Ogłoszenie Konsultacji projektu programu współpracy na rok 2021
Ogłoszenie Konsultacji projektu programu współpracy na rok 2021
Burmistrz Dobrodzienia w wykonaniu uchwały Nr XLII/333/2010 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu
z dnia 28 października 2010 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania
z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji zaprasza organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o pożytku publicznym i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057) do czynnego udziału w konsultacjach dotyczących projektu „Programu Współpracy Gminy Dobrodzień z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2021 rok”.
Celem konsultacji jest poznanie stanowiska organizacji pozarządowych i podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie dotyczącego projektu „Programu Współpracy Gminy Dobrodzień z organizacjami pozarządowymi
i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2021 rok”, a w szczególności ich uwag, opinii i wniosków w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tychorganizacji.
Uwagi, opinie, wnioski przedstawicieli organizacji pozarządowych i podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o pożytku publicznym i o wolontariacie (Dz.U.2020 r. poz. 1057) przyjmowane będą w formie pisemnej w Sekretariacie Urzędu Miejskiego (do godz. 15.00) w Dobrodzieniu lub elektronicznej na adres , w terminie od dnia 29 października 2020 roku do 6 listopada 2020 roku.
Ogłoszenie Konsultacji projektu programu współpracy na rok 2021.pdf (197,39KB)
PROJEKT
PROGRAM WSPÓŁPRACY GMINY DOBRODZIEŃ Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ POŻYTKU PUBLICZNEGO NA ROK 2021
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1.
Ilekroć w niniejszym „Programie współpracy Gminy Dobrodzień z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art.3 ust.3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rok 2021, zwanym dalej „Programem” jest mowa o:
-
ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. 2020, poz.1057);
-
organizacji pozarządowej – należy przez to rozumieć organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w ustawie ust.3 art.3;
-
„Podmiotach programu” – rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego, o których mowa w art.3 ust.3 ustawy;
-
„Dotacji” – rozumie się przez to dotację w rozumieniu art.126 ust.2 pkt.1 lit. d i 221 ustawy
z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz. U. z 2019 r.poz.869 z późn. zm.);
-
„Konkursie” – rozumie się przez to otwarty konkurs ofert, o których mowa w art.11 ust.2
i w art.13 ustawy; -
„Programie” – należy przez to rozumieć Roczny Program Współpracy na rok 2021 Gminy Dobrodzień z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego;
-
Mieście – należy przez to rozumieć Miasto Dobrodzień.
Rozdział II
Cele współpracy
§ 2.
-
Celem głównym przyjęcia rocznego programu współpracy jest budowanie partnerstwa pomiędzy Gminą Dobrodzień a organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, służącego rozpoznawaniu i zaspokajaniu potrzeb mieszkańców Gminy, wzmacnianie roli aktywności obywatelskiej w rozwiązywaniu problemów lokalnych.
-
Celami szczegółowymi współpracy są:
-
poprawa jakości życia i pełniejsze zaspokojenie potrzeb mieszkańców miasta i gminy poprzez zwiększanie aktywności organizacji,
-
stworzenie warunków do powstania inicjatyw i struktur funkcjonujących na rzecz społeczności lokalnej,
-
wykorzystanie potencjału i możliwości organizacji pozarządowych,
-
otwarcie na innowacyjność i konkurencyjność w wykonywaniu zadań publicznych,
-
integracja organizacji realizujących zadania publiczne,
-
promowanie i wzmacnianie postaw obywatelskich,
-
racjonalne wykorzystanie publicznych środków finansowych,
-
wzmocnienie potencjału organizacji oraz rozwój wolontariatu.
Rozdział III
Zasady współpracy
§ 3.
Współpraca Gminy Dobrodzień z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego opiera się na następujących zasadach:
-
pomocniczości, co oznacza, że Gmina powierza organizacjom realizację zadań własnych a organizacje zapewniają ich wykonanie w sposób ekonomiczny, profesjonalny i terminowy;
-
suwerenności stron, co oznacza, iż współpracujące strony samodzielnie i w sposób niezależny podejmują działania w zakresie współpracy;
-
partnerstwa, co oznacza, dobrowolną współpracę równorzędnych sobie podmiotów
w rozwiązywaniu wspólnie zdefiniowanych problemów i osiąganiu razem wytyczonych celów; -
efektywności, co polega na wspólnym dążeniu do osiągnięcia możliwie największych efektów realizacji zadań publicznych;
-
uczciwej konkurencji, co oznacza konkurencję zgodną z uczciwymi zwyczajnymi
i prawem w dziedzinie współpracy w zakresie określonym ustawą; -
jawności, co oznacza, że wszystkie możliwości współpracy miasta z organizacjami są powszechnie wiadome i dostępne oraz jasne i zrozumiałe w zakresie stosowanych procedur i kryteriów podejmowania decyzji.
Rozdział IV
Zakres przedmiotowy
§ 4.
Współpraca Gminy Dobrodzień z organizacjami pozarządowymi dotyczy realizacji zadań publicznych określonych w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w zakresie odpowiadającym zadaniom gminy.
Rozdział V
Formy współpracy
§ 5.
Gmina Dobrodzień podejmuje współpracę z organizacjami w formie:
-
zlecania organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy realizacji zadań publicznych na zasadach określonych w ustawie;
-
wzajemnego informowania się o planowanych kierunkach działalności;
-
konsultowania z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji;
-
tworzenia wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych
z przedstawicieli organizacji pozarządowych, podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy oraz przedstawicieli właściwych organów administracji publicznej; -
pomocy organizacjom ubiegającym się o środki ze źródeł zewnętrznych:
-
udzielanie przez Gminę patronatów, opinii, rekomendacji itp.,
-
partnerstwo i współpraca w projektach,
-
finansowanie konsultacji i szkoleń dotyczących pozyskiwania funduszy zewnętrznych,
-
zawieranie umów o wykonanie inicjatywy lokalnej na zasadach określonych w ustawie.
Rozdział VI
Priorytetowe zadania publiczne
§ 6.
Przedmiotem współpracy Gminy Dobrodzień z podmiotami Programu jest realizacja zadań własnych określonych w ustawie. Zadaniami priorytetowymi w zakresie współpracy Miasta
z organizacjami pozarządowymi są zadania z następujących sfer:
-
Zadania z zakresu oświaty, wychowania oraz wspierania i upowszechniania kultury fizycznej
i sportu będą w szczególności podejmowane priorytetowe działania wspierające:
-
upowszechnianie kultury fizycznej wśród dzieci i młodzieży poprzez prowadzenie zajęć
w różnych dyscyplinach sportu w szczególności zajęć z zakresu piłki nożnej na terenie miejskim i wiejskim , -
wspieranie klubów sportowych w imprezach i zawodach sportowych,
-
organizowanie imprez sportowych i sportowo-rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży oraz mieszkańców Gminy Dobrodzień, w szczególności meczy, zawodów sportowych, turniejów, festynów promujących zdrowy styl życia;
-
Zadania z zakresu pomocy społecznej, ochrona i promocja zdrowia, w szczególności:
-
pielęgnacja w środowisku domowym osób chorych, niepełnosprawnych, samotnych
i starszych, zamieszkałych na terenie Gminy Dobrodzień, -
rehabilitacja niepełnosprawnych dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych przy
wykorzystaniu istniejącej bazy rehabilitacyjnej, -
prowadzenie działań na rzecz dożywiania;
-
Zadania z zakresu profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych, narkomanii
i przemocy w rodzinie w szczególności:
-
prowadzenie zajęć i programów w charakterze profilaktyki alkoholowej i narkomanii,
-
wspieranie rodzin zagrożonych zjawiskami patologicznymi, w tym organizowanie pomocy
i prowadzenie poradnictwa dla tych rodzin i osób, organizowanie różnorodnych form edukacji społecznej dzieci i młodzieży z rodzin zagrożonych, -
wspieranie organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży;
-
Zadania z zakresu „kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i tradycji” polegające na podtrzymywaniu tradycji narodowej, obywatelskiej i kulturowej oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej:
-
wspólne przedsięwzięcia jednostek kultury z organizacjami pozarządowymi,
-
organizacja imprez historyczno-edukacyjnych promujących wiedzę o dorobku materialnym i kulturowym regionu,
-
wspieranie inicjatyw kulturalnych, w tym twórczości amatorskiej,
-
działalność na rzecz lokalnych mniejszości narodowych i ochrony dziedzictwa kulturowego,
-
upowszechnianie i popularyzacja lokalnej twórczości oraz walorów gminy,
-
wspieranie prezentacji wydarzeń artystycznych o nowatorskim charakterze;
-
Zadania z zakresu turystyki i wypoczynku:
-
wspieranie działań promujących gminę,
-
wydawanie materiałów promujących (mapy, widokówki itp.);
-
Zadania zakresu rozwoju i odnowy wsi, w szczególności :
-
wspieranie działań promujących ideę odnowy wsi i promocję społeczności wiejskiej,- poprawa warunków lokalowych
-
wspieranie w formie dotacji wysokości wkładu własnego organizacji w przypadku złożenia wniosku przyznanie pomocy i przystąpienia do konkursu ofert ogłoszonych przez inne podmioty,
-
budowanie społeczeństwa informacyjnego: wspieranie działań w zakresie tworzenia stron
internetowych wsi jako platformy komunikacyjnej;
-
Działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijanie kontaktów i współpracy
między społeczeństwami .
-
Działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym
Rozdział VII
Okres realizacji programu
§ 7.
Gmina Dobrodzień realizuje zadania publiczne we współpracy z organizacjami na podstawie rocznego programu współpracy i działania te obejmują rok kalendarzowy 2021.
Rozdział VIII
Sposób realizacji programu
§ 8.
-
Zlecanie realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym lub innym podmiotom odbywać się będzie na zasadach określonych w ustawie w trybie otwartego konkursu ofert, chyba że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecania zadania lub można je wykonać efektywniej w inny sposób.
2. Organizacje pozarządowe lub inne podmioty mogą z własnej inicjatywy złożyć gminie ofertę realizacji zadań publicznych.
3. Gmina rozpatruje w trybie art. 12 ustawy celowość zgłoszonych zadań publicznych, o których mowa w ust.2 biorąc pod uwagę stopień w jakim wniosek odpowiada priorytetowym zadaniom publicznym, zapewnienie wysokiej jakości wykonania danego zadania, dostępność środków finansowych na jego realizację oraz korzyści wynikające z realizacji tego zadania przez podmioty Programu.
4. Jeżeli dane zadanie można realizować efektywniej, powierzenie może nastąpić w innym trybie niż udzielenie dotacji w drodze otwartego konkursu ofert, w szczególności poprzez zakup usług na zasadach i w trybie określonych w przepisach o zamówieniach publicznych.
5. Na wniosek organizacji pozarządowej lub innego podmiotu urząd może zlecić realizację zadania publicznego o charakterze lokalnym w trybie małych dotacji.
6. Zadanie publiczne może być realizowane w ramach inicjatywy lokalnej zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy.
Rozdział IX
Wysokość środków przeznaczonych na realizację programu
§ 9.
-
Gmina współpracując z Organizacjami w ramach uchwalonego programu na rok 2021, szacuje przeznaczyć środki finansowe określone w uchwale budżetowej na rok 2021 w wysokości 320.500,00 (trzysta dwadzieścia tysięcy pięćset złotych 00/100).
-
Wysokość środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań publicznych w trybie art.19a ustawy, stanowić będzie nie więcej niż 20% dotacji planowanych w roku 2021 na realizację zadań publicznych przez organizacje.
Sposób oceny realizacji programu
§ 10.
-
Miernikami efektywności realizacji Programu w danym roku będą informacje dotyczące
w szczególności:
-
liczby organizacji pozarządowych realizujących zadania publiczne na rzecz lokalnej
społeczności, -
liczby osób zaangażowanych w realizację zadań publicznych,
-
liczby podpisanych /zerwanych umów na realizację zadań publicznych,
-
wysokości środków finansowych przeznaczonych z budżetu Gminy na realizację tych
zadań, -
łącznej wielkości środków finansowych zaangażowanych przez organizacje pozarządowe
w realizację zadań publicznych na rzecz mieszkańców Gminy, -
liczby projektów aktów prawa miejscowego stanowionych przez Radę Miejską,
-
konsultowanych przez organizacje.
2. Burmistrz Dobrodzienia przedstawi Radzie Miejskiej w Dobrodzieniu informację z realizacji „Programu Współpracy Gminy Dobrodzień z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami w roku 2020” w terminie do 31 maja roku następnego po roku realizacji programu.
Rozdział XI
Informacja o sposobie tworzenia programu oraz o przebiegu konsultacji
§ 11.
Roczny program współpracy Gminy Dobrodzień z organizacjami został opracowany po konsultacjach przeprowadzonych w sposób określony uchwały Nr XLII/333/2010 Rady Miejskiej w Dobrodzieniu
z dnia 28 października 2010 roku w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania z radą działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.
W celu uzyskania uwag i propozycji od organizacji, projekt Programu został zamieszczony na tablicy ogłoszeń urzędu, w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Urzędu Miejskiego
w Dobrodzieniu.
Rozdział XII
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowej do opiniowania ofert
w otwartych konkursach ofert
§ 12.
-
Komisje konkursowe powoływane są przez Burmistrza Dobrodzienia celem opiniowania ofert złożonych w otwartych konkursach.
-
Do członków komisji konkursowej biorących udział w opiniowaniu ofert stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020, poz. 256 z póź. zm.) dotyczące wyłączenia pracownika.
-
W pracach komisji mogą brać udział z głosem doradczym także inne osoby, posiadające doświadczenie w realizacji zadań będących przedmiotem konkursu.
-
Komisja konkursowa rozpatruje oferty w terminie podanym w ogłoszeniu konkursowym.
-
Na pierwszym posiedzeniu każdy członek Komisji podpisuje zobowiązanie, że w przypadku stwierdzenia istnienia okoliczności, o których mowa w ust. 2, członek Komisji zgłasza ten fakt na posiedzeniu Komisji i zostaje wyłączony z oceny oferty podmiotu, z którym powiązanie występuje.
-
Pracami Komisji kieruje Przewodniczący Komisji.
-
Komisja obraduje na posiedzeniach zamkniętych, bez udziału oferentów.
-
Na pierwszym posiedzeniu Komisja wybiera ze swego grona Przewodniczącego
oraz Sekretarza. -
Komisja podejmuje rozstrzygnięcia w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów,
w obecności co najmniej połowy pełnego składu. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego. -
Oferty złożone w otwartych konkursach ofert podlegają procedurze uzupełnienia braków formalnych i rachunkowych w szczególności poprzez:
- uzupełnienie brakujących podpisów pod wnioskiem oraz jego załącznikami, w przypadku niezgodności podpisów ze sposobem reprezentacji określonym w statucie,
- poświadczenie załączonych kopii dokumentów za zgodność z oryginałem.
-
Rozstrzygnięcie Komisji nie jest wiążące dla Burmistrza Dobrodzienia.
-
Za uczestnictwo w pracach Komisji jej członkowie nie otrzymują wynagrodzenia ani zwrotu kosztów podróży.
Rozdział XIII
Zasady przyznawania dotacji
§ 13.
-
Oferty mogą składać organizacje określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
-
Dotacje zostaną przyznane organizacji, która złoży stosowną ofertę. Oferta na realizację zadania publicznego powinna być przygotowana w oparciu o wzór zawarty w rozporządzeniu Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r. w sprawie wzorów ofert (Dz.U. 2018 poz. 2057).
-
Przyznanie dotacji następuje na podstawie umowy o dotację zawartej przez Burmistrza z organizacją pozarządową.
-
Wypłata dotacji następuje po podpisaniu umowy w terminach w niej określonych.
-
Umowa o dotację oraz jej zmiany wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.
-
Wszystkie stwierdzone uchybienia dotyczące realizacji umowy o dotację wpływają na ogólną ocenę organizacji pozarządowej przy przydzielaniu dotacji w latach przyszłych.