego wstrzymałby się z założeniem fotowoltaiki.

Jeżeli chodzi o szalet, dyrektor uważa, że należy go utrzymać tylko prosi o dotację.

Przewodniczący Komisji zapytał jak dyrektor zapatruje się na sprzedaż budynków komunalnych.

Dyrektor zakładu wyjaśnił, że mamy 54-55 budynków, uważa, że należy maksymalnie sprzedawać mieszkania, które są zdewastowane, zostawić minimum lokali. Jeżeli są chętni, by zakupić lokal to je sprzedawać. Zwrócił uwagę, na fakt, że wszystkie wspólnoty zmieniają swój wygląd, gdyż mogą ubiegać się o środki finansowe. Są na stanie budynku z XX wieku, które są nie do sprzedania nawet za przysłowiową złotówkę. Trzeba by te lokale oszacować i każdy chętny powinien lokal dostać.

Nastąpiła dyskusja w temacie sprzedaży lokali mieszkalnych.

Dyrektor zakładu uważa, że powinna być możliwość kupna mieszkania, tam gdzie są budynki musi powstać wspólnota mieszkaniowa

Radny Gabriel Kukowka prosił o przedstawienie koncepcji jak przekształcić Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej.

Dyrektor uważa, że musi powstać wspólnota mieszkaniowa, trzeba sprzedawać lokale, można zostawić 10 budynków, należy ten problem rozwiązać a nie pozostawać z problemem.

  • Radny Jacek Skibe zapytał co z eksploatacją latarni przez Tauron – Zastępca Burmistrza wyjaśnił, że TAURON wystąpił z projektem umowy na utrzymanie własnego oświetlenia.
  • Na pytanie radnego Jacka Skibe jaki jest koszt 1 lampy z panelem na ul. Piastowskiej, Zastępca Burmistrza wyjaśnił, że jest to koszt około 4.000,00 zł.

Na tym posiedzenie Komisji zakończono.

Protokółowała:

Barbara Orlikowska

Miejsca puste zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych.

PRZEWODNICZĄCY
Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego,
Gospodarki Komunalnej i Bezpieczeństwa
mgr Robert Kobus

PDFProtokół z dnia 21 grudnia 2020.pdf (1,34MB)